Electronica vraag niet volvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2013 22:11 #1377829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekerbreuk?
Stukkie afknippen, kroonsteentje en andere steker monteren en kijken wat er dan gebeurt. Makkelijker om te proberen dan met phase's kloten. Da's vragen om een dikke boem, en met een beetje pech geen verzekeraar die het dekt.
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 00:26 #1377839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kans?
Kans op kortsluiting als je 2 groepen op elkaar aansluit?
Is geen kans, is gewoon 'plop' uit.

Verder ben ik erg benieuwd hoe ergens 'stroom op blijft staan' als er een groep uitgeschakeld is.

Please enlighten me!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 00:32 #1377840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je 2 groepen maar de
als je 2 groepen maar de fase en nul op elkaar doet is er geen poef.
Tenminste als ze van 1 fase komen, dan is de fase gesplitst over meerdere groepen en die breng je dan weer samen.
Kan in theorie.
Nog steeds niet verstandig :)
Als je namelijk dan 1 groep uit schakelt krijgt die toch stroom via die verbinding ergens in je huis weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 07:45 #1377842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat  A_A zegt over 2 groepen en toch geen plop bedoelde ik ook. Vandaar ook de kans van 1 op 2. Je kunt de stekker er toevallig goed in doen, fase op fase en nul op nul, of omgedraaid met fase op nul en nul op fase. In het laatste geval uiteraard een blauwe vonk, geknetter en automaat uit.
Over dat andere: Stel, je maakt een kabel met aan beide kanten een stekker die in een stopcontact past (dat je zoiets zelf moet maken zou je al aan het denken moeten zetten. Als het handig en veilig was, was het wel te koop). De groep van het ene stopcontact (groep 1) schakel je in de meterkast uit. Nu pak je je zelfgemaakte kabel en de ene stekker steek je in een stopcontact van groep 2, waar wel stroom op staat. De andere stekker steek je in een stopcontact van groep 1. Heel groep 1 heeft nu weer stroom. De automaat in de meterkast staat uit, maar de groep 1 krijgt zn stroom via groep 2 en de klandestiene kabel.
Er is geen veilige manier om een apparaat dat nu aan een stopcontact zit zonder onderbreking in een ander stopcontact te krijgen.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 07:55 #1377843 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic tssss
Indiase toestanden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 08:15 #1377844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overigens
Overigens, en dat wist ik zelf eerder niet, kan het zijn dat vertrekken een lichtpunt op  een andere groep hebben dan de rest van de elektriciteit (andere lichtpunten en stopcontacten). Reden waarom sommige installateurs dit doen is dat mocht er een groep uitvallen dan blijft dat ene lampje nog branden op de andere groep en zit je niet compleet in het donker. Ik had dit nog nooit gezien en verkeerde altijd in de veronderstelling dat groepen geheel per vertrek zijn aangesloten en dat als een stopcontact in die ruimte geen spanning voert de rest ook geheel spanningsloos is. De installateur mag dit naar eigen smaak (of naar die van zn opdrachtgever) invullen, dit is geen verplichting of verbod oid. Het blijft in elk huis dus een verrassing hoe de installateur dit heeft gedaan. Mocht je zoiets zelf willen maken in een bestaand huis: Het is niet toegestaan om draden van verschillende groepen door één buis in de muur te trekken. Wordt dus erg lastig om dit in een bestaand huis in te bouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 08:42 #1377845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 35volt
Op een aantal van de "kroonsteentjes" in ons vorige huis (gebowud toen de romeinen binnenvielen of zo....) had ik of 224 volt of iets van 35 volt. Was allemaal houtje-touwtje aanleg en dit scheen te maken te hebben met de fase, de nul en de massa/aard kabels die vrolijk door elkaar werden gebruikt. Blauw, bruin, zwart, je wist pas zeker dat er geen stroom op stond als je de multimeter of de spanningszoeker gebruikt had.
De beste oplossing is natuurlijk het vervangen van de hele installatie maar ja, da's een beste klus :)
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 09:32 #1377849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaaajaaa
Dus je wilt groep 1 met groep 2 gaan voeden..
En waarom zitten er denk je meerdere groepen in de kast?

Op een testbankje ist leuk misschien, maar in de praktijk...

Verder heb ik nog geen antwoord op m'n 2e vraag.
Groep uit, maar wel nog overal 'stroom' ?

Verder kan ik vreselijk genieten van dit soort dingen, ik bedoel het is m'n dagelijks werk (nouja, tegenwoordig niet helemaal meer..) en als ik zie wat er aan elkaar geknoeid wordt kan ik niet anders dan lachen.

@JP elverding; fase en nul door elkaar heen gebruiken lijkt me niet.. Aarde & nul door elkaar heen gebruiken.. Dat kan wel bovengenoemd resultaat opleveren.
Geen groen, rood of grijze kabels tegengekomen?
Als er al bruin, blauw, zwart, geel groen werd gebruikt is het nou ook weer niet zo heul oud, maar gewoon een prutser aan de gang geweest..

@Henk940lpt; je kunt mooi meekletsen, maar je hebt het over iets anders als A_A (arjan als ik me niet vergis).
Jij hebt het over fase / nul, Arjan over de 3 fase die het huis binnenkomt en 'hopelijk' gesplitst is en beide groepen de zelfde fase gebruiken.

@iedereen, nergens staat stroom op. Iets staat onder spanning.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 09:39 #1377850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het stroomt

Jelmar86 schreef : @JP elverding; fase en nul door elkaar heen gebruiken lijkt me niet.. Aarde & nul door elkaar heen gebruiken.. Dat kan wel bovengenoemd resultaat opleveren. Geen groen, rood of grijze kabels tegengekomen? Als er al bruin, blauw, zwart, geel groen werd gebruikt is het nou ook weer niet zo heul oud, maar gewoon een prutser aan de gang geweest. @iedereen, nergens staat stroom op. Iets staat onder spanning.

Klopt, was DHZ. Ook de muren hadden problemen, de betonnen vloer verzakte, scheurde en er zat een gat van een centimeter of 40 onder... Volgens mij waren er in de eerste bouw (<1900) andere dradern gebruikt. We zaten in een soort anti kraak, dus ik heb een ander aangepakt door een aantal kabels te vervangen door snoeren en andere gewoon af te knippen "bij de meterkast" Die ook bijzonder was ;)
En wat die spanning betreft heb je gelijk maar de taal is weerbarstiger dan de stroom die ontstaat als je de massa en de fase verbindt ;)
JohnPeter (JP) Elverding -lid 700 -Blauwe Geweldenaar 945 aut. Bj 95 lpt aut, lpg, polar875.000 en alweer meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2013 10:18 #1377851 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spannend

Jelmar86 schreef : @Henk940lpt; je kunt mooi meekletsen, maar je hebt het over iets anders als A_A (arjan als ik me niet vergis). Jij hebt het over fase / nul, Arjan over de 3 fase die het huis binnenkomt en 'hopelijk' gesplitst is en beide groepen de zelfde fase gebruiken.

Misschien had ik deze opmerking van Arjan (A_A) moeten citeren in mijn voorgaande bericht:

A_A schreef : als je 2 groepen maar de fase en nul op elkaar doet is er geen poef.

Daar reageerde ik op, daarna begon Arjan over 3 fasen. Antwoord op jouw 2e vraag heb ik gegeven. Als je een groep uitschakelt in de meterkast en die groep met een andere groep verbindt waar wel spanning op staat dan staat er toch spanning op die groep. Normaal gesproken kan dat natuurlijk niet, automaat uit in de meterkast is groep spanningsloos. Maar als zelf 2 groepen buiten de meterkast om met elkaar verbindt wel. Overal is misschien niet helemaal juist. Voor de rest laat ik het hier voorlopig maar bij. Lesje begrijpend lezen heb ik geen zin in, en volgens mij heeft de TS ingezien dat zijn plan (levens)gevaarlijk is en dat is eigenlijk het belangrijkste.

Moderators: Jerry Stam