Jammer maar helaas

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 11:00 #1101300 door V700 register
Jammer maar helaas is gemaakt door V700 register
Toelichting op www.volvo700vereniging.nl/node/52690


Ik heb het afgelopen jaar veel tijd gestoken in het benaderen van dealerorganisaties. Met als doel, het beschikbaarstellen van onderdeelrestanten voor de 700-900 serie en om structurele afspraken voor sleuteldagen te maken.

Voor vele clubs is er nauwelijks een drempel om anno 2014, met minder "zakgeld" zulke tegemoetkomingen te doen. Helaas blijkt het voor onze vereniging een tikje lastiger, ervaringen gebaseerd op het verleden maken het moeilijk neutraal naar toekomstige plannen te kijken.

Zo her en der een sleuteldag is leuk, leuker is als een ieder met een goed gevoel terugkijkt. Daarom heb ik ingezet op een fundamenteel concept om met regelmaat dezelfde adressen te bezoeken.

Opvalend is dat (voor ieder zichtbaar) steeds meer dealers afhaken. Het kost niet alleen geld (extra mankracht, extra dag bedrijf open en voorbereiding), men ziet weinig enthousiasme terug. Afname is nihil, kritiek groot, opkomst matig en feedback nav sleuteldag eveneens nihil.

Al met al geen sinecure om concrete afspraken te maken met beoogde (dealer) sleuteladressen.
Vergeet ook niet dat velen op het forum meelezen. In de jaren zijn daar qua presentatie wel wat verbeterpunten opgebouwd.
Bij een andere dealer gaf men met 1 posting aan hoe gekeken wordt naar de mentaliteit. De posting sloeg op de vraag "ik ga binnenkort op vakantie, wanneer is er een sleuteldag". Het valt moeilijk te ontkennen dat daarbij het hobby element ontbreekt. Maar, dit terzijde.

Nu had ik met een grote dealerorganisatie in de regio Utrecht/zuid Holland een ingang gevonden. Ook daar betreurde men dat het met onze hobbyvereninging nauwelijks nog aansluiting heeft.

Mijn voorstel was simpel.

Vanuit het forum is veel vraag geweest naar "uitdeuk zonder spuiten" en ander kleinschalige autoherstel-projecten.
Mijn rekensom was snel gemaakt.

De bewuste dealer besteedt veel schadehevallen uit aan een schadeherstelbedrijf. Juist bij dit bedrijf heb ik afspraken gemaakt (met hulp van de dealer) om ons als vereniging te ontvangen, tegen uiterst scherpe tarieven.

Nu ging het mij persoonlijk niet zo om deze dag, maar het was de sleutel om de deur weer bij de dealerorganisatie te openen.
Ik vond het een strak voorstel, de dealer kon zich hierin vinden en de schadehersteller deed wat water bij de wijn om het laagdrempelig te houden.

De locatie : Utrecht, te midden van het land. Bij wijze van spreken, voor iedereen even ver weg.

Wat een ieder vreesde, voor de sluitdatum van 1 juni, zijn er slechts (na aftrek afmeldingen) 5 aanmeldingen. De ervaring leert dat op de dag zelf dit nog lager blijkt.

Het minimum aantal was 10, de daginvulling inclusief catering perfect, de prijzen top en toch is het weer een fiasco.

De bewuste dag, zaterdag 14 juni, gaat daarmee niet door.
Helaas, voor de mensen die er gebruik van wilde maken, beschamelijk als vereniging. De deur blijft bij een oud gastadres gesloten.




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 11:38 #1406041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad jammer
Maar ik heb sowieso het idee dat de vereniging minder "leeft". Kijk naar het aanbod van onderdelen, van complete auto's: Onze bakstenen zitten even in de put. Dat heeft veel te maken met oud zeer/veel gezeur uit het verleden waardoor mensen zijn afgehaakt, een besluit dat vaak versneld zal zijn genomen omdat de contributie voor de club knap hoog is en de behoefte (is dus niet de waardering) aan een tijdschrift vrij klein is. (Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die geen computer willen gebruiken en alleen maar iets gedrukts lezen maar die lezen dit forum dan ook niet...)
Misschien is het tijd om de formule van de vereniging aan te pakken: Veel lagere kosten, geen 3 of 4 tijdschriften meer maar meer digitaal. Ook sleuteldagen zijn misschien wel aan revisie toe: Het altijd gezellige Ees is laatst ook niet doorgegaan en de vraag is waarom. Ik begreep dat de sleuteldag daarvoor kantje boord was qua deelnemers. Wat mij wel opviel: Veel mannen die de hele dag bezig zijn met de meest jaloersmakende dingen als motorwissel, versnellingsbakje vervangen of gewoon even wat veerpoten er onder schroeven. Maar tien keer op de koffie komen, kijken en jaloers doch onvoldaan weer terugrijden is ook niet voor iedereen altijd leuk en voor herhaling vatbaar.
Waarom niet een sleuteldag voor dummies? Wat zie je als je die motorkap omhoogtrekt? Hoe werkt dat? Of een massa-dag, waarin iedereen zijn massa dingen controleert en zorgt voor goed contact?Uitdeukdagen zijn leuk maar dan toch meestal voor diegenen die heel veel tijd en onderdelen in hun volvo's steken want vaak hebben ze er meer dan een. Volgens mij was die automaat-flushdag toch wel goed bezocht? Dat is instandhouding en voor mensen zoals ik belangrijker dan een deukje of kras. Heb eerst nog een dak dat hersteld moet worden, en een motorkap :( En ik weet dat er meer zijn met deze pijn c.q. ongemak.
Wat de omzet van de bedrijven betreft: Onze bakken vullen al lang geen bakken meer in hun magazijn. Veel is opgeruimd of uitgelopen en dus zal er weinig mogelijk zijn, anders dan lampjes en olie. Die dan ook vaak zo duur zijn dat men zich even achter de oren krapt. De marge op olie is bekend dus wellicht dat ze daar juist iets mee kunnen doen. Of KVS.En inderdaad, mensen gaan op vakantie en willen even sleutelen. Begrijpelijk en misschien niet het ultieme doel maar voor velen wel het legitimeren van het lidmaatschap. Als dat minder wordt gaat het alleen maar sneller naar een einde.
Kortom, tijd om deuken te maken in de vereniging: ik heb begrepen dat deuken dingen sterker kunnen maken!
JP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 12:17 #1406046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vakantie en sleuteldagen :)
Tja,

Mbt ik ga op vakantie dus moet ik onderhoud plegen, ik snap dat wel hoor. Een van de redenen om hier lid te zijn, naast de leuke mensen :) is dat ik sommige dingen graag goedkoop op een sleuteldag doe. Uitlijnen bijvoorbeeld, kost normaal 60 euro maar laatst op een sleuteldag gratis. Dan heb ik mij. Lidmaatschaps geld er al uit. Ik vind dat niet gek om zo te denken, maar ik begrijp dat de TS dat anders ervaart?

Ik heb sinds 2 maand een 245 erbij en nu zie ik dat de 7 en 9 series toch anders zijn mbt gebruik. Vooral de 7 serie heeft door de wegenbelasting regel een enorme duw gekregen. Worden voorlopig niet wb vrij, dus worden weinig oude 740's meer gekocht. De 940's hangen daar nog tussen. Veel worden dagelijks gebruikt,maar zijn te jong om als klassieker gezien te worden. Men ziet ze vooral als groot, oud en goedkoop. Zo ben ik er tenslotte ook mee begonnen hoor. Value for money. 1250 euro voor een ruime luxe en veilige auto. Heb er in 3 jaar nu 109K mee gereden.

Vergeet ook niet, we hebben het allemaal druk en verenigingen hebben het allemaal lastig.

Ik vind ons jaar bedrag prima, zeker omdat ik probeer eens in het jaar een sleuteldag te doen, dan heb je het er uit. Tevens had ik nooit bijna 110000 km kunnen rijden als ik niet de hulp van dit clubje had gehad.

Mbt dealers, ja die hebben niet zoveel met ons. We willen veel voor weinig. Andere kant op, als ik voor de 940 naar de dealer ga voor onderdelen kan ik alleen vaak dingen krijgen die toevallig ook nog op de 850 geleverd zijn. Dus voor onderdelen kom je toch bij gespecialiseerde bedrijven en mensen uit zo als Henk uit Bunde en Timen uit Vaassen.

Misschien zouden we sleuteldagen moeten regelen in zelf sleutelgarage's ? Breng je eigen spullen mee en met z'n allen zetten we die er op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 12:33 #1406047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja

A_A schreef : Tja, Mbt ik ga op vakantie dus moet ik onderhoud plegen, ik snap dat wel hoor. Een van de redenen om hier lid te zijn, naast de leuke mensen :) is dat ik sommige dingen graag goedkoop op een sleuteldag doe. Uitlijnen bijvoorbeeld, kost normaal 60 euro maar laatst op een sleuteldag gratis. Dan heb ik mij. Lidmaatschaps geld er al uit. Ik vind dat niet gek om zo te denken, maar ik begrijp dat de TS dat anders ervaart?

Ik denk niet dat de TS maar eerder een van de gastadressen het zo ervaart/heeft ervaren.Kan het me voor een gastbedrijf ook wel indenken. Het is niet zo leuk als je je inzet voor een sleuteldag en mensen "misbruiken" dat om goedkoop onderhoud te doen zodat ze niet een andere keer naar je garage hoeven om het werkplaatstarief te betalen. Met als enige motief kostenbesparing (ipv gedeelde liefde voor het model, en proberen er zoveel mogelijk op de weg te houden). Maar ik denk dat dat toch voor een groot deel perceptie is. Een groot deel komt uit liefde voor het model en de gezelligheid, de calculerende deelnemer zal in de minderheid zijn (en zulke figuren houd je toch).
Als er dan nog wat mensen afhaken en de opkomst minder is dan gedacht dan is werkt dat niet motiverend. Maar ik denk dat dat toch iets van de laatste jaren is, wat je ook niet snel veranderd. Misschien met een borg, of vooruitbetaling, maar dat vormt meteen weer een drempel om mee te doen aan de sleuteldag. Persoonlijk vond ik de sleuteldagen leuk maar heb ik er slechts enkele bezocht. Waarom? Omdat ik meer hobbies dan tijd heb. De 940 is er één van (en tevens onze enige auto). Als daar iets aan moet gebeuren dan kan ik niet wachten op een sleuteldag en als er dan een sleuteldag is heb ik weer weinig te doen (en besteed ik liever tijd aan een andere hobby). Thuis heb ik, als ik het goed plan, ook wat meer tijd en heb ik mijn gereedschap bij de hand. Verder ben ik niet zo'n gezelligheidsdier, dus dat is voor mij ook minder een reden om te komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 12:40 #1406048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JP
Heb je mijn tekst gelezen?

Je geeft nu precies aan waar de gevoeligheid ligt. Het schuurt allemaal zo tegen het tragische aan.
De vakantie was een voorbeeld. Logisch voor degene die er naar vraagt of ook zo redeneert, maar het geeft een onjuist signaal voor wat betreft mentaliteit.

Een lidmaatschap van nog geen 5 tientjes incl.blad, voegt niets toe aan mijn uitleg waarom de bewuste dag is geannulleerd.
Maar ongevraagd wil ik opmerken dat ik die 48 euro nog aan de lage kant vind. Mooi blad en geld voor onderhoud en ontwikkeling forum.

Het is geen kwestie van het er mee eens zijn, het is zoals het is, dat is weinig uitnodigend.

Daarnaast, of "onze auto's" gesloopt worden of niet, het heeft er werkelijk niets mee te maken.
Eerder houdt je de parels over, de echte hobby auto's. Daar blijft altijd een markt voor.
Je geeft zelf al aan, voor een automaat spoeldag trekt ook een ieder zonder schroom de pinpas.

Ook oude Fiatjes worden gesloopt, maar hetzelfde evenement zit nu over 2 dagen uitgesmeerd tot aan de nok vol.

Het is allemaal een kwestie van mentaliteit. Een vereniging of een collectieve enthousiaste uitstraling opent vele deuren waarbij de eventuele omzet bij een gastadres niet het uitgangspunt is.



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 14:30 #1406049 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic teleurstelling
Jeroen, ik begrijp je teleurstelling maar gezien een ieders ozo drukke schema van leven is mijn ervaring dat er ruim van te voren een aankondiging moet komen gevolgd door diverse reminders en updates. Een maand om in te schrijven is echt te kort om voldoende nieuwsgierigen te trekken is mijn ervaring.
Inderdaad is de mentaliteit waarover je spreekt soms wat ver te zoeken maar juist door acties van mensen zoals jij zal dat uiteindelijk alleen maar beter worden. Ik ben in ieder geval niet van plan het op te geven en ik hoop dat de vereniging op je kan blijven rekenen. In de directe toekomst zullen we als vereniging, mensen met jouw enthousiasme en initiatief juist nodig hebben.
Wat je schrijft over de sleuteldagen 'her en der' kan ik echt niet delen hoor! Ik bezoek bijna alle sleuteldagen en soms is de opkomst wat mager maar de meeste zijn op terugkerende adressen en worden gewoon goed en sommige zelfs erg goed bezocht. Er gaan in ieder geval in mijn beleving vrachtjes mensen naar huis met een grote grijns en ook is er voldoende feedback na het event en is men tijdens de dag erg bereid elkaar te helpen en echt niet alleen met profi advies boven de motorkap.
Nogmaals bedankt voor je initiatief en we spreken elkaar!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 15:36 #1406051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Completering

henk 940LPT schreef : Het is niet zo leuk als je je inzet voor een sleuteldag en mensen "misbruiken" dat om goedkoop onderhoud te doen zodat ze niet een andere keer naar je garage hoeven om het werkplaatstarief te betalen. Met als enige motief kostenbesparing (ipv gedeelde liefde voor het model, en proberen er zoveel mogelijk op de weg te houden). Maar ik denk dat dat toch voor een groot deel perceptie is. Een groot deel komt uit liefde voor het model en de gezelligheid, de calculerende deelnemer zal in de minderheid zijn (en zulke figuren houd je toch).
Als er dan nog wat mensen afhaken en de opkomst minder is dan gedacht dan is werkt dat niet motiverend. .



Ook jouw opmerking over borg etc.ik heb het allemaal aangeboden en geregeld. Zo heb ik ook nog de gebruikshal met 20 bruggen uit staan.
Via zakelijke relatie een ruimte voor innameschade calculatie bij retour leaseauto's en om reparateurs te beoordelen hoe schades zijn afgewikkeld. Een dijk van een kans dus.
En....hier moet men zelfs eigen materialen en gereedschap meenemen. Ik experimenteer momenteel met diezelfde genoemde Fiat club en dat gaat geweldig. Ik heb hiervoor alleen hulp nodig in de voorbereiding en die heb ik helaas nog niet gevonden binnen onze vereniging.

Maar nogmaals met een beetje goede wil, heb ik dan een structurele aanbieding met onuitputtelijke mogelijkheden.

De regio Utrecht kent tal van bedrijven en dealers. De deur staat altijd op een kier maar soms moet je met een innovatief voorstel komen dat afwijkt van de tot nu toe gemaakte afspraken met gastadressen. Bij de betreffende auto deukvrij dag heb ik dat ook gedaan. Nogmaals, het was leuk geweest om mee te pakken maar de inzet was bij een geslaagde en omvangrijke dag weer toegang te hebben tot de oorspronkelijke sleuteladressen.

Gelukkig is de vereniging ook echte huisleveranciers rijk. Bedrijven die bijna leven van het "klein materiaal". Een voorbeeld daarvan is Nordicar of CS, die bellen bij wijze van spreken zelf als je niet komt.

Zonder dicussie uit te lokken vind ik persoonlijk dat de vereniging betekent dat je als liefhebber bent verenigd met andere merkidioten.
Ik merk op dat er steeds meer eilandjes binnen de vereniging ontstaan en daardoor dus een hoge mate van versnippering ontstaat waardoor de drempel alleen maar hoger wordt.

Zo durf ik het uitgerekende initiatief voor de collectieve wa (casco) polis niet eens meer ter discussie te stellen.
Ik kan zo doorgaan, maar het komt allemaal op hetzelfde neer.
Leden verenigt u!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 16:31 #1406053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe?
Jeroen hoe kan ik je helpen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2014 17:42 #1406054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daly
Het verschil met vele andere  autoclubs is dat hier nog erg veel dagelijks gebruikte auto's zijn, die ook worden gereden omdat ze relatief goedkoop te onderhouden zijn en erg lang meegaan...ik zag op de sleuteldagen opvallend weinig 700's
En dan kijk je ook naar de mogelijkheden om het via de club goedkoop te doen. De motivqtie van de dealer zou trouwens ook wel meer in de richting ,ogen gaan van: we helpen het erfgoed op de weg te houden, dat is reclame voor Volvo. Helaas is het besef bij Volvo voor het reclame-effect van de oudere types nog niet zo algemeen aangekomen als bijvoorbeeld bij Porsche, Mercedes en consorten..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2014 08:55 #1406068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jee

Jee schreef : Heb je mijn tekst gelezen?Je geeft nu precies aan waar de gevoeligheid ligt. Het schuurt allemaal zo tegen het tragische aan. De vakantie was een voorbeeld. Logisch voor degene die er naar vraagt of ook zo redeneert, maar het geeft een onjuist signaal voor wat betreft mentaliteit. Een lidmaatschap van nog geen 5 tientjes incl.blad, voegt niets toe aan mijn uitleg waarom de bewuste dag is geannulleerd. Maar ongevraagd wil ik opmerken dat ik die 48 euro nog aan de lage kant vind. Mooi blad en geld voor onderhoud en ontwikkeling forum. Het is geen kwestie van het er mee eens zijn, het is zoals het is, dat is weinig uitnodigend. Daarnaast, of "onze auto's" gesloopt worden of niet, het heeft er werkelijk niets mee te maken. Eerder houdt je de parels over, de echte hobby auto's. Daar blijft altijd een markt voor. Je geeft zelf al aan, voor een automaat spoeldag trekt ook een ieder zonder schroom de pinpas. Ook oude Fiatjes worden gesloopt, maar hetzelfde evenement zit nu over 2 dagen uitgesmeerd tot aan de nok vol. Het is allemaal een kwestie van mentaliteit. Een vereniging of een collectieve enthousiaste uitstraling opent vele deuren waarbij de eventuele omzet bij een gastadres niet het uitgangspunt is.

Ja hoor, ik had de tekst gelezen. En ook wel wat eerdere teksten over soortgelijke onderwerpen.
Er zijn mensen in onze club die veel geld investeren in een prachtige young-timer waarvan er nog een paar duizend rondrijden. Geen idee hoeveel maar een stuk minder dan 2 jaar geleden vrees ik. Voor anderen, waaronder ikzelf, is het een auto die je met minimale middelen op de weg wilt houden omdat je wellicht geen andere auto hebt of omdat je hem nodig hebt, en de hogere MRB en zo voor lief neemt. Velen op dit forum (leden en niet leden) hebben nog een aantal "hobbies": Hypotheek, huur, alimentatie of een huis dat zover onder water staat dat je moet bijsparen. Dan is bijna 50 euro veel geld, voor sommigen een week lang boodschappen doen.
Dan komt het moment dat je het lidmaatschap op moet geven en als forum-lid zonder V verder gaat. Wellicht komt het moment dat je je volvo moet schorsen of naar de sloper brengt omdat het niet meer op te brengen is om een accu + accubak te laten vervangen.
Dat is de financiele kant. Maar er is nog een kant: Tijd.
Jawel, Utrecht ligt centraal maar vanuit Groningen 2 x 2 uur rijden. Idem vanuit Middelburg en Maastricht schat ik zo. En niet iedereen heeft de behoefte om zijn deuken en schrammen weg te laten werken. Diegenen die de auto op orde hebben zijn al voorzien, de anderen stellen andere prioriteiten. Zou je een las-clinic met werk aan eigen auto voorstellen heb je wellicht meer bezoekers maar dan ook een ander publiek. Het is een kwestie van klemtonen: "Ik kan niet wachten tot er weer een sleuteldag is". (En in mijn specifieke geval: Ik drink koffie, heb een paar leuke uurtjes en ga dan naar Henk of Timen om te laten doen wat ik zelf niet kan. Of durf. En dan heb je na een keer of 8 het wel gezien en krijgen andere zaken prioriteit. Of zijn noodzakelijk....)
Je zou als bestuur twee soorten lidmaatschap kunnen invoeren: Full (dus met Factor 700) en Volvo (Forum, sleuteldagen, geen Factor) voor zegmaar 50 resp 25 euro. Wie weet wat er gaat gebeuren...
Feitelijk zie je dat de club polariseert tussen de echte liefhebbers die veel tijd willen en kunnen steken in een top-auto, die soms meerdere auto's in de stal hebben (Of iets anders voor dagelijks vervoer) en de anderen die proberen te overleven en daarbij een 700 of 900 willen houden. Ik weet niet waarom de Fiat club wel twee dagen vol krijgt. Misschien wel de mentaliteit want de 700/900 initiatieven in Emmeloord (rond Jan Crombeen) en Bunde (Henk van Essen) zijn ook nooit echt tot wasdom gekomen.
Misschien is het toch een auto voor individualisten? Ik wens jullie succes en hoop binnenkort weer op de koffie te komen.
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar9 ton en alweer meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD