na 1e keer starten op lpg afslaan / lambda lampje gaat aan op lpg...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2006 14:43 #1150958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukkig.........
........ligt die vaccumslang er pas halverwege mijn post af, dus dat kan het niet zijn.....

zou echt wel een stunt zijn trouwens...... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2006 08:38 #1151037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe aanwijzing? lambda lampje
Wellicht iets dat met dit probleem te maken heeft: mijn lambdalampje gaat binnen de minuut branden zodra ik op lpg rijd, echter...gisteren lampje ge-reset en ca. 80 km op benzine gaan rijden en dan blijft het lampje uit! De storingscode die op lpg verschijnt is 2-1-2, ofewel de lambdasensor. Als het lampje op benzine uitblijft mag ik er toch vanuit gaan dat de lambdasonde goed werkt lijkt me. De sonde meet het zuurstofgehalte, dus wat kan er nu voor zorgen dat op lpg rijdend een verkeerd zuurstofgehalte wordt gemeten? Zou bijvoorbeeld een niet geheel goede aansluiting van het gasmengstuk dit kunnen veroorzaken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 09:13 #1151103 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niemand?
niemand een idee?? Ik heb bij mijn vorige Volvo op lpg nog nooit een foutmelding gehad, laat staan één die met de lambdasonde te maken zou hebben. Ik heb een conventionele Vialle gasinstallatie, zonder computer.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 10:03 #1151107 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Meerdere mogelijkheden
Als ik je probleem zo zie zou ik me niet heel erg druk maken. Het afslaan na starten kan komen doordat er bij de overgang van benzine (auto start waarschijnlijk op benzine) naar gas even te weinig brandstof in de cilinders wordt gezogen. Het gasmengsel zit nog in de slang zal ik maar zeggen en niet in de cilinder. Als je overschakeld van B naar G tijdens het rijden zal het wel beter gaan. Althans dat had ik ook altijd met mijn 240 op LPG.
Maar die foutcode kan er ook iets mee te maken hebben. Het kan zijn dat je lambda-sonde op zijn eind loopt. Die dingen gaan volgens de specs van BOSCH 160.000 km mee. En wat jammer is is dat de werking langzaam afneemt, dus niet in een keer stuk. Meestal worden die dingen niet vervangen dus meestal zullen ze hun werk maar minimaal doen bij oudere auto's.
De computer probeert altijd op basis van de meetgegevens van de lambdasonde het ideale mengsel te realiseren. Daardoor kan er iets scheeflopen wanneer de sonde niet meer goed werkt. Ook een lek in de uitlaat tussen de motor en de sonde geeft verkeerde meetgegevens. En als de luchtinlaat tussen de LMM en het spruitstuk valse lucht trekt dan heb je ook een variabele die ervoor zorgt dat e.e.a. niet meer goed werkt.
Wanneer de motor bijna afslaat gaat het lambda lampje branden. Er hoeft dan niks stuk te zijn. Een andere reden voor het lampje om te gaan branden is slechte contactjes van alle electrische componenten. En met name die van de lambdasonde moet je dan even loshalen en inspuiten met contactspray. En uiteindelijk is het misschien verstandig om de lambdasonde te testen. Ik geloof dat hij een spanning moet geven tussen de 0,2V en 0,8V, en dat die spanning de hele tijd wisselt. Dan is hij goed. Dit moet je doen bij draaiende motor en met de lambdasonde aangesloten. Je meet dan de spanning die op de draden van de sonde staat. Het aantal draden kan varieren, soms zijn het er 3 dan is er eentje voor de verwarmingsspiraal die erin zit die ervoor zorgt dat de sonde sneller werkt. Want hij doet het pas bij meer dan 300 graden. Daarom zit hij ook voor in de uitlaat. Maar als hij te heet wordt (caravan in de bergen) dan is de levensduur weer korter. Een nieuwe sonde kost ong. 100 euro (aftermarket).
En verder zou je probleem ook kunnen ontstaan door gewoon een aantal dingen die je eerst op orde moet brengen; bougies verdelerkap bougiekabels bobinekabel luchfilter lek in luchtinlaat etc. Kortom gewoon onderhoud.
Laat maar even weten hoe alles ervoor staat.
Trouwens weet je zeker dat je niet een computer gestuurde installatie hebt (G2), ik had in mijn 240 een lambda-geregelde gasinstallatie. Daarin moet je ook de computer misschien even opnieuw inregelen staat wel ergens hier op de site.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2006 10:20 #1151111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda-sonde
Het is niet een probleem waar ik me verschrikkelijk druk over maak.
Het gekke is wel, dat ik dus op benzine géén brandend lambda-lampje krijg. Op benzine rijdend maakt de computer in elk geval gebruik van gegevens van de sonde, dus ik mag dan volgens mij aannemen dat de sonde zelf goed werkt. Gedurende een 80 km durende rit heb ik geen foutmelding gehad. Op lpg gaat al rijdend het lampje binnen de minuut branden.
Op lpg (het is écht een installatie zonder computer) gaat het lampje ook rijdend branden, dus niet als hij bijna afslaat.
Ik heb gemerkt dat het helpt om de contactsleutel om te draaien zonder te starten, dan ca. 20 sec te wachten, en dan pas te starten. Hij start automatisch op zo'n 1500 toeren, de toeren vallen vlak daarna terug tot 500, en vlak daarna (door de CIS-klep?) komen ze netjes op zo'n 800 toeren. Let wel, dis is op lpg. Op benzine start ie op 1500 toeren, en zakt dan even later zonder toerenval terug naar 800.
Je hebt wel gelijk dat ik eerst moet zorgen dat de basis goed is. Dus nieuwe bougies, bougie-kabels, schone electrische contacten, schoon luchtfilter, verdelerkap, rotor en een schone gasklep en gasklephuis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2006 12:47 #1151231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lampje
De meest recente bevindingen: ik heb de stelschroef die op de gas-slang tussen verdamper en gasmengstuk zit wat verder opengedraaid. Dit had direct hoorbaar invloed op de stationairloop. Hierna nogmaals de gaskleppositie-sensor iets bijgesteld en de computer gereset door het verwijderen van zekering 1.
Na een stukje rijden (ca 10 km) in de stad bleef het lambda-lampje uit, tot het moment dat ik vanuit stilstand vrij pittig optrok. Is dit een aanwijzing? De situatie lijkt al beter dan voorheen, toen ging het lampje al branden binnen een minuut.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2006 12:59 #1151233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vacuum

