Groupbuy animocheck: Aftermarket turbo-timer (timer-ON/timer-OFF) evt met AFR-monitor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 16:48 #1272098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic GJ
Ja, Alexander, ik snap niet waarom er een apart pompje nodig zou zijn, om wat GJ zegt.
Ik tank trouwens altijd met draaiende motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 17:09 #1272102 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tanken
Als ik dat doe met LPG tanken worden er toch wat mensen zenuwachtig/boos hoor.
Als je op de snelweg tankt, moet je de motor gewooneven 2- 3 minuten stationair laten draaien. Als je (zoals de meesten van ons) in de bebouwde kom woont, heeft de motor de laatste paar minuten al niet veel toeren gemaakt / warmte opgebouwd, en is er helemaal geen probleem. Als dat wél zo was, zou ik nu aan mijn --tigste turbo toe zijn.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-04-2010 20:07 #1272116 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic schade bij uitspinnen
GJ en Michael,
ik snap zeker wel dat een draaiende motor oliedruk heeft
als de motor draait, draait de turbo (turbine) ook.
dus: hoe dan ook met of zonder turbotimer moet de motor toch een keer stoppen.

Baseman schreef : Wanneer een motor wordt uitgeschakeld en de oliedruk daalt, kan de uitgeschakelde turbo nog spinnen en stopt uiteindelijk door het uitvallen van de oliedruk, olieloos, wat kan resulteren in extreme hitte en  bij hernieuwd starten lagerschade kan veroorzaken.

dit kan je toch alleen voorkomen door als er olie toevoer blijft bestaan tot het moment dat de turbo (turbine-as) daadwerkelijk stil staat, dus in het geval van een kogelgelagerde turbo tot wel 90 sec na dat de motor is uit gezet, met of zonder Turbo timer?
wat ik bedoel is eigenlijk ik kom de oprit op rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit. dan spint de turbine-as na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk
met afr ik kom aan rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit.motor blijft doordraaien door de Turbo Timer(bijv 120sec)   dan spint de turbine-as ook na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk,
tenzij er een oliepompje bij zit om dit drukloos naspinnen van de turbine-as(zie quote) van de turbo op te vangen door bijvoorbeeld 120 sec door te blijven pompen.
ik heb even gekeken/gemeten en de turbo (kogelgelagerd) draait 78 sec. na (mischien langer maar niet meer hoorbaar) uit zetten vanuit stationair na. dit betekend dat er 78sec geen smering aanwezig is.

wat ik dus dedoel is dat op het moment dat waneer de motor uitgaat na bijvoorbeeld 120 sec nadraaien van de turbotimer er een punt komt dat de motor stop en de turbo turbine naspint, en daar komt de schade zoals in de quote vermeld wordt.
dus heb je volgens mij, om deze schade te voorkomen, een aparte (olie) pomp nodig om de as te blijven smeren tot de turbine-as stil staat, en dat gebeurd pas als de motor al niet meer draait.
er zullen er weinig van ons  met 120km/uur voor de deur stoppen motor uitzetten en en uitstappen, wat op ciruits wel gebeurd, dus de turbo zal niet rood/wit heet zijn op het moment dat de motor uitgezet wordt.
ik zou dus eigenlijk dat laatste (grote) slijtage punt willen ondervangen, door de oliedruk te behouden tot de as stil staat 
nu weet ik dat seat ook een extra pomp heeft (maar ik weet niet of dit een olie of water pomp is) die ong 5 minuten nablijft pompen, om schade te voorkomen en de motor gewoon uit gaat met de sleutel.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 20:16 #1272118 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkoper.

asatter schreef : ...............en daar komt de schade zoals in de quote vermeld wordt.

Voor het geval je struikelt over een slechte vertaling van de tekst van der verkoper: Ik ben enkel the messenger.Het schuingedrukte deel, heb ik NIET zelf verzonnen of zitten typen,maar is een slecte vertaling, deels door Google-translate.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-04-2010 20:19 #1272120 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic leuke weetjes

Wouter1973 schreef : Verder heb ik altijd begrepen dat het ontzettend lang duurt eer je motor d.m.v. stationair draaien warm word, en dat het bovendien niet zo best is voor je motor om na een koude start een poos stationair te draaien....

stukje wat ik tegen kwam
Het onbelast stationair laten draaien van de motor warmt een auto niet sneller op, zoals mensen vaak denken. Een rijdende auto warmt sneller op, omdat de motor harder moet werken. De motor laten lopen terwijl de auto stilstaat, is slecht voor elk type auto én voor het milieu; dat geldt nog meer als de motor koud is, vooral bij lage buitentemperaturen. Doordat de olie niet snel genoeg opwarmt, is er meer slijtage aan de motor. Bij benzineauto’s komt de katalysator niet snel genoeg op temperatuur tijdens het warmdraaien in de kou. Het apparaat werkt dan niet of nauwelijks, met extra uitstoot van luchtverontreinigende stoffen tot gevolg.
EDIT dit is waarom volvo de standkachel heeft geleverd (en levert) EDITGezondheidBij min twee graden is de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van een koude benzinemotor die stationair draait ruim vier keer groter dan van een warme motor.
 De uitstoot van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) is zelfs acht keer groter.
 Naast deze twee stoffen komen er ook PAK’s, CO, Lachgas en ultra-fijn stof (pm 2,5) vrij. Al deze stoffen zijn schadelijk voor de gezondheid.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 08:09 #1272161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra pomp + timerrelais ?

asatter schreef : nu weet ik dat seat ook een extra pomp heeft (maar ik weet niet of dit een olie of water pomp is) die ong 5 minuten nablijft pompen, om schade te voorkomen en de motor gewoon uit gaat met de sleutel.

Volvo 480 heeft ook zoiets, heb ik Bas wel eens horen zeggen. Zo'n ding monteren en timer relais wat je indrukt voordat je de sleutel omdraait om motor uit te zetten lijkt me dan makkelijker/beter, vooral omdat je dan niet om contactslot/immobilizer heen hoeft. Wellicht niet goedkoper. Heb overigens geen interesse.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2010 10:13 #1272170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ....noodzaak?
Even los van alle theoretische uiteenzettingen over het nut en de noodzaak van zo'n timer, heb ik een aantal vragen/opmerkingen:

1. Een veelgehoord argument op het forum is het feit dat de wijze waarop Volvo heeft nagedacht over bepaalde problemen en oplossingen over het algemeen zeer hoog wordt ingeschat. Concreet: voor veel zaken op dit forum geldt kennelijk het argument dat Volvo het zelf wel bedacht zou hebben als het echt nodig zou zijn geweest. Volvo heeft echter geen standaard timer en naloop-oliepomp ingebouwd. Waarom zou het dus nodig zijn?
2. Ik krijg op het forum niet de indruk dat voor de Volvo turbomotoren de turbo's niet aan te slepen zijn omdat ze allemaal in de soep draaien. Sterker nog: volgens mij zijn er genoeg voorbeelden van turbo's die al 4 ton of meer probleemloos meegaan. Zonder specifieke aandacht voor stationair nalopen of zonder extra turbo-timer. Met andere woorden: is er een praktische noodzaak? Volgens mij niet, waardoor het belangrijkste argument om zo'n timer te installeren zou zijn dat je het leuk vind om dat te doen. Niks mis mee, maar laat dat dan ook het argument zijn.

Even voor mijzelf: ik heb een B230FK met mbc, rij al bijna een jaar op ca. 0,7 bar turbodruk. Ik gebruik de turbo regelmatig, zij het niet in extreme mate. Ik besteed werkelijk nooit aandacht aan het 2 tot 3 minuten stationair laten lopen voor ik de motor uitzet, en ik heb geen enkel probleem. Ik ben niet overtuigd van de noodzaak om dat wel te doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC