Afspraak = contract?

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 20:51 #1083198 door A. Remy
Afspraak = contract? is gemaakt door A. Remy
Volvisti,
Graag jullie mening over het volgende (mocht dit onderwerp tegen de forumregels indruisen, dan hoor ik dit graag en mag de discussie weggemodereerd worden).
Ik stelde onderdelen van een 965 te koop via deze site en halfweg juli reageerde een Nederlands clublid die in een aantal ervan geïnteresseerd was. Prijzen werden (schriftelijk via PB's) overeengekomen en een ophaaldata werd (via dezelfde weg) vastgelegd. Er ging door mij zelfs een onderdeel gratis geleverd worden en andere geruild omdat de kleur ervan de koper beter uitkwam dan de kleur waarin z'n onderdelen waren. De datum werd (door omstandigheden) door de koper niet gehaald en een nieuwe datum werd vastgelegd. Ook die nieuwe datum zal nu blijkbaar niet gaan omdat de koper ondertussen een andere oplossing heeft voor één van de onderdelen die hij bij mij ging komen ophalen. Daar ik vermoedelijk naar de VKB kom vroeg hij wel om de ruilonderdelen mee te brengen om deze dan te ruilen met de zijne.
Wat ik wil weten is of die schriftelijke overeenkomst die we via PB hebben/hadden bindend is voor de partijen en/of daar enige schadevergoeding aan gekoppeld kan worden?
Graag jullie reacties
Wolwo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 21:05 #1290221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonder de details te kennen
Lijkt het me simpel: jullie hebben een afspraak gemaakt, die kennelijk bevestigd is middels PB, en dan is het normaliter een overeenkomst. Omdat jullie daarna ook contact hebben gehad is de termijn van 8 bedenking ook gepasseerd en moet de kopende partij deze nakomen en jou betalen.
Helaas is rechthebben niet het zelfde als recht krijgen; je kunt via een bemiddelaar of verzekering proberen maar uiteindelijk moet je naar de rechter stappen en dat is een stap die qua kosten (ook als je je geld op die manier krijgt) de moeite niet waard zal zijn. Een paar honderd euro is het al gauw.
Succes.

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 21:16 #1290223 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic overeenkomst
Wolwo, de koopovereenkomst is tot stand gekomen doordat de tegenpartij je aanbod heeft aanvaard. Hieruit vloeit voor diegene die gekocht heeft de verplichting voort te betalen, en voor de verkopende partij te leveren, en deugdelijk.
Als, zoals in dit geval, de "tegenpartij" laat weten, ook via PB, het aangebodene te hebben aanvaard, dan is daarmee reeds een overeenkomst tot stand gekomen, zonder dat er een "contract" of iets dergelijks is getekend.
Ik zou de kopende partij in eerste instantie schriftelijk melden zich aan (zijn deel van) de overeenkomst te houden, bij gebreke waarvan je alle schade die je terzake inmiddels geleden hebt, lijdt of nog zult lijden op hem zult verhalen.
groeten en succes.

av jb

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 21:19 #1290225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om kort te gaan neen. Dit is
Om kort te gaan neen. Dit is geen verkoopsite als Ebay waar men in de reglementen heeft staan dat een aankoop bindend is.
Deze site is lauter als communicatiemiddel voor de gebruikers bedoeld. In de sitereglementen staat dat gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor hetgeen ze plaatsen. Als gebruikers afspraken maken via de middelen op deze site dan dienen ze bij een geschil zelf het probleem op te lossen.
Voor wat betreft moderatie. Je vraag omtrent het bindend zijn van PB's mag gesteld worden. Publiek uitverchten van meningsverschillen is echter niet gewenst. Maar dat lijkt me logisch.
Groet,
Támas

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 21:31 #1290228 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic das erg kort
Er wordt hier toch ook van alles en nog wat aangeboden en gevraagd/gezocht? Logisch gevolg dat er dan overeenkomsten ontstaan, welke in voorkomende gevallen tot verschil in inzicht kunnen leiden en inderdaad niet publiekelijk alhier behoren "uitgevochten" te worden, maar daarvan lijkt me vooralsnog geen sprake.

av jb

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:02 #1290233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De site...
is alleen maar het communicatie middel.<h2>Overeenkomst zonder handtekening rechtsgeldig</h2>  
Voor een overeenkomst is een meerzijdige rechtshandeling nodig. Een aanbod en een aanvaarding daarvan, aanbod en aanvaarding bestaan elk uit een wil en een verklaring.(Denk aan de PB's) Er zijn 2 overeenkomsten te onderscheiden, de eenzijdige en meerzijdige overeenkomst. Bij een eenzijdige overeenkomst is er sprake van een overeenkomst met één verbintenis en bij een meerzijdige overeenkomst is er sprake van een overeenkomst met 2 of meer verbintenissen. De bekendste meerzijdige overeenkomst is de koopovereenkomst. (En dat is hier het geval)

Een overeenkomst komt niet alleen tot stand door het tekenen van een contract Vaak denken mensen dat voor het tot stand komen van een overeenkomst er echt een uitdrukkelijke handtekening gezet moet worden, dat is echter niet het geval soms is een gebaar al genoeg. Zoals we hierboven al hebben gezien is voor een overeenkomst een aanbod en aanvaarding nodig, die elk weer uit een wil en verklaring bestaan. Een verklaring hoeft niet altijd schriftelijk gedaan te worden, die is namelijk vormvrij wat wil zeggen dat die ook mondeling gedaan kan worden. In veel gevallen komt er een overeenkomst tot stand zonder dat er letterlijk woorden zijn gewisseld. Een verklaring hoeft niet alleen te blijken uit een mededeling, een handgebaar of een knipoog is ook al voldoende. Denk maar eens aan veilingen waar biedingen worden gedaan door gebaren, zoals het opsteken van de hand of door het knikken met het hoofd waardoor een overeenkomst tot stand komt. Ook door een niet handelen kan dus een overeenkomst tot stand komen door het knikken van ja of nee, of door ergens op te klikken. Denk maar aan websites waar je goederen kunt bestellen door er op te klikken, door het klikken komt er een overeenkomst tot stand. In de veehandel komen overeenkomsten nog altijd tot stand door de handslag.
Maar om je recht te halen, m.a.w. de andere partij te houden aan de algemene voorwaarden die tot een overeenkomst behoren is een ander verhaal.
Daarvoor moet je je rechtsbijstand voor inschakelen, het is een lange weg waarvan je je moet afvragen of dit het waard is.
Mocht het zover komen, zo ik zeker de tegenpartij hierover inlichten.

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:05 #1290236 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic jammer idd

john b schreef : ... en inderdaad niet publiekelijk alhier behoren "uitgevochten" te worden, maar daarvan lijkt me vooralsnog geen sprake.
av jb

Dat dacht ik ook niet en ben ik ook niet van plan. Via rechtsmiddelen mijn gelijk proberen te halen zal ik ook niet doen.
Jammer te moeten vaststellen dat een clublid een ander lid tijden aan het lijntje houdt om uiteindelijk niet over te gaan tot het afgesprokene.
Wolwo

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:22 #1290242 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic jammer
maar ook wrang, Wolwo, deze constatering van een misdraging van een clublid. Noem gewoon naam en toenaam op deze site, de beste bescherming van goedwillende clubleden.

av JB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2010 22:27 #1290244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat lijkt mij....

john b schreef : maar ook wrang, Wolwo, deze constatering van een misdraging van een clublid. Noem gewoon naam en toenaam op deze site, de beste bescherming van goedwillende clubleden.

av JB

GEEN goed idee. Dit een geschil tussen twee leden en mag geen opmaat zijn voor toekomstig handelen. Daarbij is hier maar een kant van het verhaal zichtbaar. Geloof niet dat daar dit medium de geschikte plaats voor is.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-10-2010 22:27 #1290245 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Je moet gewoon je verwachting bijstellen
Het is een veel terugkerende houding.
Het blijft mensenwerk. En mensen doen soms dingen die een ander mens niet leuk vindt. En als je je er aan gaat storen moet je je zelf beschermen. Je kunt/moet ook duidelijker zijn naar de ander. Of aan laten betalen of niet langer als een paar dagen vasthouden. Is best begrip voor en maakt het leven veel makkelijker.
Ik wil iedereen die iets zou komen halen niet gelijk op de koffie hebben. Is het dorp te klein. Dus bescherm je zelf!

Moderators: Jerry Stam