Ontschorsen en APK [was: Zet in de juiste volgorde: RDW - Vogels - APK - G2>G3]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beetje onduidelijk, maar ik bedoel met aangemeld 'normaal', als tegengestelde van geschorst.Had wel eens iets gehoord over ongekeurd naar een APK rijden terwijl de auto 'normaal aangemeld' staat, dus niet geschorst.Het kan dus zijn dat de RDW onderscheid maakt tussen geschorst naar de APK rijden en niet-geschorst (aangemeld) naar de APK rijden. Heb ik verder niet uitgezocht.henk 940LPT schreef : ...Wat bedoel je met "aangemeld" ? Dat begrijp ik niet helemaal...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt alleen wel een boete krijgen voor het laten verlopen van de APK (te ontwijken door de auto te schorsen).Volgens mij wordt er, qua eenmalige rit naar APK adres voor de APK keuring, dus geen onderscheid gemaakt tussen verlopen APK (maar niet geschorst) en een geschorste auto.
De tekst gaat over geschorst naar de apk rijden. Al dan niet apk hebben is niet van belang. Op de dag van de apk (je moet wel een afmelding hebben) ben je niet apk plichtig met de wagen.André Swart schreef : Voor mensen die dit draadje later lezen en zich afvragen of je ongekeurd naar de APK mag: de RDW-tekst gaat dus over ongekeurd geschorst naar de APK rijden, niet over ongekeurd aangemeld naar de APK rijden. Zit vast wel een verschilletje in.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
'86 782 D24Tic, '86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Volgens mij niet hoor. In de polis zal zoiets staan dat het voertuig alleen verzekerd is als het voldoet aan de wettelijke eisen en regels. In de wet staat dat de auto APK moet hebben.Als de verzekeraars onder uitkering kunnen komen doen ze (bijna) alles wat mogelijk is. En in het geval van auto die niet aan de eisen voldoet kan ik daar ook nog wel inkomen. Met een onveilige auto is de kans groter op ongelukken/schade. Nog even los van het feit dat de APK misschien niet het allerbeste (maar wel een vrij praktisch) middel is tegen onveilige auto's. Het blijft een momentopname, de (kwaliteit van de) keurigen per station verschilt, etc, etc.
In de polis zal zeker staan dat de auto aan de wettelijke veiligheidseisen zal moeten voldoen. (oftewel voertuigtechnische eisen) Dit heeft niet alleen betrekking op de verzekering maar de auto moet ten alle tijden voldoen aan de voertuigtechnische eisen.Dit heeft niets met de APK te maken maar alles met veiligheid.
Mensen denken vaak dat als de auto apk goedgekeurd is dat de auto goed en veilig is. Dat is dus pertinent niet zo!
De APK controleert alleen maar (periodiek) of de auto voldoet aan deze eisen. Dit omdat er in het verleden nogal het een en ander mis was. (althans dat is de officiele strekking van het verhaal) Hierachter zit natuurlijk een dubbele reden: aan de ene kant is het ondoenlijk voor gebruikers van auto's om te zorgen dat elke dag hun auto helemaal voldoet aan de eisen (bijv. een kapot lampje) de gemiddelde particulier heeft en het verstand er niet van en de apparatuur niet om alles te controleren.
Aan de andere kant (en dat vind ik persoonlijk veel erger) de APK is een zeer welkome inkomstenbron voor garages. Zonder apk en de daaruit voortvloeiende reparaties, tegen vaak teveel geld. is de APK een geweldige melkkoe geworden. Dit heeft alles met het systeem te maken dat wij hanteren in Nederland. Overal in het buitenland is reparatie en keuring losgekoppeld. De keuringsstations mogen niet eens andere reparaties uitvoeren en de "normale" garages mogen niet keuren. In Ned. gebeurt reparatie en keuring door één en dezelfde (onpartijdige??) garage. Een beetje dat de slager zijn eigen vlees keurt. mmmmm
Een verzekering zal zeker eisen dat een auto voldoet aan de voertuigtechnische eisen. Je moet het alleen wel heel bont maken dat een verzekering niet uitkeerd. (WA) bij All-Risk zullen ze wel kritischer zijn. Als je auto voldoet aan de voertuigtechnische eisen maar geen APK heeft zal een verzekering echt wel uitkeren. Denk bijv. aan auto's ouder dan 40 jaar (helemaal niet keuringsplichtig) auto's ouder dan 30 jaar ééns per 2 jaar, nieuwe auto's de eerste 3 of 4 jaar helemaal niet. Bij al deze auto's kan een lampje kapot zijn, banden als slicks, etc. etc.
Met dit relaas wil ik alleen maar aangeven dat het belang van de APK, in mijn ogen, erg overdreven wordt. Het is een moment opname (in mijn ogen een extra mogelijkheid om geld te genereren voor garagebedrijven)
groet ruben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten, Co
PS je mag dus wel met een geschorste auto op de openbare weg zijn, hij moet alleen op een ambulance of oprijwagen staan. Als je dus geen stalling hebt koop je een oprijwagen en zet hem daar op, dan mag je hem gewoon voor het huis parkeren.
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan natuurlijk wel eerst, zoals al aangegeven, op oprijwagen naar lpg boer om de boel om te bouwen.
En een ééndagskenteken kan je gewoon verzekeren.
Alleen geen idee of het kan/mag als de auto al een ned. kenteken heeft.
Lastig zeg al die regels.