herinvoering belastingvrijstelling?
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2011 22:47 #1321904
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Uit mijn hart gegrepen.
Het verhaal van Alwood is me uit het hart gegrepen. Alle borrelpraat ten spijt, een oude auto betrouwbaar rijdend op de weg houden voor dagelijks gebruik is een dure hobby. Het niet hoeven betalen van de MRB wordt ruimschoots ongedaan gemaakt door de accijns middels meerverbruik van brandstof t.o.v. een moderne auto en de kosten om de oude auto te onderhouden. Om nog maar te zwijgen over wat je t.o.v. een moderne auto inlevert aan comfort en veiligheid. Al deze dingen neemt een handjevol enthousiastelingen graag voor lief. Waar hebben we het over. Ons wagenpark bestaat voor 3% uit auto's van 25 jaar en ouder en daarvan rijdt 90% minder dan 3000 km per jaar.
Maar ja, goedkope symboolpolitiek doet het soms nog steeds erg goed in Den Haag.
Laten we hopen dat de 25 jaar vrijstelling weer in ere hersteld wordt en dat onze young-/oldtimers verschoond blijven van de black-box waarmee onze overheid ons dan nog verder mee kan controleren. Gebruik wordt, zoals je terecht stelt, al naar rato belast door de torenhoge accijnzen in de brandstof.
Groeten, Jan
Maar ja, goedkope symboolpolitiek doet het soms nog steeds erg goed in Den Haag.
Laten we hopen dat de 25 jaar vrijstelling weer in ere hersteld wordt en dat onze young-/oldtimers verschoond blijven van de black-box waarmee onze overheid ons dan nog verder mee kan controleren. Gebruik wordt, zoals je terecht stelt, al naar rato belast door de torenhoge accijnzen in de brandstof.
Groeten, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2011 23:36 #1321908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb je enig idee hoeveel belasting je moet betalen
aan de opzet van zo'n rekening-rijden systeem?
Hoeveel planbureautjes,onderzoeburo's ingenieursburo's, bedradinen,uitvoerder, Bam, kastjes langs de weg, betalingssystemen etc.
Erg leuk voor de uitvoerders en sommige bedrijven.En wat schiet je ermee op ?
Het idee dat je alleen voor jouw persoonlijke km betaald.. En de belastingen stijgen aan de andere kant..
En dan komen de jaren met de systeemfouten.. + extra kosten..
Rolf
Hoeveel planbureautjes,onderzoeburo's ingenieursburo's, bedradinen,uitvoerder, Bam, kastjes langs de weg, betalingssystemen etc.
Erg leuk voor de uitvoerders en sommige bedrijven.En wat schiet je ermee op ?
Het idee dat je alleen voor jouw persoonlijke km betaald.. En de belastingen stijgen aan de andere kant..
En dan komen de jaren met de systeemfouten.. + extra kosten..
Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 09:13 #1321937
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom ook zo ingewikkeld?
Heb ook nooit begrepen waarom het zo ingewikkeld moest. Als je met een camera het kenteken fotografeert dan heb je de plaats, de tijd, het type auto en de milieukenmerken. Dan nog een internet verbindinkje en een acceptgiro-printertje ergens in bv Groningen. Dan zou het toch voor 4 miljoen moeten kunnen ipv 4 miljard.
Nu weer ontopic: Ik hoop dat het gebeurt met 25 dan wel 30 jaar. Ik weet het, een auto is een ding en er zijn belangrijker zaken maar al die 87 en 88-ers die nu worden gesloopt voor een achterlicht.... Ik vind het zonde.
Rob
Nu weer ontopic: Ik hoop dat het gebeurt met 25 dan wel 30 jaar. Ik weet het, een auto is een ding en er zijn belangrijker zaken maar al die 87 en 88-ers die nu worden gesloopt voor een achterlicht.... Ik vind het zonde.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 11:19 #1321941
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De sloop van een perfecte '87
om een in vreselijke staat verkerende '86 op te lappen.
Beter, veiliger, logisch ?
De wetgever zou een betere conclusie kunnen trekken.(als hij aan de mensen denkt voor wie hij in dienst is )
Rolf
Rob: Systemen zijn nooit simpel;gaan we dan net zo doen met onze buitenlandse gasten op de weg als b.v. in het O.V en parkeren in R'dam ?
Eerst een vervoerskaart aanvragen of een chipkaart om vervolgens alleen te kunnen betalen met elektronisch geld.
Binnen de Euro-zone, waar ieder kan betalen met klinkende euro's. En dan is nog maar de vraag of je het kan aanvragen..
Zie je je al staan bij de metro/sncf in Parijs, met euro's op zak en nog geen toegang mogelijk ?
Dus,krijg je weer controle instatie's erbij, vervolging, kastjes, chips, voortgangscommissie's , aankoopcentra,
Weet je hoeveel vracht-en toeristen verkeer dagelijks de revu passerd ?
De bonnen van parkeren zonder vergunning van Polen (die uiteraard niet in NL "wonen") liggen al gestapeld tot het plafond.En niemand kan er wat mee.
Bedenken is 1, uitvoeren.. De rotzooi opruimen is voor wie ?
+ dat de staat verslaafd is aan de wegenbelasting inkomsten.
Deze inkomsten zijn al begroot, beleend, en van te voren uitgegeven..
En dan nog bezuinigen ! ...
Goed bezig !
Rolf
Beter, veiliger, logisch ?
De wetgever zou een betere conclusie kunnen trekken.(als hij aan de mensen denkt voor wie hij in dienst is )
Rolf
Rob: Systemen zijn nooit simpel;gaan we dan net zo doen met onze buitenlandse gasten op de weg als b.v. in het O.V en parkeren in R'dam ?
Eerst een vervoerskaart aanvragen of een chipkaart om vervolgens alleen te kunnen betalen met elektronisch geld.
Binnen de Euro-zone, waar ieder kan betalen met klinkende euro's. En dan is nog maar de vraag of je het kan aanvragen..
Zie je je al staan bij de metro/sncf in Parijs, met euro's op zak en nog geen toegang mogelijk ?
Dus,krijg je weer controle instatie's erbij, vervolging, kastjes, chips, voortgangscommissie's , aankoopcentra,
Weet je hoeveel vracht-en toeristen verkeer dagelijks de revu passerd ?
De bonnen van parkeren zonder vergunning van Polen (die uiteraard niet in NL "wonen") liggen al gestapeld tot het plafond.En niemand kan er wat mee.
Bedenken is 1, uitvoeren.. De rotzooi opruimen is voor wie ?
+ dat de staat verslaafd is aan de wegenbelasting inkomsten.
Deze inkomsten zijn al begroot, beleend, en van te voren uitgegeven..
En dan nog bezuinigen ! ...
Goed bezig !
Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 15:48 #1321966
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap het niet
Maar dat heb ik met zoveel zaken waar de overheid mee bezig is.
Ik begrijp je moet die massa van ambtenaren aan het werk houden.
Maar overal is gewoon even snel een oplossing voor te vinden, heb je die dure boys niet voor nodig.
Dus gewoon even uit de losse hand.
Kwartaal tarief voor auto's vanaf 25 jaar oud.
Opgelost ...
Ik begrijp je moet die massa van ambtenaren aan het werk houden.
Maar overal is gewoon even snel een oplossing voor te vinden, heb je die dure boys niet voor nodig.
Dus gewoon even uit de losse hand.
Kwartaal tarief voor auto's vanaf 25 jaar oud.
Opgelost ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 18:55 #1321988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwarttarief is al voor
Kwarttarief is al voor campers en is daar een prima oplossing.
Mijn mening is dat je als liefhebber een auto van meer dan 25 jaar oud wil rijden, je er dan een auto naast hebt voor woon-werk verkeer en de boodschappen. Koppel belastingvrij aan een verzekering die zakelijk verkeer (woon/werk) uitsluit en bv max 5000 km geeft. Voldoe je daar niet aan, dan wil je gewoon een oude auto goedkoop rijden, niks mis mee maar dan gewoon HSB betalen.
Je kunt dan ook eens bekijken of je het niet alleen voor 25 jaar en ouder wil invoeren, maar bv ook voor cabrio rijders die zo'n auto er voor de lol bijhebben, weinig rijden, maar nu ook de volle mep HSB betalen.
Mijn mening is dat je als liefhebber een auto van meer dan 25 jaar oud wil rijden, je er dan een auto naast hebt voor woon-werk verkeer en de boodschappen. Koppel belastingvrij aan een verzekering die zakelijk verkeer (woon/werk) uitsluit en bv max 5000 km geeft. Voldoe je daar niet aan, dan wil je gewoon een oude auto goedkoop rijden, niks mis mee maar dan gewoon HSB betalen.
Je kunt dan ook eens bekijken of je het niet alleen voor 25 jaar en ouder wil invoeren, maar bv ook voor cabrio rijders die zo'n auto er voor de lol bijhebben, weinig rijden, maar nu ook de volle mep HSB betalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 21:53 #1322016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik geloof er niks van,, dat
Ik geloof er niks van,, dat het weer helemaal heringevoerd wordt. Het verbaast me dat belastingvrij rijden met die oude bakken nog steeds bestaat. Dat wordt vast een keer helemaal afgeschaft. Moet je eens kijken hoeveel oude auto's er nu rondrijden zonder wegenbelasting te betalen. Dat kost Den Haag toch een vermogen! Maar ja, ze lusten natuurlijk wel weer een slok extra en dat levert ook weer genoeg op.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 22:16 #1322019
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Beleving is vaak subjectief.
Dat er zoveel oude auto's dagelijks gebruikt worden is toch subjectief want als je bedenkt dat slechts 3% van het wagenpark in NL uit auto's van ouder dan 25 jaar bestaat dan is dat niet veel. Van deze 3% wordt slechts 15% dagelijks ingezet.
Maar ik begrijp het wel, die prachtige oudere modellen vallen des te meer op tussen het moderne eenheidsblik waarmee we worden doodgegooid.
Groeten van een liefhebber die zijn klassiekers niet dagelijks gebruikt en zich ook in zo'n modern blikkie door het dagelijks verkeer wurmt.
Maar ik begrijp het wel, die prachtige oudere modellen vallen des te meer op tussen het moderne eenheidsblik waarmee we worden doodgegooid.
Groeten van een liefhebber die zijn klassiekers niet dagelijks gebruikt en zich ook in zo'n modern blikkie door het dagelijks verkeer wurmt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 22:17 #1322020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Betalen
Betalen naar verbruik zou best positief uit kunnen vallen, even los van de manier waarop het geregeld wordt (rekeningrijden of accijnzen verhogen en MRB verlagen).Ik rijd graag mijn Volvo op langere ritten, maar zou voor korte ritjes best wat kleiners kunnen/willen rijden. Zoals Jan Snijder doet. Maar ja, ik betaal al >1000 euro per jaar voor de Volvo, met een behoorlijk lage km-prijs vanwege LPG. Ik rijd mijn korte ritjes ook maar met de Volvo aangezien de aanschaf van een kleiner autootje ernaast niet uit zou kunnen, met 20dkm per jaar. Met betalen voor gebruik ipv bezit zouden de zaken er best anders uit kunnen zien.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2011 22:24 #1322021
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Probleem.....
is alleen dat als je het bezit van een auto gratis maakt er in de steden en Vinex wijken een nog groter parkeerprobleem ontstaat. Want waar laat je alle auto's als veel gezinnen er dan een auto bij nemen? Daar heb ik nog nooit een voorstander van rekeningrijden over gehoord. Gewoon zo laten en de torenhoge accijns en hoge MRB voor zwaardere auto's zorgen er in NL toch al voor dat de vervuiler ruimschoots betaalt. Waarom dan NOG een extra heffing eroverheen? NL staat toch al in de top 3 van landen in de wereld waar de auto het zwaarst fiscaal belast wordt.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam