Wel bling maar ooh wat een mooie brede lip
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 20:48 #1440471
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Omgekeerde wereld
Ferry940 draait de zaak om.
Als je je aan de aangegeven ET waarde houdt horen deze wielen niet onder onze autos en het is dus zo dat ze alleen wat betreft steek perfect passen.
Daar komt nog eens bij, hoe breder je gaat, hoe minder grip.
Maar ieder zijn meug hoor.
Groeten,
Als je je aan de aangegeven ET waarde houdt horen deze wielen niet onder onze autos en het is dus zo dat ze alleen wat betreft steek perfect passen.
Daar komt nog eens bij, hoe breder je gaat, hoe minder grip.
Maar ieder zijn meug hoor.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 21:20 #1440474
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Door de fors andere ET waarde
Door de fors andere ET waarde verandert de manier waarop de krachten op de wielophanging komen. Want Ferry heeft gelijk dat je, om dit soort breedtes kwijt te kunnen, wel naar een lagere ET toe moet (er is minder ruimte richting de veerpoot dan richting de spatbordrand), maar dat betekent wel dat het middelpunt van de band anders uitkomt ten opzichte van de naaf (want dat is wat de ET aangeeft). Dat zal zorgen voor extra slijtage van kogels en dergelijke.
Verder staat in de advertentie een erg smalle band voor 8,5J: de velg is 215 mm breed, en je wilt een band die wat breder is dan de velg, anders loop je het risico dat die er weer afspringt. Ook belast je de bandwang op een manier die niet ontworpen is met te brede velgen. Je moet dus zeker naar 225 banden, en liefst nog een of twee maatjes breder.
En ja: dan gaat Ton ook gelijk krijgen dat je weinig grip overhoudt: onze auto's zijn ontworpen op 185 t/m 215 banden.
Verder staat in de advertentie een erg smalle band voor 8,5J: de velg is 215 mm breed, en je wilt een band die wat breder is dan de velg, anders loop je het risico dat die er weer afspringt. Ook belast je de bandwang op een manier die niet ontworpen is met te brede velgen. Je moet dus zeker naar 225 banden, en liefst nog een of twee maatjes breder.
En ja: dan gaat Ton ook gelijk krijgen dat je weinig grip overhoudt: onze auto's zijn ontworpen op 185 t/m 215 banden.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 22:49 #1440476
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Denk
dat deze eigenaar deze velgen ook niet gekocht heeft voor de betere wegligging of om minder slijtage aan zijn onderstel te hebben.
Gaat om de looks.
Gaat om de looks.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 11:13 #1440490
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, de looks zijn natuurlijk
Ja, de looks zijn natuurlijk belangrijk (en over smaak valt niet te twisten, dus ik zal er verder over zwijgen
)
Maar de adverteerder doet voorkomen alsof het een probleemloze montage onder de 200/700/900 is, en dat is het dus NIET. Dat wordt de argeloze koper natuurlijk niet verteld...

Maar de adverteerder doet voorkomen alsof het een probleemloze montage onder de 200/700/900 is, en dat is het dus NIET. Dat wordt de argeloze koper natuurlijk niet verteld...
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 11:45 #1440495
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic (Goed)keuring?
Zou naar mijn mening eigenlijk afkeuring APK moeten opleveren, want niet volgens specificaties. Ik vraag mij af wat TUV in Duitsland er van zou zeggen.
Ook in Zweden worden ze een stuk lastiger, vanaf 1 januari moeten al die A-traktors voor de keuring geweest zijn, niet goedgekeurd niet de weg meer op.
Al die knulletjes zijn er ziek van.
Groeten,
Ook in Zweden worden ze een stuk lastiger, vanaf 1 januari moeten al die A-traktors voor de keuring geweest zijn, niet goedgekeurd niet de weg meer op.
Al die knulletjes zijn er ziek van.
Groeten,
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 16:24 #1440500
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als de banden en velgen niet
Als de banden en velgen niet beschadigd zijn, niet aanlopen tijdens de keuring, en niet uitsteken buiten de wielkasten, is het voor de nederlandse APK in orde. 2% spoorverbreding mag, maar met 2x 19 mm (ET verschuiving) zit je daarboven. Bij de APK wordt dat alleen niet gekeurd: bij een politiecontrole wel.
In Belgie krijg je zelfs een eiker replica van een polaris niet goedgekeurd, terwijl die 1:1 overeenkomt met de door Volvo geleverde Polaris wielen.
In Duitsland kan je met een afwijkende bandenmaat rijden, zolang die maar netjes "eingetragen" is; oftewel, je moet ermee langs de TuV voor een schouwing, of met papieren aantonen dat de combinatie al eerder is vrijgegeven. Dat kan ook door de leverancier van de accessoirevelgen gedaan worden.
In Belgie krijg je zelfs een eiker replica van een polaris niet goedgekeurd, terwijl die 1:1 overeenkomt met de door Volvo geleverde Polaris wielen.
In Duitsland kan je met een afwijkende bandenmaat rijden, zolang die maar netjes "eingetragen" is; oftewel, je moet ermee langs de TuV voor een schouwing, of met papieren aantonen dat de combinatie al eerder is vrijgegeven. Dat kan ook door de leverancier van de accessoirevelgen gedaan worden.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 19:30 #1440505
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Niet volgens
specificaties dus afkeur vind ik een beetje een kort door de bocht redenering.
Niet alles wat niet volgens specs is ( welke specs trouwens ?, de fabriekswaarden ?) hoeft een gevaarzetting op te leveren.
Dan kan iedereen hier ook wel stoppen met mbc's. gasinstallaties, ledlampen., verlagingsveren, etc..
Niet volgens specs.. jammer dan. Mag niet ! Zo sla je een hobby wel dood.
Niet alles wat niet volgens specs is ( welke specs trouwens ?, de fabriekswaarden ?) hoeft een gevaarzetting op te leveren.
Dan kan iedereen hier ook wel stoppen met mbc's. gasinstallaties, ledlampen., verlagingsveren, etc..
Niet volgens specs.. jammer dan. Mag niet ! Zo sla je een hobby wel dood.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 21:29 #1440508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Past echt wel hoor !
@ Willem waarom past het dan niet? Kom eens met wat onderbouwing. Of is het, net als jouw opmerking over de kwaliteit van koelvloeistof van de action, uit de duim gezogen. Zet dat er dan in het vervolg wel bij want je verschaft op deze manier verkeerde informatie aan mede forummers.
Ik heb een standaard 940 en met deze auto een tijdje met Mk18 gereden en het past perfect. Geen enkel probleem.
Ik heb een standaard 940 en met deze auto een tijdje met Mk18 gereden en het past perfect. Geen enkel probleem.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 21:32 #1440509
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Voeg even wat foto's bij
Voeg even wat foto's bij Anton. Dan kan men het beste zien hoe het past.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 22:20 #1440512
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Anton, volgens mij heb ik
Anton, volgens mij heb ik hierboven in twee posts vrij uitgebreid opgeschreven wat de mogelijke problemen zijn, compleet met het een en ander aan meetgegevens.
Wat mis je daar nog in? Moet ik even de verwijzingen naar wetsartikelen (toegestane spoorverbreding) en/of best practices (bandbreedte op velgbreedte) erbij zetten?
Wat mis je daar nog in? Moet ik even de verwijzingen naar wetsartikelen (toegestane spoorverbreding) en/of best practices (bandbreedte op velgbreedte) erbij zetten?
Moderators: Jerry Stam