'af en toe inhouden'-probleem [update: bingo?]
- V700 register
- Nieuw lid
-
- betreft een 1997-er 940 LPT met Vialle Lpi installatie (G3)
- de lpi-injectoren zitten vast
- er is een nieuwe accu geplaatst
- er is een andere bobine geplaatst
- benzinedrukregelaar is vervangen
- benzine-injectoren zijn vervangen door andere exemplaren met verse O-ringen
- er zijn nieuwe bougies geplaatst en nieuwe bougiekabels
- luchtfilter is nieuw
- verdeler is nagezien, schoongemaakt en in goede staat
- ik krijg GEEN foutmelding door een lambda-lampje, het lampje werkt uiteraard wel
- de gaspomp werkt (hoorbaar), ook in de tweede trap
- er is voldoende lpg in de tank
- de beruchte vier zekeringen zijn nieuw, zekeringhouders zijn schoongemaakt
- luchtlekkage of valse lucht is niet aangetroffen
- kleppen zijn onlangs gesteld (Let op: dit was heel erg nodig, alle uitlaatkleppen stonden op dat moment VEEL te strak (nagenoeg géén klepspeling). Ik heb een verbrande klep echter uitgesloten omdat de auto het merendeel van de tijd goed loopt, wat volgens mij met een verbrande klep niet mogelijk is.
- brandstofpomprelais is nieuw
- omschakelrelais is schoongemaakt
- CIS-klep is schoongemaakt
- gasklepschakelaar is opnieuw afgesteld
- alles nagelopen op luchtlekken
-alle aardepunten nagelopen en schoongemaakt
De eerder als suggestie genoemde BDP-sensor en lambdasondeheb ik nog NIET bekeken, omdat vervanging van bovenstaande onderdelen al een aardige aanslag was op mijn portemonnee.
Een beschrijving van wat er precies gebeurt: bij rijden op lpg begint de motor plotseling te stotteren, en bij iets meer dan een klein puntje gasgeven begint ie ook flink in te houden. Dat houdt een willekeurige periode aan, waarbij het euvel soms na een paar minuten weer automatisch verdwijnt. Als het euvel zich voordoet blijft de motor wel stationair lopen, maar je ziet de toerenteller dan schokken tussen ongeveer 500 en 900 toeren. De auto schudt dan ook. Als het euvel weer voorbij is loopt de motor heel stabiel en netjes stationair op lpg.
Dit schudden doet zich sowieso altijd voor bij rijden op benzine, maar alleen stationair en alleen bij warme motor. De auto lijkt dan op drie cilinders te lopen waarbij cilinder 2 met name wat 'minder mee lijkt te doen'. Als ik de stekker van benzineinjector 2 echter losneem is er een heel klein verschil in lopen van de motor waarneembaar, maar mimder duidelijk als ik stekkers van andere benzine-injectoren losnee. Vreemd genoeg rijdt de auto verder uitstekend op benzine. Geen vermogensverlies merkbaar, wel een soort "bop bop"-geluid als ik de motor stilstaand 1500 tot 2000 toeren laat lopen. Een koude start gaat altijd prima en zonder schudden, met iets verhoogd toerental. Een warme start lukt altijd, maar gaat wel wat moeizamer: inzakkend toerental op benzine tot soms onder de 500 tpm, en vervolgens wat zagen stationair, uiteindelijk stabiliserend op 750 tpm (met schudden).
Zijn mensen nog steeds van mening dat lambdasonde en/of BDP sensor de boosdoener kunnen zijn? Dan zal ik deze twee potentiele veroorzakers in het nieuwe jaar nog eens aanpakken. Zijn er daarnaast zaken waar ik op kan letten?
[update]: scheurtje aangetroffen in mantel afsluiterrelais
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lambda lijkt me niet erg waarschijnlijk als je geen lampje/foutcodes hebt. Wat misschien nog zou kunnen is het relais dat de LPi injectoren schakelt. Timen heeft dit ook eens voor iemand vervangen, daar heb ik in het andere draadje naar verwezen dacht ik.
Uit jouw omschrijving maak ik op dat jouw 940 op zowel benzine als lpg warm stationair beroerd loopt. Het zou goed kunnen dat dat, en het inhouden op lpg, 2 verschillende problemen zijn. Voor het stationair gedrag zou je de CIS klep, gasklep en het "T-stukje" in de carterventilatiekunnen schoon kunnen maken en de afstelling van de gasklep positieschakelaar kunnen checken, zie voor het laatste <a href="/node/17794">hier</a>. Het zou misschien kunnen dat je positieschakelaar kritisch staat afgesteld, bij warme motor zou hij niet kunnen schakelen waardoor je alleen op de basistoerental (500 rpm) loopt.
Bovenstaande natuurlijk voor zover je het al niet recent gedaan hebt. Het zijn in ieder geval zaken die je zelf, zonder kosten, nog kunt checken.
Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
CIS-klep heb ik weliswaar niet vermeld, maar die is gereinigd. Gasklepschakelaar werkt, en CIS-klep ook, omdat het toerental stationair wel wordt bijgeregeld. Neemt niet weg dat ik daar best wel e.e.a. kan reinigen/afstellen nog.
Ik lees nu op <a href=" www.meganeclub.nl/index.php?option=com_c...;id=85&Itemid=47 ">deze site dat een stotterprobleem ook gerelateerd wordt aan een te reinigen actuator. Mijn vraag is nu, IS er zo'n actuator bij het Vialle LPI systeem? En zo ja, waar is de grootste kans om dat ding te vinden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Neen en niet dus.Wouter1973 schreef : Mijn vraag is nu, IS er zo'n actuator bij het Vialle LPI systeem? En zo ja, waar is de grootste kans om dat ding te vinden?
Die actuator regelt de toevoer van het verdampte gas naar het inlaatspruitstuk, aan het begin van de drooggasleiding.LPi is vloeibaar tot bijna in de kop, actuator zit er dus niet in. (nagekeken in het schema, inderdaad, het zit er niet in)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarnaast: het sputteren op lpg doet zich ALLEEN voor bij lage snelheden en weinig gas geven, nooit op de snelweg of bij fors optrekken. Geeft dit nog aanwijzingen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat het injectorpijpje lekt.
Sop de LPI-injectoren eens flink in met afwasmiddel . Verdun het wel met wat water. Doe dit bij draaiende motor op LPG
Soms is een kunststofpijpje afgebroken waar de injector overheen schuift. De pijpjes worden wel eens wat te hard en breken dan met lekkage als gevolg. Ook kan het O-ringetje wel eens niet goed meer afdichten. (Ik heb nieuwe O-ringen) Stationeer loopt de motor dan op drie poten en bij 1500-2000 toeren loopt het dan ook wat schokkerig. Bij fel acceleren merk je er niets van, ook bij hogere toerentallen is het geen probleem. (De invloed van de lekkage is dan blijkbaar niet merkbaar.)
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat wél structureel niet goed gaat is stationair lopen op benzine. Lostrekken van de gasinjector op deze cilinder heeft geen invloed op de loop. Lostrekken van de BENZINEinjector op deze cilinder heeft evenmin een hoorbaar effect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Misverstand. Een lekkende LPI-injector kun je testen waarneer je de injector uit de aansluiting bij het spruitstuk neemt. Je moet alleen zorgen dat er gasdruk is maar de motor natuurlijk niet laten lopen.Wouter1973 schreef : Omdat het euvel soms optreedt, gaat mijn vermoeden eerder naar een andere oorzaak uit dan een lekkende injector. Als dit vermoeden onjuist is mag ik daar best op gewezen worden overigens!
 
Wat wél structureel niet goed gaat is stationair lopen op benzine. Lostrekken van de gasinjector op deze cilinder heeft geen invloed op de loop. Lostrekken van de BENZINEinjector op deze cilinder heeft evenmin een hoorbaar effect.
Waar ik op doel is een lekkage in het inspuitpijpje en in het bijzonder bij de afdichting van het kunststofpijpje. Trouwens dit is toch zo gecontroleerd!?
Bedenk ook dat veel storingen meer oorzaken hebben. Met een dingetje ontdekken ben je er niet altijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.