AFKEUR??!?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 23:44 #1082578 door V700 register
AFKEUR??!? is gemaakt door V700 register
Hi,
Kwam er enkele weken geleden achter dat je auto wordt afgekeurd op ongelijke kleur oranje in witte knippers. (De oranje coating op het lampje wil na jaren wel eens vergaan) Tevens afkeur op een gebroken hendel van de achterklep.
Ik heb een lampje in anderhalve minuut vervangen en ben toen begonnen aan het openslopen van de achterklep. Ik moet zeggen dat je daar niet vrolijk van wordt. Alle plastic clips die het binnenpaneel van de achterklep aan de bovenzijde borgen zijn afgebroken (hard geworden natuurlijk) en toen ik zag hoe het het slot was weggestopt tussen allerlei stangen zonk de moed me in de schoenen. Heb alles maar weer teruggemonteerd en heb een dunne lange parker aan de voorzijde in het H-profieltje waaraan de hendel zit geschroefd. (wel voorboren!) De hendel komt tegen de parker aan als je hem naar je toe trekt om de klep te openen. De parker trekt het ontgrendelingsmechanisme van de achterklep net voldoende mee om hem te kunnen openen. Voila; goedgekeurd.
Wie heeft er nog vier van die clips liggen om de bekleding van de achterklep weer vast te kunnen zetten?
Ik ben wel benieuwd naar andere onbegrijpelijke afkeurverhalen, want ik vermoed dat bepaalde garagehouders toch iets extra willen verdienen naast de (magere) apk verdiensten. Men verschuilt zich dan achter verscherpte regelgeving en dat ze de regels helaas niet zelf maken.
Of zie ik nou spoken?
 Groet,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2010 23:53 #1286405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat ik meestal adviseer is,
wat ik meestal adviseer is, ga bij een andere garage langs en vraag daar wat de APK eisen zijn 9 van de 10 pakken het boek er bij en kijken dan of dat er in staat, maar een handel om je koffer klep open te doen kan ik me niet voor stellen, het lampje overigens weer wel, 

Greeting Tom,

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 00:02 #1286406 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Schilfers
Er mogen zelfs geen oranje/zwarte verf-schilfers van het "reeds vervangen" lampje meer in de reflector liggen...........
Dit was een min-puntje bij een APK steekproef bij de 960 van m'n vader.
In België hebben ze één manneke Pis, in NL lopen er aanmerkelijk meer z*kers rond.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 01:32 #1286408 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Reparatiesetje
Hallo Ad
Bedoel je de stukjes plastic aan de achterklepbekleding van de estate?  Daar is een reparatiesetje voor te krijgen.  Kost iets van 12 euro of zo.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 07:10 #1286411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, dit jaar is het nu
Ja, dit jaar is het nu eenmaal verplicht geworden dat alle deuren (dus ook de kofferbak) van binnen en buiten geopend moeten kunnen worden.
Kleurverschil is al jaren een apk-punt. Verschillende tinten oranje of rood of zelfs een vervaagde reflector kunnen al genoeg zijn. helaas erg subjectief want wat de ene keurmeester ok vind keurt de tweede af. Mijn advies is dan ook als je een goede keurmeester hebt om er dan lekker te blijven. Ik kom al jaren bij dezelfde keurmeester, eerlijk naar mij toe en duidelijk in de toepassing van de regels. Als het niet onveilig is wordt er wel eens iets door de vingers gezien omdat hij toch weet dat ik het zsm oplos, een kleurverschil in een lampje kom ik dan ook meestal met een waarschuwing mee weg. Ik blijf er altijd zelf bij bij de keuringen van mijn autos en leer er stiekem iedere keer weer wat bij.
groet,
Benno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 08:35 #1286415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reparatiesetje
ik heb paar jaar terug een achterklepreparatiesetje gekocht bij Estate services in Obdam. Kostte me €10,- plus verzendkosten. Zitten allerlei clipjes en klemmetjes bij om het paneel weer vast te zetten.

gr Alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 10:20 #1286417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neen.

Ad van Houdt schreef : Ik ben wel benieuwd naar andere onbegrijpelijke afkeurverhalen, want ik vermoed dat bepaalde garagehouders toch iets extra willen verdienen naast de (magere) apk verdiensten. Men verschuilt zich dan achter verscherpte regelgeving en dat ze de regels helaas niet zelf maken.
Of zie ik nou spoken?

Nou, of het aan de garagehouder ligt, betwijfel ik ten zeerste.
De APK regels zijn aangepast, in april dit jaar, meen ik en die wijzigingen zijn absoluut de moeite waard om alert op te zijn.
ATF aan je stuurpomp, is ook afkeur.Voorheen niet.Ik begreep dat olielekkage uberhaupt afkeur was, maar de mijne is met lekke keerring wel goedgekeurd.
Enfin, bijblijven als je geen verrassingen wil, is wel zinvol.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 10:32 #1286420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker?

benno schreef : Ja, dit jaar is het nu eenmaal verplicht geworden dat alle deuren (dus ook de kofferbak) van binnen en buiten geopend moeten kunnen worden.

Zeker weten? Bij negen van de tien auto's met een achterklep kan dit niet namelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:02 #1286422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker.

Michael Oud schreef : Zeker weten? Bij negen van de tien auto's met een achterklep kan dit niet namelijk.

Ja, zeker weten.Voorportieren en achterportieren MOETEN van binnenuit geopend kunnen worden (huh? Kinderslot? Nouja.....)De achterklep heeft bij ons nou eenmaal een greep en de keurder mag er naar kijken, maar formeelmag ie hem er niet of afkeuren.Gaat enkel om de portieren en luiken die vanaf de zitplaatsen bereikt kunnen worden m de auto uit te moeten.
Heb je echter een bankje omgekeeurd in de kofferbak, dan MOET dus ook die klep van binnenuit open kunnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:05 #1286423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuance
En daarom is het fijn om een reactie te nuanceren. Als je geen achterbank in je kofferbak hebt, dan hoeft het dus niet.

Moderators: Jerry Stam