Ervaringen met B234F blok?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-06-2018 22:08 #1107980
door Pascal Kogelman
Ervaringen met B234F blok? is gemaakt door Pascal Kogelman
Zoals in de oproep in advertentie site staat, ben ik voor een vriend aan het zoeken naar een goede en betrouwbare 940 sedan (automaat, leder) geschikt voor dagelijks gebruik.
De spoeling is vrij dun.
Nu hebben we een 940 uit 1991 gezien met automaat en een B234F blok.
Volgens mij is dit een 16 klepper, non turbo slechts 2 jaar geproduceerd maar niet in Nederland nieuw verkocht.
Hoe zijn de ervaringen hier met dit blok in combinatie met automaat? (Mathy en Gerben hebben volgens mij met dit blok gereden/rijden er nog mee?)
Ik lees dat het hoogtoerige blokken zijn en pas vanaf 4000 rpm los gaat. Met inhaalacties minder koppel onderin.
Zelf ken ik alleen de B230FK met veel koppel onderin, dus ik ben benieuwd naar de rij eigenschappen i.c.m. automaat, zwakke punten, gevoeligheid voor onderhoud, geschiktheid voor dagelijks gebruik op 80 km/wegen, hoe staat het met de onderdelenvoorziening? etc.
Kortom: wie wil zijn/haar ervaringen delen zodat ik dit weer kan doorspelen aan een potentiele Volvo 940 rijder?
groet,
Pascal
De spoeling is vrij dun.
Nu hebben we een 940 uit 1991 gezien met automaat en een B234F blok.
Volgens mij is dit een 16 klepper, non turbo slechts 2 jaar geproduceerd maar niet in Nederland nieuw verkocht.
Hoe zijn de ervaringen hier met dit blok in combinatie met automaat? (Mathy en Gerben hebben volgens mij met dit blok gereden/rijden er nog mee?)
Ik lees dat het hoogtoerige blokken zijn en pas vanaf 4000 rpm los gaat. Met inhaalacties minder koppel onderin.
Zelf ken ik alleen de B230FK met veel koppel onderin, dus ik ben benieuwd naar de rij eigenschappen i.c.m. automaat, zwakke punten, gevoeligheid voor onderhoud, geschiktheid voor dagelijks gebruik op 80 km/wegen, hoe staat het met de onderdelenvoorziening? etc.
Kortom: wie wil zijn/haar ervaringen delen zodat ik dit weer kan doorspelen aan een potentiele Volvo 940 rijder?
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 00:55 #1446917
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 16 valves of fun
Hallo Pascal
Ik rijd inderdaad een 945 modeljaar 1991 met B234F. Volgens de RDW al dertieneneenhalf jaar. Met handbak (M46). Vanaf 2500 toeren wordt ie echt wakker. In de twee doortrekken naar 80 km/h is geen probleem.
Toen er nog geen roestvrijstalen uitlaat onder hing, had ik het idee dat ie onderin wat zwak op de borst was. Nu merk ik daar weinig van. En met een automaat zou je er ook geen last van mogen hebben lijkt me, maar ik ben geen liefhebber van automaten. Inhaalacties? Zoals ik al schreef, doortrekken tot 80 km/h is geen probleem. 
Groot voordeel van de 16 klepper: Nooit meer kleppenstellen.
Nadeel: Distributie vervangen is "wat" duurder.
Ik heb de indruk, dat de 16 klepper wat zuiniger gereden kan worden dan de 8 klepper. 80 kilometerwegen zijn geen enkel probleem.
Onlangs heb ik in Gemert de hydraulische klepstoters laten vervangen. De motor loopt echt een stuk rustiger sindsdien. Goedkoop was die operatie niet, o.a. omdat de klepstoters van ongeveer 17 euro per stuk naar bijna 40 euro per stuk waren opgeslagen. Maar wel meer dan de moeite waard.
Voor zover ik me kan herinneren, ben ik nog geen specifieke 16 klepper onderdelen tegengekomen die niet meer te krijgen zouden zijn.
Of ik ooit nog zou kunnen wennen aan een 8 klepper? Ik weet het niet. Maar voorlopig ga ik daar niet achter komen. Want deze gaat voorlopig nog niet weg.
groetjes
Mathy (die wel eens onder aan een lokale heuvel, op de rotonde, met de bak in z'n 2, het toerental laat zakker, om dan vervolgens .... (laten we dat maar niet zwart op wit zetten
))
Ik rijd inderdaad een 945 modeljaar 1991 met B234F. Volgens de RDW al dertieneneenhalf jaar. Met handbak (M46). Vanaf 2500 toeren wordt ie echt wakker. In de twee doortrekken naar 80 km/h is geen probleem.

Groot voordeel van de 16 klepper: Nooit meer kleppenstellen.
Nadeel: Distributie vervangen is "wat" duurder.
Ik heb de indruk, dat de 16 klepper wat zuiniger gereden kan worden dan de 8 klepper. 80 kilometerwegen zijn geen enkel probleem.
Onlangs heb ik in Gemert de hydraulische klepstoters laten vervangen. De motor loopt echt een stuk rustiger sindsdien. Goedkoop was die operatie niet, o.a. omdat de klepstoters van ongeveer 17 euro per stuk naar bijna 40 euro per stuk waren opgeslagen. Maar wel meer dan de moeite waard.
Voor zover ik me kan herinneren, ben ik nog geen specifieke 16 klepper onderdelen tegengekomen die niet meer te krijgen zouden zijn.
Of ik ooit nog zou kunnen wennen aan een 8 klepper? Ik weet het niet. Maar voorlopig ga ik daar niet achter komen. Want deze gaat voorlopig nog niet weg.
groetjes
Mathy (die wel eens onder aan een lokale heuvel, op de rotonde, met de bak in z'n 2, het toerental laat zakker, om dan vervolgens .... (laten we dat maar niet zwart op wit zetten

- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 07:15 #1446921
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt!
Bedankt voor deze informatie, Mathy!
De distributie vd auto die we gezien hebben is reeds vervangen en kan nog een poos mee. Balansassen waren ook vervangen. Onderhoud lijkt goed.
Goed om te horen dat onderdelen geen probleem zijn. Zijn de prijzen vd onderdelen ook (fors) duurder dan die van een BF230FK?
Alle ervaringen zijn welkom.
groet,
Pascal
De distributie vd auto die we gezien hebben is reeds vervangen en kan nog een poos mee. Balansassen waren ook vervangen. Onderhoud lijkt goed.
Goed om te horen dat onderdelen geen probleem zijn. Zijn de prijzen vd onderdelen ook (fors) duurder dan die van een BF230FK?
Alle ervaringen zijn welkom.
groet,
Pascal
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 08:07 #1446923
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Misschien maar 2 jaar
Misschien maar 2 jaar geproduceerd in de 940, maar de B234F is rond 1987/1988 geintroduceerd en zeker ook op de nederlandse markt geleverd. Zo'n exoot is het beslist niet.
Bij de distributiewissel is het belangrijk dat ook de bout van de (waterpomp? dacht ik) vernieuwd wordt. En hij heeft balansassen, die kennelijk nog weleens voor olielekkage kunnen zorgen. Velen gooien de riem van de balansassen af omdat dat risico op stukdraaien van de D-riem en vervolgens een kostbare koprevisie reduceert.
In tegenstelling tot de tammere achtkleppers is de 16V zeker GEEN vrijloper!
Bij de distributiewissel is het belangrijk dat ook de bout van de (waterpomp? dacht ik) vernieuwd wordt. En hij heeft balansassen, die kennelijk nog weleens voor olielekkage kunnen zorgen. Velen gooien de riem van de balansassen af omdat dat risico op stukdraaien van de D-riem en vervolgens een kostbare koprevisie reduceert.
In tegenstelling tot de tammere achtkleppers is de 16V zeker GEEN vrijloper!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 10:49 #1446928
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Willem
"Geen vrijloper" zijn tegenwoordig ruim 90% van de auto's, dus da's geen punt.
En over die bout van de oliepomp verschillend de meningen. Bij Schmidt in Gemert zeggen ze dat vervanging van de bout vaak de oorzaak van het probleem is.
groetjes
Mathy
"Geen vrijloper" zijn tegenwoordig ruim 90% van de auto's, dus da's geen punt.
En over die bout van de oliepomp verschillend de meningen. Bij Schmidt in Gemert zeggen ze dat vervanging van de bout vaak de oorzaak van het probleem is.
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 15:49 #1446931
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En 90% van de auto's die een
En 90% van de auto's die een gebroken distributieriem hebben gehad worden regelrecht de sloop op gedrukt. Soms zelfs zonder te kijken of er gevolgschade is...
Je hebt het zelf bij de hand gehad, en weet dus hoe duur een koprevisie van een 16V met 15 kromme kleppen is: de meeste 940-eigenaren vinden de auto dat niet meer waard. En een goede gebruikte B234F is ook prijzig en met een lampje te zoeken.
Je hebt het zelf bij de hand gehad, en weet dus hoe duur een koprevisie van een 16V met 15 kromme kleppen is: de meeste 940-eigenaren vinden de auto dat niet meer waard. En een goede gebruikte B234F is ook prijzig en met een lampje te zoeken.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 16:04 #1446932
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 234
Alles wat handig is om te weten is eigenlijk al verteld, zelf vondt ik het een fijne motor in combinatie met de M46 die eraan zat.
Voor de automaat is er een speciale AW72 ontwikkeld met wat andere verhoudingen en schakelmomenten.
Onderin zit er inderdaad in vergelijk met een FK weinig pit in. Pas boven de 3000-4000 RPM schiet ie vooruit.
Groeten,
Gerben
Voor de automaat is er een speciale AW72 ontwikkeld met wat andere verhoudingen en schakelmomenten.
Onderin zit er inderdaad in vergelijk met een FK weinig pit in. Pas boven de 3000-4000 RPM schiet ie vooruit.
Groeten,
Gerben
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2018 14:02 #1446943
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kort
Kan er heel kort over zijn.
Nooit aan beginnen. Vastloper. Geklooi met de balansassen door de extra riem. Bovendien lopen er ook maar een paar dus bijna geen garage meer die er ook maar iets van af weet.
Echt geen doe het zelf motor. Breekt de riem dan ben je de pineut.
Een B230FK met turbo is veel beter. Loopt niet vast bij riembreuk.
Nooit aan beginnen. Vastloper. Geklooi met de balansassen door de extra riem. Bovendien lopen er ook maar een paar dus bijna geen garage meer die er ook maar iets van af weet.
Echt geen doe het zelf motor. Breekt de riem dan ben je de pineut.
Een B230FK met turbo is veel beter. Loopt niet vast bij riembreuk.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2018 14:28 #1446944
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Pffff
Timen
Begin dan maar nooit aan een modernere auto. Dat zijn allemaal vastlopers. Met een hoop riemen.
Mathy
Begin dan maar nooit aan een modernere auto. Dat zijn allemaal vastlopers. Met een hoop riemen.
Mathy
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2018 19:27 #1446946
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Als je de keus hebt.
Mat.
Wanneer je de keus hebt is het toch geen probleem.
Dan kies ik voor een vrijloper. Bovendien heeft de B230FK(T) betere prestaties.
Wanneer je de keus hebt is het toch geen probleem.
Dan kies ik voor een vrijloper. Bovendien heeft de B230FK(T) betere prestaties.
Moderators: Jerry Stam