Kilometerprijs onderhoud

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-09-2018 11:01 #1448916 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik reken het liefst incl.
Ik reken het liefst incl. afschrijving.
Want tegen de tijd dat ik hem weg doe, gaat deze waarschijnlijk naar de sloop of in onderdelen op de plank.

Na de aanschaf van een nieuwe auto zitten er vaak nog wat reparatie aan om alles naar zin te krijgen. Dit zijn ook vaak niet de goedkoopste. Is dit dan onderhoud? Ik vind dat dit eigenlijk meer bij de aanschafprijs hoort.

Koop je een duurder exemplaar welke goed onderhouden is, dan zou je verwachten dat je maandelijks minder onderhoud kwijt bent. Maar weegt dit tegen elkaar op?

Om die redenen reken ik altijd het liefst gewoon met 100% afschrijving, hoewel er veel mensen zijn die hun auto niet "op" rijden en dus feitelijk geen 100% afschrijving hebben. En ook de onderdelen zijn een "x" bedrag waard.

En 100,- per maand veel? is erg afhankelijk van de km's die je rijd. Ga je er alleen mee naar de supermarkt á 10.000km per jaar? Of rijd je zoals ik 40.000km (of meer) per jaar...Betekent wel dat onderdelen een stuk sneller slijten. Of dit dan ook 4x zo snel is betwijfel ik, sommige onderdelen "slijten" met de jaren, en niet de km's...en banden is weer afhankelijk van binnendoor of snelweg.

Het blijft lastig vergelijken....wanneer iedereen op dezelfde manier zijn sommetjes maakt, zal dit in ieder geval het meest representatief zijn. Dus met of zonder afschrijving...als het maar consequent gebeurd.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2018 01:42 #1448976 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Afschrijving
is een boekhoudkundig iets. Een constructie waarbij je keuzes hebt.
Beetje een defintiekwestie.
Als ik een duurdere Volvo koop schrijf ik niet per definitie meer af (per jaar dan of per km) dan met een goedkopere volvo die ik om de twee jaar moet vervangen.
Is maar net welke afschrijvingstermijn ik hanteer. Dus het zegt niet veel die uitspraak in mijn ogen.

Ik interpreteerde wat astax schreef als versneld afschrijven, ook dat is meer afschrijven. En dan schrijf je dus meer af per jaar. En wordt een auto die een behoorlijke aanschafprijs had nog duurder per jaar zelfs. Hopelijk heb je dan inderdaad weinig onderhoud.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2018 02:04 #1448978 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zoals ik al
eerder zei. Onzinnige discussie imho.
Als het in dit topic slechts gaat om de kosten die jezelf kwijt bent omdat je de kosten die een eerdere eigenaar heeft gemaakt niet kent ( wat vaak zo is ) krijg je nooit de spreekwoordelijke appels en appels maar alleen geklets van "ik ben dit kwijt per km of owh ik ben juist dit kwijt".

Om investeringen in onderhoud per km uit te rekenen moet je wel eerst die kilometers daadwerkelijk maken met die nieuwe onderdelen en niet rekenen zoals hier nu gerekend wordt want dan neem je de afschrijving voor je rekening van de kosten die de vorige eigenaar al in zijn kilometers heeft zitten.

Cijfers zijn hard zegt men dan ...
Maar de interpretatie is boterzacht.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC