Gastank laten zakken, waarom niet, of wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2009 22:55 #1075186 door V700 register
Gastank laten zakken, waarom niet, of wel? is gemaakt door V700 register
Ik zit maar even hardop te denken:
De gastank ligt in de weg, omdat ie hoger is en dus kan je je reservewiel nergens meer kwijt.Hij ligt ook in de weg, als je de band aan de zijkant plaatst, maar toch een tweede bankje wil.
De band is 17 cm hoog, de dubbele cilindertank is 31 cm hoog. Er zijn ook donuts van 24 cm hoog, met een bruto inhoud van 67 liter.Dat scheelt dus 7 cm met de standaard 195/65/R15 band.er zijn trouwens ook donuts van 22cm hoog.
Stel nou, dat je de reservewielbak er helemaal uit snijd en er een nieuwe bak in zet, die 6 cm dieper is, dan past de donut erin en hou je ruimte over voor een derde bankje, toch?
Of denk ik nou te simpel?
Onder de auto is ruimte zat, de bodemvrijheid wordt ietsje minder, achter, maar volgens mij moet dat wel passen, zeker als je meerekend, dat een donut een bandvorm heeft en dus een gat in het midden, gelijk een band en dus dieper in de bak valt dan de twintank, toch?.
Wat mis ik?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2009 23:54 #1241476 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waarom niet?
Bestaande bak netjes los slijpen/knabbellen/zagen.
Van een strook plaat een ring walsen/buigen.
Spotlas gaatjes maken, vast lassen, primer erop, afkitten, netjes afwerken met body shutz oid
Die 6 Cm ruimte heb je wel.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 02:04 #1241480 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zeker
Hallo Bas
Als je aan de gastank gaat lassen verliest ie misschien z'n goedkeuring. En dat zal je verzekering misschien niet zo leuk vinden.
groetjes
Mathy (die misschien wel beren ziet, die zich helemaal niet op de weg bevinden)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 08:07 #1241484 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Regels
Er (waren) zijn regels voor de bodemvrijheid t.o.v. van de achteras. Ik heb toendertijd mijn LPG-tank in de mijn 245 van 1976 ook laten zakken om het achterbankje te laten zitten. RDW had daar de gegevens van.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 08:52 #1241486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee joh!

Mathy schreef : Als je aan de gastank gaat lassen verliest ie misschien z'n goedkeuring. En dat zal je verzekering misschien niet zo leuk vinden.

Ik ga niet aan mijn gastank lassen.....aan de reservewielbak, als ik er uberhaupt al aan begin.De catch zou zijn, dat het spare-wheel weer onder het luik past, maar dan moet ie meer dan 6 cm naar beneden en dan krijg je volgens mij wel problemen met de bodemvrijheid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 09:20 #1241488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan. Lijkt me.

wp001 schreef :  LPG-tank in  245 van 1976 ook laten zakken.

Dat heb ik inderdaad vaker gezien, en volgens mij ook wel eens in een 740 die dat had. Plus een omgelegde uitlaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 10:39 #1241492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laat maar zakken...
Ha die Bas,
Ik heb vorig jaar een G3-installatie in mijn 940 sedan laten bouwen. Omdat ik geen zin had om een groot deel van de kofferbak op te offeren aan een dwarsgeplaatste gastank, is er een ringtank geplaatst op de plaats van het reservewiel. Om één en ander ook cosmetisch verantwoord te houden is de onderzijde van de reservewielbak eruit gesneden en is deze met een aantal centimeters verlaagd (en natuurlijk netjes dicht gemaakt). Als gevolg hiervan is de bodem van de kofferbak slechts een heel klein stukje omhoog gekomen. Jouw redenatie gaat dus helemaal op!
Trouwens, in plaats van een ruimtevretend rservewiel rijd ik nu rond met een spuitbus en een kleine 12 volt compressor om de eventuele lekke band, na het vullen met het dichtmiddel, weer op druk te brengen.
Groeten,
Steef

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 10:40 #1241493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatje?
Heb je daar een foto van, toevallig?
Eentje van binnen en eentje van onder?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 11:23 #1241495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Later...
Ha die Bas,
Ik zal er vanavond foto's van maken en ze je toesturen.
Groeten,
Steef

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2009 15:29 #1241501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ringtank

nikks01 schreef : Ha die Bas,
Ik heb vorig jaar een G3-installatie in mijn 940 sedan laten bouwen. Omdat ik geen zin had om een groot deel van de kofferbak op te offeren aan een dwarsgeplaatste gastank, is er een ringtank geplaatst op de plaats van het reservewiel. Om één en ander ook cosmetisch verantwoord te houden is de onderzijde van de reservewielbak eruit gesneden en is deze met een aantal centimeters verlaagd (en natuurlijk netjes dicht gemaakt). Als gevolg hiervan is de bodem van de kofferbak slechts een heel klein stukje omhoog gekomen. Jouw redenatie gaat dus helemaal op!
Trouwens, in plaats van een ruimtevretend rservewiel rijd ik nu rond met een spuitbus en een kleine 12 volt compressor om de eventuele lekke band, na het vullen met het dichtmiddel, weer op druk te brengen.
Groeten,
Steef

Bij mijn 940 is ook aan de onderplaat van het reservewiel gelast. Zover ik herinner was dat omdat de plaat niet vlak was maar dat er een flinke punt naar boven stak die in de weg kwam te zitten. Ik heb nu een 66 liter ringtank en de bodem van de kofferbak kan nog (net) gewoon dicht.
Een spuitbus met compressor? Brrrr... Ik heb toch maar een gewoon wiel rechtop gemonteerd voor het geval dat.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC