De Paarse Toerbuffel is thuis

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-08-2016 19:27 #1105733 door Pascal Kogelman
De Paarse Toerbuffel is thuis is gemaakt door Pascal Kogelman
Vandaag is mijn Volvo door de ANWB afgeleverd. Helaas heeft de neus een knauw gehad en zal er gericht moeten worden wil je hem weer opknappen. Dat is iets wat ik niet meer ga opbrengen dus dat betekent einde oefening voor de paarse toerbuffel. Ik heb er de laatste jaren veel geld in gestoken, omdat het plan was dat deze auto nooit meer uit de familie zou gaan en ik de auto op de duur wilde overdoen aan mijn oudste zoon. Er is nooit bespaard op onderhoud. Technisch en optisch was de Paarse Toerbuffel nu precies naar mijn zin. De bekroning moest de roadtrip naar het Volvo museum in Gotenborg worden, helaas was er die aanrijding in Kopenhagen die alles in duigen gooide.
Ik ga hem te koop aanbieden op dit forum zoals hij er nu bij staat minus: de achterspoiler, buitenspiegels, snowcap, de radio, 2 achterbanden (die zet ik over op onze V50), de Auriga velgen blijven bij de 940.
Het volgende is te koop:
Al het plaatwerk is intact en glanzend gepoetst volgens het 5 stappen plan van Maguiers (behalve bijrijdersdeur, paravaan en de motorkap) en roestvrij (Dinitrol/Fluid Film behandeling gehad), complete perfect werkende Prins VSI G3 installatie (76 liter ringrank 2012 door van gebroeders van Orsouw ingebouwd nog geen 75.000 km geleden), nieuwe dynamo+pu rubbers (2016), nieuwe turbo uitlaat+demper vanaf de kat (2016), schuifkanteldak: nieuwe schuifdakmotor, nieuwe SCU, nieuwe bekabeling en schakelaar door Webasto Kampen uitgevoerd (2015) , nieuwe draagarm lv+pu (2015), Bosch accu S5 72amp (dec. 2014), B230FK blok in goede staat, AW71 automaat met ververste bakolie, MBC, set goede nivomats Sachs 9140553, donker grijs leren interieur spik en span (incl. origineel nieuw Volvo stoelverwarmingsmatje bestuurdersstoel) en onbeschadigd, ongerimpelde deurpanelen, Limited Edition houtfineer, 6 luidsprekers (incl. tweeters). De auto is roestvrij, kleur: Blackberry Pearl 1998 Limited Edition met complete onderhoudshistorie vanaf 0 km tot 359.056km in een vuistdikke ordner compleet met nota's. Kortom: de ideale donor auto.
De auto is niet rijdbaar, motor liep gewoon nog na het ongeluk (ik heb na de botsing eerst de ramen en het schuifdak elektrisch dichtgedaan en de motor afgezet.) maar het rechtervoorwiel loopt aan en de koelvloeistof is er uit. De auto is te bezichtigen bij Bosch car Service bedrijf Jos Kleine Schaars in Wijhe.
Ik heb globaal de onderdelen/onderhoud van de laatste 2 jaar die er op/aan zitten in Marktplaats tarieven opgeteld en dan kom ik boven de 3000,- euro. Dat kan/wil ik er natuurlijk niet voor krijgen, maar ik vraag belangstellenden wel om via PB in alle redelijkheid een bod uit te brengen. Ik heb geen tijd/zin om de auto te demonteren dus het liefst verkoop ik hem in een geheel voor een prijs die boven de 1000,- euro moet liggen. Degene met het hoogste bod krijgt bericht. Samen kijken naar de auto is (op afspraak) altijd mogelijk. Foto's van bepaalde onderdelen kan ik op verzoek toesturen.
Mocht je vragen hebben of de complete (digitale)onderhoudshistorie en/of foto's willen zien, dan hoor ik het wel. Uiteindelijk verkoop ik de auto aan het hoogste bod, ik moet er immers een andere auto van zien te kopen. De auto kan afgehaald worden in Wijhe (wel zelf een aanhanger/autoambulance meenemen).
groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2016 09:37 #1429872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Museum
Ik heb al wel begrepen dat deze 940 voor jou wat meer is dan zomaar een auto, dus wie weet, ziet iemand anders er nog brood in om er weer wat van te maken. Anders leeft hij voort in andere 940s.
En dat Volvo museum in Gotheborg loopt niet weg hoor. Mijn 940 heeft het vorige maand wel gehaald, ik vond het een aardig museum met een leuke line-up van alle estate modellen en een hele "Nederlandse" zaal. Helaas wel erg veel ruimte ingeruimd voor de Volvo Ocean Race. Het is leuk om zo'n einddoel te hebben, maar ik zou er niet speciaal zo'n eind voor reizen. Wel leuk is een fabrieksbezoek, maar dat moet je minimaal een half jaar van te voren aanvragen.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-08-2016 12:25 #1429876 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Inderdaad
Hoi Rob,
Mooi om te zien/lezen dat je het museum bezocht heb. Naast het Volvo museum, wou ik ook graag wat van Zuid-Zweden zien. Ik ben nog nooit in Zweden geweest en ken het alleen van de boeken van Henning Mankel en de films/series ( The Bridge, Wallander, Johan Falk) die er gemaakt zijn. Dit jaar is het mij helaas niet gelukt, maar het blijft als reisdoel op mijn verlanglijst staan om daar eens met een Zweedse auto naar toe te gaan en er te kamperen.
groet,
Pascal

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2016 11:58 #1430030 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je voorruit is nog heel, dat
Je voorruit is nog heel, dat betekent vermoedelijk dat richten beperkt blijft tot voortrein en binnenspatborden. De neus van een 940 is niet zo hard opgebouwd dat de complete auto snel ontzet raakt.
Oftewel: gekoppeld aan het feit dat een vergelijkbare vervanger vrijwel ovindbaar (en duur) zal zijn, zou ik toch nog eens overwegen of je 'm niet beter kan laten repareren.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-08-2016 21:50 #1430076 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic als je
al zover bent en het is wat willem zegt zou je hem dan echt weg doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 22:10 #1430079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerbuffel....
Zou het, inderdaad, nog eens goed overwegen... Zo'n prachtig exemplaar... En wat gezegd wordt, de voorruit is nog heel.. Dat kan een hoop zeggen. Misschien valt het, uiteindelijk, nog een beetje mee.. Sterkte met het nemen van beslissingen. Soms toch vanuit het hart..

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-08-2016 22:18 #1430081 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic richten
De kop staat uit het lood, dat zie je ook aan de naad bij de bestuurderskant en er zit een soort scheur in het motorcompartiment bij het schutboard bijrijderskant (zie; laatste foto). Ik ben bang dat als je het front zou richten op de trekbank, je later altijd bij het minste of geringste trillinkje in het stuur zal denken "zie je wel, dat komt door de aanrijding van toen". Dat geeft mij geen prettig gevoel.
Het zal wel in het hoofd zitten, maar het blijft tocht een zwakke plek ook al kunnen ze veel herstellen vandaag de dag.
Aan de andere kant zou hij met een anderhalf a 2 duizend aan reparatiekosten weer z.g.a.n. zijn, dan wist ik het wel.
Ik heb mij laten vertellen dat het richten ook zo een dag werk is (750,- tot- 1000,- euro incl. auto moeten brengen met auto-ambulance), daarna alles opnieuw opbouwen onder de motorkap (vooras, ophanging, stuurhuis, velg, wielkast, airo-systeem, radiator, slangen, intercooler, luchtfilter, oftewel alles wat links van het motorblok zit. Dan nog linkerkoplamp, turbogrill en plaatwerk (motorkap, zijscherm, bijrijdersportier, bumper) en tot slot nog het spuitwerk.
Dan gaat de teller hard, volgens mij.
Nogmaals is ben geen schade-expert: kijk voor jezelf en adviezen zijn altijd welkom:
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 22:32 #1430082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerbuffel....
Dan toch heel benieuwd wat onze vereniging dan aan hulp kan gaan bieden, hierin.. Leden die bij een garage werken, eigen ondernemer zijn en een hand willen uitsteken. Onderdelen tegen vriendelijke prijs beschikbaar stellen. Ik wens je veel sterkte en succes, Pascal! Hoop dat het lukt en dat jouw geliefde Toerbuffel behouden kan blijven..

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2016 23:05 #1430083 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Reddingsactie
Zou inderdaad wel heel erg tof zijn als we met de vereniging iets voor Pascal kunnen betekenen. I'm in, Het is tenslotte zonde om deze auto zomaar te laten verdwijnen... Als ik hulp kan bieden dan hoor ik dat graag. Heb helaas geen ruimte voor dit soort werkzaamheden beschikbaar. Maar evt wel wat connecties met een bevriend schadebedrijf of 940 parts...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2016 00:02 #1430086 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Materiaaleigenschappen
Hallo Volvisti

Hoe jammer het ook is voor deze eens zo mooie auto, laat 'm alsjeblieft niet richten. Verbuigen van materiaal zorgt er altijd voor, dat het op de ene plek sterker wordt en op een andere zwakker. Ga je dat terugbuigen, dan wordt het metaal daar niet beter van. Op het moment dat een auto in de fabriek ontworpen en gemaakt wordt, rekent men erop, dat het materiaal zich op een bepaalde manier gedraagt. Dat het stevig is waar men het stevig wil hebben en buigzaam is waar het buigzaam kan en mag zijn. Bij verbuiging nadat de auto "klaar" is, weet je nooit hoe het materiaal zich gedraagt. Dat zal in 99,9 % van de gevallen geen probleem zijn. Tot je onverhoopt weer een aanrijding krijgt. En dan wil je echt niet dat ie anders vouwt dan Volvo het ooit bedacht heeft.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC