na 1e keer starten op lpg afslaan / lambda lampje gaat aan op lpg...
- V700 register
- Nieuw lid
-
zou echt wel een stunt zijn trouwens......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Maar die foutcode kan er ook iets mee te maken hebben. Het kan zijn dat je lambda-sonde op zijn eind loopt. Die dingen gaan volgens de specs van BOSCH 160.000 km mee. En wat jammer is is dat de werking langzaam afneemt, dus niet in een keer stuk. Meestal worden die dingen niet vervangen dus meestal zullen ze hun werk maar minimaal doen bij oudere auto's.
De computer probeert altijd op basis van de meetgegevens van de lambdasonde het ideale mengsel te realiseren. Daardoor kan er iets scheeflopen wanneer de sonde niet meer goed werkt. Ook een lek in de uitlaat tussen de motor en de sonde geeft verkeerde meetgegevens. En als de luchtinlaat tussen de LMM en het spruitstuk valse lucht trekt dan heb je ook een variabele die ervoor zorgt dat e.e.a. niet meer goed werkt.
Wanneer de motor bijna afslaat gaat het lambda lampje branden. Er hoeft dan niks stuk te zijn. Een andere reden voor het lampje om te gaan branden is slechte contactjes van alle electrische componenten. En met name die van de lambdasonde moet je dan even loshalen en inspuiten met contactspray. En uiteindelijk is het misschien verstandig om de lambdasonde te testen. Ik geloof dat hij een spanning moet geven tussen de 0,2V en 0,8V, en dat die spanning de hele tijd wisselt. Dan is hij goed. Dit moet je doen bij draaiende motor en met de lambdasonde aangesloten. Je meet dan de spanning die op de draden van de sonde staat. Het aantal draden kan varieren, soms zijn het er 3 dan is er eentje voor de verwarmingsspiraal die erin zit die ervoor zorgt dat de sonde sneller werkt. Want hij doet het pas bij meer dan 300 graden. Daarom zit hij ook voor in de uitlaat. Maar als hij te heet wordt (caravan in de bergen) dan is de levensduur weer korter. Een nieuwe sonde kost ong. 100 euro (aftermarket).
En verder zou je probleem ook kunnen ontstaan door gewoon een aantal dingen die je eerst op orde moet brengen; bougies verdelerkap bougiekabels bobinekabel luchfilter lek in luchtinlaat etc. Kortom gewoon onderhoud.
Laat maar even weten hoe alles ervoor staat.
Trouwens weet je zeker dat je niet een computer gestuurde installatie hebt (G2), ik had in mijn 240 een lambda-geregelde gasinstallatie. Daarin moet je ook de computer misschien even opnieuw inregelen staat wel ergens hier op de site.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gekke is wel, dat ik dus op benzine géén brandend lambda-lampje krijg. Op benzine rijdend maakt de computer in elk geval gebruik van gegevens van de sonde, dus ik mag dan volgens mij aannemen dat de sonde zelf goed werkt. Gedurende een 80 km durende rit heb ik geen foutmelding gehad. Op lpg gaat al rijdend het lampje binnen de minuut branden.
Op lpg (het is écht een installatie zonder computer) gaat het lampje ook rijdend branden, dus niet als hij bijna afslaat.
Ik heb gemerkt dat het helpt om de contactsleutel om te draaien zonder te starten, dan ca. 20 sec te wachten, en dan pas te starten. Hij start automatisch op zo'n 1500 toeren, de toeren vallen vlak daarna terug tot 500, en vlak daarna (door de CIS-klep?) komen ze netjes op zo'n 800 toeren. Let wel, dis is op lpg. Op benzine start ie op 1500 toeren, en zakt dan even later zonder toerenval terug naar 800.
Je hebt wel gelijk dat ik eerst moet zorgen dat de basis goed is. Dus nieuwe bougies, bougie-kabels, schone electrische contacten, schoon luchtfilter, verdelerkap, rotor en een schone gasklep en gasklephuis.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na een stukje rijden (ca 10 km) in de stad bleef het lambda-lampje uit, tot het moment dat ik vanuit stilstand vrij pittig optrok. Is dit een aanwijzing? De situatie lijkt al beter dan voorheen, toen ging het lampje al branden binnen een minuut.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vacuum is goed. Gecheckt door slangetje los te trekken.wp001 schreef : 1. Je zou de verdamper stationeer wat rijker kunnen afstellen. 2. Verwijder de Ecomax (tijdelijk!) het vacuum kon wel eens te laag zijn zodat de klep niet goed open blijft.
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eigenlijk is het een bekent probleem, de lambdasonde regelt je benzinemensel, zodra dit uit de pas loopt regelt de sonde het mensel.
Dit wil die dus ook doen als je gasmensel uit de pas loopt, maar omdat je gasmensel zich niet via je LH laat regelen komt de foutmelding.
Bij mijn orginele Necam wordt er een weerstand geschakeld over mijn lambdasonde als ik op gas rijd, het signaal wordt onderdrukt of constant gehouden, mijn lampje licht niet op.
Omdat je op benzine geen probleem hebt kun je er vanuit gaan dat de sonde goed is, overigens is meten, weten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter van der Wal
Lobbes: 740 tussenmodel, LH 2.4 '90 240.000 sinds een maand of drie op LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.