wp001 schreef : 1. Je zou de verdamper stationeer wat rijker kunnen afstellen. 2. Verwijder de Ecomax (tijdelijk!) het vacuum kon wel eens te laag zijn zodat de klep niet goed open blijft.
Timen

Vacuum is goed. Gecheckt door slangetje los te trekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2006 17:32 #1151252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sonde
Hallo Wouter,
Eigenlijk is het een bekent probleem, de lambdasonde regelt je benzinemensel, zodra dit uit de pas loopt regelt de sonde het mensel.
Dit wil die dus ook doen als je gasmensel uit de pas loopt, maar omdat je gasmensel zich niet via je LH laat regelen komt de foutmelding.
Bij mijn orginele Necam wordt er een weerstand geschakeld over mijn lambdasonde als ik op gas rijd, het signaal wordt onderdrukt of constant gehouden, mijn lampje licht niet op.
Omdat je op benzine geen probleem hebt kun je er vanuit gaan dat de sonde goed is, overigens is meten, weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2006 09:58 #1151346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aha
Dat vermoeden begon ik ook al te krijgen. Ik merk ook geen verschil in het lopen van de motor, met of zonder lambda-lampje aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2006 13:05 #1151436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda op gas
Het lukt mij ook niet om de B230 LH2.4 zo op gas te laten rijden dat het Lambda lampje uitblijft. Nu dus maar voor weer bijna 100 euri... een Lambda simulator gekocht. (GMS) Die sluit je aan op de spanning van de gasklep, je kinipt de  draad van de L.S door en zet de black box ertussen. Het ding doet dan de Lambda sonde na. Dit heeft als voordeel dat CIS klep en zo keurig door de computer worden geregeld dat ie staitonair ook keurig rond 800 rpm blijft lopen. De LS lampje blijft nu uit. Bij overschakelen naar benzine blijf je dus ook niet een tijd in de "veilge modus" rijden... Bij mij reste de Comp. zich maar zelden onder het rijden...
Peter van der Wal
Lobbes: 740 tussenmodel, LH 2.4 '90 240.000 sinds een maand of drie op LPG

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC