Wel bling maar ooh wat een mooie brede lip

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:24 #1440513 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Omdat het zo gemakkelijk te
Omdat het zo gemakkelijk te vinden is, heb ik het gelijk maar even opgezocht. De 2% vergroting van spoorbreedte staat gewoon in de APK regelgeving: handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personen...Paginas/default.aspx artikel 5.2.23.
Onder " Wijze van keuren" staat: Visuele controle, waarbij in geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Dat betekent, dat de keurmeester er niet op HOEFT te toetsen, maar dat bij twijfel wel MAG. En de politie zal er bij twijfel dus wel aan gaan meten tijdens een controle.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:44 #1440514 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat betreft velgbreedte ten
Wat betreft velgbreedte ten opzichte van bandenmaat: daar is geen RDW keuringseis voor. Wel kan je eens googelen en constateren dat er wel grenzen zijn. Zomaar een paar linkjes die toevallig allemaal ongeveer hetzelfde beweren als wat ik uit mijn duim zuig volgens Anton:
autobandenkennis.nl/velgmaat/
www.bandengeens.be/velgbreedte_tabel.html
www.quality-tyres.nl/home/banden
www.velgenhuis.nl/getrokken-banden-i74.html
www.oponeo.nl/banden-advies/kies-velgen-voor-banden/215-35-r18
www.bandenleader.be/advies-banden/overee...velgen-en-autobanden

Dat een te smalle band makkelijker van het velgbed loopt staat er nergens bij. Of dat inderdaad kan gebeuren laat ik aan je gezond verstand over. En zelf stap ik liever niet in bij iemand met getrokken banden, die van plan is eens een fanatiek leuk rondje te sturen...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:45 #1440515 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag
is waar het begrip spoorbreedte precies voor staat. Volgens mij is dat niet de afstand van buitenzijde linkerband naar buitenzijde rechterband.

Ik vond dit ook nl.wikipedia.org/wiki/Spoorbreedte_(auto)

" De spoorbreedte bij een auto is de afstand tussen twee wielen van dezelfde as. Deze afstand wordt steeds op de grond gemeten vanuit het midden van iedere band. Wanneer de wagen met een dubbele montering is uitgerust, wordt er gemeten vanuit het midden tussen de twee wielen. Bij onafhankelijk geveerde wielen is de spoorbreedte afhankelijk van de belasting en wordt de breedte gemeten bij de maximaal toelaatbare belasting van het voertuig."

Met spacers gaan de wielen naar buiten en met een hele kleine ET waarde ook. Maar als de ET waarde van deze velgen 6 is en 25 is standaard dan scheelt dat 19 mm, x 2 want twee wielen is 38 mm.
Ik ken de standaardspoorbreedte niet. Maar stel die op 140 cm. Dan is 1 % 1, 4 cm en 2% is 2.8 .
38 mm spoorbreedte toename is dan teveel inderdaad.

Owh scrolde nog even terug , Zie dat dit al getypt was.

Dus volgens APK specs zou het inderdaad afkeur zijn. Maar een afwijkende ET waarde mag wel als de spoorbreedte maar binnen die 2 % afwijking zit. Dat is geen reden voor afkeur.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:55 #1440518 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of begrijpt Anton simpelweg
Of begrijpt Anton simpelweg niet waarom er sprake is van spoorverbreding met deze velgen?
Ook daarin kan een aantal van bovenstaande linkjes helpen, maar de korte uitleg:
De ET-waarde geeft aan, op welke afstand van het velghart de naaf staat. Met een lagere ET staat de naaf verder naar binnen in de velg, en komt het hart van de velg dus verder naar buiten.
De spoorbreedte is de afstand van het midden van de ene band naar het midden van de andere band, en dus speelt velgbreedte NIET mee, maar ET-waarde WEL. Met een ET van 6, in plaats van de oorspronkelijke 25, komt het hart van elke velg 19mm verder naar buiten. Totaal dus 38 mm meer dan origineel.
De spoorbreedte van een 940 is net geen 150 cm, en 2% daarvan is dus 3 cm. Conclusie: deze velgen zitten ruim buiten wat er maximaal toegestaan is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:57 #1440520 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ah, ook een gekruiste post...
Ah, ook een gekruiste post... Fflunche heeft hetzelfde geconstateerd.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 22:59 #1440522 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar
net 4 mm per zijde. Zo heel veel is het nou ook weer niet maar wel buiten de norm.
Mag een spoorbreedte verkleining wel eigenlijk ?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 23:09 #1440524 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Iets meer dan 4 mm teveel per
Iets meer dan 4 mm teveel per zijde, waar 15 mm per zijde is toegestaan. Zo gezien zit je op 25% overschrijding.
En dan ben ik nog wat royaal geweest, want je moet natuurlijk de echte spoorbreedte op kenteken nemen. Wat voor mijn 940 voor de vooras 147 cm, en voor de achteras 146 cm is.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 23:12 #1440525 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Spoorbreedte verkleining:
Spoorbreedte verkleining: leuke vraag! Het staat nergens, maar er staat dus ook nergens dat het niet mag.
Waarom je het zou willen weet ik overigens niet goed. 140 velgen op een 940 lijkt me toch niet fijn rijden, bijvoorbeeld...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 23:22 #1440527 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Naar
aanleiding van kwam de vraag op. Theoretische vraagstuk wellicht.
Want die situatie is niet voor de hand liggend. Klopt.
Toch zal een verkleining ook geen goed doen voor de wegligging inderdaad.
Hard opgepompte 140 bandjes wel goed voor je verbruik. Zou een reden kunnen zijn,

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 23:27 #1440528 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Maar
Gesteld kan worden dat als iemand andere velgen wil monteren men een keuze heeft van ET waarde 10 tot ? ( 38 of 43) maar dan zijn er weer spacers nodig om de banden weer in het midden van de naaf te krijgen. En als de banden niet al te breed zijn gaat het nog allemaal passen ook

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC