Visco koppeling repareren

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2013 00:33 #1391265 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Plaatje ombuigen
Er zit vaak onder één van de bouten/moeren een plaatje geklemd, die je om kan buigen, zodat de fan permanent mee draait.
Voor het geval de koeling niet toerijkend is, of de visco niet goed werkt...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2013 11:16 #1391269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet bij deze Aisin
Niet bij deze Aisin koppelingen Andre....... Zijn niet handmatig vast te zetten.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2013 15:44 #1392185 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verschillen
Er is een aantal verschillende fans, die bij andere temperaturen in actie komen. Je kan ze herkennen aan de kleurcode op de rand die op de motor komt: rood is voor normale viercilinders, groen zit op diesels, op mijn 760 hoort een kleurloze.
Weet iemand, of de verschillen berusten op meer/minder olie of een ander olietype, of dat ze allemaal dezelfde olie gebruiken en kwa constructie verschillen, bijvoorbeeld ander bimetaaltje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2013 16:04 #1392186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag bij een vriend de
Vandaag bij een vriend de waterpomp van zijn 245 vervangen. Zat een groene op (B200F motor)
Voor de rest zag hij er precies hetzelfde uit. Heb hem niet opengemaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 20:39 #1456003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lager visco koppeling defect?
Op de terugweg van Italië naar Nederland - ik was alweer in Duitsland - merkte ik dat de viscofan bleef meedraaien - evenredig aan het toerental van de motor - ook bij normale belasting en temperatuur. De fan is met de hand wel rond te draaien is, maar ik bespeur behoorlijk veel weerstand.

Vandaag heb ik hem gedemonteerd en uit elkaar gehaald. De koppeling - nieuw gekocht bij Scandcar, geen originele - heeft er zo'n 50K km opzitten.

Toen ik de twee helften van elkaar haalde zag ik de stroperige siliconenolie, maar deze was niet helder of doorzichtig maar helemaal lichtgrijs geworden.

Ik vermoed dat het lager in het deel met de as met de flens die op de waterpomp wordt gebout is versleten en dat de grijze kleur veroorzaakt is door metaaldeeltjes/lagermateriaal. Ik meen dat als de de visco koppeling in twee helften is de as toch vrij soepel moeten kunnen draaien (dat was dus niet zo, immers het frictiemechanisme werkt dan toch niet) en dat dit duidt op een versleten lager. Klopt deze analyse?

Groet,

Derk

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC