'af en toe inhouden'-probleem [update: bingo?]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij demontage van het spruitstuk moet je eigenlijk ook de pakking(en) vervangen, om het spruitstuk los te maken is een afgezaagde sleutel (13 dacht ik) prettig. Ik heb hiervoor een steek/ring sleutel gebruikt, waarbij zowel de steek als ringkant van pas kwamen.
Het lastige is dat je je auto niet kunt gebruiken zolang het spruitstuk er af ligt, en de injectoren er niet in zitten (ivm valse lucht). Met uitbesteden en goede afspraken kan het vast als 's ochtends brengen en 's middags ophalen. Is natuurlijk wel duurder, ik heb dacht ik 150 euro (incl. BTW) bespaard door het spruitstuk zelf te (de)monteren.
Als je vragen hebt of bestelnummers nodig hebt laat het dan maar even weten (in dit draadje of via PB/mail).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de heldere uitleg! Mijn probleem is dat ik de auto prima één dag kan missen, maar geen gelegenheid heb (i.v.m. kleintje thuis en andere verplichtingen) om vier avonden te gaan sleutelen. Komt bij dat ik geen garage heb, en e.e.a. dus op straat zou moeten gebeuren. Ik doe graag een heleboel zelf aan mijn auto, maar dit klusje ga ik toch even uitbesteden. Ik koppel uiteraard nog even terug over het resultaat.henk 940LPT schreef : Het valt op zich wel mee hoor. Ik heb het ook zelf al eens gedaan, zie <a href="/node/16803">hier</a> mijn beschrijving (had je vast al gevonden). Ik heb er in totaal 4 avonden aan besteed (van 19:00 tot 21:30 oid) waarbij ik meer werk had dan jij omdat mijn gasinbouwer het spruitstuk helemaal kaal wilde hebben. Ik heb dus ook de benzinerail en injectoren eraf gehaald, en weer teruggezet met nieuwe O-ringen. De LPi injectoren kun je ook het beste terugzetten met nieuwe O-ringen (per injector een grote en een kleintje) en eventueel de clipjes van type I vervangen voor type II. Zie hiervoor mijn draadje. Die spullen moet je zo en zo bij een gasinbouwer ophalen, vraag dan meteen naar de pijpjes. Ik weet niet of je die zelf, zonder speciaal gereedschap kunt vervangen, maar dat weet Timen wel denk ik. Montage moet je even rustig doen en goed kijken. Het is technisch absoluut niet moeilijk, je moet er even de tijd voor nemen. Het kan met het spruitstuk in de auto maar ik zou aanbevelen het bij een uitgebouwd spruitstuk te doen. Mijn gasinbouwer raadde dat ook aan. De LPi injectoren moeten met redelijk veel kracht in de zitting gedrukt worden (je moet duwen om een O-ring ver genoeg plat te drukken om het clipje er goed in te krijgen). Met het spruitstuk op de werkbank kun je gemakkelijker duwen en is het ook makkelijker om de injectoren recht in de zitting te duwen. Met spruitstuk in de auto moet je voorovergebogen drukken, waarbij allerlei andere zaken in de weg zitten. Zitten ze scheef dan haakt het clipje wel om de injectoren maar zitten ze niet goed vast. Dat is visueel goed te controleren. Bij een ingebouwd spruitstuk is dat echter weer wat lastiger omdat je onderop het spruitstuk moet kijken. Maar ook dan kun je met een spiegeltje en goed licht een visuele controle doen.
Bij demontage van het spruitstuk moet je eigenlijk ook de pakking(en) vervangen, om het spruitstuk los te maken is een afgezaagde sleutel (13 dacht ik) prettig. Ik heb hiervoor een steek/ring sleutel gebruikt, waarbij zowel de steek als ringkant van pas kwamen.
Het lastige is dat je je auto niet kunt gebruiken zolang het spruitstuk er af ligt, en de injectoren er niet in zitten (ivm valse lucht). Met uitbesteden en goede afspraken kan het vast als 's ochtends brengen en 's middags ophalen. Is natuurlijk wel duurder, ik heb dacht ik 150 euro (incl. BTW) bespaard door het spruitstuk zelf te (de)monteren.
Als je vragen hebt of bestelnummers nodig hebt laat het dan maar even weten (in dit draadje of via PB/mail).
- V700 register
- Nieuw lid
-
De BDP sensor heb ik schoongemaakt.
Ik heb de computer daarna nog eens gereset, en extra lang op benzine de ECU laten inleren. Rustig inrijden, na 30 km ook hogere toerentallen en onder volle turbodruk gereden maar vooral ook de lagere toerentallen en lage snelheden extra lang ingeleerd. Dat lijkt een goed resultaat te hebben tot nu toe, want het stotteren is niet meer voorgekomen. De 14e januari laat ik alle gasinjectoren nakijken en eventueel van nieuwe ringetjes en busjes voorzien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
/edit
IJsvorming zou in een goede installatie mi geen problemen mogen geven. Misschien wel bij koud weer, koude motor en fel acceleren op LPi. Het zou kunnen duiden op een slechte verbinding van de injector met het spruitstuk. Door de slechte verbinding kan de injector geen warmte opnemen van de omgeving (het spruitstuk) waardoor deze kan bevriezen. Je zou eens kunnen voelen of de injectoren of de zittingen van de injectoren erg los zitten. Er zit een rubberen O-ring tussen, een beetje vrijheid zal je altijd hebben.
/end edit
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Wouter,Wouter1973 schreef : Zijn mensen nog steeds van mening dat lambdasonde en/of BDP sensor de boosdoener kunnen zijn? Dan zal ik deze twee potentiele veroorzakers in het nieuwe jaar nog eens aanpakken. Zijn er daarnaast zaken waar ik op kan letten?
[update]: scheurtje aangetroffen in mantel afsluiterrelais
Ik heb met Reina ook een af en toe inhoudende en schuddende motor gehad, maar alleen bij het warm rijden, zie <a href="/node/16825" target="_blank" title="inhouden en schudden">deze draad</a>.
Uiteindelijk bleek het toch de lambdasonde te zijn, toen die vervangen is door een nieuwe is het probleem verdwenen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric, had jij toen ook een brandend lambda lampje? Ik niet namelijk, en het lampje is niet stuk.Eric Bakker schreef :
Wouter,Wouter1973 schreef : Zijn mensen nog steeds van mening dat lambdasonde en/of BDP sensor de boosdoener kunnen zijn? Dan zal ik deze twee potentiele veroorzakers in het nieuwe jaar nog eens aanpakken. Zijn er daarnaast zaken waar ik op kan letten?
[update]: scheurtje aangetroffen in mantel afsluiterrelais
Ik heb met Reina ook een af en toe inhoudende en schuddende motor gehad, maar alleen bij het warm rijden, zie <a href="/node/16825" target="_blank" title="inhouden en schudden">deze draad</a>.
Uiteindelijk bleek het toch de lambdasonde te zijn, toen die vervangen is door een nieuwe is het probleem verdwenen.
Ik ben niet te beroerd om de lambda sensor te vervangen, even voor de duidelijkheid, maar dan wil ik wel graag enige zekerheid dat dit het probleem veroorzaakt.
Overigens heb ik al een paar honderd km lang geen last meer gehad van stotteren op lpg. Het enige euvel dat ik nog heb is dat de auto op benzine wat rauw stationair loopt. Voor dat euvel hoop ik de oplossing te vinden in het vervangen van de rubberen ringetjes en eventueel busjes van de LPI injectoren.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Het lampje brandde niet toen hij inhield. Echter, ik stond een keer voor het stoplicht en toen ging hij zo 'halen' (van 400 naar 1000 toeren) dat even later het lampje is aangesprongen. Later, na het resetten en een aantal dingen proberen om het probleem te vinden, is dat me nog een keer overkomen.Wouter1973 schreef : Eric, had jij toen ook een brandend lambda lampje? Ik niet namelijk, en het lampje is niet stuk.
Ik weet niet of jij hetzelfde soort probleem hebt, dwz de lambda sonde. Wat je eerst nog zou kunnen proberen is controleren of de bedrading ervan (en de massa via de schroefdraad) nog wel 100% is. Ik denk dat er niemand is die jou een garantie kan geven. Misschien kan je ergens iemand vinden van wie je een werkende sonde mag 'lenen' om het uit te proberen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voorlopig wacht ik even het resultaat af van de nieuwe O-ringen en inspuitmondjes van de lpg injectoren. Een goede verdachte is toch ook nog de temperatuursensor, aangezien de problemen zich pas openbaren bij opgewarmde motor. Een warme start leidt tot een zeer rauw lopende motor op benzine, en vaak begint dan na overschakelen op lpg het stotteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-