En toen... Backfire!

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 17:08 #1216066 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Terug naar de vraag en een nieuwe
Het lijkt erop dat ik dus een standaard G1 installatie heb, waarvan de motor afslaat zodra deze na het starten op benzine overgaat op gas.  Wanneer hij het wel doet zie het toerental wel een dip naar plusminus nul maken. Als hij dan stationair loopt, wisselt hij iets in toerental waarbij hij bij het laagste toerental wat schudt en dan weer oppakt.
Is mijn stationair dan gewoon te laag afgesteld? Op ligt het mogelijk aan mijn luchtslangen, zoals "excellent cars" in wassenaar mij net voorspelde? Blijft tevens het probleem staan dat mijn lambda sensor brandt als ik op benzine rijd. Hr Excellent Cars zei mij hier totaal geen zorgen over te maken....
Heeft iemand ervaring met deze man overigens? betrouwbaar, degelijk werk, goedkoop of duur? Hij is rdw erkend en heeft een volvo showroom met achter zeker tien occasions staan.
Graag hoor ik weer van u.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 19:40 #1216084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draaien
Soms hebben oudere lpg systemen een lambdasonde simulator. Als je op lpg rijdt geeft de lambdasonde hele andere waarden dan op benzine. Je hebt de ECU wel nodig, maar om die van de juiste gegevens te voorzien door een simulator. Mogelijk zit daar iets mis ? Je stationair toerental wordt door een mechanische aanslag bepaald op 500 rpm. Er zit een klep die extra lucht doorlaat zodat je toerental 800 rpm wordt. De klep kan meer openen/sluiten om het op 800 rpm te houden. Dit heet een CIS klep en die willen nog wel eens vervuilen en daardoor stroef gaan lopen. Dat kan het varierende toerental veroorzaken. Hoeft niet, maar het is wel eenvoudig te checken/schoon te maken. De CIS klep zit onder je inlaatspruitstuk, er komen 2 slangen van ongeveer 2-3 cm doorsnede vandaan. Maak de slangen los, het stekkerrtje aan de achterkant en schroef de rubber houder los. Even schoonmaken met bijv. wasbenzine, verdraai hierbij het schuifje ook om de niet zichtbare delen ook schoon te maken. Weer beetje smeren met WD40 oid en terugzetten. Problemen met luchtslangen zijn vaak valse lucht, resulterend in hoger stationair toerental.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 19:50 #1216086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatje?

henk 940LPT schreef : Dit heet een CIS klep.......

En die ziet er zo uit, uitgebouwd dan:
<a href="/node/8982 " target="_blank"> </a>
Je kunt op de foto klikken, dan kom je op een info-pagina met wat meer tekst over de klep.Schoonmaken volgens mij beter met remmenreiniger of wasbenzine. De crux zit hem in het ontvetten en ontdoen van vettige aanslag, niet zo zeer in het smeren.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 20:50 #1216101 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic CIS klep
Dank weer voor de info,  dit gaan we dan van de week maar eens proberen te regelen.
Zo nodig kom ik weer bij u terug, probleem van mijn lambda sensor blijft namelijk nog staan, maar heb ondertussen begrepen dat die dus niet gebruikt wordt als ik op gas rijd en daarom dus ook niet een foutmelding zal generen. Heb ik het dan goed begrepen. Dus alleen op benzine zit er dan nog ergens een puntje van verbetering.
Groet wederom, overigens binnenkort ook foto's maar ga hem eerst grondig poetsen. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 22:26 #1216119 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Toerenval
Het verval in toeren ligt vrijwel zeker aan de CIS-klep. Als je het ding losschroeft, dan moet je hem maar eens flink heen en weer schudden. De klep hoor je dan als het goed is heen en weer gaan, dus openen en sluiten. Pas als je dat stadium weer hebt bereikt, heb je 'm schoon genoeg om normaal zijn werk te doen.
Even smeren na het schoonmaken is wel verstandig: klein spuitje siliconenspray erin of zoiets. Schoonmaken met een paar kurken (op maat snijden) en helemaal volspuiten met remmenreiniger, daarna laten weken en wat schudden. 
Daarnaast is het verstandig om de inlaatluchtslangen even te controleren op lekken, met name tussen de luchtmassameter en het inlaatspruitstuk. De ribbelslang kost nieuw bij de dealer ongeveer 40 euro, en is vaak stuk bij gasauto's.
Excellent is een Volvo-handelaar van oudsher, bestaat al minstens 25 jaar. Kwa kennis weet ik het niet, maar ik heb me wel altijd over de prijzen van zijn occasions verbaasd: die zijn serieus hoog! 

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2008 15:11 #1217615 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Ben nog niet toegekomen aan
Ben nog niet toegekomen aan het klussen aan mijn CIS klep, maar kreeg gisteren weer nieuwe info.
Kan het ook zijn dat mijn verdamper bevriest door de expansie het het LPG naar gasvorm en dat daarom mijn motor uitvalt? Overigens nog steeds van plan om de CISklep onder de loep te nemen hoor. Tevens op zoek naar een werkplaats handboek, iemand?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2008 15:42 #1217621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is mogelijk
maar dan zou er lucht in plaats van koelvloeistof in de verdamper aanwezig zijn.
Wanneer de motor op temperatuur is dan moet de verdamper ook warm zijn.
Controlleer de loop van de slangen eens om vast te stellen of er lucht aanwezig kan zijn (in het hoogste punt).
Groet,
Erik

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 11:39 #1218881 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Ondertussen verergert het probleem
Nadat ik de slangen van mijn verdamper heb losgehad en heb gezien dat de LPG regelaar op mijn verdamper stuk is. (Hiervoor is een handmatige stelschroef geplaatst tien cm verderop in de slang en heb dus geen actieve regeling meer.) Loopt mijn motor erg onregelmatig. Op benzine is dit aanzienlijk minder, maar ook aanwezig, ongeveer op een vergelijkbaar niveau als voor Gemert.
Het probleem doet zich voornamelijk voor bij constant rijden (ook al rijd ik 50, 80 of 110) en stationair lopen en dus ook bijvoorbeeld filerijden in laag toerental in de tweede versnelling.
Wat te doen, om te beginnen toch die CIS klep maar eens onder nemen? Mijn slangen zijn stevig en juist teruggeplaatst, was immers maar een slang. Wel is mijn katluchtuitlaat verlegd en zit er nu geen knik meer in en dus open naar de luchtinlaat toe, waar ook de LPG instroom plaatsvindt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 12:38 #1218882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Een slecht werkende CIS klep kan geen problemen bij rijden veroorzaken. Als je het gaspedaal niet ingetrapt (gasklep dicht) hebt moet de motor stationair draaien. Op de gasklep zit een positieschakelaar die aan de ECU doorgeeft of de gasklep dicht zit of niet. Zit de klep dicht, dan regelt de ECU het toerental door het verder open/dicht draaien van de CIS klep. Als je positieschakelaar goed is afgesteld, mag de CIS regeling dus niet mee doen zodra jij je voet op het gaspedaal hebt. Eenvoudige check (maar niet 100%) is aan de gasrol draaien met je hand. Zodra je de gasrol van de aanslag draait moet je een zacht klikje horen. Als je de gasrol weer tegen de aanslag terugdraait, moet je een 2e klikje horen. Doe dit als de motor uitstaat, dan kun je de klikjes goed horen. Je moet ze allebei (dus heen- en teruggaand) horen. Herhaal deze test een 5 keer ofzo, de hele boel is niet zo nauwkeurig dat de boel op de 0.05mm op dezelfde positie terugkomt. Je wilt wel dat de schakelaar elke keer schakelt.
Hoor je dat, dan is het hoogstwaarschijnlijk wel OK. Fijnafstelling is met voelerplaatjes tussen de 0.1 en 0.45mm, zie ook <a href="/node/17794">hier</a>.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 17:59 #1218904 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic En toen ...
Hoorde ik een hele harde knal en liep mijn stationair ineens op naar 2000 toeren op gas.
Op benzine lopen deed ie ineens niet meer. Meneer de wegenwacht liet mij zien wat ik al had opgemerkt, nl mijn luchttoevoer was gesprongen tgv een backfire.
Hij voorspelde dat mijn verdeelkap niet meer helemaal jofel is en wat ziet hij vervolgens, een vonkje in mijn verdeelkap niet in de buurt van mijn bougiekabels.
Op zoek dus naar een nieuwe luchtslang en een verdeelkap, incl rotor.

Tips zijn van harte welkom!

Overigens hebben we het ala McGuyver gerepareerd, ducktape doet ook hier wonderen!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC