965 type 2 met 315/k km inruilen voor 960 type 2 met 127/k km in concourstaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2015 23:11 #1104795
door V700 register
965 type 2 met 315/k km inruilen voor 960 type 2 met 127/k km in concourstaat is gemaakt door V700 register
Beste liefhebbers,
Ik heb inmiddels veel geld gestoken in onze prachtige 965. O.a. Distributie compleet, waterpomp en dynamo. Thermostaat plus huis, voorwiel dempers compleet, uitlaat vanaf de katalysator, nivomats, bladveer, deurpanelen, automaat actief spoelen, nieuwe banden en polijsten en protect behandeling. Echter kwam ik nu een plaat van een 960 uit België tegen met slechts 127.000 op de teller van de 1e eigenaar. Volledig inzichtelijk onderhoud bij de dealer en binnenslaper.
Ik kan mijn 965 hierop inruilen met bijbetaling van ongeveer 2.000 euro. Met een grote beurt.apk en 6 mnd bovag garantie. Mijn auto heeft in november beurt en apk gehad. Wat is jullie advies? Ik denk dat ik met die 965 nooit de perfecte staat van de 960 kan bereiken.
Ik heb inmiddels veel geld gestoken in onze prachtige 965. O.a. Distributie compleet, waterpomp en dynamo. Thermostaat plus huis, voorwiel dempers compleet, uitlaat vanaf de katalysator, nivomats, bladveer, deurpanelen, automaat actief spoelen, nieuwe banden en polijsten en protect behandeling. Echter kwam ik nu een plaat van een 960 uit België tegen met slechts 127.000 op de teller van de 1e eigenaar. Volledig inzichtelijk onderhoud bij de dealer en binnenslaper.
Ik kan mijn 965 hierop inruilen met bijbetaling van ongeveer 2.000 euro. Met een grote beurt.apk en 6 mnd bovag garantie. Mijn auto heeft in november beurt en apk gehad. Wat is jullie advies? Ik denk dat ik met die 965 nooit de perfecte staat van de 960 kan bereiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2015 00:10 #1424294
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Wat is wijsheid?
Hallo Yves,
zonder beide auto's te kennen is het natuurlijk gevaarlijk om er een oordeel over te vellen. Een auto die 3 ton op de snelweg heeft gereden is technisch niet minder dan eentje van 127000 km die alleen korte stukjes om de deur heeft gereden.
Aan de andere kant is zo'n wagen met weinig km's optisch wel heel mooi en om een 960 optisch te verbeteren kost veel geld. Technisch weet je wat je aan je eigen auto hebt en met 3 ton is een goed onderhouden 960 nog lang niet aan zijn eind. Hooguit wat zaken als rubber bussen in je onderstel en dingen als een doorgezakte bestuurdersstoel. De andere prijzige dingen heb je al vervangen. Als de beoogde nieuwe auto veel heeft stilgestaan en verder niet jaarlijks onderhoud heeft gehad dan kan het best wezen dat je daar nog het nodige in dient te investeren. Maar een map met bijbehorende rekeningen kan die twijfel natuurlijk wegnemen. En dan is tweeduizend euro bijleggen op een auto die 2 ton minder heeft gelopen en bovendien optisch in betere staat verkeert een koopje.
Volg vooral je gevoel, rijdt met de auto eens een stuk dezelfde route die je met je eigen auto ook veel rijdt en vergelijk dan objectief. Zo op het oog lijkt het niet verkeerd.
Succes, Jan.
zonder beide auto's te kennen is het natuurlijk gevaarlijk om er een oordeel over te vellen. Een auto die 3 ton op de snelweg heeft gereden is technisch niet minder dan eentje van 127000 km die alleen korte stukjes om de deur heeft gereden.
Aan de andere kant is zo'n wagen met weinig km's optisch wel heel mooi en om een 960 optisch te verbeteren kost veel geld. Technisch weet je wat je aan je eigen auto hebt en met 3 ton is een goed onderhouden 960 nog lang niet aan zijn eind. Hooguit wat zaken als rubber bussen in je onderstel en dingen als een doorgezakte bestuurdersstoel. De andere prijzige dingen heb je al vervangen. Als de beoogde nieuwe auto veel heeft stilgestaan en verder niet jaarlijks onderhoud heeft gehad dan kan het best wezen dat je daar nog het nodige in dient te investeren. Maar een map met bijbehorende rekeningen kan die twijfel natuurlijk wegnemen. En dan is tweeduizend euro bijleggen op een auto die 2 ton minder heeft gelopen en bovendien optisch in betere staat verkeert een koopje.
Volg vooral je gevoel, rijdt met de auto eens een stuk dezelfde route die je met je eigen auto ook veel rijdt en vergelijk dan objectief. Zo op het oog lijkt het niet verkeerd.
Succes, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 10:29 #1424295
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Vaak geldt: andere auto,
Vaak geldt: andere auto, nieuwe ellende.
Een goed onderhouden auto is bijzonder prettig. Zeker als auto's ouder worden (alle bakstenen zijn inmiddels wel als oud te beschouwen), is goed onderhoud belangrijk. Zelf ben ik daarom minder snel met het inruilen van mijn auto geworden. Ook al wordt mijn 850 volgend jaar 20.
Zaken zoals benzinepomp, stuurhuis, dynamo, LMM, startmotor, airco, schokbrekers, remmen, et cetera kunnen het plezier van zelfs de mooiste auto danig vergallen.
Omruilen vanwege de optische staat is een goede reden. Vanwege de technische staat, daar zit ik op de lijn van Jan: zeker weten wat je doet.
Nou ja, het is in ieder geval een prettig luxeprobleem
Een goed onderhouden auto is bijzonder prettig. Zeker als auto's ouder worden (alle bakstenen zijn inmiddels wel als oud te beschouwen), is goed onderhoud belangrijk. Zelf ben ik daarom minder snel met het inruilen van mijn auto geworden. Ook al wordt mijn 850 volgend jaar 20.
Zaken zoals benzinepomp, stuurhuis, dynamo, LMM, startmotor, airco, schokbrekers, remmen, et cetera kunnen het plezier van zelfs de mooiste auto danig vergallen.
Omruilen vanwege de optische staat is een goede reden. Vanwege de technische staat, daar zit ik op de lijn van Jan: zeker weten wat je doet.
Nou ja, het is in ieder geval een prettig luxeprobleem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 15:12 #1424296
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inruilen
Hartelijk dank Jan en Lex.
Ik zal jullie aandachtspunten goed bekijken. Het is bij mij beginnen te kriebelen toen ik merkte dat de onderdelen voor de 960 steeds schaarser worden en zelfs niet meer leverbaar zijn. Toen zag ik eerst een mooie 940 sedan met 2 ton op de teller zag van de 1e eigenaar. Mijn Volvo dealer adviseerde mij die te kopen, daar de onderdelen voor de 940 ruimschoots voorhanden zijn en zullen blijven gezien de enorme aantallen. Alleen zitten er geen airbags in en volgens mij is de 965 type 2 weer een stuk verbetert qua veiligheid Door aangepaste carrosserie.? Of zit ik met dat laatste abuis?
Groet. Yves
Ik zal jullie aandachtspunten goed bekijken. Het is bij mij beginnen te kriebelen toen ik merkte dat de onderdelen voor de 960 steeds schaarser worden en zelfs niet meer leverbaar zijn. Toen zag ik eerst een mooie 940 sedan met 2 ton op de teller zag van de 1e eigenaar. Mijn Volvo dealer adviseerde mij die te kopen, daar de onderdelen voor de 940 ruimschoots voorhanden zijn en zullen blijven gezien de enorme aantallen. Alleen zitten er geen airbags in en volgens mij is de 965 type 2 weer een stuk verbetert qua veiligheid Door aangepaste carrosserie.? Of zit ik met dat laatste abuis?
Groet. Yves
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 15:27 #1424297
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je weet nu wat je hebt en je
Je weet nu wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Onderdelenkwestie geldt ook voor de Belgische 960...
Sedans zijn doorgaans minder hoog geprijsd dus ik verbaas me over de bijbetaling. Wat moet de sedan kosten zonder inruil?
Welke afwegingen wil je overwogen hebben in deze post?
Sedans zijn doorgaans minder hoog geprijsd dus ik verbaas me over de bijbetaling. Wat moet de sedan kosten zonder inruil?
Welke afwegingen wil je overwogen hebben in deze post?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 16:05 #1424298
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat een 960 niet ontzettend veel veiliger is een 940 (zeker niet als je de verbeterde wielophanging buiten beschouwing laat). De laatste 940's hebben ook zij-airbags en een bestuurdersairbag. Passagiersairbag is optie.
Enorme aantallen 940 valt mee hoor, volgens mij rijden er al minder dan 10.000 in Nederland. Maar zeker meer dan de 960 II en S/V90.
Je hebt al veel van de charmante kwaaltjes van dit model opgelost, deurpanelen, bladveer etc. Dan zou ik toch geneigd zijn jouw auto te houden. Tenzij je zo ontevreden bent met de (optische) staat van je huidige auto dat je dat het risico van een nieuwe auto waard vindt.
Als je pech hebt moet je een keer op zoek naar een nieuw blok voor de 965. Maar ik denk dat die kosten meevallen, als je de € 2000 die je moet bijbetalen voor een auto die doorgaans lager wordt gewaardeerd (sedans zijn nu eenmaal goedkoper) al in je zak kunt houden en geen geld kwijt bent aan inhalen van achterstallig onderhoud of vervanging van dingen die te lang stil hebben gestaan.
Enorme aantallen 940 valt mee hoor, volgens mij rijden er al minder dan 10.000 in Nederland. Maar zeker meer dan de 960 II en S/V90.
Je hebt al veel van de charmante kwaaltjes van dit model opgelost, deurpanelen, bladveer etc. Dan zou ik toch geneigd zijn jouw auto te houden. Tenzij je zo ontevreden bent met de (optische) staat van je huidige auto dat je dat het risico van een nieuwe auto waard vindt.
Als je pech hebt moet je een keer op zoek naar een nieuw blok voor de 965. Maar ik denk dat die kosten meevallen, als je de € 2000 die je moet bijbetalen voor een auto die doorgaans lager wordt gewaardeerd (sedans zijn nu eenmaal goedkoper) al in je zak kunt houden en geen geld kwijt bent aan inhalen van achterstallig onderhoud of vervanging van dingen die te lang stil hebben gestaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 20:08 #1424303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Persoonlijk vind ik Euro 2000
Persoonlijk vind ik Euro 2000,= bijbetaling ook een hoop geld, 960's sedan vindt je voor een appel en een ei. Mijn gevoel zegt NIET doen. En is een 965 al niet veel gewilder dan een "saaie" 960? En ook zoals hierboven gesteld, wat moet de 960 dan wel kosten zonder inruil?
En het belangrijkste, je weet nu precies wat je hebt
En het belangrijkste, je weet nu precies wat je hebt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2015 22:06 #1424312
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Afwegingen.
Hallo Yves,
over de verkrijgbaarheid van onderdelen zou ik me niet al teveel zorgen maken. Wat voor de 960 geldt, geldt ook (weliswaar iets minder) voor de 940. En geldt eigenlijk voor alle merken oudere auto's. Fabrikanten houden niet van lang liggende onderdelen. En er zijn genoeg adressen ook voor de 960 waar je after market of goed gebruikt terecht kunt voor onderdelen.
Wat veiligheid betreft is er naar mijn mening geen verschil tussen de 940 en de 960. Zoals Henk al terecht opmerkt mits de 940 ook is uitgerust met airbags voor de inzittenden aan de voor- en aan de zijkant. Het karakter is echter wel verschillend. De 960 is veel meer een luxe auto, erg stil van binnen, en met een vele malen beter veercomfort door het andere onderstel. De 940 heeft meer karakter in de zin dat het een stoer werkpaard is. Ik heb beiden jarenlang gereden en heb ook van beide typen er eentje in mijn bezit. De 940 estate van nu is voor het stoere werk om de deur en de S90 voor de lange ritten die ik regelmatig maak. Zo houd ik mijn S90 in mooie conditie en bij de 940 estate is voor mij de techniek belangrijker dan het optische gedeelte.
Ik houd van beide typen, elk om hun eigen eigenschappen. Wat betrouwbaarheid betreft is er geen verschil tussen de 940 en 960. Maar dat is mijn eigen ervaring natuurlijk. Ik heb twee keer een 940 gehad in het verleden. De eerste was een maandagmorgenauto ( als het mijn 1ste Volvo was geweest had het tevens de laatste geweest) en de tweede was een prima auto. De huidige S90 is mijn tweede S90 en heeft zich in de afgelopen 10,5 jaar bewezen als een zeer betrouwbare auto.
Een keuze is dus ook erg subjectief. Feit blijft wel dat als je een motorwissel moet doen dat dat bij de 960 een stuk kostbaarder is dan bij de 940. Een goede ruilmotor voor een 960 kost al gauw 1500 euro en dan moet ie er nog in. De redblocks van de 940 zijn wat dat betreft meer voorhanden en goedkoper. Ook reparaties aan het onderstel zijn duurder bij de 960. Maar voor de rest wat verbruik en lopend onderhoud betreft is er geen duidelijk verschil. En dat baseer ik op in totaal 21 jaar rijden met 940's en S90's gedurende in totaal nu zo'n 600000 km's. Maar overal zitten goede en minder goede auto's bij en dat kan dus enorme verschillen in ervaring geven.
Nogmaals: ik zou het alleen doen als de auto die je op het oog heb een stuk beter rijdt als je huidige 960 en zijn de verschillen minimaal dan zou ik nog eens goed nadenken. Mijn huidige S90 ( op lpg) heeft nu ook bijna de drie ton bereikt maar is in een zodanige conditie dat een eventuele andere met weinig km's optisch en technisch toch wel heel erg veel beter moet zijn, anders zou ik het beslist niet doen. Je weet wat je hebt en de nieuwe auto kan best achterstallig onderhoud hebben dat je er zo één twee drie niet meteen uithaalt tijdens een proefrit.
En wat betreft sedan of estate, persoonlijk vind ik een sedan prettiger en stiller rijden en zijn ze in mijn ogen erg ondergewaardeerd, maar als je de ruimte echt nodig hebt, is de estate erg handig.
Nogmaals, kijk goed uit en succes met je beslissing.
Groeten, Jan.
over de verkrijgbaarheid van onderdelen zou ik me niet al teveel zorgen maken. Wat voor de 960 geldt, geldt ook (weliswaar iets minder) voor de 940. En geldt eigenlijk voor alle merken oudere auto's. Fabrikanten houden niet van lang liggende onderdelen. En er zijn genoeg adressen ook voor de 960 waar je after market of goed gebruikt terecht kunt voor onderdelen.
Wat veiligheid betreft is er naar mijn mening geen verschil tussen de 940 en de 960. Zoals Henk al terecht opmerkt mits de 940 ook is uitgerust met airbags voor de inzittenden aan de voor- en aan de zijkant. Het karakter is echter wel verschillend. De 960 is veel meer een luxe auto, erg stil van binnen, en met een vele malen beter veercomfort door het andere onderstel. De 940 heeft meer karakter in de zin dat het een stoer werkpaard is. Ik heb beiden jarenlang gereden en heb ook van beide typen er eentje in mijn bezit. De 940 estate van nu is voor het stoere werk om de deur en de S90 voor de lange ritten die ik regelmatig maak. Zo houd ik mijn S90 in mooie conditie en bij de 940 estate is voor mij de techniek belangrijker dan het optische gedeelte.
Ik houd van beide typen, elk om hun eigen eigenschappen. Wat betrouwbaarheid betreft is er geen verschil tussen de 940 en 960. Maar dat is mijn eigen ervaring natuurlijk. Ik heb twee keer een 940 gehad in het verleden. De eerste was een maandagmorgenauto ( als het mijn 1ste Volvo was geweest had het tevens de laatste geweest) en de tweede was een prima auto. De huidige S90 is mijn tweede S90 en heeft zich in de afgelopen 10,5 jaar bewezen als een zeer betrouwbare auto.
Een keuze is dus ook erg subjectief. Feit blijft wel dat als je een motorwissel moet doen dat dat bij de 960 een stuk kostbaarder is dan bij de 940. Een goede ruilmotor voor een 960 kost al gauw 1500 euro en dan moet ie er nog in. De redblocks van de 940 zijn wat dat betreft meer voorhanden en goedkoper. Ook reparaties aan het onderstel zijn duurder bij de 960. Maar voor de rest wat verbruik en lopend onderhoud betreft is er geen duidelijk verschil. En dat baseer ik op in totaal 21 jaar rijden met 940's en S90's gedurende in totaal nu zo'n 600000 km's. Maar overal zitten goede en minder goede auto's bij en dat kan dus enorme verschillen in ervaring geven.
Nogmaals: ik zou het alleen doen als de auto die je op het oog heb een stuk beter rijdt als je huidige 960 en zijn de verschillen minimaal dan zou ik nog eens goed nadenken. Mijn huidige S90 ( op lpg) heeft nu ook bijna de drie ton bereikt maar is in een zodanige conditie dat een eventuele andere met weinig km's optisch en technisch toch wel heel erg veel beter moet zijn, anders zou ik het beslist niet doen. Je weet wat je hebt en de nieuwe auto kan best achterstallig onderhoud hebben dat je er zo één twee drie niet meteen uithaalt tijdens een proefrit.
En wat betreft sedan of estate, persoonlijk vind ik een sedan prettiger en stiller rijden en zijn ze in mijn ogen erg ondergewaardeerd, maar als je de ruimte echt nodig hebt, is de estate erg handig.
Nogmaals, kijk goed uit en succes met je beslissing.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 23:30 #1424315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactie op jullie waardevolle reacties
De 960 staat te koop bij Nordicar voor 4.950,-
Zoals Door jullie al gemeld, zal een goede proefrit moeten uitwijzen of hij dit ook waard is en de onderhouds historie moet kloppend zijn. Nadeel is wel het een handbak(960/965 past automaat uitstekend bij het karakter) is en de kleur moet je smaak zijn. Smeekens heeft een prachtige 940 GLE automaat van de 1e eigenaar. Alleen zonder airbags helaas, maar wel.500 euro goedkoper. Ik heb bij de spuiter gevraagd wat het spuiten van mijn achterklep(corossie), beide bumpers en onderkanten van de deuren kost (onderhuidse lichte roest) zal kosten: 1.200 tot 1.500 piek. De rest is nog zeer strak. Maar dan wil ik ook de ruiten vervangen voor en achter.
Ik heb op de planning staan stuurhuis actief spoelen(dealer 200 euro incl.btw), achterste draagarmen(heb ik al liggen) en bussen vervangen(710 euro totaal incl. Btw) en eigenlijk de koplampen vervangen door nieuwe originele( 660 euro incl. Montage en btw) (reflectoren zijn aangetast, maar met extreme vision Lampen nog wel goed licht). Het olieverbruik ligt momenteel op 1 liter per 3.500 km, dus dat lijkt mij netjes bij een gecombineerd brandstof gebruik van 1 op 9 en een beetje. Dus qua motor verwacht ik geen bijzondere zaken de komende jaren. De auto slaapt bij ons altijd netjes binnen. Dus het spuitwerk kan wel even wachten. Maar die andere zaken kosten toch samen een aardige duit (offerte Volvo specialist ). De station is zeer praktisch met 2 kleine Kids en een trekhaak.
Ik zal een paar foto's van onze auto toevoegen zodat jullie kunnen zien hoe hij er optisch bijstaat☺. Ik heb nog nooit met een andere 960 gereden, maar zowel smeekens, bluekens als nordicar vinden de auto goed rijden. Dus daarvoor hoef ik de 965 niet in te ruilen.
Ik hoor graag jullie reacties weer. Alvast hartelijk dank en ik kom snel naar een meeting om mij daar lid te laten maken!
Zoals Door jullie al gemeld, zal een goede proefrit moeten uitwijzen of hij dit ook waard is en de onderhouds historie moet kloppend zijn. Nadeel is wel het een handbak(960/965 past automaat uitstekend bij het karakter) is en de kleur moet je smaak zijn. Smeekens heeft een prachtige 940 GLE automaat van de 1e eigenaar. Alleen zonder airbags helaas, maar wel.500 euro goedkoper. Ik heb bij de spuiter gevraagd wat het spuiten van mijn achterklep(corossie), beide bumpers en onderkanten van de deuren kost (onderhuidse lichte roest) zal kosten: 1.200 tot 1.500 piek. De rest is nog zeer strak. Maar dan wil ik ook de ruiten vervangen voor en achter.
Ik heb op de planning staan stuurhuis actief spoelen(dealer 200 euro incl.btw), achterste draagarmen(heb ik al liggen) en bussen vervangen(710 euro totaal incl. Btw) en eigenlijk de koplampen vervangen door nieuwe originele( 660 euro incl. Montage en btw) (reflectoren zijn aangetast, maar met extreme vision Lampen nog wel goed licht). Het olieverbruik ligt momenteel op 1 liter per 3.500 km, dus dat lijkt mij netjes bij een gecombineerd brandstof gebruik van 1 op 9 en een beetje. Dus qua motor verwacht ik geen bijzondere zaken de komende jaren. De auto slaapt bij ons altijd netjes binnen. Dus het spuitwerk kan wel even wachten. Maar die andere zaken kosten toch samen een aardige duit (offerte Volvo specialist ). De station is zeer praktisch met 2 kleine Kids en een trekhaak.
Ik zal een paar foto's van onze auto toevoegen zodat jullie kunnen zien hoe hij er optisch bijstaat☺. Ik heb nog nooit met een andere 960 gereden, maar zowel smeekens, bluekens als nordicar vinden de auto goed rijden. Dus daarvoor hoef ik de 965 niet in te ruilen.
Ik hoor graag jullie reacties weer. Alvast hartelijk dank en ik kom snel naar een meeting om mij daar lid te laten maken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2015 23:36 #1424316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Errrrrrug mooie auto hoor,
Errrrrrug mooie auto hoor, lekker in blijven rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam