intellectuele eigendomsrechten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 17:53 #1096506 door V700 register
intellectuele eigendomsrechten is gemaakt door V700 register
Helaas,
Kreeg van de week een mail dat mijn advertentie van een kinderstoel ooit gekocht van de thuiszorg winkel verwijderd is van Marktplaats ivm dat ik inbreuk maak op een intellectuele eigendomsrecht.
Nu dacht ik eerst dat zal te maken hebben met de term thuiszorg, maar ik denk dat het probleem zit dat ik als naam heb gebruik Volvo740 als verkopende partij.
Het vreemde is dat ik meerdere advertentie heb met die naam en die zijn "nog"niet verwjiderd. Wel stelt Marktplaats dat bij herhaling mijn account definitief wordt verwijderd.
Marktplaats wil niet reageren en verwijst door naar de organisatie die mijn advertentie heeft laten verwijderen.
Deze heb ik een mail gestuurd en wacht nog af, maar iemand hier ook ervaring mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 18:09 #1380860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto
had je een foto van internet gehaald misschien? Dan zou de fabrikant bezwaar kunnen maken, omdat hij die foto heeft betaald......en trouwens, als ik als reclamefotograaf een foto in opdracht maak, blijft het copyright toch bij mij en mag de opdrachtgever hem in principe alleen gebruiken voor het doel waarvoor hij hem gekocht heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 18:16 #1380862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Eigenfoto's van een duidelijk tweedehands goedgebruikte kinderstoel.
Snap hem dus ook niet, is het nu Volvo740 wat probleem geeft of de term thuiszorg winkel (daar heb ik hem 10 jaar geleden gekocht en is ook de merknaam van de stoel, was een uniek produkt van hun, schik niet bijna 300 gulden !)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 19:30 #1380868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poepoe wat een dreigement,
Poepoe wat een dreigement, je account definitief verwijderen. Maak je binnen 2 minuten een andere aan.
Maar vreemd is het wel dat je advertentie vewijderd wordt terwijl je zelf geen enkel benul hebt wat je dan zogenaamd fout hebt gedaan.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 19:58 #1380870 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic 'Intellectueel eigendom' is
'Intellectueel eigendom' is eigenlijk niet echt het goede woord in het Nederlandse systeem (vanwege de definitie van eigendom, iets dat stoffelijk en vatbaar is). Wij spreken meer over 'voortbrengselen van de geest'.
Bij het intellectueel eigendomsrecht worden rechten toegekend aan de bedenker of maker van een bepaald product. Jij adverteert met een bepaald model stoel waar dit recht wellicht op rust. Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet, maar het is heel goed mogelijk dat je in strijd met het recht handelt zodra je de term 'thuiszorg' gebruikt.
De naam die je gebruikt doet er in principe niet toe omdat je daar niets mee 'doet'. Het is een alias die je opgeeft, maar zodra je iets gaat verkopen doe je dat uit eigen naam.
Ik denk dan ook dat je je advertentie opnieuw kunt plaatsen, maar de term 'thuiszorg' niet meer moet gebruiken noch er naar moet verwijzen. Wellicht is de term 'thuiszorgstoel' namelijk een beschermde merknaam en verkoop jij iets anders als zijnde die stoel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 20:07 #1380871 door V700 register
Is een stoel van thuiszorg alternatief van de triptrap. Heb denk ik zelfs nog de bon waar dit op staat. Was hun eigen merk en dat wil ik dus verkopen. Vandaar dat ik begon te twijfelen of het aan de merknaam volvo740 lag. De merknaam is in theorie dus juist.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 20:19 #1380873 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic De merknaam is misschien
De merknaam is misschien juist, maar het kan zijn dat iemand die stoel ooit ontworpen heeft en de thuiszorginstantie een licentie heeft om de stoel te verkopen als zijnde 'thuiszorgstoel'.
Zodra jij 'm gaat verkopen kan dat anders liggen, want jij hebt de licentie niet.
Dit is weer anders zodra je iets onder de officiele handelsnaam verkoopt, bijvoorbeeld een fiets of auto. Waar de grens precies ligt weet ik niet, maar het kan heel goed zijn dat jij net in grijs gebied zit.
Lees deze pagina maar eens<a href=" www.advocatengoossens.nl/intellectueel/intellectueel.htm "> www.advocatengoossens.nl/intellectueel/intellectueel.htm
Ik vind het wel een vreemd geval. Laat je het even weten als je antwoord hebt van het bedrijf? Ik ben daar erg benieuwd naar. Wellicht is het gewoon een foutje geweest.

Edit: hier staat de Tripp Trapp stoel zelfs genoemd:http://intellectueeleigendomsrecht.nl/bescherming-tegen-namaak-in-de-meubelbranche-2/

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 20:20 #1380874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord zal ik delen,
Ben wel benieuwd, maar verbaas me wel over het gemak van verwijderen en dreigen van opheffen van mijn account. Ben je meteen je jaren actief op marktplaats kwijt.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 20:25 #1380877 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Wacht eens even. Heb je een
Wacht eens even. Heb je een foto van de stoel? Heb je ook in de advertentie de naam 'tripp trapp' genoemd?
Ik zet net door de jurisprudentie te bladeren en het ZOU kunnen dat je een tripp trapp stoel verkoopt onder de noemer thuiszorgstoel.
Dan doe je dus iets wat ik eerder al noemde; je verkoopt iets onder een andere noemer, terwijl er een naam voor is die je moet gebruiken. Denk maar aan de Chinese kopieen van bepaalde BMW's, die door BMW succesvol zijn aangevochten. Je zou de stoel dan moeten verkopen als zijnde tripp trapp stoel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 20:31 #1380879 door V700 register
Term triptrap niet gebruikt en is het ook niet, hierbij de advertentie

De verwijderde advertentie:
Aangeboden:
Kinderstoel verstelbaar
Prijs:
€ 7,50
Omschrijving:
Kinderstoel, ooit bij de thuiszorg winkel gekocht.

Is goed gebruikt, zitten aan de achterkant nog wat stickers van de kinderen.

Wel een stevige stoel

Groep:
Kinderen en Baby's
Rubriek:
Kinderstoelen
Datum plaatsing:
10-02-13

Moderators: Jerry Stam