Weber carburator op LPG?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn Volvodier is een 740 benzine / lpg uit 85 met een B230k blok en Pierburg Carburator.
Vandaag bracht ik van bij de sloper een Weber carburator (+ inlaatspruitstuk) mee voor het geval de Pierburg het vroeg of laat laat afweten.
De Weber heeft ook op een B230K blok gezeten maar die liep enkel op benzine.
Weet iemand of je zo'n Weber ook op LPG kan aansluiten?
Aan of af te raden?
Vriendelijke groeten,
Lou
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mits goed ingebouwd zal het ook prima werken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ken de verschillen niet. Maar Weber is een van aller bekendste carburateur fabrikanten die er waren (zijn?) m.a.w. echt slecht spul kan het niet zijn.Loekie schreef : Heeft de Weber een even goede reputatie als de Pierburg?
Een ding is wel belangrijk: de carburateur moet wel van een gelijk grote motor (2,0L of 2,3L) afkomen als waar hij weer op gaat! Want de sproeiers in de carburateur zijn gekozen en gekalibreerd om te werken op een motor van een bepaalde inhoud. zet je een 2,0L carb op een 2,3L dan zal het mengsel altijd te arm zijn (mogelijk schade aan zuigers)Zet je een 2,3L carb op een 2,0L dan zal de motor altijd te rijk draaien ( wegspoelen oliefilm, veel te hoog verbruik)
In beide gevallen zal het ook erg lastig zijn om de APK-emissie eisen te halen, ook al zijn die al erg soepel voor carburateur auto's
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik geloof dat de Weber ook op een 2,3 stond, maar superfijn dat je me hier attent op maakt. 'k Vraag het gelijk morgen nog even na.
De Weber komt met zekerheid ook van een B230K motor, bestonden die blokken ook in de 2,0L uitvoering?
Via Google vond ik tot hiertoe aanhangers van de Weber en aanhangers van de Pierburg, beiden even enthousiast in het uitroepen van hun carburator tot de beste maar weinig feiten.
Enfin, jouw opmerking dat het geen slecht spul kan zijn zal waarschijnlijk wel kloppen.
Wat ik intussen ook terugvond is dat de Pierburg 2 kompartimenten heeft, het eerste gebruikt hij bij een koude start en het 2de compartiment komt in actie wanneer de motor op temperatuur is.
Ik vermoed dat de Weber met één compartiment functioneert...
- V700 register
- Nieuw lid
-

Volgens mij gaat een carburateur op LPG, bijna nooit stuk tbv LPG.
Immers de carburateur wordt alleen nog gebruikt als 'gasklep'.
Het verbruik zou wat omhoog kunnen gaan, maar dat is evt. weer af te stellen.
Het probleen van een carburateur op LPG, is dat deze steeds minder geschikt wordt voor benzine.
Dit omdat door het 'droge' gas de carburateur 'uitslijt'.
Mijn 85 740 op LPG, al 300k+ km loopt nog prima op LPG en nog een beetje redelijk op benzine, maar bnzine is puur voor nood ...

Gr.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, de cijfers staan voor de inhoud. In geval van een 2 liter was het een B200K geweest. Deze zijn bij mijn weten nooit gemaakt.Loekie schreef : De Weber komt met zekerheid ook van een B230K motor, bestonden die blokken ook in de 2,0L uitvoering?
- V700 register
- Nieuw lid
-
zie ook (zeer handige) de <a href="/node/2981" target="_blank">motoren tabel</a> van Hedwig.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is straf, het chasisplaatje van mijn volvo zegt dat hij van 84 is en volgens de motoren tabel van Hedwig is de 117pk versie die er bij mij inligt pas van 1987.
Erg is dat niet want ik dacht ergens gelezen te hebben dat de versie van 84 nog geen verhardde klepstelen had en daardoor ook niet zo geschikt was voor gas.
Het wijst er waarschijnlijk wel op dat ergens in de geschiedenis van mijn wagen een niet-gedocumenteerde motorwissel heeft plaatsgevonden...