V90 op marktplaats
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 09:22 #1404399
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij heb ik nivomaten
Auto zwalk wel wat in het bochten werk, maar de 940 is hobby en staat soms meer dan twee weken stil voor de deur. Blijft keurig recht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 09:31 #1404400
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Onzin inderdaad
De nivomats en veren werken samen. Doorzakken hoort niet, doet mij S90 Executive ook niet, zelfs na drie weken stilstand. Wanneer de boel wel doorzakt dan zijn de nivomats en/of de bladveer (S90/V90/960 II) niet goed meer.
Het probleem met de bladveer is dan weer dat ze nauwelijks meer leverbaar zijn.
Het probleem met de bladveer is dan weer dat ze nauwelijks meer leverbaar zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 11:42 #1404405
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onzin?
Bij de standaard V90 en 960-II is het zo dat de Nivomats en de bladveer één geheel vormen. Als je nieuwe Nivomats hebt en een lamme bladveer, zakken ze gewoon door na een tijdje stilstaan. Iets met oliekanalen en staal op staal afdichting dat nooit kan standhouden zonder dat er rijdende druk op staat. De Nivomats moeten dan rijdend de boel opvangen, wat ze goed zullen doen als ze in orde zijn maar ze hebben het zwaarder en slijten dus sneller. Bij slechte Nivomats, zal de auto (als er geen stelletje in ligt te slapen) gewoon rechts staan als de bladveer goed is maar dan ga je in beladen toestand schommelen en als je hem beladen wegzet, zal hij wel zakken zoals een gewoon systeem zonder die nivo onzin dat ook doet.
Nogmaals: de Nivomats kunnen dus gewoon goed zijn (dat weet je niet van een foto) maar wat je wel weet van de foto is dat de bladveer aan de beurt is!
Nogmaals: de Nivomats kunnen dus gewoon goed zijn (dat weet je niet van een foto) maar wat je wel weet van de foto is dat de bladveer aan de beurt is!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 11:43 #1404407
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe bladveer en nieuwe nivomats
Beste allen,
Wij hebben nieuwe nivomats door volvo dealer en nieuwe bladveer door Nordicar laten monteren. De auto rijdt super, maar staat na stilstand (al na 1 nacht) wel lager. Daardoor loopt de ophanging van de fietsenmaker altijd net aan, als ik s morgens de auto uit de parkeergarage rij. Bij mijn vrouw niet,want die weegt 40 kilo minder. Als ik dat dezelfde dag na een rit weer doe, heeft hij er zelfs met volle bepakking en fietsen geen last van. Voor de vervanging van het spul was er echt spraken van doorzakken, maar zoals de volvo dealer al zij, ook de nieuwe auto's hingen al vrij snel (iets) door. Dus om van een foto goed te oordelen over kwaliteit vering, lijkt mij onmogelijk.
Groet, yves
Wij hebben nieuwe nivomats door volvo dealer en nieuwe bladveer door Nordicar laten monteren. De auto rijdt super, maar staat na stilstand (al na 1 nacht) wel lager. Daardoor loopt de ophanging van de fietsenmaker altijd net aan, als ik s morgens de auto uit de parkeergarage rij. Bij mijn vrouw niet,want die weegt 40 kilo minder. Als ik dat dezelfde dag na een rit weer doe, heeft hij er zelfs met volle bepakking en fietsen geen last van. Voor de vervanging van het spul was er echt spraken van doorzakken, maar zoals de volvo dealer al zij, ook de nieuwe auto's hingen al vrij snel (iets) door. Dus om van een foto goed te oordelen over kwaliteit vering, lijkt mij onmogelijk.
Groet, yves
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 12:05 #1404411
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic belast
dan moet hij toch belast zijn (gastank? fietsen erop?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2014 14:22 #1404414
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic belast
We hebben geen gas tank en zelden fietsendrager. Maar de oprit uit de garage is erg schuin en de volvo achterkant erg lang. Dus denk dat dat de oorzaak is van aanlopen als de nivomats nog niet actief zijn geweest
Groet.yves
Groet.yves
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2014 08:49 #1404443
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bladveer
onbelast met goede bladveer moet hij gewoon recht blijven staan. Maar op een schuin stuk is dat een ander verhaal, tenzij je hem andersom wegzet
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2014 11:08 #1404690
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Klopt
helemaal. De nivomats pompen op in hardheid door hun eigen beweging. Tenzij het systeem onder een 960-II totaal anders is dan elke andere nivomat die ik ken (gebuikt onder de 700, BMW's, Mercedes) verwacht ik gewoon dat ze doorzakken, ook als het spul gloednieuw is. Tenslotte is de bedoeling van de nivomats dat je slappere veren kunt gebruiken doordat de schokdempers die veerwerking actief opvangen.
Het lijkt me dat de exemplaren die niet doorzakken een versterkte bladveer hebben voor normale dempers, en die veren dus minder comfortabel dan zou kunnen met de juiste bladveer.
Het lijkt me dat de exemplaren die niet doorzakken een versterkte bladveer hebben voor normale dempers, en die veren dus minder comfortabel dan zou kunnen met de juiste bladveer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2014 22:11 #1404707
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zakkuh
Met goede nivomats en een goede standaard (dus niet verstevigde) bladveer, zakt de auto niet door, tenzij er de bak beladen is (lpg, wasmachine, etc). Voor een 960-2 of V90 is een dikkere bladveer aan te raden als er een gastank inligt. Mijn V90 zakte niet door (met nieuwe nivomats maar oude bladveer) totdat er een gastank in kwam. Toen zakte de bladveer door het ijs en bleek versleten. Ik heb, door lpg, een zwaardere laten aanbrengen en qua comfort is het er alleen maar op vooruit gegaan. Veel stabieler dan met gare bladveer en nieuwe nivomats.
Onbeladen V90's etc die zakken, hebben een versleten bladveer. De nivomats (ook nieuwe) zakken altijd en de bladveer (of soms de gewone schroef-veer) horen dit op te vangen.
DUS: een hangende v90 op een foto heeft een bladveerprobleem of is beladen weggezet. Als hij tijdens het rijden niet recht komt, heeft hij ook een Nivomat probleem.
Onbeladen V90's etc die zakken, hebben een versleten bladveer. De nivomats (ook nieuwe) zakken altijd en de bladveer (of soms de gewone schroef-veer) horen dit op te vangen.
DUS: een hangende v90 op een foto heeft een bladveerprobleem of is beladen weggezet. Als hij tijdens het rijden niet recht komt, heeft hij ook een Nivomat probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2014 23:58 #1404709
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is doorzakken?
Er wordt gesteld door Martijn dat met een goede bladveer en giede nivomats, de auto niet mag doorzakken. Maar wat verstaan we daaronder? Afgelopen week met flinke bepakking naar cochem gereden. Auto stond na het uitladen met bijna 3 vingers ruimte tussen wielbasis en band. Volgende morgen waren het er 2. En na 4 dagen nog 1. Vandaag teruggekomen en na uitladen max 2 vingers ruimte.
Dit alles dus met nieuwe standaard bladveer en nieuwe nivomats en geen gas tank. Is er dan toch iets niet goed?
Ik hoor graag van jullie, want dan kan ik nog onder garantie actie ondernemen.
Groet, yves
Dit alles dus met nieuwe standaard bladveer en nieuwe nivomats en geen gas tank. Is er dan toch iets niet goed?
Ik hoor graag van jullie, want dan kan ik nog onder garantie actie ondernemen.
Groet, yves
Moderators: Jerry Stam