Tankinhoud LPG tank, 80liter?
- V700 register
- Nieuw lid
-
LPG-installatie APK eisen:
De LPG-tank in de personenauto moet permanent zijn geïnstalleerd, mag niet zijn gedeukt en niet in de motorruimte zijn geplaatst.
De installatie mag uitsluitend dienen voor de motor van de personenauto.
Het aansluiten van bijvoorbeeld een kooktoestel hierop in een kampeerwagen is niet toegestaan.
Indien de personenauto na 30 september 1978 in gebruik is genomen, moet er een buitenvulinstallatie aanwezig zijn De leidingen mogen geen knikken vertonen. Het wapeningsmateriaal van gasslangen mag niet zichtbaar zijn. Gasslangen met metalen wapeningsmateriaal aan de buitenzijde moeten onbeschadigd zijn.Bron: RDW; Voertuigtechnische eisen personenauto’s en lichte aanhangwagens De eisen met betrekking tot de veiligheid die de overheid stelt aan LPG tanks zijn zeer hoog. Iedere door de RDW goedgekeurde LPG installatie voldoet aan zeer strenge veiligheidseisen. Autogas wordt vloeibaar onder een druk van bijna 8 bar vervoerd, getankt en bewaard. Een LPG tank wordt echter getest onder de veel hogere druk van 30 bar. Pas als LPG tanks onder deze druk intact blijven worden ze goedgekeurd. LPG tanks zijn gemaakt van veel dikker staal dan benzinetanks. Daarnaast zit er een veerveiligheid op elke LPG tank die automatisch het autogas zal afblazen als de druk in de gastank te hoog wordt. Dit alles maakt een LPG tank zeer veilig. De praktijk heeft dan ook geleerd dat er bij ongelukken zelden of nooit iets gebeurd met de LPG tanks. Sterker nog, in geval van brand of andere calamiteiten is de kans op ontploffing bij benzinetanks in auto's veel groter dan bij auto's met een LPG tank.
© LPGinfosite.nl | Autogas en Veiligheid
En hier een test van TNO
Maar nu komt het leuke (of niet):
Gisteren weer getankt na leegrijden en verd*md; Nu slaat de pomp af bij 59liter... Heel raar en het lijkt erop dat de vulbegrenzer niet helemaal jofel is.
Misschien dat door het leegrijden van de tank er iets is gebeurd met de begrenzer? Is dit een vlotter of werkt het anders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Hallo Alex,alexvanbemmel schreef : die eerste vier regels in mijn vorige post zijn me een raadsel..
Waarschijnlijk door het knippen en plakken krijg je de stijlopmaak ook mee. Wellicht leest een moderator mee en kan deze de regels even verwijderen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Done, 1e regels verwijderd en opmaak gekuisd.Willem V. schreef : Wellicht leest een moderator mee en kan deze de regels even verwijderen.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Je zou de tank eens helemaal leeg kunnen rijden en de vlotter eruit (laten) halen en bekijken.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die vlotter lijkt me inderdaad wel een mogelijke oorzaak. Maar die tank ga ik liever niet open maken, mijn ervaring is dat dingen die 20 jaar vastzitten lekker moeten blijven zitten tenzij ze definitief kapot zijn.
Eerst maar eens benzine meter aan de praat krijgen, heb gisteren de tellerbak eruit gehaald en schoongemaakt. De solderingen waren goed en verder geen defecten die zo waarneembaar waren. Wel zag ik dat het waarschuwingslampje van de lambasensor eruit was gehaald; die zit er nu weer in en brand vrolijk mee als de auto op benzine loopt Volgende project.....
Benzine meter doet iets meer dan eerst, hij zwiept harder en vaker heen en weer, tevens zwiept ie extra hard als ik de lichtschakelaar draai. Misschien eens een andere halen op de sloop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hypothese:
auto lekker in de garage opgeborgen met 14 liter teveel vloeibaar LPG. Met deze hoeveelheid kun je met een dakbrander 20 rollen bitumen op alle schuurdaken bij jou in het blok vastbranden!!! Het is midden in de winter, dus lekker geen last van de zon.. Er ontstaat een onschuldig fikje door een omgevallen vorstbeveiliger (ik noem ook maar wat:-) en je mooie etstate gaat in vlammen op. Denk je echt dat je achteraf blij bent met de extra firepower van een afblazend ventiel? Hoe veilig je gastank ook is? En niet om het een of ander, als die 20% door oververhitting overbrugd word, blaast de tank met stootjes het overtollige gas af. Als de tank van meet af aan zijn extra druk niet kwijt kan, is dat een continue proces en dan is het plastic eindstukje door de bodem van je kofferbak echt niet bestand tegen zoveel geweld en dan zit het vuur alleen nog maar in je auto.
Voor alle duidelijkheid, bij forensisch onderzoek is dit achterhaalbaar, dus ik zou mijn broek er niet om verwedden, want je staat in je bl..
Veilige kilometers toegewenst
EDIT:
Achteraf gelezen klinkt mijn reaktie een beetje zwaar, is niet de bedoeling. Bij Boeing werken een paar honderd Murphy ingenieurs om elk op zichzelf staand potentieel gevaar te onderscheppen in nieuwe en oude situaties. De afdeling waar ik voor werk bestaat bij de gratie van potentiele fouten in nieuwe ontwerpen. Alles om maar recalls te voorkomen zoals de senseo of Toyota, dus vergeef mij mijn beroepsdeformatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou de massa's nog eens controleren als je dat nog niet gedaan hebt. Elektrische zaken die spontaan "meeveranderen" als je iets anders schakelt/verstelt/dimt zijn vaak massagerelateerd.alexvanbemmel schreef : Benzine meter doet iets meer dan eerst, hij zwiept harder en vaker heen en weer, tevens zwiept ie extra hard als ik de lichtschakelaar draai. Misschien eens een andere halen op de sloop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zoek geen excuus om de tank alsnog lekker vol te bulken; het gaat mij erom dat het de gevaarsetting niet zodanig is dat ik me direct zwaar zorgen maak (wat je bijvoorbeeld wel doet bij gladde banden of rotte remkabels)
Wanneer was de laatste keer dat iemand van jullie gehoord/gezien/gelezen heeft van een LPG-tank die voor een dergelijk scenario gezorgd heeft? Ik echt nog nooit. Hooguit een caravanbrand waarbij een stokoude,roestige gasfles het niet meer hield bij gebrek aan overdrukventiel.
Hoe dan ook, ik hou vanaf nu bij het tanken in de gaten hoeveel erin gaat. Kleine moeite maar het blijft lastig te checken; je weet niet hoeveel er nog inzit en daar komt bij dat de 80%vlotter het dus ook af en toe wél werkt..
- V700 register
- Nieuw lid
-