winterbandenspanning
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 12:40 #1102672
door V700 register
winterbandenspanning is gemaakt door V700 register
Jawel hoor, een discussiepunt 
Ik heb gezocht en gekeken, berichten van mezelf teruggevonden over de thuisbrenger (die ik maar weer inwissel voor een iets grotere "echte"), uiteraard veel over winterbanden en dus ook bij Conti gekeken naar de optimale bandenspanning volgens tabel en dan .2 bar er bij. (Alles weer meten bij koude banden wat best lastig is als je een paar kilometer gereden hebt
!
Maar goed, ik heb een bandenspanningsmonitorset aangesloten (moet ik nog even balanceren) en wil de juiste spanning in de banden brengen. Conti wintercontact, heb ik al gekocht dus die discussie geloof ik wel.
940 LPT maar wel met LPG tank, te vaak korte stukjes en soms even een dagje naar Amsterdam, Tilburg of Voerendaal. Of Groningen, maar met 25 km is niet zo bijzonder ver weg. Meestal alleen en op feest-dagen met een vrouw en twee dochters...
Wat is nou echt de beste oplossing? Als ik alles lees en op een hoop gooi zou ik voor 2.5 moeten nemen en achter 2.9 voor optimaal rijgenot. Ik hoef geen haakse bochten te maken, comfort en rustig rechtuit rijden zijn belangrijk maar ik wil natuurlijk ook niet bij de eerste niet al te snel genomen afrit de weg afraken!
Ik heb gezocht en gekeken, berichten van mezelf teruggevonden over de thuisbrenger (die ik maar weer inwissel voor een iets grotere "echte"), uiteraard veel over winterbanden en dus ook bij Conti gekeken naar de optimale bandenspanning volgens tabel en dan .2 bar er bij. (Alles weer meten bij koude banden wat best lastig is als je een paar kilometer gereden hebt
Maar goed, ik heb een bandenspanningsmonitorset aangesloten (moet ik nog even balanceren) en wil de juiste spanning in de banden brengen. Conti wintercontact, heb ik al gekocht dus die discussie geloof ik wel.
940 LPT maar wel met LPG tank, te vaak korte stukjes en soms even een dagje naar Amsterdam, Tilburg of Voerendaal. Of Groningen, maar met 25 km is niet zo bijzonder ver weg. Meestal alleen en op feest-dagen met een vrouw en twee dochters...
Wat is nou echt de beste oplossing? Als ik alles lees en op een hoop gooi zou ik voor 2.5 moeten nemen en achter 2.9 voor optimaal rijgenot. Ik hoef geen haakse bochten te maken, comfort en rustig rechtuit rijden zijn belangrijk maar ik wil natuurlijk ook niet bij de eerste niet al te snel genomen afrit de weg afraken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 12:47 #1413394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb zelf ongeveer 2.5 voor en 2.6 achter, maar met andere banden. Geen gastank en rijd meestal alleen/leeg (of in ieder geval niet volbeladen qua gewicht). Hoe lang de stukken zijn die je rijdt maakt niet zoveel uit, wel de snelheid. Volgens het boekje moet je bij hogere snelheid een hogere druk nemen. Hogere snelheid is 150+ maar pin me daar niet op vast.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 12:50 #1413395
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Stuiter, stuiter...
Zelf vind ik dat extreem hard, zonder de Conti's overigens te kennen. Advies van Volvo met belading ligt ongeveer een halve bar lager, en tot nu toe bevalt me dat prima. met 16 inch banden valt er dan nog prima te gummen en heb je ook nog redelijk comfort op iets anders dan splinternieuwe asfaltwegen.
Bandenspanning zomer en winter varieer ik overigens niet, ik rijd standaard met 2.2 voor en 2.4 achter, het advies voor zware belading en hoge snelheden. Meestal rijd ik alleen, soms met flink wat spullen in de auto, meestal met alleen die LPG tank. Alleen bij vol en zwaar beladen plus een zware aanhanger wil ik de spanning achter nog wel ietsje hoger zetten.
Bandenspanning zomer en winter varieer ik overigens niet, ik rijd standaard met 2.2 voor en 2.4 achter, het advies voor zware belading en hoge snelheden. Meestal rijd ik alleen, soms met flink wat spullen in de auto, meestal met alleen die LPG tank. Alleen bij vol en zwaar beladen plus een zware aanhanger wil ik de spanning achter nog wel ietsje hoger zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 12:56 #1413397
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het is ook een beetje de slijtage van het loopvlak in de gaten houden. Vooral in het midden gesleten is te hard, vooral op beide buitenkanten van het loopvlak is te zacht. Maar 2.5/2.6 stuitert met 16" al redelijk. Met 15" is het met dezelfde druk wat minder. Ik controleer de spanning niet dagelijks (of wekelijks), iets meer druk geeft wat meer ruimte voordat ze echt te zacht worden :)Overigens kwam ik op die waarden toen ik not Vredesteins Quatrac banden had. Zij hebben een netjes tooltje op de site om de juiste spanning te bepalen (best gedetaileerd, je moest merk, type, bandenmaat, carosserie en motor invullen). Die drukken houd ik ook aan voor andere banden, gecombineerd dus met controle van het slijtagebeeld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 13:10 #1413398
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemak
dient den Volvo mensch 
Ik kan nu achter mijn mac/PC zien dat alle banden op 2.2 staan behalve rechtsachter. En dat het buiten koud is, minus 1. Die loopvlakcontrole is belangrijk, ik heb het gevoel dat mijn tank een beetje zoekerig is. Jammer dat het nog even duurt voor er een sleuteldag is. Of in mijn geval geleuterdag. Mijn vorige banden waren zwaar gecupt, uitgelijnd en binnenkort nog maar een keer de uitlijning en zo laten controleren.<div>Maar goed, straks boodschappen doen en de banden verder oppompen dus.</div>
Ik kan nu achter mijn mac/PC zien dat alle banden op 2.2 staan behalve rechtsachter. En dat het buiten koud is, minus 1. Die loopvlakcontrole is belangrijk, ik heb het gevoel dat mijn tank een beetje zoekerig is. Jammer dat het nog even duurt voor er een sleuteldag is. Of in mijn geval geleuterdag. Mijn vorige banden waren zwaar gecupt, uitgelijnd en binnenkort nog maar een keer de uitlijning en zo laten controleren.<div>Maar goed, straks boodschappen doen en de banden verder oppompen dus.</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 13:15 #1413399
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Voor de zoekerigheid maakt het denk ik weinig uit, Tenzij je echt veel te zacht zit (zeg beneden de 2 bar). Maar wat harder oppompen is natuurlijk niet zo'n grote moeite. Als het goed is, is de uitlijning goed (gebleven), montage van andere wielen zou niet veel uit mogen maken. Tenzij je andere aanwijzigen hebt dat de uitlijning niet goed is dan zou ik die tientjes lekker in de zak houden.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 13:32 #1413401
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meetlint
Of even samen met een tweede iemand en een meetlint onder de auto kruipen. Zoekerigheid zit, als het in de uitlijning zit, eigenlijk altijd in een fout toespoor van de voorwielen: de rest is bij onze auto's in principe niet af te stellen. Als de spoorbreedte aan de voorkant van de voorbanden tussen de twee en vijf millimeter minder is dan aan de achterkant van dezelfde banden, dan is de uitlijning wel in orde.
Maar je hoge bandenspanning kon ook weleens verantwoordelijk zijn voor zoekerig sturen: als alleen het midden van je banden contact maakt met de weg, is een afwijking ook snel geregeld.
Maar je hoge bandenspanning kon ook weleens verantwoordelijk zijn voor zoekerig sturen: als alleen het midden van je banden contact maakt met de weg, is een afwijking ook snel geregeld.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2014 13:44 #1413402
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 2,7
De winterbanden onder mijn 480 van nog geen 1000 kilo staan rondom op 2.7 bar.
Stuiteren doet het (nog) niet en het rijd ook comforttabel, maar het zijn ook maar 14 inch wieltjes.
Onder de 7 deed ik ook altijd 2,7 rondom met 15inch en vondt dat ook goed rijden.
Groetjes,
Gerben
Stuiteren doet het (nog) niet en het rijd ook comforttabel, maar het zijn ook maar 14 inch wieltjes.
Onder de 7 deed ik ook altijd 2,7 rondom met 15inch en vondt dat ook goed rijden.
Groetjes,
Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2014 01:09 #1413430
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Veel te laag
Hallo Volvisti
Met 2,3 bar voelt mij auto in de bocht aan, alsof ik ieder moment m'n banden kan verliezen en op de velgen verder moet.
groetjes
Mathy
Met 2,3 bar voelt mij auto in de bocht aan, alsof ik ieder moment m'n banden kan verliezen en op de velgen verder moet.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2014 11:42 #1413441
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning.......
Met 195/65/15 : 2.4 voor en 2.6 achter
Te lage spanning zorgt voor meer slijtage aan de buitenzijde en hoger brandstofverbruik. Te hoge spanning zorgt voor meer slijtage in het midden en een slechtere wegligging. Beide voor een langere remweg.
Te lage spanning zorgt voor meer slijtage aan de buitenzijde en hoger brandstofverbruik. Te hoge spanning zorgt voor meer slijtage in het midden en een slechtere wegligging. Beide voor een langere remweg.
Moderators: Jerry Stam