inhouden op lpg...(B230FK - LPi) [update]

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 19:35 #1071199 door V700 register
inhouden op lpg...(B230FK - LPi) [update] is gemaakt door V700 register
Ok, I hate to admit it...maar sinds vandaag houdt mijn 940 LPT met LPi (g3) in bij rijden op lpg. Ik heb even een tijdje op benzine rondgereden de afgelopen twee dagen, omdat ik 4 andere benzine-injectoren gemonteerd had. Afgezien van het op drie poten starten (waar ik nog geen oorzaak voor heb gevonden) loopt de motor daarna wel beter op benzine dan voorheen. Meteen maar eens alle connectoren in de contactspray gezet (de stekkertjes dan), en de beruchte vier zekeringen van de LPi eens bekeken, gewoon ter controle. Vandaag prima gereden, ook op lpg maar plotseling op het eind van de middag gigantisch inhouden bij gasgeven. Héél erg met beleid gasgeven ging nog net, maar bij iets meer gas meteen fors inhouden. Stationair zakt het toerental in tot rond de 500 tpm, om daarna schuddend weer op te klimmen naar omgeveer 750 tpm. Motor schudt stationair, wat ie eerst zeker niet deed op lpg. Lijkt erop dat ie op drie poten loopt. Vanwege het tijdstip waarop het inhouden zich voordeed, en het feit dat het al donker was heb ik niet meer goed een blik onder de motorkap kunnen werpen.
Aangezien ik nog niet zo heel erg bekend ben met Vialle LPi: is er iemand die dit probleem herkent? Graag wat tips, zodat ik morgen met daglicht even gericht kan kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:11 #1220400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eerst benzine systeem de-buggen
je moet eerst het benzine systeem de-buggen. Dit omdat het LPi systeem de ECU-mappings van de benzine-ECU gebruikt om zelf deze om te rekenen en daarmee de LPI-injectoren aan te sturen.
Als er dus iets niet goed gaat met het benzinesysteem dan zal dat benzinesysteem er zo goed mogelijk omheen proberen aan te passen en de LPI-ecu zal DIE foute gegevens gebruiken om LPi in te spuiten.
je zegt dat steeds een cilinder moeilik doet. weet je al welke?? heb je er al eens de bougies uit gedraait? (nieuwe: gebruik NGK BP7ES, niet te duur, goed spul, afstellen op 0,7mm))
Heb je de bougiekabels al eens geinspecteerd en doorgemeten? denk er eens aan ze te vervangen, bij voorkeur voor goed kwaliteit orginele kabels! Heb je de verdelerkap al eens afgehaald? hoe zag de bijnnenkant eruit? ( maak schoon, check op haarscheuren, maak contact stiiften vrij van corrosie (groenig), heb je de rotor al eens bekeken? Door gemeten? maak het contact aan de tip corrosievrij.
Ontsteking is zeker bij LPG auto's zeker bij auto's op LPG nog iets belangrijker als op een benzine auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:22 #1220401 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPI
Alle vier de zekeringen dus al schoongemaakt/vernieuwd? De LPI-injectoren zitten niet los? Als je toevalling wat remmenreiniger hebt en je spuit dat op de aansluiting van de injector bij het spruitstuk, wanneer je dan toerental verandering waarneemt is er lekkage. De LPG-tank is wel vol? De omschakelaar benzine/lpi die, paarsgewijs de injectoren aanstuurt is toch niet defect? Misschien loopt de motor maar op twee lpi- injectoren. Tegelijkertijd kunnen ook nog de benzine-injectoren meedoen. Om dit te kunnen constateren kun je de aansluiting van de benzine-injector even losnemen. (Dit mag eigenlijk niet maar nood breekt wet) Wel daarna even de ECU resetten. Dit zou je zondermeer ook al eens kunnen doen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:29 #1220402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic al gedaan...

JanV schreef : je moet eerst het benzine systeem de-buggen. Dit omdat het LPi systeem de ECU-mappings van de benzine-ECU gebruikt om zelf deze om te rekenen en daarmee de LPI-injectoren aan te sturen.
Als er dus iets niet goed gaat met het benzinesysteem dan zal dat benzinesysteem er zo goed mogelijk omheen proberen aan te passen en de LPI-ecu zal DIE foute gegevens gebruiken om LPi in te spuiten.
je zegt dat steeds een cilinder moeilik doet. weet je al welke?? heb je er al eens de bougies uit gedraait? (nieuwe: gebruik NGK BP7ES, niet te duur, goed spul, afstellen op 0,7mm))
Heb je de bougiekabels al eens geinspecteerd en doorgemeten? denk er eens aan ze te vervangen, bij voorkeur voor goed kwaliteit orginele kabels! Heb je de verdelerkap al eens afgehaald? hoe zag de bijnnenkant eruit? ( maak schoon, check op haarscheuren, maak contact stiiften vrij van corrosie (groenig), heb je de rotor al eens bekeken? Door gemeten? maak het contact aan de tip corrosievrij.
Ontsteking is zeker bij LPG auto's zeker bij auto's op LPG nog iets belangrijker als op een benzine auto.

Het is volgens mij cilinder 1 die niet/slecht meedoet. Bougies zijn zo goed als nieuw, verdelerkap is goed (onlangs open gehad: binnenkant schoon, rotor goed, contactstiftjes goed). Bougiekabels zijn origineel, maar niet nieuw, zien er overigens nog prima uit. Ik heb ze niet doorgemeten. Overigens: luchtfilter is nieuw.
De verschijnselen op benzine: stationair net niet mooi rond lopen, eenmaal op toeren goed lopend. Bij overschakelen naar hogere versnelling een hele lichte aarzeling als in de ingeschakelde versnelling weer gas wordt gegeven, daarna weer mooi oppakken. Benzinejectoren zijn vervangen en gaven verbetering. Op gas heeft de 940 altijd netjes (ook stationair) gelopen, goed oppakken bij gasgeven en schakelen. Tot vandaag dus....Ik heb wel zekering 1 eruit gehad vóór ik problemen op gas begon te ervaren trouwens. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:35 #1220405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check

wp001 schreef : Alle vier de zekeringen dus al schoongemaakt/vernieuwd? De LPI-injectoren zitten niet los? Als je toevalling wat remmenreiniger hebt en je spuit dat op de aansluiting van de injector bij het spruitstuk, wanneer je dan toerental verandering waarneemt is er lekkage. De LPG-tank is wel vol? De omschakelaar benzine/lpi die, paarsgewijs de injectoren aanstuurt is toch niet defect? Misschien loopt de motor maar op twee lpi- injectoren. Tegelijkertijd kunnen ook nog de benzine-injectoren meedoen. Om dit te kunnen constateren kun je de aansluiting van de benzine-injector even losnemen.
(Dit mag eigenlijk niet maar nood breekt wet) Wel daarna even de ECU resetten. Dit zou je zondermeer ook al eens kunnen doen!

Zekeringen zijn schoongemaakt inderdaad, LPI-injectoren kunnen wel wat heen en weer bewegen maar zitten niet echt los. LPG-tank is 3/4 vol. Waar vind ik de omschakelaar benzine/lpi? En hoe reset ik ook alweer de ECU, door pluspool accu los te nemen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:45 #1220409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Resetten
Je kunt beter de minpool losnemen.Ik heb met mijn LPI 2 varianten van schokken. Heel licht, sinds aanhalen uitlaatbouten (na de turbo, op de flens met de vlampijp) niet meer gehad. Of dat hij gewoon rustig afslaat. Jij zit er tussen in begrijp ik. Hoe lijkt het met de lambdasonde ? Of is die recent vervangen (door misschien een niet volvo exemplaar ??) Volgens mij is LPi erg gevoelig voor een correct lambdasignaal....Je zou eens onder de accubak kunnen kijken. In een draadje hier ergens heeft iemand iets gevonden met gesmolten contacten. Ik heb bij mijn 940 vol enthousiasme onder mijn accubak gekeken maar daar lag niets. Er kan dus wat zitten, maar hoeft niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:53 #1220411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwsgierig

wp001 schreef : (Dit mag eigenlijk niet maar nood breekt wet) Wel daarna even de ECU resetten. Dit zou je zondermeer ook al eens kunnen doen!

Waarom mag dat niet ? Kans op beschadiging ECU ?? Ben nieuwsgierig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:34 #1220419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stap 1
Morgen, vanwege beperkte tijd, eerst stap 1: computer resetten. Ik begrijp nu dat daarvoor de (-) accupool los moet, en dat ik daarna op BENZINE weer de computer moet laten inleren. Hoe ver moet ik op benzine rijden alvorens het op lpg te kunnen proberen? M.a.w., na hoeveel kilometers mag ik naar lpg omschakelen? 10? 100?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:37 #1220420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic procedure
Ik dacht dat Adrian hier eens iets over op de site had gezet. Zo uit mijn hoofd: Rustig warm rijden, en rustig blijven rijden totdat je in totaal een 30 km gereden hebt. Daarna een paar keer flink doortrekken. Dan moet het goed zijn... CIS klepje zou je ook even schoon kunnen maken, bij slechte stationairloop op benzine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 22:01 #1220422 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic omschakelaar

Wouter1973 schreef :

wp001 schreef : Alle vier de zekeringen dus al schoongemaakt/vernieuwd? De LPI-injectoren zitten niet los? Als je toevalling wat remmenreiniger hebt en je spuit dat op de aansluiting van de injector bij het spruitstuk, wanneer je dan toerental verandering waarneemt is er lekkage. De LPG-tank is wel vol? De omschakelaar benzine/lpi die, paarsgewijs de injectoren aanstuurt is toch niet defect? Misschien loopt de motor maar op twee lpi- injectoren. Tegelijkertijd kunnen ook nog de benzine-injectoren meedoen. Om dit te kunnen constateren kun je de aansluiting van de benzine-injector even losnemen.
(Dit mag eigenlijk niet maar nood breekt wet) Wel daarna even de ECU resetten. Dit zou je zondermeer ook al eens kunnen doen!

Zekeringen zijn schoongemaakt inderdaad, LPI-injectoren kunnen wel wat heen en weer bewegen maar zitten niet echt los. LPG-tank is 3/4 vol. Waar vind ik de omschakelaar benzine/lpi? En hoe reset ik ook alweer de ECU, door pluspool accu los te nemen?

Die omschakelaar zit meestal wel ergens onder de motorkap bij de bobine in de buurt. Een enkele zit ie ook achter het handschoenkastje. Het beste is om te constateren of de boel goed werkt. Werkt het goed dan is dat ding niet van belang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD