AFKEUR??!?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:19 #1286425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weten

Michael Oud schreef : En daarom is het fijn om een reactie te nuanceren. Als je geen achterbank in je kofferbak hebt, dan hoeft het dus niet.

weten de garage houders dat ook meestal lezen ze snel de nieuwe regeltjes door en dan denken ze dat alle stations dat moeten kunnen??
APK blijft altijd een discussie punt want er zijn regels maar de 1 leeft er strakker naar dan de ander, nu heb je wel steekproeven maar of dat sommige daar van leren is mij een raadsel.

Greetings Tom,  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:20 #1286426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Correct.

Michael Oud schreef : Als je geen achterbank in je kofferbak hebt, dan hoeft het dus niet.

Correct.

Ik heb het overigens gevonden, in het voertuigregelement:<div class="hoofdstuk"> <a href=" lexius.nl/voertuigreglement/artikel5.2.41 " target="_blank">

Hoofdstuk 5. Permanente eisen

Afdeling 2. Personenauto’s

§ 9. Carrosserie

Artikel 5.2.41
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde of vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap of het kofferdeksel aan de voorzijde van het voertuig moeten een goede sluiting waarborgen.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren, de motorkap en het kofferdeksel mag niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast.
4. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het derde lid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:23 #1286427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic witte knippers mogen ook?
Lijkt weer een hopeloos overijverige APK-keurmeester. 
Als het om de voorste knipperlichten gaat verbaast het mij zeker, omdat witte lampjes daar ook altijd mochten. Ook de achterklep lijkt me eerder een 'aandachtspunt' dan een 'afkeurpunt'. Weet wel dat je altijd bezwaar aan kan tekenen tegen een keurmeester. Er komt dan een tweede (opperkeurmeester ofzo?) kijken, als hij in jou voordeel beslist krijgt de APK-keurmeester een 'aantekening' en heb jij weer een APK.
Mijn oom heeft dit ooit gehad toen de auto afgekeurd werd op een 'pluisje' in de veiligheidsgordel van de achterbank. Voor APK-keurmeesters is dit altijd een 'stok achter de deur' omdat zij maximaal 3 aantekeningen mogen hebben en anders volgens mij opnieuw een examen moeten afleggen.
Bij een volstrekt veilige, sterke auto is het natuurlijk onzin om hem af te keuren op dergelijke triviale zaken. Dan ga je je doel voorbij. Ze kunnen altijd een aantekening maken en er eventueel over een jaar nog eens op terug komen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:24 #1286428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope
Bas, daar staat het niet, daar staat "binnen óf buitenzijde".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:33 #1286430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

Michael Oud schreef : Bas, daar staat het niet, daar staat "binnen óf buitenzijde".

Klopt, dat staat er, maar je kunt of, interpreteren als ofwel het een, ofwel het ander, maar ook als of van buiten, of van binnen, net waar je zit (maar natuurlijk niet tegelijk en dat zou en impliceren, niet?), in de zin dat dat dus vanaf beide kanten moet kunnen.Wel een aardige vraag om een naar de RDW te sturen, zal ik eens doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 13:30 #1286433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in de apk-addendums die ik
in de apk-addendums die ik bekeken heb bij 'mijn' keurmeester staat duidelijk als wijziging dat alle deuren van binnen EN buiten geopend moeten kunnen worden, eventuele kindersloten moeten er dus even vanaf voor de keuring.
Over de lekkage. Van tevoren even met remreiniger alle lekjes schoonmaken en afwrijven helpt zeker. Lekken mag niet meer, zweten wel maar ook dat is weer zeer subjectief. Mijn keurmeester wrijft e.e.a. af en controleert dan na even lopen of sturen of er geen duidelijke lekkage is ontstaan. zelfde verhaal bij uitlaat. Zwarte roetsporen zijn lekkage, even afwrijven en kijken of ze weer ontstaan. Bij mij is bv. de aansluiting turbo/blok met koude motor een kleine lekkage. zodra e.e.a. opwarmt sluit alles perfect. Geen afkeur dus ondanks gebleken niet gasdicht.
 Ach, af en toe lijken het net mensen die keurmeesters.
&#160;
Benno
&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 15:59 #1286442 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kinderslot op achterklep
Hallo Volvisti
Ik heb het kinderslot een paar dagen geleden omgezet, zodat de kids van m'n broer vanaf het kinderbankje de achterklep niet open krijgen.  Ik heb liever niet dat ze onderweg uitstappen.  M'n keurmeester zal daar m'n auto niet op afkeuren.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 16:04 #1286444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

Mathy schreef : M'n keurmeester zal daar m'n auto niet op afkeuren.

Klopt, die haalt het kinderslot eraf en kijkt of de deur van binneuit open kan.Als dat lukt, mikt ie hem dicht en als je er zelf niet meer aan denkt, kan ie dus de eerste rit na de keuring gewoon van binnen open.
Niet zo practisch, lijkt me een nuttige aanvulling voor de APK keurmeesters, weer effe dat knoppie terug zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 21:58 #1286462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik werk zelf in een garage
Ik werk zelf in een garage en de APK-ers bij ons zeggen altijd dat je gewoon alles moet controleren als het op deuren aankomt. Dus ook de kindersloten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 22:13 #1286465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, dat snap ik.

Tinus H schreef : Ik werk zelf in een garage en de APK-ers bij ons zeggen altijd dat je gewoon alles moet controleren als het op deuren aankomt. Dus ook de kindersloten.

&#160;
Ja, dat snap ik, maar het gaat mij er om, dat ik met een be-kinderslotte auto binnenkom en een keurmeester dat er af haalt, zonder het aan mij te melden en me weer vrolijk de deur uit stuurt.De eerste rit met een kleuter achterin, wordt toch ineens link, als blijkt dat de APK-ert hem niet eventje weer heeft teruggezet.

(jaja, eigen verantwoordelijkheid, I know, maar als service zou het plezierig zijn, toch?)

Moderators: Jerry Stam