Bij hogere toeren (2500+) toeren hapert de LPG sinds het extreem koud is Toeval of...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Maar waarom ervaar ik met een koud blok (wijzer nog ruim onder het midden) dan minder problemen, dan wanneer de wijzer (zoals het hoort) in het midden staat, wat ie bij mij ook doet.
Bij een koud blok vraag je - neem ik aan - toch nog niet veel vermogen? Dat doe je toch pas als de motor op temperatuur is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar in mijn speurtocht naar de oorzaak, heb ik dat wel geprobeerd.
Dus net na wegrijden gewoon gasgeven op een manier die anders zeker voor gesputter zorgt (niet eens vol gas) om te zien of het euvel zich dan ook voordoet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is vast allemaal oude koek ondertussen maar meestal zijn de storingen van lpg terug te voeren op een slechte ontsteking.
Lpg ontsteekt moeilijker dan benzine dus als er ook maar iets aan de ontsteking mankeert merk je het meestal wel op lpg en niet op benzine.
Maak de electrodenafstand eens iets kleiner van de bougie's en kijk eens of dat scheelt.
Meet ook eens hoeveel volt er op je lpg instalatie staat.
Ik heb eens meegemaakt dat de stroom voor de lpg instalatie afgetakt werd van de ontsteking, wel erg veilig omdat geen ontsteking in dit geval betekende dat
er ook geen lpg was.
En alles werkte prima maar omdat de ontsteking op 9 volt werkte kreeg ik met nat weer af en toe problemen met stoteren en afslaan.
Dit kwam omdat de afsluiter op de tank dan weer open en dan weer dicht ging.
Van een te arm mengsel op lpg gaat de motor denk ik niet stoteren maar gewoon minder vermogen leveren dan normaal en heter verbranden.
Loopt hij niet op twee brandstoffen tegelijk al is het maar af en toe?
Dan gaat hij wel stotteren geloof ik.
Mvg Jerry.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan ik zonder bezwaar de pluggen van de injectors rukken om te zien of je gelijk hebt?
Bougies zal ik nog eens nakijken.
Is 0,7 een goeie afstand of zelfs 0,6? Ze staan nu op 0,7-0,8 van Bosch
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat 0.8 een beetje aan de ruime kant is, bij mij staan ze op 0.7 en ik weet dat als ik ze op 0.6 zet ik geen verschil merk.
Bij 0.6 slaat de vonk wel makkelijker over.
Over de injectoren, of het mag en of het goed is weet ik niet maar denk maar even mee.
Als de auto op gas loopt dan krijgen de injectoren volgens mij geen aansturing (ze tikken niet voelbaar of hoorbaar?) dus dan zou je ze los moeten kunnen trekken toch?
Worden ze op gas wel aangestuurd en staat er druk op de benzine leiding dan loopt hij in ieder geval op twee brandstoffen maar dan was je benzine tank al lang al leeg.
Misschien een paar lekkende injectoren?
Dat zou meetbaar moeten zijn als je het co laat meten.
Bij een goede gasboer kunnen ze dit zo nameten voor je.
Je zou de stekker van de brandstofpompen er eens af kunnen halen denk ik.
Ik geloof dat deze niet via een aparte zekering loopt maar via de zelfde zekering als de ecu dus even de zekering trekken gaat niet.
Mvg Jerry.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry schreef :
Dat zou meetbaar moeten zijn als je het co laat meten.
De injectors gaan af als de auto op gas loopt, ze stoppen met tikken.
Het zou kunnen dat ze dus lekken, maar zou ik dat op benzine niet moeten merken?
CO was ruim onder de norm bij de laatste keuring en het probleem deed zich toen al wel voor.
Ik denk dus niet dat dat het is.
Contactpunten ga ik krapper zetten, 0,65 lijkt me geschikt?
Verdelerkap+rotor en kabels zijn vervangen, bood geen soelaas.
Ik kwam er vandaag achter dat ik de temperatuurvoeler vervangen heb, maar niet de ECT, dus dat ga ik ook nog effe doen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat bougies bij LPG betreft, heb je deels gelijk en deels ongelijk. Met een ruimere electrode-afstand krijg je minder makkelijk een vonk, dus moeten je verdeelkap, rotor, kabels en bobine in erg goede conditie zijn. Zeker op LPG ga je merken als dat niet zo is.
MAAR: bij een kleinere electrode-afstand heb je weliswaar sneller een vonk, maar die vonk is duidelijk kleiner en minder krachtig. met als gevolg, dat je mengsel minder goed ontsteekt. In eerste instantie volgde ik ook de leer van de kleinere afstand (0,6 dacht ik) en daarop liep de 740 wel redelijk. Maar na een tip van Jan Vlagsma heb ik ze juist ruimer gezet (ik dacht 0,
Wat betreft de afstand: de voorgeschreven afstand staat in het instructieboekje, ik ben er op LPG een tiende boven gaan zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn vorige auto's heb ik op lpg altijd een zwaardere bobine geplaatst en zat ik op een electrode afstand van 1mm.
Dit durf ik bij de volvo ivm de ecu niet aan.
Dat ik mijn huidige lpt op lpi net had zat er af en toe een stotter in bij vermogen vragen onder de 2300rpm op lpi en na het verkleinen
van de electroden afstand naar 0.65 was het vrijwel over.
Heel af en toe merk ik dat hij nog een beetje stottert maar het is weer over als ik er eens naar wil kijken.
Kortom wel vervelend zoeken als het bijna niet voorkomt.
Ondertussen zijn de bougies en de verdeler plus rotor al een keer vervangen maar heb ik die afstand maar weer aangehouden.
Ik zal ze de volgende keer eens op 0.8 zetten en kijken of het stotteren weer terug komt.
Mvg Jerry.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan zal ik ze eens op 0,6 zetten om te zien of het ophoud.
Wellicht is een zomer en winterbougie-set dan de oplossing.......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas Je schreef ook iets over een temp gever die je wilde vervangen, als ik het zo lees dan had je de temp gever naar je metertje
al vervangen maar zou je niet eerst gaan meten of hij evht stuk is.
Als hij stuk dan zou hij of geen weerstand of kortsluiting hebben.
Ik weet het niet uit mijn hoofd maar de ecu vervroegt de ontsteking als de motor koud is (of denkt dat de motor koud is) om hem op die manier
sneller op bedrijfs temp te laten komen.
Het zou er dus iets mee te maken kunnen hebben.
De weerstand waarden van de temp gever heb ik in het boek staan maar die liggen nu even niet voor het pakken.
Ps ik las ergens dat jouw 164 1 op 5 liep?
1 op 7 is haalbaar hoor met de automaat.
Kwestie van de carburateurs gelijk afstellen, zou je ook zelf kunnen doen.
Mvg Jerry.