Weber carburator op LPG?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2009 22:42 #1074055 door V700 register
Weber carburator op LPG? is gemaakt door V700 register
Beste forumleden,
Mijn Volvodier is een 740 benzine / lpg uit 85 met een B230k blok en Pierburg Carburator.
Vandaag bracht ik van bij de sloper een Weber carburator (+ inlaatspruitstuk) mee voor het geval de Pierburg het vroeg of laat laat afweten. 
De Weber heeft ook op een B230K blok gezeten maar die liep enkel op benzine.
Weet iemand of je zo'n Weber ook op LPG kan aansluiten?
Aan of af te raden?
Vriendelijke groeten,
Lou 


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2009 02:01 #1236559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vast wel. Bel eens met een
vast wel. Bel eens met een gasinbouwer (bijvoorbeeld van Orsouw in 040) en vraag naar een mengstuk voor die specifieke carburateur. 
mits goed ingebouwd zal het ook prima werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2009 22:24 #1236600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reputatie Weber
Heeft de Weber een even goede reputatie als de Pierburg?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2009 20:32 #1236640 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carburateurs

Loekie schreef : Heeft de Weber een even goede reputatie als de Pierburg?

Ik ken de verschillen niet. Maar Weber is een van aller bekendste carburateur fabrikanten die er waren (zijn?) m.a.w. echt slecht spul kan het niet zijn.
Een ding is wel belangrijk: de carburateur moet wel van een gelijk grote motor (2,0L of 2,3L) afkomen als waar hij weer op gaat! Want de sproeiers in de carburateur zijn gekozen en gekalibreerd om te werken op een motor van een bepaalde inhoud. zet je een 2,0L carb op een 2,3L dan zal het mengsel altijd te arm zijn (mogelijk schade aan zuigers)Zet je een 2,3L carb  op een 2,0L dan zal de motor altijd te rijk draaien ( wegspoelen oliefilm, veel te hoog verbruik)
In beide gevallen zal het ook erg lastig zijn om de APK-emissie eisen te halen, ook al zijn die al erg soepel voor carburateur auto's

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2009 23:53 #1236663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic super
Dankje Jan,
Ik geloof dat de Weber ook op een 2,3 stond, maar superfijn dat je me hier attent op maakt. 'k Vraag het gelijk morgen nog even na.
De Weber komt met zekerheid ook van een B230K motor, bestonden die blokken ook in de 2,0L uitvoering?
 Via Google vond ik tot hiertoe aanhangers van de Weber en aanhangers van de Pierburg, beiden even enthousiast in het uitroepen van hun carburator tot de beste maar weinig feiten.
Enfin, jouw opmerking dat het geen slecht spul kan zijn zal waarschijnlijk wel kloppen.

Wat ik intussen ook terugvond is dat de Pierburg 2 kompartimenten heeft, het eerste gebruikt hij bij een koude start en het 2de compartiment komt in actie wanneer de motor op temperatuur is.
Ik vermoed dat de Weber met één compartiment functioneert...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 14:26 #1236693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh
Hoi,
 
Volgens mij gaat een carburateur op LPG, bijna nooit stuk tbv LPG.
Immers de carburateur wordt alleen nog gebruikt als 'gasklep'.
Het verbruik zou wat omhoog kunnen gaan, maar dat is evt. weer af te stellen.
Het probleen van een carburateur op LPG, is dat deze steeds minder geschikt wordt voor benzine.
Dit omdat door het 'droge' gas de carburateur 'uitslijt'.
Mijn 85 740 op LPG, al 300k+ km loopt nog prima op LPG en nog een beetje redelijk op benzine, maar bnzine is puur voor nood ...
 
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 14:30 #1236694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee

Loekie schreef : De Weber komt met zekerheid ook van een B230K motor, bestonden die blokken ook in de 2,0L uitvoering?

Nee, de cijfers staan voor de inhoud. In geval van een 2 liter was het een B200K geweest. Deze zijn bij mijn weten nooit gemaakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 19:52 #1236742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welles
daar zit een solex cisac carb op
 zie ook (zeer handige) de <a href="/node/2981" target="_blank">motoren tabel</a> van Hedwig.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2009 19:59 #1236743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasmengstuk
Mijn auto heeft een vialle inst. die er in 86 voor/door volvo ingebouwd is. Het mengstuk zit bovenop de carb in de luchtslang. Volgens mij past die zelfde luchtslang gewoon op de weber. Pieter zal dat weten. Dan zou het toch gewoon moeten werken dacht ik zo.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 08:51 #1237036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic merkwaardig
Hai Rob,
Dat is straf, het chasisplaatje van mijn volvo zegt dat hij van 84 is en volgens de motoren tabel van Hedwig is de 117pk versie die er bij mij inligt pas van 1987.
Erg is dat niet want ik dacht ergens gelezen te hebben dat de versie van 84 nog geen verhardde klepstelen had en daardoor ook niet zo geschikt was voor gas.
Het wijst er waarschijnlijk wel op dat ergens in de geschiedenis van mijn wagen een niet-gedocumenteerde motorwissel heeft plaatsgevonden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD