Mooi Huis, Geen Huursubsidie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 15:56 #1335452 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soepsidie
dan maar even schrale troost .
<a href="
" target="_blank">huursubsidie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 20:29 #1335499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huursubsidie/huis
Wa's da huursubsidie.

Toen ik 23 was wilde ik ook graag gaan samen wonen.
Wachttijd voor een huurwoningkje ... 5 jaar+.
Toen moest ik het leger in, 1000 gulden soldij.
Mijn vriendin had ook zoiets.
Maar meneer, dan mag u ook in een hoogbouwflat!!!
Ala 800 gulden, dus één salarisje all in.
Nix niet huursubsidie.

Dan willen sparen voor een huissie.
Nix nie sparen!!
Wat je een beetje spaarde per maand, werd een koophuis minimaal zo duur.

Dan maar snel een huissie kopen, wie het meeste betaald ter omkoping van de makelaar had het object.
Vraagprijs woning was 'startbedrag'.

Ach, zo heeft elk decennia wel wat.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 20:42 #1335501 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Groot rijbewijs...

v0lv0freak schreef : Misschien eerst maar eens denken aan school of bijvoorbeeld het grote rijbewijs, voordat je op jezelf gaat wonen? Betaald zich later terug!

Goeie tip! Volgens mij staan de transportbedrijven e.d. in de rij voor jonge (dus goedkope) vrachtwagenchauffeurs die buiten "standaard" werktijden, in de vakanties en in weekenden willen werken... Ik had gewild dat ik dat zelf had bedacht toen ik zo jong was. Lijkt me een heerlijke bijbaan met een aardig salaris. Je mag als bijkomend voordeel ook nog eens met een autoambulance op stap, zelfs een hele grote! Handig voor die bakstenen (als het niet die van jou is dan wel een van een medelid... :) )Ik ga er hierbij vanuit dat je nog studeert en je die €800,- met een of meerdere bijbaantjes bij elkaar verdient?
Uiteraard zijn wij allemaal die bekende schippers die aan wal staan... maar misschien heb je wat aan de info... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 20:52 #1335506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry....

Jee schreef :

Dirk342 schreef : kost me netto (dus met de belastingaftrek er al vanaf) alleen aan hypotheekkosten en verzekeringen (om af te kunnen lossen) 1500 euro per maand.

Dirk342 schreef : Deze centjes die ik nodig heb krijg ik van helemaal niemand

En die belastingaftrek dan ?
Waar voor de een huurtoeslag noodzakelijk is, is voor de ander hypotheekrente-aftrek noodzakelijk.
Uiteindelijk wonen de meeste mensen dus in huizen die ze niet zouden kunnen betalen zonder rijkssteun.
Bij huursubisidie heeft iedereen een gekleurde mening en voor de aftrek voor de rente over een torenhoge schuld (in de volksmond "eigen woning") is het vanzelfsprekend.
Persoonlijk ben ik voor afschaffing van de renteaftrek en de huurtoeslag. Zeker nu, is het een mooi moment dat iedereen weer alleen dat koopt/huurt, wat hij kan betalen.

You don't get the drift....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 20:55 #1335507 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan kunnen de belastingen ook weer omlaag, want die zijn zo hoog om iedereen huursubsidie dan wel renteaftrek te geven. Scheelt iedereen een hoop gedoe, en uiteindelijk zal het niet eens zoveel schelen (netto) :)EDITDat zou pas een goede invulling zijn van de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"END EDIT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2011 21:58 #1335519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben ook zo
Ik ben ook zo begonnen.
eerst een KLEIN arbeidershuisje in een niet zo heel nette wijk met huursubsidie voor iets van 500 gulden. (verdiensten toen minimunloon: net iets onder 1000 gulden)
Daarna met partner samen huis gekocht MET RENTE-AFTREK iets van 800 euro. verdiensten samen iets van 1800 euro.
Nu weer blij met de RENTE_AFTREK.
Ik denk dat het probleem ook het beste opgelost kan worden door de renteaftrek af te bouwen en ook de huursubsidie.
Het is toch te gek voor woorden dat je kwa uitgaven beter een huis kunt kopen dan huren. een huurhuis kom je niet in (of je verdient teveel of het huis is te goedkoop) Dus vrije sector met huurprijzen die over de 700 euro liggen (boven de huursubsidiegrens)  kopen kan niet want de banken willen het geld niet geven. DUS pa en ma we blijven nog een aantal jaren plakken. OH ja de inkomsten van zoon / dochter wordt wel meegenomen bij het bepalen van de uitkering van pa / ma. Die leveren dus in omdat zoonlief geen huis kan huren of kopen omdat de huizen te duur zijn.
Ik hoop dus echt dat er eens een knoop doorgehakt wordt: renteaftrek afbouwen, duidelijkheid geven. JA de prijzen zullen daardoor naar beneden gaan. Kost mij ook (veel) geld. Maar als je kijkt dat de huizen in bijv. Duitsland zeer veel goedkoper zijn. dan vraag je je af wat wij in Nederland verkeerd doen.
Collega van mij heeft voor een vrijstaande nieuwbouw woning in Duitsland met 1000m2 grond. In een dorp het bedrag neergeteld van €180.000,- Daar koop je hier in Nederland nog geen flat voor!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 15:36 #1335584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vangnet
Ruben,
Subsidies en uitkeringen zijn een vangnet voor als je het (even) niet zelf kunt verdienen.  Dat je in de sociale sector niet kunt huren omdat je inkomen te hoog is vind ik persoonlijk niet meer dan normaal.
Dat de huizenmarkt op slot zit door de banken crisis en te hoge prijzen is  helemaal waar, maar als de werkende kinderen dan thuis blijven wonen en de thuiszittende  ouders dan gekort worden op hun uitkering,  vind ik wel terecht, anders zouden die kinderen in een huishouden spaargeld opbouwen indirect  van  mijn belastinggeld. Dat vind ik niet terecht, gezien het doel van de uitkering.
Dat de rijkensubsidie in de vorm van hypotheekrente moet worden afgeschaft ben ik met je eens, maar vergis je niet er is al  behoorlijk aan geschaafd de afgelopen jaren. En met name de babyboomers hebben daar enorm van geprofiteerd. Aan de andere kant: die hebben ook een heel rijk land opgebouwd.
Bovendien: We hebben een hogere belastingdruk dan in de ons omringende landen, inkomensschijven, BTW, belasting op auto's gerelateerde zaken  (op belasting voor bedrijven na, daar zijn we het een na grootste belasting paradijs ter wereld)
De hypotheekrente afrek is dus wel een middel om die belastingtarieven te verlagen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 17:05 #1335592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wonen in Nederland
Ikzelf heb het wonen in NL al opgegeven. Vorig jaar verhuisd naar de VS en hier nu bezig om een huis te kopen.
Even inspringen op de hypotheekrenteaftrek. Ooit eens met een collega simpel rekensommetje gemaakt. Misschien te simpel... dat is aan ieder om zelf te bekijken.
Berekeningentje heb ik niet voorhanden, daarom maar even de volgende redenatie volgen.
Huis kopen, dan gaat er toch een aardige pot met geld naar de overheid aan overdrachtbelasting. Bekijk nu eens hoeveel jaar men moet wonen in datzelfde huis voordat die overdrachtskosten terug verdiend zijn. Financieren in hypotheek betekend dat de hypotheekwaarde hoger ligt dan de waarde van het huis.... idioot...
Ik kan me herinneren dat het minimaal 6 jaar was voor dat dat terugverdient was via hypotheekrenteaftrek. Misschien moet ik nieuw sommetje maken om dit eens te controleren...
Hoe lang blijft men gemiddeld wonen in dezelfde woning, voordat het hele process zich weer herhaald? Is er wel zo'n voordeel om hypotheekrenteaftrek te hebben?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 21:03 #1335630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ jeroen, In mijn ogen (en
@ jeroen,
In mijn ogen (en ik zie het ook om mij heen) hebben de kinderen geen keuze dan thuis te blijven wonen! Ook al hebben ze een goede baan er zijn geen huizen die ze kunnen kopen. Vrije sector is veels te duur en sociale huurwoningen zijn niet te vinden of niet toegankelijk. Dan vind ik het niet kunnen dat pa en ma op hun uitkering gekort worden omdat zoonlief niet het huis uit kan. Dat zoonlief dan kan sparen (of wat veel meer gebeurt: uitgeven) is alleen maar goed voor de economie. Dat sparen helpt de banken weer vermogen op te bouwen (dat ze gelijk af kunnen schrijven op Griekenland  maar dat terzijde) het uitgeven helpt de bedrijven en de staatkas (BTW)
Het kan best zo zijn dat Nederland een belastingparadijs is (vooral voor bedrijven neem ik aan en ondernemers) Ikzelf maak alleen maar mee dat ik moet betalen en betalen, elk jaar weer meer en meer. Als je loon dan een beetje meestijgt zou dat prettig zijn maar helaas al 3 jaar op de nullijn. (terwijl er nog een aardige achterstand weg te werken is)
Als ik dit alles vergelijk met het buitenland (waar echt niet alles beter is hoor) maar wel gratis gezondheidszorg (dat voor iedereen toegankelijk is en voor iedereen hetzelfde) gratis kinderopvang of zeer geringe eigen bijdrage, ik dacht 3 jaar ouderschapsverlof (voor moeders) en 3 maanden voor vaders. Nee het is geen Utopia maar werkelijkheid in bijv. Zweden en Noorwegen. OOk landen die schathemeltje rijk zijn (net als Nederland!) die misschien wel een nog hogere  beastingdruk hebben maar wel alles geregeld! OOk Engeland, Frankrijk en Canada hebben gratis publiekelijke gezondheidszorg. (google maar even op documentaire Michael Moore)
Met dit alles wilde ik zeggen dat wij het goed hebben in Nederland, ik ben ook blij dat ik er woon maar het is te belachelijk voor woorden dat de "rijken" ste3eds rijker worden over de rug van de "armen" Sociaal staat NL aan de afgrond. Het is alleen maar: "hoe kan ik er beter van worden, wat een ander doet interesseert me niet"

groet ruben 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 21:04 #1335631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker weten??

Jeroen schreef : . En met name de babyboomers hebben daar enorm van geprofiteerd. Aan de andere kant: die hebben ook een heel rijk land opgebouwd.. 

Inclusief een enorme staatssschuld. En bijna alle aardgasbaten zijn verspild aan het opvullen van gaten in de begroting..

Moderators: Jerry Stam