Volvo v70 D5 met 350k of Fiat Punto 0k?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 09:25 #1325384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat nou.....
Als je dezelfde vraag op het punto forum stelt ?
:-)

Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 10:13 #1325386 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic aanschaf
Goede morgen Wybo
Als je overgaan tot de aanschaf van een fiat is dat geen slechte keuze.
De kosten zijn laag, afschrijving heb je wel maar met zoveel KM  investeer je
in betrouwbaar en weinig onderhoud.
Niets ten nadele van de volvo, maar de kosten kunnen behoorlijk oplopen.
Laat je vrouw maar in de volvo rijden  voor de veiligheid als zij niet veel rijd
blijven de kosten laag( rustig rijden scheelt altijd)
De nieuwe fiat kan je na 2 jaar inruilen met een leuke KM stand
Maar ga eens rekenen want het is jullie feest
Maar absoluut geen slechte keus
Gr: W.Slijkerman  Lid no 1254 Volvo 740 1986 305000 KM 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 11:15 #1325389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overweging
Hoi Wybo,
Je hebt er vast al goed over nagedacht voordat je deze vraag van uitersten stelde. Toch zou ik nog twee overwegingen mee willen geven:
-is dit de baan die je graag wilt hebben en ben je zeker van een langere arbeidsovereenkomst (voordat je gaat investeren)?
-de 19 cnt (all-in.....) voor een V70 ga je echt niet redden, sorry, of je moet veel mazzel hebben en aardig wat zelf gaan doen qua onderhoud en niets afschrijven. Zou het een overweging kunnen zijn een niet-nieuwe (waar al aardig op afgeschreven is) wegenbelastingvrije auto te vinden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 12:25 #1325399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb nog een top v70 D5
ik heb nog een top v70 D5 staan
<a href=" auto.marktplaats.nl/volvo/449453631-volv...-verlaagd-5-699.html "> auto.marktplaats.nl/volvo/449453631-volv...-verlaagd-5-699.html
hij word ook aangeboden via de volvo site Van VLoten Amsterdam
Voor leden kan er nog wat van de prijs af
Het is echt een top auto en alles werkt zoals het hoord
grt Thom

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 18:35 #1325421 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Simpele rekensom versus emotie
De V70 kost je aan verzekering rond de 1000 euro per jaar en aan MRB zo'n 1600 euro. Verder moet je bij jouw gebruik toch op minimaal 2 onderhoudsbeurten per jaar van gemiddeld 800 euro per beurt rekenen. Verder loopt de Volvo 1: 14 in de praktijk. ( Heb zelf een S80 D5 gehad) De Punto kost je geen MRB, per jaar zo'n 500 euro aan verzekering en de beurten zijn de eerste jaren rond de 300 euro per beurt. Verder verbruikt die Punto zo'n iedere 20 km een litertje diesel. Een setje banden iedere 60000 km zijn voor de Volvo 600 euro en voor de Punto 300 euro.
Besparing op de vaste lasten en de rijkosten op basis van 30000 km per jaar met de Fiat zijn dus: 850 euro op de brandstof+ 500 euro op de verzekering+ 1600 euro op de MRB+ 1000 euro op onderhoud/reparatie+ 150 euro op je banden is in totaal 4100 euro per jaar. Tel daarbij nog het feit dat je 2 jaar garantie hebt dus geen onverwachte extra kosten lijkt me de keuze duidelijk als je voor betrouwbare en goedkope mobiliteit gaat. Afschrijving zal afhankelijk zijn van hoe lang je wil rijden met de auto maar dit soort auto's zijn 2de hands erg gewild dus brengen een goede inruil op.
Emotie van de Volvo als liefhebber is een ander verhaal. Maar ik heb zelf 2 jaar geleden mijn S80 de deur uit gedaan en ben in een Citroën C1 gaan rijden. Prima als je er alleen in zit en voor woon-/werkverkeer. Zeer betrouwbaar en goedkoop tot nu toe. De S90 die ik heb daar kan ik mijn autohart prima op uitleven.
Dus mijn raad begrijp je al: gewoon voor die Fiat gaan. Scheelt je een hoop dukaten per jaar.

