Bij hogere toeren (2500+) toeren hapert de LPG sinds het extreem koud is Toeval of...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo,
Ik heb een Volvo 940 (ik zal je de details besparen) met Benzine en LPG.
Toen ik na een week buitenland terugkwam en Nederland in de vrieskou gedompeld bleek, was ik blij dat mijn auto weer gewoon startte.
Hij start op benzine en gaat daarna automatisch over op LPG.
Echter na enige kilometers begon hij bij hogere toeren (extra gas geven) te haperen aslof de tank leeg was. Bij het dalen van de toeren (onder 2500) ging hij normaal verder.
Uit voorzorg overgeschakeld op benzine waar totaal geen problemen optraden. Na 60 km op benzine en enige tijd stilstaan, startte en liep hij perfect op LPG maar na verloop van tijd begon hetzelfde euvel zich voor te doen.
Vanmorgen ook weer prima gestart, opgewarmd maar bij gaspedaal intrappen weer direct haperen en schokken.
Heeft het met de kou te maken en zo ja, wat kan ik er aan doen? Zo nee, heeeeeelp
Alvast dank voor jullie reacties,
Martijn
PS: niet te technisch. Ik snap wel wat dingen maar soms moet je me ze echt aanwijzen. Zo vraag ik me al jaren af waar die CIS-klep zich bevindt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt een Volvo 940 met een B230FB blok.
Gasinstallatie van Vialle: AMS-verdamperinstallatie met type F verdamper.
Gebeurd alleen bij fors optrekken of hoog toerental?
Succes, ik ben er al twee jaar mee aan het stoeien.......
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Je hebt een Volvo 940 met een B230FB blok.
Gasinstallatie van Vialle: AMS-verdamperinstallatie met type F verdamper.
Gebeurt alleen bij fors optrekken of hoog toerental?
Succes, ik ben er al twee jaar mee aan het stoeien.......
Is de toevoer van de LPG wel in orde? De gasdruk neemt bij lagere omgevingstemperatuur af.
Mogelijkheden:
1. De afsluiter op de tank.
2. De leiding naar de verdamper verstopt ( b.v. restantje tape, deuk in de leiding)
3. Bij de binnenkomst in de verdamper. (afsluiter gedeeltelijk verstopt, gasfilter verstopt)
Ik zou willen dat die van mij bij 120 inhield , vandaag nog naar Groningen geweest bij Assen geflitst!
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor jullie reacties. Het is een 940 <u>Polar</u> 2.3 I
310976 KM ---- 1994
Het bijgeleverde boekje zegt dat ik een Volvo LPG-Installatie heb, dat zal wel een Vialle zijn?
Het euvel doet zich pas sinds dinsdag 18 december voor. Daarvoor geen problemen gehad. Toevoer lijkt in orde aangezien ik een lang stuk zonder problemen heb kunnen rijden.
Ik vermoed dat het bij 'fors' optrekken is (dat is het al snel als je even gas geeft) maar ik zal ook een langzame toerental test doen. Verder een fotootje nemen en de data verzamelen.
Hij staat sinds februari 2007 buiten en we hebben sindsdien nog niet echt een vrieskou meegemaakt dus het lijkt me dat het om de temperatuur (is hij wel Polar?) gaat of heeeel toevallig is.
PS: Ik zie net dat Lennert in het LPG forum ook over de temperatuur van de buitenlucht, toerental en schokken praat. Hij stelt terecht "Koude lucht bevat meer zuurstof". Zou het kunnen zijn dat juist door die hoeveelheid zuurstof de verbranding te hard gaat en er dus een verkeerde verhouding binnenkomt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat klinkt precies hetzelfde.
Ooit naar frankrijk geweest? Gemerkt dat ie in de bergen moeilijk deed?
De mijn e is van 6 januari 1994, ook met een door Volvo ingebouwde gasinstallatie, is dus een Vialle AMS.
De computer hiervan, zit achter het dashboardkastje.
Als je op onderzoek uit gaat, kun je me dan eens mailen of toevoegen in <a href="/node/14515" target="_blank">dit draadje</a>, welke computer erin zit?
Het gaat om eigenlijk alle gegevens die je op de papieren sticker kunt vinden, die erop geplakt zit.
Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik er bijna genoeg van heb.
Ik kan het niet uitstaan, dat ik het niet kan oplossen.
Het lijkt inderdaad temperatuur gebonden, of gastype afhankelijk. Ik krijg het idee dat ie op wintergas behoorlijk slechter loopt, maar dat kan ook aan mij liggen. In ieder geval gaat het zeker mis, als het buiten 5 graden of kouder wordt, wat het nu dus is.
Het mag van mij wel even zo blijven, dan heb ik tijd het euvel op te lossen.
Met de uitleescomputer zie ik dat het mengsel langdurig te arm blijft tijdens deellast en dat is niet goed. Ik weet alleen niet waarom.
Ik kan geen enkele connectie ontdekken tussen buitentemperatuur en de inspuiting van gas in het blok.
Ik ben benieuwd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je bent nu al zo lang aan het klooien,
ben je al bij een goei gasboer geweest?
mesman
van Orsouw, weet ik veel wie?
die moeten dat toch kunnen oplossen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- zit er wel voldoende koelvleoistof in het systeem? Als je veel vermogen vraagt moet er veel energie uit het koelsysteem worden onttrokken om al dat LPG te verdampen. Als er te weinig koelvloeistof door stroomt kan dat niet en bevriest de verdamper. Dit geldt ook voor lucht in het systeem, als er een luchtbal in een hoog gemonteerde verdamper zit werkt 'ie ook niet goed.
- hoe zit de verdamper aangesloten op het koelsysteem? als het in serie is met de verwarming heeft het vol aanzetten van de verwarming invloed op de werking vd verdamper. (niet goed!)
als de verdamper paralel in het verwarmingscicuit zit aangesloten is dat beter ( maar ook dan kan het vol aanzetten van de verwarming invloed hebben op de verdamper maar wel veel minder
tenslotte: doet de thermostaat van de motor het wel goed? Als die permanent open staat koelt de motor te veel en kan de verdamper niet goed z'n werk doen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar waarom ervaar ik met een koud blok (wijzer nog ruim onder het midden) dan minder problemen, dan wanneer de wijzer (zoals het hoort) in het midden staat, wat ie bij mij ook doet.
Volgens mij, bedenk ik me nu, zit er een 87 graden thermostaat in, ik heb nog een 92 graden liggen.
Ik zal het eens testen.
Hoewel, die 87 graden thermo is erin gekomen in mijn zoektocht naar de veroorzaker van het gestotter, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik zag wel dat ik volgens mij twee temperatuursensors heb. eentje onder poorten 2-3 en eentje onder poorten 3-4.
Nee, het is niet de knock-sensor, die heb ik ook gezien.
Die ene die onder 3-4 zit, kan ik niet terugvinden in de documentatie, zit haaks in het blok en oogt gelijk aan die die onder 2-3 zit, alleen een andere connector.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Maar waarom ervaar ik met een koud blok (wijzer nog ruim onder het midden) dan minder problemen, dan wanneer de wijzer (zoals het hoort) in het midden staat, wat ie bij mij ook doet.
Volgens mij, bedenk ik me nu, zit er een 87 graden thermostaat in, ik heb nog een 92 graden liggen.
Ik zal het eens testen.
Hoewel, die 87 graden thermo is erin gekomen in mijn zoektocht naar de veroorzaker van het gestotter, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik zag wel dat ik volgens mij twee temperatuursensors heb. eentje onder poorten 2-3 en eentje onder poorten 3-4.
Nee, het is niet de knock-sensor, die heb ik ook gezien.
Die ene die onder 3-4 zit, kan ik niet terugvinden in de documentatie, zit haaks in het blok en oogt gelijk aan die die onder 2-3 zit, alleen een andere connector.
De temperatuursensor van de meter in het dashboard zit onder cilinder 2-3 , de voorste dus. Een zelfde temperatuurssensor in de aanvoerslang van de verdamper "knutselen", ook nog een schakelaartje er tussen. Je kunt dan en de motortemp. en de verdampertemp. aflezen. Had je al niet iets dergelijks gedaan? Wordt het een herhaling van zetten?