Roadtrip naar Zuid Zweden
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-05-2016 21:30 #1105377
door Pascal Kogelman
Roadtrip naar Zuid Zweden is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik heb het plan opgevat om met de 940 (De paarse toerbuffel) en mijn 11 jarige zoontje Siem deze zomer een roadtrip naar Zuid-Zweden te maken met als doel het Volvo museum in Göteborg te bezoeken.
We zijn van plan in week 29 te vertrekken rond 18 juli (dat is de eerste week van onze zomervakantie) en omdat Siem graag een keer op een echte veerboot wil meevaren, willen we via de veerboot Puttgarden-Rodby en daarna via de brug Kopenhagen-Malmo Zweden binnen rijden.
De bedoeling is om low-budget en primitief (vrij)kamperend zo'n 5 a 6 dagen weg te gaan (twee dagen voor de heen- en terugreis en 3 a 4 dagen in Z-Zweden zelf). We zijn van plan er een relaxte trip van te maken, waarbij niets moet en van alles kan, we hebben dus m.u.v. het Volvo museum ook geen geplande route. We slapen in onze Magiolinna "Volvo Special Delivery Edition" daktent op het dak van de 940 en nemen wat proviand en de skottelbraai mee. We vragen ons af of er mensen van hier adresjes kennen in die regio waar we misschien op de oprit of het erf mogen overnachten? Het enige wat we nodig hebben is een redelijke vlakke ondergrond om de Volvo op te parkeren, de rest hebben we bij ons. Het plan is om de eerste nacht vanaf de brug ergens te overnachten tussen Malmo en Göteborg en op de tweede dag het Volvo museum te bezoeken. Dit is tevens het meest Noordelijke punt dat we aan doen. Vandaar willen we weer afzakken naar het Zuiden, wellicht een rondje Skane en o.a Ystad bezoeken (Wallander).
Nu weet ik dat er mede Volvisten zijn die de omgeving goed kennen er vrienden hebben wonen of er een huisje hebben (ik ben nog nooit eerder in Zweden geweest), dus wellicht hebben die mensen nog tips voor leuke stops (ook voor kids), pittoreske routes, dorpjes, bezienswaardigheden, benzinepompen waar ze LPG verkopen en overnachting adresjes etc..
Daarnaast lijkt het ons leuk om gastvrije mensen in Zweden te ontmoeten, al of niet mede Volvo liefhebbers. Engels of Nederlands zal dan de voertaal moeten zijn, Zweeds spreken we helaas niet.
Een keer een camping opzoeken is geen probleem (douchen), maar we komen voornamelijk om wat van dat deel van Zweden te zien en niet om dagen op een camping te staan. We zullen dus kilometers gaan maken. De enige voorwaarde is dat het die week wel redelijk kampeerweer moet zijn in Z-Zweden (dus redelijk droog, liefst zonnig), mocht dit niet zo zijn dan stellen we het uit.
Ik ben van plan foto's en een verslagje te maken voor ons clubblad Factor 700.
Dus wie er tips (do's en don't ) en/of adresjes in die regio heeft: we houden ons aanbevolen (mag ook via PB).
groet,
Pascal (& Siem)
We zijn van plan in week 29 te vertrekken rond 18 juli (dat is de eerste week van onze zomervakantie) en omdat Siem graag een keer op een echte veerboot wil meevaren, willen we via de veerboot Puttgarden-Rodby en daarna via de brug Kopenhagen-Malmo Zweden binnen rijden.
De bedoeling is om low-budget en primitief (vrij)kamperend zo'n 5 a 6 dagen weg te gaan (twee dagen voor de heen- en terugreis en 3 a 4 dagen in Z-Zweden zelf). We zijn van plan er een relaxte trip van te maken, waarbij niets moet en van alles kan, we hebben dus m.u.v. het Volvo museum ook geen geplande route. We slapen in onze Magiolinna "Volvo Special Delivery Edition" daktent op het dak van de 940 en nemen wat proviand en de skottelbraai mee. We vragen ons af of er mensen van hier adresjes kennen in die regio waar we misschien op de oprit of het erf mogen overnachten? Het enige wat we nodig hebben is een redelijke vlakke ondergrond om de Volvo op te parkeren, de rest hebben we bij ons. Het plan is om de eerste nacht vanaf de brug ergens te overnachten tussen Malmo en Göteborg en op de tweede dag het Volvo museum te bezoeken. Dit is tevens het meest Noordelijke punt dat we aan doen. Vandaar willen we weer afzakken naar het Zuiden, wellicht een rondje Skane en o.a Ystad bezoeken (Wallander).
Nu weet ik dat er mede Volvisten zijn die de omgeving goed kennen er vrienden hebben wonen of er een huisje hebben (ik ben nog nooit eerder in Zweden geweest), dus wellicht hebben die mensen nog tips voor leuke stops (ook voor kids), pittoreske routes, dorpjes, bezienswaardigheden, benzinepompen waar ze LPG verkopen en overnachting adresjes etc..
Daarnaast lijkt het ons leuk om gastvrije mensen in Zweden te ontmoeten, al of niet mede Volvo liefhebbers. Engels of Nederlands zal dan de voertaal moeten zijn, Zweeds spreken we helaas niet.
Een keer een camping opzoeken is geen probleem (douchen), maar we komen voornamelijk om wat van dat deel van Zweden te zien en niet om dagen op een camping te staan. We zullen dus kilometers gaan maken. De enige voorwaarde is dat het die week wel redelijk kampeerweer moet zijn in Z-Zweden (dus redelijk droog, liefst zonnig), mocht dit niet zo zijn dan stellen we het uit.
Ik ben van plan foto's en een verslagje te maken voor ons clubblad Factor 700.
Dus wie er tips (do's en don't ) en/of adresjes in die regio heeft: we houden ons aanbevolen (mag ook via PB).
groet,
Pascal (& Siem)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2016 22:00 #1428192
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Leuk initiatief. Helaas heb
Leuk initiatief. Helaas heb ik dan een andere roadtrip gepland die ik er niet voor laat schieten.
Wel een beetje jammer want het Volvo museum staat nog hoog op het lijstje.
Veel plezier met deze brick trip!
Wel een beetje jammer want het Volvo museum staat nog hoog op het lijstje.
Veel plezier met deze brick trip!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 08:56 #1428194
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Allemansrecht
In Zweden geldt het Allemansrecht. Je kunt overal gaan staan zolang je niemand stoort. Er is plek genoeg. Vele jaren wild gekampeerd en ik doe het nog zeker op toertocht. Heel wat anders dan op een oprit. Moet ik niet aan denken. In Denemarken en landen waar het wat lastiger is kun je op zoek naar een minicamping natuurcamping of kamperen bij de boer. Er blijven mogelijkheden genoeg. Ook zijn er gidsjes voor bijvoorbeeld terreinen met minder dan 20 plaatsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 09:11 #1428195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weekje eerder
Wat toevallig, een weekje eerder staat mijn grijze 940 voor de deur van het Volvo museum!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 10:02 #1428199
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kustroute
Als je van Malmö naar Gotenburg rijd is het wellicht leuk om langs de kust te rijden naar Helsingborg
dis niet over de snelweg?
www.google.com/maps/@55.8421916,12.67728...k.ksPKve3ghD8s?hl=en
Ik heb ooit ergens tussen Helsingborg en Gotenborg op een camping in een stuga overnacht. maar daar hebben ze ook simpele staanplekken.
Dat was aan de kust en leuk!
www.espevikscamping.se/
vanaf daar is het nog een uurtje naar het Volvomuseum
dis niet over de snelweg?
www.google.com/maps/@55.8421916,12.67728...k.ksPKve3ghD8s?hl=en
Ik heb ooit ergens tussen Helsingborg en Gotenborg op een camping in een stuga overnacht. maar daar hebben ze ook simpele staanplekken.
Dat was aan de kust en leuk!
www.espevikscamping.se/
vanaf daar is het nog een uurtje naar het Volvomuseum
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 15:11 #1428205
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic LPG
LPG heet daar fordonsgas Pascal, zie volgende link voor adressen.
www.gasbilen.se/
Wij komen zelf bijna nooit in het zuiden, dus verdere tips om de omgeving enzo kan ik je niet geven.
Maar als je iets vertaald wil hebben laat het dan even weten.
Groeten,
www.gasbilen.se/
Wij komen zelf bijna nooit in het zuiden, dus verdere tips om de omgeving enzo kan ik je niet geven.
Maar als je iets vertaald wil hebben laat het dan even weten.
Groeten,
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 18:31 #1428211
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic LPG
Bedankt allemaal voor alle tips! Ze zijn erg welkom.
Is fordonsgas geen aardgas? Ik zie nl. op die kaart logo's met CNG, terwijl ik op andere kaarten ook LPG logo's zie. Ook zie ik bij de prijzen dat fordongas in kg gemeten wordt (1 kg fordonsgas kost ongeveer 16 Kr.) en niet in liters zoals bij LPG.
Ik las op de site van de ANWB dat het ten strengste verboden is om je eigen (Italiaanse) verloopnippel te gebruiken om LPG te tanken en dat
je altijd de verkoopnippel van het benzinestation moet lenen. Is dat ook jullie ervaring?
Tot slot: wat is een handig ezelsbruggetje om Zweedse Kronen om te rekenen naar euro's?
groet,
Pascal
Is fordonsgas geen aardgas? Ik zie nl. op die kaart logo's met CNG, terwijl ik op andere kaarten ook LPG logo's zie. Ook zie ik bij de prijzen dat fordongas in kg gemeten wordt (1 kg fordonsgas kost ongeveer 16 Kr.) en niet in liters zoals bij LPG.
Ik las op de site van de ANWB dat het ten strengste verboden is om je eigen (Italiaanse) verloopnippel te gebruiken om LPG te tanken en dat
je altijd de verkoopnippel van het benzinestation moet lenen. Is dat ook jullie ervaring?
Tot slot: wat is een handig ezelsbruggetje om Zweedse Kronen om te rekenen naar euro's?
groet,
Pascal
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 21:47 #1428215
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
Ik kom al zo'n 40 jaar in Zweden en heb nooit beter geweten dat fordonsgas LPG was.
Ik zeg was, want nu blijkt LPG in Zweden motorgas te heten en in het zuiden redelijk verkrijgbaar:
www.google.com/maps/d/viewer?hl=en_US&mi...ezKvs6j9Aa_vj17YgAr4
Ik heb geen ervaring met LPG, heb ook geen idee wat voor vulnippels daar gebruikt worden.
Wij zijn langzaamaan gestopt met omrekenen van SEK naar Euro, maar houden grofweg 100 Kronen 10 Euro aan.
Groeten,
Ik zeg was, want nu blijkt LPG in Zweden motorgas te heten en in het zuiden redelijk verkrijgbaar:
www.google.com/maps/d/viewer?hl=en_US&mi...ezKvs6j9Aa_vj17YgAr4
Ik heb geen ervaring met LPG, heb ook geen idee wat voor vulnippels daar gebruikt worden.
Wij zijn langzaamaan gestopt met omrekenen van SEK naar Euro, maar houden grofweg 100 Kronen 10 Euro aan.
Groeten,
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-05-2016 23:02 #1428216
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt!
Prima Ton, bedankt voor de info en de kaart. Dat moet wel lukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2016 07:46 #1428221
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke trip
Ik heb in 2014 ongeveer dezelfde roadtrip gemaakt met mijn Volkswagen camper. Na de veerboot Puttgarden-Rødby naar Kopenhagen gereden. Daarna naar een camping bij Malmo.
Op die camping vertelde we tegen mensen dat we daarna naar Gotenburg gingen. Spontaan werd ons een plek in hun tuin aangeboden op 1 km vanaf het centrum.
Uiteraard toen ook het Volvo museum bezocht
Op de terugweg hebben we het veer Helsingborg-Helsingør genomen. Vandaar langs Roskilde en het eiland Fyn naar het vaste land van Denemarken gereden.
Op het eiland Fyn is nog een Skoda museum en een oldtimer museum bij de eigenaar van een steenfabriek. Deze 2 musea heb ik in 2009 bezocht maar helaas weet ik niet meer de exacte adressen
Op die camping vertelde we tegen mensen dat we daarna naar Gotenburg gingen. Spontaan werd ons een plek in hun tuin aangeboden op 1 km vanaf het centrum.
Uiteraard toen ook het Volvo museum bezocht

Op de terugweg hebben we het veer Helsingborg-Helsingør genomen. Vandaar langs Roskilde en het eiland Fyn naar het vaste land van Denemarken gereden.
Op het eiland Fyn is nog een Skoda museum en een oldtimer museum bij de eigenaar van een steenfabriek. Deze 2 musea heb ik in 2009 bezocht maar helaas weet ik niet meer de exacte adressen

Moderators: Jerry Stam