940 Stationair op LPG G3

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2008 07:52 #1190025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als het goed is
komt er niets vrij. je bent bezig het met lucht inlaatsysteem. als dat een beetje vettig is, of naar olie/benzine/lpg ruikt is het niet erg, als er vloeistof in staat rijd je 940 helemaal niet meer denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 12:09 #1190110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic demontage CIS-klep
Dank voor alle info. Zaterdag ga ik een demontage- en reinigingspoging doen.
Volgens mij hoeven er geen schroeven los, want bij mij is de houder van rubber en kan ik het ding er gewoon uit trekken.
Het merk van de LPG-installatie kan ik niet vinden, er zit ook geen kaart bij.
Is het trouwens geen optie om het stationair-toerental op LPG hoger te zetten, bijvoorbeeldop 800? Dan ben je er toch ook uit? De APK komt later wel. Weet iemand hoe dat moet?

Groet,
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 12:45 #1190111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zou het systeem zo laten als het is
het is inderdaad een rubber ring, ik haal hem er zelf wel af, vindt dat makkelijker en kan hij niet scheuren.

het stationair toerental is voor zowel LPG als benzine gelijk wordt vanaf 500 rpm omhoog geregeld naar het normale toerental (750-800). dit gebeurt zoals gezegd met de CIS klep die aangestuurd wordt door de ECU. hierbij is de gasklep helemaal geloten. Input van ECU is (oa) motortoerental en gasklep positieschakelaar (dit signaal geeft aan de hand van positie gasklep door of motor wel of niet stationair loopt). de regeling mbv een klep voor het toerental maakt het mogelijk het toerental constant te houden als er tijdens stationair lopen vermogen wordt gevraagd, zoals airco aan, achterruitverwarming aan etc. Aan de aansturing van de CIS klep door de ECU is volgens mij zo niets te doen. 

je kunt misschien het mechanisch ingestelde toerental (500 rpm) aanpassen. de instelling is een stelschroef, wat je hiermee verstelt is de positie van de gasklep. ipv dat deze helemaal dicht zit, zet je hem op een kiertje open. je motor draait dan niet meer stationair of schiet steeds heen en weer tussen stationair-niet stationair bij verandering van het toerental. lijkt me niet wenselijk.

wat er gebeurt weet ik niet, je bent wel het systeem aan het verkrachten. zou er zelf niet zo mee omgaan en proberen de zaken via de juiste weg op te lossen. zeker als even schoonmaken een kleine moeite is.  

trouwens, de CISklep werkt zowel op benzine als LPG. dus als hij goed stationair loopt op benzine zou de oorzaak hoogstwaarschijnlijk in het LPG systeem moeten liggen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 12:54 #1190112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG toerental
Dank voor de reactie. Even niet aan het stationaire toerental sleutelen dus.
Morgen ga ik het eerst de CIS-klep schoonmaken. Maar wat u zegt over het lopen op benzine doet me het ergste vrezen: daarop loop hij namelijk perfect. Als eerder gezegd kan de gasboer niets vinden. Het op en neer gaan van het stationaire toerental (in P en N) is alleen als het koud is (najaar en winter). Als het voortdurend boven de 15 graden is, geen probleem. En op benzine dus nooit een probleem. 
Groet,
Rob 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 17:28 #1190122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cis-klepje losgehaald,
Cis-klepje losgehaald, beetje schoongemaakt (zat alleen een beetje vet op), gangbaar gemaakt met WD40, ern teruggezet.
Da's wel érg makkelijk. Als dit de oorzaak was had mijn gasboer dat ook kunnen doen. Ik laat u weten wat de komende dagen de resultaten zijn.
Als dit het probleem niet opgelost heeft moet ik een volgende stap gaan nemen, maar welke? Stationairschakelaar?
Groet, en bedankt tot zover,
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 17:49 #1190123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vette bagger
kan bij lage temperaturen zwaar lopen veroorzaken, als het (de motor, de vettigheid, buiten) warmer wordt heb je er minder last van.

als het op benzine goed is moet het in het gassysteem liggen. als je daar 100% zeker van bent dan moet de gasboer weer aan de bak. misschien is het goed hier iets van tevoren over af te spreken, tav tijd die hij erin steekt (en hij graag door jou betaald wil hebben) en het al dan/niet testen en vervangen van onderdelen. 

heb zelf met mijn 940 op G3 ook een stationair toerental probleem (benzine en gas) en voor 185 euri een nieuwe CIS klep aangeschaft waarmee het probleem niet was opgelost. (wel iets beter geworden). probeer het nu zelf uit te zoeken, op de sleuteldag in Emmeloord ga ik mijn BDP sensor schoonmaken. had iemand hier ook positieve ervaringen mee en is niet duur. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 17:51 #1190124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vialle LPi icm LPT

Baseman schreef : Wat voor merk installatie zit er in jouw 940, als ik vragen mag?

volgens het onderschrift van de rob gaat het om een 940 op G3, kan dan volgens mij alleen een LPT met LPi van Vialle zijn. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2008 18:14 #1190126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee hoor!
Tenminste, ik kan het opschrift Vialle nergens vinden (ik weet eerlijk gezegd ook niet waar ik dat moet doen ;) ). Volgens de gasboer ligt er een Poolse gastank achterin (100 l.!!). Hij is van '94, G3 is zeker, maar het is geen LPT. Kan dat allemaal niet samengaan? En Henk 940 Lpt, die me tot op heden zo voorbeeldig geholpen heeft: veel succes met de nieuwe poging om de stationairduivel te temmen. Ik hoor graag het resultaat :).
Groet,
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2008 07:52 #1190160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook om de hoek..
Bij het CIS-klep schoonmaken dien je wel het klepje ook te verdraaien. Het klepje is eigenlijk een draaischijf met een hap eruit.
Na dat verdraaien zie je een nieuw stukje braakliggend CIS-klep.
Ook dat dient schoon gemaakt te worden.
Wel goed opletten dat je het oppervlak van die schijf niet voorziet van verse groeven en beschadigingen.
Da's nog erger dan die te verwijderen bagger. 
Dus met een wattenstaafje o.i.d.

Groet, 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2008 11:11 #1190167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om de hoek?
Dit heb ik gedaan: het hele ding verwijderd. Het klepje in het tuitje voor de slang die van boven aangesloten is gereinigd en gangbaar gemaakt. Een stukje opengedaan en het open gedeelte bespoten. De (schuif)klep achterin idem; daarna die klep een beetje open gedaan met een houtje en op het vrijgekomen stukje ook wat gespoten. Daarna laten drogen en teruggemonteerd. Of het werkt ga ik nog niet zeggen (mijn bijgeloof ;) ).
Groet,
Rob 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC