backfire op lpg gevolgd door brand

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 17:34 #1213390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee
Ik heb geen verstand van de grootte van het risico op backfires tussen verschillende motoren of merken, ik kan je dus niet meer zeggen dat het mij niet specifiek iets voor volvo lijkt. En dat de kans heel erg klein is bij lpg injectiesystemen, maar dan moet het wel binnen je budget passen. Al wat rondgekeken op marktplaats/autotrack/autotrader etc ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 18:22 #1213391 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Niet typisch Volvo.
Backfire's op gas zijn niet typisch Volvo. Integendeel, bij een goede gasinstallatie die goed is ingebouwd zijn onze oudere Volvo's juist bovengemiddeld geschikt om op gas te rijden. Ik heb met een 340 100000 km probleemloos op gas gereden eind jaren 70/ begin jaren 80, daarna 400000 km op gas in een 240 estate, daarna gas in een 740 2.3i uit 1989, toen een 940 uit 1992 met gas gevolgd door een 850 2.5-10v , toen een 940 limited edition uit 1998, een s90 3.0 met 180pk en de huidige s90 3.0 met 204pk. Alle auto's hebben probleemloos op gas gereden, in al die jaren ( ruim 1,1 miljoen km's) heb ik nog nooit een backfire gehad. Dus ik durf de stelling aan dat de oudere Volvo's juist zeer geschikt zijn voor lpg. Wel goed onderhoud plegen door ter zake kundige mensen en voor de redblocks iedere 15000 km kleppen stellen. Voor de 6 pitters alleen computergestuurde LPI systemen of dampgasinstallaties.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 19:19 #1213394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens
Ik ga met Jan mee. Een paar ton met een '77-er 244 B21A automaat op LPG ringmixer gereden en nooit een backfire gehad en ik trapte het gaspedaal meestal helemaal in. Nu ik het zeg: Toch wel, 1 keer. De reden was dat ik de verdelerkap na vervanging een halve slag verkeerd had gemonteerd. Ik probeerde de wagen te starten, snapte er niets van dat hij niet aansloeg. Plots kwam er een geweldige knal uit de machinekamer. De motor sloeg niet aan, maar ik wel. Ik schrok me rot!
Paar ton met een LPG ringmixer B280E 760 en heel veel tonnen met LPG ringmixer 760 B280F motor. Met die laatste twee keer een backfire gehad. Oorzaak: kleppen te lang niet afgesteld.
Nu rijd ik ruim een jaar op LPG met een 960 B304F, 204pk met ringmixer, al verschillende backfires gehad, waarvan 1 kanonschot; deze was werkelijk buiten alle proporties tot schrik van de medeweggebruikers op de Duitse Autobahn bij 180km/u; ik was bezig met een inhaalmaneuvre met de automaat in sport stand, gaf gas en het gebeurde...
Onze Volvo's lopen echt PRIMA op LPG mits kleppen en ontsteking OK. Voor de 6 cilinder in lijn MOET je wel LPI of dampgas instaleren... Dat moet ik dus ook nog eens doen. Ik rijd met de 960 doorgaans voorzichtig op LPG en als ik wil doortrappen schakel ik voor de zekerheid over op benzine.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 19:25 #1213395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wachten
Robert, zou er niet te lang mee wachten. Het lid dat zijn V90 in vlammen op zag gaan door een backfire was ook van plan zijn ringmixer te vervangen door een LPi/dampgas installatie. Die persoon (een beetje) kennende was er geen sprake van een drieste actie oid. Nu zijn die installaties niet goedkoop en je moet het geld er wel voor hebben. Maar ik zou niet te lang wachten. Wachttijden zijn tegenwoordig ook heel gewoon, met die hoge brandstofprijzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 19:29 #1213396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet het
Henk,
Ik weet het. Ik heb voorlopig nog geen geld en tijd voor de instalatie, meer een kwestie van prioriteit: verbouwingen aan het huis. De wachttijden zijn er inderdaad: Een vriend van mij heeft een V70 gekocht en op de inbouw van een LPI installatie moet hij 2 maanden wachten.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 20:55 #1213402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In ieder geval bedankt voor
In ieder geval bedankt voor de reacties. Nog één vraagje op marktplaats staat iemand die handelt in volvo's ook in de 740 en 940. Volgens hem nette auto's die worden afgeleverd met grote beurt incl vervangen distrubutieriem en nalopen van de auto's bij een gasinbouw station. Het bedrijf zit in Breukelen, maar op marktplaats staat nog Utrecht. Is er iemand die bekend is met deze handelaar en de betrouwbaarheid van hem. Het klonk door de telefoon heel betrouwbaar maar liever nog iets meer zekerheid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 21:20 #1213404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kjetronic: geen slangklem om balg!
met mijn 740 met B200F heb ik talloze explosies gehad, 1 keer bij de loklale bank voor de deur...
Deze motor had een K..Jetronic systeem. Hij heeft zijn hele leven -bij mij- geploft, ondanks alles vervangen. Door bij de rubber balg boven Jetronic geen slangklem te monteren bleeft de schade zeer beperkt, deze ploft los en schuif je gemakkelijk weer terug. Door de onderduk in het systeem wordt de balg vanzelf stevig tegen zijn pasvlak aangedrukt. Jaaaren mee gereden. Gaat prima en in het vervolg geen schade meer!
Mijn 230F heeft na 2 jaar (eigen inbouw gas met ringmixer) nog nooit geploft.

peter van der Wal

Lobbes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 21:28 #1213405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee
Zou die garage even googlen en zoeken op de <a href=" www.autoweek.nl/myreviewdealer.php ">garagetest van autoweek. 2 of meer negatieve recensies zegt vaak genoeg, ik ga zelf niet zomaar op eentje af omdat die garage ook toevallig een zeikerd als klant kon hebben getroffen. Op zich luxe en netjes dat ze hun auto's zo afleveren, met beurt, riem en check. Je kunt naar facturen vragen (van het gasstation). Malafide personen/bedrijven bieden vaak dit soort services aan om zich te onderscheiden terwijl zij die beloften niet nakomen (daarom kunnen ze dat aanbieden en toch even goedkoop zijn als het bedrijf met "garantie tot de deur" maar dat er eerlijk bij zegt). Hiermee wil ik dus heel nadrukkelijk niet zeggen dat iedereen die zn auto's zo netjes aflevert malafide is.Zou naar facturen vragen. Je kunt ook korting bedingen en de auto zo meenemen. Met het geld dat je bespaart kun je de reparaties/checks zelf uit laten voeren bij bedrijven die je vertrouwt. Heb je wel kans dat ze nog meer tegenkomen maar anders zou dat toch bij de APK aan het licht moeten komen. Je kunt ook een aankoopkeuring laten uitvoeren. Als men daar niet mee akkoord gaat zegt dat ook wel genoeg denk ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 23:26 #1213409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ringmixers...
Mede Volvoïtislijders,
Om even in te gaan in de discussie over wel/niet ringmixers..
Indertijd heb ik geïnformeerd naar de mogelijkheid om een verdamper te monteren in een 740 glt: een 16V blok met 159 pk.. De dichtstbijzijnde gasboer voelde daar niets voor (inderdaat lpi verhaal zoals Henk het ook beschrijft), een kleine eenmans gasinbouwer (ook vialle overigens) gaf aan dat bij een hoger vermogen (zoals de glt) het niet alleen belangrijk is dat ontsteking/luchtfliter e.d. 100% ok is, maar ook dat er een grote verdamper in moet om dat vermogen aan te kunnen. Hij heeft een OMVL verdamper ingebouwd die ruim 190 pk aan moet kunnen.. Wat minder zuinig (1 op 9), wel  zonder problemen werkend. Nu zie ik die auto niet meer dagelijks, maar ik weet dat'ie met een minimum aan onderhoud sindsdien zeker 50 k gelopen heeft zonder backfire... Trouwens, hij haalde ook de luchtinlaat direct achter de radiator eraf.
De truc om de klemmen voor alle zekerheid los te leggen lijkt mij wél bevorderlijk om schade aan allerlei plastic delen rond het luchtfilter te voorkomen, of het ook de kans op evt. motorbrand bij een backfire verkleind waag ik te betwijfelen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2008 00:08 #1213413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic backfire Volvo probleem
In reactie op de vraag of de backfires specifiek Volvo betreffen, kan ik getuigen dat in mijn ervaring ook BMW zeer gevoelig ligt. Heb veel ervaring met de 6-cylinders van bmw (2.0; 2.5 en 2.8) met L-jettronic en LE-jettronic van Bosch.
&#160;
Naast de al genoemde ontsteking en klepspeling, was het bij die blokken ook altijd heel belangrijk niet te zuinig af te willen stellen. Een te arm mengsel leverde veel makkelijker backfires dan een relatief ruim mengsel. Teveel is natuurlijk ook weer niet goed maar te arm gaf altijd gedonder.
&#160;
Groet,
Richard

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC