kosten per kilometer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 08:25 #1412647
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vergelijk wel eens de
Ik vergelijk wel eens de rij-kosten van mijn 940 vergeleken met een klein autotje en bij 25.000 km/jr op LPG valt mijn grote auto dan goedkoper uit (inc. kosten HSB).
Voor de rest maakt het volegns mij allemaal weinig uit. Banden voor een grote auto zijn duurder maar op een 940 gaan ze een ton mee. Voor de rest hangt het er maar net vanaf hoeveel geluk je hebt.
Voor de rest maakt het volegns mij allemaal weinig uit. Banden voor een grote auto zijn duurder maar op een 940 gaan ze een ton mee. Voor de rest hangt het er maar net vanaf hoeveel geluk je hebt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 23:06 #1412697
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kom
Ik kom ongeveer uit op 14ct/km voor mijn '96 965 met 25000km/jaar.
Topper is de brandstof: 6,4ct/km (LPG). Dan de wegentaks 3ct/km. Dus eigenlijk: de belastingen en taksen want je betaalt giga veel taks over de brandstof..
Verzekering: 2ct/km. Onderhoud 1ct/km (is mijn ervaring doorheen de tijd dat ik Volvo rij). Afschrijving 1,3ct/km, maar denk minder (aanschaf 2500 Euro). De toppers zijn wegentaks, brandstof en verzekering. Dat is het grootste aandeel. Lees: belasting als je brandstof als belasting ziet en dat is fijtelijk ook zo. Een melk koe dus want de kosten die JEZELF merkt, dus onderhoud en aanschaf zijn pakken lager. Belastingen kun je niet omheen. Triest.... Je kunt het ook positief brengen: als je een oude schone U9 katalysator Volvo rijdt lever je een ideale bijdrage aan de schatkist van de staat per gereden km. En die wagens die we kopen hebben er soms al vele tonnen op zitten dus ze hebben hun geld wel opgebracht voor de staatskas en DOEN DAT nu nog steeds....
Valt allemaal mee dus.. zeg 15ct/km voor 25000km/jaar. Wel in België..... Dat zou verschil kunnen maken met Nederland.. NL is wel een heel duur land voor auto's.
Robert
@ sylvo: je moet je kosten gewoon in een excelsheet even berekenen. Dat kan best snel en gemakkelijk en de kosten een beetje overschatten. Als het je om de kosten gaat van de auto: tja.... Er zijn goedkopere auto's. Maar deze zijn niet de nieuwe auto's, das een ding wat zeker is (afschrijving). Auto's kopen waarvan de kop er van af is zeg maar en technisch betrouwbaar (Japanse auto's) is beste koop. Helemaal goedkoop zijn auto's die geen afschrijving meer kennen en dat je zelf het onderhoud aan pleegt. Dat laatste is nog leuk ook.
Topper is de brandstof: 6,4ct/km (LPG). Dan de wegentaks 3ct/km. Dus eigenlijk: de belastingen en taksen want je betaalt giga veel taks over de brandstof..
Verzekering: 2ct/km. Onderhoud 1ct/km (is mijn ervaring doorheen de tijd dat ik Volvo rij). Afschrijving 1,3ct/km, maar denk minder (aanschaf 2500 Euro). De toppers zijn wegentaks, brandstof en verzekering. Dat is het grootste aandeel. Lees: belasting als je brandstof als belasting ziet en dat is fijtelijk ook zo. Een melk koe dus want de kosten die JEZELF merkt, dus onderhoud en aanschaf zijn pakken lager. Belastingen kun je niet omheen. Triest.... Je kunt het ook positief brengen: als je een oude schone U9 katalysator Volvo rijdt lever je een ideale bijdrage aan de schatkist van de staat per gereden km. En die wagens die we kopen hebben er soms al vele tonnen op zitten dus ze hebben hun geld wel opgebracht voor de staatskas en DOEN DAT nu nog steeds....
Valt allemaal mee dus.. zeg 15ct/km voor 25000km/jaar. Wel in België..... Dat zou verschil kunnen maken met Nederland.. NL is wel een heel duur land voor auto's.
Robert
@ sylvo: je moet je kosten gewoon in een excelsheet even berekenen. Dat kan best snel en gemakkelijk en de kosten een beetje overschatten. Als het je om de kosten gaat van de auto: tja.... Er zijn goedkopere auto's. Maar deze zijn niet de nieuwe auto's, das een ding wat zeker is (afschrijving). Auto's kopen waarvan de kop er van af is zeg maar en technisch betrouwbaar (Japanse auto's) is beste koop. Helemaal goedkoop zijn auto's die geen afschrijving meer kennen en dat je zelf het onderhoud aan pleegt. Dat laatste is nog leuk ook.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 10:11 #1412709
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Rente
En vrijwel niemand rekent de rente op z'n investering in die nieuwe auto, maar dat hoort natuurlijk wel bij je kosten. Die rente hoor je te berekenen over het aanschafbedrag minus de afschrijving.
Voor de huidige 940 ziet mijn glabale kostenplaatje er als volgt uit:
- Aanschaf 500 euro, afschijving 500 euro, inmiddels vier jaar geleden. Rente inmiddels dus nul.
- Belasting: 140 euro/maand
- Verzekering: 90 euro/maand (dat kan flink goedkoper, dit is WA+casco)
- Brandstof: afgelopen jaar gemiddeld 9 ct/km (LPG en een beetje benzine)
- onderhoud: doe ik volledig zelf, kost ongeveer 3 ct/km
Dankzij een fors jaarkilometrage van tussen de 50.000 en 80.000 (ik houd het niet echt bij momenteel) kom ik tussen de 15 en 18 ct/km uit. En een nieuwe auto zou, zoals Paul zegt, door de afschrijving alleen al op dergelijke kosten komen.
Voor de huidige 940 ziet mijn glabale kostenplaatje er als volgt uit:
- Aanschaf 500 euro, afschijving 500 euro, inmiddels vier jaar geleden. Rente inmiddels dus nul.
- Belasting: 140 euro/maand
- Verzekering: 90 euro/maand (dat kan flink goedkoper, dit is WA+casco)
- Brandstof: afgelopen jaar gemiddeld 9 ct/km (LPG en een beetje benzine)
- onderhoud: doe ik volledig zelf, kost ongeveer 3 ct/km
Dankzij een fors jaarkilometrage van tussen de 50.000 en 80.000 (ik houd het niet echt bij momenteel) kom ik tussen de 15 en 18 ct/km uit. En een nieuwe auto zou, zoals Paul zegt, door de afschrijving alleen al op dergelijke kosten komen.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 11:02 #1412717
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Re: rente
Ik weet niet hoe het bij anderen is maar je krijgt momenteel wel erg weinig ( 1.1-1.3%) rente op je spaartegoeden. Het zgn. renteverlies op je "investering" is derhalve van weinig invloed op je km.prijs. Het is natuurlijk anders als je het geld moet lenen.
Groeten, Jan
Groeten, Jan
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 18:07 #1412747
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Investering
Bij een investering van zo'n 30-35000 euro voor een enigszins vergelijkbare nieuwe auto is zelfs dat nog 400 euro per jaar. Met een lening al gauw het achtvoudige denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 19:06 #1412749
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eh.. Willem?
Bedoel je niet 140 euro wegenbelasting per kwartaal misshien? Je betaalt nu kennelijk 1680 Euro wegenbelasting per jaar. Dat lijkt me veel te veel, kan ik me niet voorstellen.
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 19:24 #1412752
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt helaas wel hier in NL
klopt helaas wel hier in NL Robert.
En Willem wa casco voor een auto van 500? Je betaalt zo minstens dubbel teveel.
WA youngtimer kost mij 9 per maand.
En Willem wa casco voor een auto van 500? Je betaalt zo minstens dubbel teveel.
WA youngtimer kost mij 9 per maand.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 19:50 #1412754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pffff.....
Wat een berg geld zeg! Ongelooflijk! Ik schrik me rot. En dan die brandstofprijzen nog es. Ik wist dat het duur was maar niet zo duur. Dat is niet normaal en volgens mij veel en veel te veel voor wat die wegenbelasting waard is. DWZ kost het de staat werkelijk 140Euro per maand om zo'n Volvo te voorzien? Moeten ze hier eens proberen, dat krijg je er dus niet doorheen.
Ik zou als automobilist met zijn allen maar es in staking gaan, dus niet betalen, maar dan ook echt iedereen. Als dat geld maar heel goed besteed wordt denk je dan!. Ik betaal voor mijn 960 op LPG 740Euro per jaar en daar zit helaas een extra 250Euro taks op omdat je LPG rijdt.
Robert
Ik zou als automobilist met zijn allen maar es in staking gaan, dus niet betalen, maar dan ook echt iedereen. Als dat geld maar heel goed besteed wordt denk je dan!. Ik betaal voor mijn 960 op LPG 740Euro per jaar en daar zit helaas een extra 250Euro taks op omdat je LPG rijdt.
Robert
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 19:58 #1412755
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Als ik mijn
Als ik mijn Dieseltje op de weg wil hebben ben ik ook meer dan 400 euro per kwartaal kwijt Robert.
De kleine en lichte 480 kost 104 per kwartaal.
Groeten,
Gerben
De kleine en lichte 480 kost 104 per kwartaal.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 20:14 #1412757
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander alternatief?
Kijk hier es op deze link
<a href=" www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ ">belastingdienst
Je kunt ook een autobus aanschaffen van bijvoorbeeld 10ton. Dan betaal je nog geen 700Euro per jaar!!
Leuk alternatief! Je moet dan waarschijnlijk wel rijbewijs D hebben anders is het geen autobus maar een vrachtwagen (alle zetels er uit). Kun je je D rijbewijs nog halen in Sint Maarten voor weinig?
Ik heb es zitten bladeren doorheen de tarieven maar inderdaad!! Wat een geld voor een personenwagen.... Poeh! Schandalig!
<a href=" www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ ">belastingdienst
Je kunt ook een autobus aanschaffen van bijvoorbeeld 10ton. Dan betaal je nog geen 700Euro per jaar!!
Leuk alternatief! Je moet dan waarschijnlijk wel rijbewijs D hebben anders is het geen autobus maar een vrachtwagen (alle zetels er uit). Kun je je D rijbewijs nog halen in Sint Maarten voor weinig?
Ik heb es zitten bladeren doorheen de tarieven maar inderdaad!! Wat een geld voor een personenwagen.... Poeh! Schandalig!
Moderators: Jerry Stam