Groeten, Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 19:12 #1325426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad:
Zoals Jan hiervoor al reageerde, zou ikzelf ook voor de Punto gaan.
Denk eens nuchter na; verstand gaat voor de emotie.
Zelf heb ik dit ook al meerdere malen bedacht; ik ben tenslotte niet getrouwd met de 960 of met de S. Gaan ze me te veel kosten, duvel ik ze eruit. Kinderen en huwelijk gaan voor.
Reizen met het OV of naar het werk per fiets is geen schande. Auto's zijn voor de leuk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 22:15 #1325450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring met de 163 pk D5
Ervaring met de 163 pk D5 Geartronic in een xc70 uit 2003:
-verbruik 6,7 l/100 km na chipping (ervoor iets hoger, 7,2 ofzo).
-nu bij bijna 400.000 km bij de volgende eigenaar nooit echt gekke dingen gehad. Gewoon distributieriem enzo vervangen, geen injectoren etc nodig geweest. Regulier onderhoud was alles dat er nodig was tot nu toe.
Was gewoon een hele goede auto, bijna niets aan gehad.
Ik weet niet hoeveel je zelf wil/kan doen. Zelf wat dingen regelen scheelt echt veel geld. 120 euro voor 2 draagarmen ipv 360 bijvoorbeeld, kost je wel een uurtje of 3 op de oprit maximaal. Dat kan de kosten redelijk drukken.
Voor de rest geen ervaring met de Punto, weet niet wat de beste keus is. Wilde alleen even wat ervaring met de D5 toevoegen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 23:15 #1325453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keuze nog niet gemaakt...
Bedankt voor jullie input. Als ik het zo lees, lijkt de Punto te gaan winnen. De Punto heeft als grote onzekerheid wat de afschrijving gaat doen. Wie kiest er over enkele jaren voor een occasion Punto met een zuinige diesel, met veel KM's en € 976 wegenbelasting? Het beste is dan om deze privé op te gaan rijden. Helaas wil mijn vrouw deze over een paar jaar niet overnemen omdat ze in de 940 wil blijven rijden ;-). Tsja, ik geef haar geen ongelijk. Financieel is de Punto zeker de beste optie.
Je kan je natuurlijk ook gaan afvragen welk risico je met veel km's per jaar loopt wat betreft vekeersveiligheid. In de jaren dat ik gem. 50k per jaar reed, had ik ook minimaal 1 ongeluk (kop-straart en niet mijn schuld over het algemeen ;-)). Met de Punto zal je maar eens de pech hebben dat je tussen twee vrachtwagens zit, ik moet er even niet aan denken. Veiligheid is moeilijk uit te drukken in geld en we willen allemaal voor een duppie op de eerste rang. De vraag is of ik daar wel verstandig aan doe. Ik weet het nog steeds niet.
Allen nogmaals dank voor de input en ik denk dat we de veiligeheid van de Volvo niet te makkelijk overboord moeten gooien...
Groet Wybo

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 23:32 #1325455 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic veiliger?
Hoeveel veiliger is een "oude" V70 vergeleken met een nieuwe Punto?
Echt veel maakt het in het door jouw genoemde voorbeeld niet uit denk ik:
<a href="
">

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2011 09:57 #1325458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien ééntje uit de VW stal?
als het om goedkoop rijden gaat en je kunt iets investeren dat maar een auto uit de VW stal. (is niet mijn eerste keuze hoor)
Maar heel rationeel: V70 wordt te duur ivm onderhoud, vaste lasten, variabele lasten.Een punto of gelijkwaardige auto uit het B-segment in de belastingvrije sector (polo, clio, fiesta bijv,) zit je gewoonweg veel beter kwa kosten. OOk het garantieverhaal speelt een (grote) rol als je afhankelijk bent van je vervoer.
Bij een auto uit de VW stal hoef je kwa afschrijving minder bang voor te zijn (ook al gaat de mrb vrijstelling eraf en dat is een gegeven, alleen wanneer is nog de vraag 2014 hoogstwaarschijnlijk) dit in tegenstelling misschien tot de Punto.
Al vind ik persoonlijk een punto of clio misschien meer "waar voor zijn geld" bieden dan een auto uit de VW stal.
Veiligheid: tja als je harder rijdt dan 80 maakt het bij een frontale botsing niets uit. (dit is mij verteld tijdens safety cursus bij Mercedes) Boven deze snelheid kan je auto wel heel blijven alleen het menselijk lichaam kan deze G krachten niet meer verwerken dus is het alsnog einde oefening..) Anticiperen is dus altijd van groot belang. Bedenk dat je in het verkeer constant fouten van anderen op moet lossen en de anderen jouw fouten.
Succes met deze keuze!
Emotie of rationeel

Moderators: Jerry Stam