Weber carburator op LPG?
- V700 register
- Nieuw lid
-
leuk om te weten, dan hou ik de Weber echt als reserve. Ik rij nl. ook enkel op benzine wanneer de LPG op raakt.
Door het systeem van de lampjes die aangeven hoeveel brandstof er rest heb ik bij die van mij trouwens niet steeds een goed zicht op hoeveel gas er nog rest. Vooral wanneer de laatste 2 ledjes van de 5 of 6 oplichten kan het ineens snel gaan.
Weet je toevallig niet of er voor lpg een beter systeem bestaat dan ledjes om het gasniveau te meten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De naam van de motor zegt om welke literuitvoering het gaat. Zo voor de hand liggend en zelf nog niet bij stilgestaan, thnx!
Maar om nog even dieper te gaan dan mijn beperkte kennis rijkt, weet jij waarvoor die hoeveelheid dan staat. Ik zeg maar, drinkt de motor dan 2 of 2,3 liter binnen een bepaald tijdsbestek of staat de maat ergens anders voor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die liters staan voor het slagvolume van de motor. Het slagvolume is het volume dat de cilinders verplaatsen als ze van het bovenste dode punt (vaak aangeduid als BDP) naar het onderste dode punt (ODP) bewegen. Het slagvolume wat bij een motor wordt opgegeven is het totaal van alle cilinders. Dus een B230 4 cilinder heeft in totaal een slagvolume van 2.3 liter, het totaal van 4 cilinders. Per cilinder is dat 0.575 liter. Overigens zijn die liters vaak afgerond. Het slagvolume zegt iets over het koppel/vermogen en verbruik maar met nadruk op iets. Veel wordt niet alleen bepaald door het slagvolume maar bijvoorbeeld ook door de verhouding boring (diameter zuigers) x slag (afstand tussen BDP en ODP) en door allerlei randapparatuur als injectie/carburateur, ontsteking, wel/geen turbo, 2 of 4 kleppen per cilinder etc.Qua tankinhoudsaanduiding: Ik heb Vialle LPi met Fueltronic. Bij rijden op LPG geeft mijn benzinemeter in het dashboard de hoeveelheid LPG aan. Bij rijden op benzine uiteraard de hoeveelheid benzine. Weet niet of dat zomaar bij jou in te bouwen is. Bovendien rijd ik eigenlijk op mijn dagteller, bij 400-430 km moet ik LPG tanken en reset de dagteller dan. Stilstaand !! om kapot gaan van het tellerwerk te voorkomen. Volgens mij doet het merendeel van de LPG rijders het zo.Loekie schreef : Maar om nog even dieper te gaan dan mijn beperkte kennis rijkt, weet jij waarvoor die hoeveelheid dan staat. Ik zeg maar, drinkt de motor dan 2 of 2,3 liter binnen een bepaald tijdsbestek of staat de maat ergens anders voor?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een carburatormotor op gas idem dito maar dan komt er nog een stuk tussen de originele carburator en het inlaatspruitstuk dat opnieuw voor een juiste verhouding gas / lucht zorgt? Het stuk carburator dat voor benzine dient, transporteert dan enkel nog lucht aan voor het gasmengsel? Zuigt de carburator lucht of doet de motor dat door de cylinders te bewegen? En doet de startmotor dit door de cylinders van de hoofdmotor electrisch te bewegen voorafgaand aan de eigenlijke verbranding?
Enfin veel vragen waar je natuurlijk niet verder op in hoeft te gaan. Wellicht bestaat er op internet wel zoiets als motoren voor dummies

'k Ga alvast eens kijken hoeveel km ikzelf ongeveer doe met een tank vna 50l lpg.Ik dacht ongeveer 500km, maar die 400-430 die jij doet iswaarschijnlijk realistischer.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Bij een auto weet ik helemaal nooit precies, rij op de dagteller.
Volgens mij is een LPGtank helemaal leegrijden niet zo'n goed idee.
Bij mijn Volvo, hou ik gewoon de meter op de tank zelf in de gaten (en dagteller).
Er zijn systemen die je kunt aansluiten op je benzinemeter, zijn geloof ik wel prijzig.

Gr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, er komt bij een carburateurauto op LPG iets extra's in het inlaattraject. Dat heeft een nauwere doorgang dan de normale onderdelen, dat is de reden waarom je bij dat soort LPG systemen altijd een beetje vermogensverlies hebt (vanwege die restrictie). De carburateur zuigt zelf geen lucht aan, als de zuiger van het BDP naar het ODP gaat wordt het volume natuurlijk groter. De inlaatklep in de kop gaat open en de lucht stroomt er vanaf zelf in omdat door de volumevergroting onderdruk is ontstaan. Het bewegen van de zuigers is gekoppeld via de krukas, als de motor loopt zorgt de cilinder die net ontbranding heeft gehad voor de "aandrijving" van de andere cilinders. Als je motor niet draait heb je dat niet en moet de startmotor voor die aandrijving zorgen. 1 op 10 lijkt me erg zuinig. Ik rijd 1 op 8,7 oid en rijd rustig (maar wel 120). Als je alleen provinciewegen rijdt zou het misschien kunnen.Loekie schreef : Bij een carburatormotor op gas idem dito maar dan komt er nog een stuk tussen de originele carburator en het inlaatspruitstuk dat opnieuw voor een juiste verhouding gas / lucht zorgt? Het stuk carburator dat voor benzine dient, transporteert dan enkel nog lucht aan voor het gasmengsel? Zuigt de carburator lucht of doet de motor dat door de cylinders te bewegen? En doet de startmotor dit door de cylinders van de hoofdmotor electrisch te bewegen voorafgaand aan de eigenlijke verbranding?