backfire op lpg gevolgd door brand

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 20:08 #1070097 door V700 register
backfire op lpg gevolgd door brand is gemaakt door V700 register
Hoi vandaag heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn volvo 740 gle omdat hij na een backfire in brand is gevlogen.
(alleen de voorkant is uitgebrand dus liefhebbers voor onderdelen voor zaterdag melden anders wordt hij opgekocht. Lichtblauw metalic roestvrij)
De vraag is nu komt een backfire alleen voor bij het injectiemodel of ook bij de motoren op carborateur. Ik zou nl graag weer een 740 op lpg willen hebben maar één brandje vind ik wel weer genoeg.
 Alvast bedankt voor jullie antwoord
mocht je een tip hebben voor een mooie 740 Tel 0111482448

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 21:01 #1213322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alle
Backfire kan bij benzine injectie als carburateur plaatsvinden. Het hangt daar namelijk niet echt vanaf. Wat meer bepalend is, is het soort gasinstallatie. Een verdamper installatie (waarbij het lpg-luchtmengsel door de door het inlaattraject stromende lucht wordt gevormd) heeft kans op een backfire, een lpg injectiesysteem (waarbij de lpg als vloeistof of dampvorm wordt ingespoten) heeft dat niet. Vialle LPi of Prins VSI zijn (o.a.) lpg injectiesystemen. Deze zijn wel minder gebruikelijk op 740's.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2008 21:04 #1213324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer
He Arthur,
Wat vervelend van je auto...
Een lichtpuntje: je kunt weer lekker een nieuwe kopen
Succes met de jacht,
Joost

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 00:41 #1213340 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jammer
Hallo Arthur
Sterkte met je verlies.
BTW als je onderdelen kwijt wilt worden, is het vaak handig om het modeljaar aan te geven. En de precieze kleurcode of anders een foto waarop die de kleur duidelijk te herkennen is zal ook meer reacties losweken.
Groetjes
Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 05:29 #1213341 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sterkte!
Arthur, sterkte! Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn V90, dus het klinkt maar al te bekend.
Zoals Henk al aangaf: het ligt niet zozeer aan het type motor dan wel aan het type LPG-installatie. Bij een installatie met ringmixer staat het hele inlaatspruitstuk vol met brandbaar LPG-lucht mengsel,  en gat er dan even iets mis (door bijvoorbeeld een niet lekker afdichtende inlaatklep) dan geeft dat een stevige backfire. Met een beetje pech vliegt er vervolgens iets anders in brand onder de kap, en daarna is er vrijwel geen houden meer aan.
Bij een dampgas- of LPI-installatie wordt de LPG pas vlak voor de cilinders zelfs ingespoten, en is dus de hoeveelheid ontplofbaar mengsel veel kleiner. Een backfire kan ook dan optreden (dat kan ook op benzine) maar de gevolgschade is veel kleiner. Zelf heb ik om die reden ook geen ringmixer-wagen meer terug durven kopen...
Heb je met je verzekering alles goed geregeld? Toen ik de mijne kwijt was, reageerde Carlo Schmidt direct "je had die auto naar ons moeten laten brengen, wij slepen er vaak een hoge dagwaarde uit". Misschien het overwegen waard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 08:22 #1213348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Backfire
IK heb met mijn nieuw ingeboude lpg gasinstallatie enkel backfires gehad toen de ontsteking nog niet helemaal in orde was.Daarna nooit meer last gehad.
Ik heb een 740 GL uit 1988/89, injectie,  lambda gestuurd, met een omvl verdamper met milennium computer. IK he het geheel nu 13 maanden en heb er nu  circa 30.000 km mee gereden waarvan enkel de eerste 2000km  met enige problemen.

Succes met de vervanging!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 08:31 #1213350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed afgesteld
Met een motor in goede staat en juist afgesteld is het risico op backfires met verdamper installaties veel kleiner, zo klein dat dergelijke installaties op grote schaal worden toegepast. Staat je ontsteking verkeerd (te vroeg) of je klepspeling te krap (waardoor de kleppen langer open zijn, of inlaat en uitlaatkleppen zelfs gelijktijdig) dan heb je kans dat het lucht/lpg mengsel in het inlaatspruitstuk ontstoken worden door de vonk van een bougie of de warme lucht uit de cilinder na de verbranding.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 16:26 #1213387 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kort samengevat heb ik niet
Kort samengevat heb ik niet een heel ruim budget. Dus ik zoek een auto waar al een LPG instalatie inzit. Hoe herken ik dan een installatie die het mengsel direct inspuit? En is dit iets typisch voor de volvo. Hiervoor met een Toyota Corolla, Peugeot 404, Nissan Primera op gas gereden en bij geen van deze auto's ooit iets gehad.
www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8906 knip en plak trouwens deze link als er nog iemand benieuwd is naar de kleur.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 16:35 #1213388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Naam
Je kunt ze herkennen aan de naam. Oa. Vialle LPi, Prins VSI, Landi LSI en mogelijk nog een paar. Reken er wel op dat je die niet of heel zelden in de 7 serie aantreft (in je topicstart gaf je aan graag een 7 serie te willen). Wil je zo'n systeem dan kun je je zoekveld beter uitbreiden naar de 9 serie. Misschien ben je dan wel weer meer kwijt aan aanschaf van de auto. Maar, met een goed onderhouden en juist afgestelde 740 met verdamper lijkt mij dat het risico een stuk kleiner te maken valt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2008 17:23 #1213389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ellende is dat juist na
De ellende is dat juist na eerdere problemen de ontsteking helemaal was nagelopen inclusief bougies, verdelerkap en nieuwe bougiekabels (orgineel volvo zelfs). Daarna geen enkel probleem meer gehad sinds gisteren en dat was gelijk één probleem teveel. Blijft de vraag staan is dit iets typisch voor de volvo in dat geval weet ik niet zeker of ik hier weer op terugstap of op een saaie Nissan Primera.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC