Bevestiging achterklepbekleding: 3D oplossing mogelijk?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2024 15:00 #1111867 door Mathy van Nisselroy
Bevestiging achterklepbekleding: 3D oplossing mogelijk? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Dat de bevestiging van de achterklepbekleding (van de estate) een ramp is, is waarschijnlijk iedereen met een 7/900 estate wel duidelijk. En er is een "oplossing". Een setje dunne metalen plaatjes met wat schroefjes voor een euro of 10. Maar ook dat houdt amper tot niet.

Is daar niet iets op te verzinnen dat je 3D zou kunnen printen en dan in de achterklepbekleding kunt lijmen?

Ik ben uitdrukkelijk NIET op zoek naar oplossingen waarvoor er geboord moet worden in de auto. Het moet er naderhand weer uitzien alsof het "nieuw" is. Maar dan een heel stuk steviger.

Alvast bedankt!

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2024 17:53 #1474288 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic wanneer je het netjes doet
ziet het er als nieuw uit. Beter dan dat loslubberige hangflap dat de consrtructie antiek maakt

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2024 18:28 #1474289 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Tekening
Als je nu een tekening maakt van hoe je dat voor je ziet helpt dat.

Op Thingiverse en dergelijke heb ik er nog niets voor. gezien

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2024 02:06 #1474315 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Helaas...
Hallo Jerry

Ik zie helaas nog niks voor me. Anders had ik dat wel gezegd of beschreven. Maar ik neem aan dat meer mensen dit probleem hebben en daar misschien ook al eens over hebben nagedacht.

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2024 20:31 #1474339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik erger mij er kapot aan, al
Ik erger mij er kapot aan, al 2x zo'n setje er op gezet maar gaat toch weer stuk. Ook ik heb nog geen "aha erlebnis" voor een nette afdoende methode :(

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2024 21:31 #1474340 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Mathy, waarom schrijf je op
Mathy, waarom schrijf je op het Duitse forum een heel ander verhaal?

Lijkt mij geen slecht idee van Scandix

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2024 00:30 #1474343 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Daarom...
Hallo Piet

Dat ding van Skandix kwam ik tegen nadat ik hier al m'n vraag had gesteld. Ik wilde eigenlijk dezelfde vraag die ik hier gesteld heb, ook op het door jou genoemde forum stellen. Maar toen kwam ik bij Skandix dat ding tegen dat in je screendump te zien is. M'n vermoeden was (en is nog steeds) dat men daar in Duitsland meer ervaring mee heeft dan hier in Nederland. Omdat het a) door een Duits bedrijf aangeboden wordt en b) ik er in het Nederlands nog nooit iets over gehoord of gezien had. In iedere andere taal overigens ook niet. Het draadje op het Duitse forum is inmiddels al een keer of 70 geopend, maar ik heb nog geen reactie. Was dat wel gebeurd, dan had ik daarna doorgevraagd c.q. dezelfde vraag gesteld als op ons eigen forum. Had ik hier op ons eigen forum gelijk naar het artikel in jouw screendump verwezen, dan was dit draadje misschien al lang méér over dat artikel gegaan dan over een 3D oplossing, waarvan ik eerlijk gezegd meer verwacht. Dus als iemand ideeën heeft voor een 3D oplossing die lang houdt, ook als er af en toe tegen de achterklepbekleding geduwd wordt, dan hoor ik die graag. En mocht er iemand zijn die ervaring heeft met het beugeltje uit de screendump, dan lees ik daar ook graag over. Maar m'n focus ligt toch vooral op een 3D oplossing.

Zo duidelijk?

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-01-2024 12:13 #1474345 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb een aantal jaar
Ik heb een aantal jaar geleden ook eens zitten stoeien met die constructie.
Ik heb toen de metalen reparatieset besteld, maar ik had weinig vertrouwen in het vast schroeven (uit angst voor het afbreken van nog meer van het plastic)

Ipv te schroeven heb ik ze toen vast gelijmd. Plastic en de metalen plaatjes beetje opgeschuurd, en toen omgebogen. Alle zijdes voorzien van 2K epoxy en vastgelijmd (met JB-Kwikweld gedaan, maar iets anders kan vast ook)

Dit zit al een aantal jaar zonder problemen. Ik had naderhand meer moeite met de plastic clipjes die hier in vast moeten klikken. Die waren dermate stug en hard dat er in schuiven van de clips al een probleem was, even warm stoken met de föhn gaf verbetering. Maar door de dubbele laagdikte (plastic en metalen beugeltje) was het vervolgens lastig vastklikken. Zou ik het nog een keer doen, dan zou ik eerste de kunststof gaten opboren zodat de clips niet én het kunststof, én het metalen plaatje vast hoeven te grijpen.

Al met al was het even een gepiel, maar zit er zeker al 5 jaar op zonder problemen. Maar heb het naderhand (gelukkig) ook nooit meer los hoeven halen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2024 00:02 #1474350 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Op vullen met hout
Op YouTube staan een paar filmpjes hoe je die reparatieset moet gebruiken.
In de comments van een filmpje las ik dat iemand de ruimte met hout had
opgevuld.

Filmpje:

Dat gaat weliswaar over een 850 maar geeft ook houvast voor de 740/940.

Comment:
This is great. If you cut some small rectangular little wood chunks, that and
some JB Weld, you can rebuild a much stronger base for the clip, and it wont
break, just FYI my car is on its 2nd repair of this, and was previously repaired
with this same kit years ago, poorly.

In het Nederlands (google translate):
Dit is geweldig. Als je een paar kleine rechthoekige stukjes hout snijdt, dat en
wat JB Weld, kun je een veel sterkere basis voor de clip opnieuw opbouwen,
en deze zal niet breken, even ter informatie: mijn auto is bezig met de 2e reparatie
hiervan, en werd eerder hiermee gerepareerd dezelfde kit jaren geleden, slecht.

JB-weld (willekeurig gekozen site dus zoek gerust verder):
www.depatools.nl/JB-Weld-Koudlas-systemen#

Ik ga dat mogelijk proberen als het wat minder koud is, dat is minder risico
op plastic breuk bij de demontage.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2024 00:40 #1474351 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Idee?
Hallo Volvisti

De plaatjes die ook in de video gebruikt worden, zijn te dun. Die vervormen na een tijdje. En de plastic er omheen is te bros. Een oplossing zou kunnen zijn om dikkere metalen plaatjes te gebruiken. Maar die laten zich niet zo gemakkelijk buigen, dus zou je U-profieltjes moeten (op maat) maken. Met het risico dat die te dik worden. Of je zou iets moeten printen uit stevige, niet broswordende, kunststof, dat een deel van de (afgebroken) kunststof kan vervangen. Waarbij je eventueel een deel van de bestaande kunststof verwijderd om genoeg plek te creëren voor de geprinte delen.

groetjes

Mathy

PS als je kunststof lijmt met aceton, wordt de verbinding moervast. Maar wordt de verbinding dan taai of bros. M.a.w. kan de verbinding dan tegen trillingen/klappen?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC