backfire op lpg gevolgd door brand

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 07:52 #1213417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ik heb de "technische leergang autogassystemen" in mijn bezit, die gaf ook te arm mengsel aan als gevolg van backfires. Maar dus ook slechte ontsteking, klepoverlap (door slechte speling), nabrandende kooldeeltjes in uitlaat of cilinder. Bij moderne injectiemotoren zijn de inlaatkanelen groter (volume) waardoor de gevolgen wat erger zijn omdat er meer brandbaar mengsel is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 09:09 #1213420 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bekend
Henk, Robert en ik kennen elkaar goed, hebben over en weer in de 960 en V90 gereden, en ook samen onder de kap gehangen.<>Wat mijn backfire betreft: degene met brand als gevolg was bepaald niet de eerste: een backfire resulteert zeker niet automatisch in brand, het is gewoon domme pech geweest. Het moment dat het gebeurde, reed ik nog extreem rustig: koude motor, anderhalve kilometer van huis, en dus nog netjes rustig alles warm laten worden. Maar zo warm als het uiteindelijk werd was niet de bedoeling ;) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 09:16 #1213423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekend
Dat jullie elkaar goed kenden wist ik niet, wist ook niet dat Robert al bekend was met de risico's en deze voor zichzelf geaccepteerd had. Ik probeer mensen te waarschuwen zodat ze zelf kunnen beslissen welke keuze ze maken. Toevoeging dat een backfire niet automatisch tot brand leidt is een goede, wat ik echter ook uit jouw woorden begrijp is dat aanpassing van rijstijl de kans op backfire wel te verkleinen is maar nog wel reeel is. (waarbij natuurlijk niet elke backfire tot brand leidt).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 10:25 #1213430 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klopt
Waarschuwingen zijn terecht, als je de persoon niet kent. Alleen, Robert is denk ik deskundiger op het gebied van gas-zespitters dan ik...
Plotselinge gaswisselingen zorgen voor onderdruk in het inlaatspruitstuk, en dat verhoogt de kans op backfires. Dat kan je dus beinvloeden door je rijstijl aan te passen, al voelt het niet prettig als je weet dat bepaalde dingen niet kunnen (ervaring).
Als een van de inlaatkleppen niet meer lekker sluit, is het risico ook veel groter. Waarschijnlijk was zoiets bij mij het geval, of domweg een teruggelopen capaciteit van de verdamper (die ik niet meer wilde vervangen, omdat ik ook naar dampgas wilde zodra hij op benzine goed liep).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2008 17:34 #1213561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Backfires G2
Allen,
Ik stel het gasmengesel van mijn 960 G2 LPG (ringmixer) wat rijk af, zoals ook een paar draadjes hierboven werd vermeld. Bij het gros van de gasboeren stelt met de boel op een preciese verbranding af bij stationair en zo'n 2500rpm onbelast (automaat in N of vrij). Dat klinkt leuk, maar is schijn: van zodra je de automaat in D zet, op de rem trapt en gas geeft stijgt de lambda waarde in 9 van de 10 gevallen; het mengsel wordt veel te arm. Gevolg is een thermische stress op de motor (hogere verbrandingstemperatuur van de uitlaatgassen) en flink vermogensverlies.
Beste manier om de boel af te stellen is onder belasting van de motor. Ik doe dat gewoon zelf. Sluit een digitale voltmeter aan op de lambda sonde en stel de boel eerst stationair af tussen 0,65 en 0,75V. Daarna automaat in D en geef flink gas en kijk wat de spanning afkomstig van de lambda sonde doet. Meestal zakt deze in: mengsel te arm. De stelschroeven op de verdamper zo afstellen dat bij vollast en stationair de spanning van de lambda sonde gewoon tussen 0,65..0,75V blijft hangen en klaar is Kees. Je hebt nu nooit meer een te arm mengsel en de verbrandigsgassen blijven bovendien koeler. Als je geen automaat hebt zul je testritjes moeten maken en de voltmeter onder het rijden moeten aflezen.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2008 23:11 #1213600 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic H.S.
Hallo Robert

robertm schreef : Een vriend van mij heeft een V70 gekocht en op de inbouw van een LPI installatie moet hij 2 maanden wachten.

Ik heb 'm gezien twee weken geleden. Mooie auto, al had ik persoonlijk bij een V70 niet voor de kleur zwart gekozen. Leuk detail: Hij heeft 3000 km meer gelopen dan mijn 945 (uit 1991).
BTW heb jij hem nog wijzer kunnen maken m.b.t. de carkit die erin zit? Volgens mij is die gewoon aan te passen aan z'n telefoon.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 13:32 #1213622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope
Mathy,
Ik heb hem niet meer gesproken. Zal wel eens een keer vragen, of hij belt zelf een keer. Inderdaad, mooie auto.
Groetjes,
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 20:49 #1213666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic carborateur of injectie
Hoi vandaag zijn we gaan kijken bij een volvo 740 uit 1990 optisch niet echt mooi best veel krasjes en butsen in de auto, maar rijden deed hij fantastisch, de auto is net nagelopen bij een gasspecialist, gekeurd bij een volvo garage en heeft een nieuwe distibutieriem, de vraagprijs is 2000 euro.
Nu heb ik twee vraagjes. Is 2000 euro een redelijke prijs gezien de onderhoudshistorie en om het echt zeker te weten. Een wegenwacht heeft mij een jaar geleden verteld dat de injectiemotoren eigenlijk niet goed geschikt zijn voor lpg en dat je beter een carborateur kan hebben. De eerste reacties hier waren dat het niet uitmaakt en dat het zeker niet uitmaakt voor het risico op backfires, toch wil ik dit graag nogmaals bevestigd zien. We moeten nu al wat geld lenen voor deze aankoop dus nog een brandje wil ik dus absoluut niet.
 Alvast bedankt,
 Arthur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2008 21:47 #1213685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koopje
2000 euri lijkt me op zich geen koopje. Of het de hoofdprijs is, is wat moeilijk te zeggen. Km stand en opties zijn natuurlijk ook wel bepalend, tussen sedan en estate zit vaak ook prijsverschil. Bovendien is de toestand van de kop ook wel bepalend: Is een koprevisie ver weg, moet die binnen 10.000km plaatsvinden of is die net gedaan. Voor wat betreft de historie: Is die vanaf 1990 bekend of ontbreken perioden uit de documentatie ? Als alles bekend en gedocumenteerd is, is het een pré,Die opmerking van de ww'er is wat mij betreft gewoon onzin. Tegenwoordig kunnen niet zomaar alle motoren op lpg, maar die B230's kunnen gewoon goed op gas. Vaak halen ze met normaal onderhoud (koprevisie) 4 ton of meer. Of het nu injectie of carburateur motoren zijn maakt niet zoveel uit. Volvo heeft op de latere 940's af-fabriek lpg systemen aangeboden, als de motoren daar niet geschikt voor waren hadden ze dat vast niet zo gedaan.
Zoals eerder gezegd, is goed onderhoud (ontsteking + klepspeling) belangrijk en kun je hiermee het risico op backfires sterk beperken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD