Korte afstanden -> Accu vaak leeg. Oplossing gezocht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 22:35 #1296406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2,8,12 jaar!?!?!?!
je kan tegenwoordig van die hele mooie kleine zonne-paneeltjes krijgen een soort van druppel lader, houd je accu redelijk actief, met de kou word de accu slaperig van doordat de moleculen minder snel bewegen waardoor je minder kracht krijgt in je accu, dan kun je nog wel 13,5 volt in je accu hebben maar als jij dan maar 14 a 15 ampère hebt kan hij niet de kracht leveren om hem te laten starten, en zodra je motor draait moet de dynamo zoveel vermogen gaan leveren om de accu te laden dat hij snel de geest geeft.
wat je verder nog kan doen is de accu klemmen er af halen en dan met een korrel 100 schuurpapier de polen lichtjes opschuren en de klemmen aan de binnen kant ook en dan weer monteren kan al snel mee helpen.
Een accu hoef je niet te vervangen na 2 jaar wel als je auto is uitgerust met zoveel elektronische apparaten dat de media markt nog jaloers wordt maar als jij je accu niet te veel belast met al die elektra en 2 keer per jaar je accu volledig ontlaad en met een accu lader weer oplaad gaat een accu al snel een jaartje of 8 mee, in mijn boot staat zelfs een accu van 125AH die al bijna 12 jaar oud is maar zijn werk nog doet of ik hem gister gehaald heb en die staat gewoon in de boot ongeacht de temperatuur in of buiten de boot, en daar zit dan de verlichting/starten/radio/tv/omvormer voor de koffie op aangesloten dus om de 2 jaar je accu vervangen is in mijn ogen de grootste onzin en puur om je geld af te troggelen.

Groeten Tom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 11:23 #1296454 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic boordspanning meten
Hang een voltmeter in je auto en kijk wat de boordspanning is. Zeker wanneer je al die accessoires aan hebt staan. Dan kun je volgen welke de grote stroomverbuikers zijn en of de dynamo dat kan bijhouden. Het toerental kan ook een rol spelen wanneer je veel stationair draait op de korte ritjes.
Ik ben zuinig op stroomverbruik en zet altijd zoveel mogelijk uit. Ook het licht overdag. In mijn diesel een nieuwe accu in 1998 en 2004 gezet merk kwikfit. Wel vorig jaar een sterkere dynamo erin gezet omdat ik die toch had. In de lpt met Volvo accu heb ik, sinds 2005, nog niet een accu gewisseld.
Ook met deze koude starten ze beide altijd direkt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 19:10 #1296499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @@ Adrian je kan er wel een
@@ Adrian
je kan er wel een voltmeter aanhangen maar dan kun je alleen wat zien op het moment van inschakeling een lichte schommeling daarna moet de meter weer op minimaal 13 volt staan. als dat niet gebeurt is je dynamo aan zijn einde.
(Ps dit is niet zeikerig bedoelt!!!!!)

Groeten Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 20:21 #1296507 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekhaak bekabeling checken.......
je zal niet de eerste zijn met een "lekkage".
Vaak zijn de stekkerdozen compleet vergaan en in combi met een constant 12v aansluiting heb je dan vaak een lege accu terwijl alles in orde lijkt!
Suc6,
Erik

Moderators: Jerry Stam