Groupbuy animocheck: Aftermarket turbo-timer (timer-ON/timer-OFF) evt met AFR-monitor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die vraag heb ik gesteld, ik wacht nog op antwoord.Chilm schreef : Dat "uit zich zelf starten" gaat dat wel samen met het alarm enzo, weet jij dat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ok, helder. Ik voorzie dan toch wel wat lastigheden:als het ding automatisch kan starten zul je je auto in de winter dus op de handrem moeten zetten, en niet (zoals wordt aangeraden i.v.m. vastvriezende handrem) in de 1e versnelling moeten zetten. Verder heb ik altijd begrepen dat het ontzettend lang duurt eer je motor d.m.v. stationair draaien warm word, en dat het bovendien niet zo best is voor je motor om na een koude start een poos stationair te draaien. Het voordeel door de drie minuten naloop vervalt daarmee volgens mij...Baseman schreef :
Mogelijk is dat mijn fout.Ik heb de omschrijving vertaalt met google en aangepast waar nodig, maar nu ik het teruglees niet helemaal feilloos, zie ik.Wouter1973 schreef : Met name door de slechte formulering van de fabrikant en het gebrekkige Nederlands waarin dat gebeurt is mij, zelfs na drie keer goed lezen, volslagen onduidelijk wat deze timer doet. De motor opwarmen? Hoe dan? En hoezo kan dat ding de motor koelen?
De uitleg van Kevin is inderdaad correct.
Ding kan bijvoorbeeld 3 minuten je motor laten draaien, om de motorolie nog even rond te pompen ter afkoeling van datgeen er olie nodig heeft, in dit geval de turbo.Tevens kan hij inderdaad de motor starten (in bijvoorbeeld de winter) op een bepaald tijdstip, om op te warmen en dus ook om de auto voor te verwarmen, waardoor je minder of niet hoeft te krabben.
[edit]Ik heb geprobeerd de tekst leesbaarder aan te passen.....[end edit]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien daarna een zonnige zaterdag gezamelijk inbouwen?Baseman schreef :
Nog niet.Ik heb net het schema opgevraagd om te zien of het te doen is, maar nog niet ontvangen.jblokzijl schreef : .....hoe eenvoudig dit is in te bouwen...ofniet...enig idee?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt, met een automaat is dat makkelijker.Echter, wat dat starten betreft, dat is een keuze he, je kunt het ook niet doen en hem alleen als naloop instellen.Wouter1973 schreef : Ok, helder. Ik voorzie dan toch wel wat lastigheden:als het ding automatisch kan starten zul je je auto in de winter dus op de handrem moeten zetten, en niet (zoals wordt aangeraden i.v.m. vastvriezende handrem) in de 1e versnelling moeten zetten. Verder heb ik altijd begrepen dat het ontzettend lang duurt eer je motor d.m.v. stationair draaien warm word, en dat het bovendien niet zo best is voor je motor om na een koude start een poos stationair te draaien. Het voordeel door de drie minuten naloop vervalt daarmee volgens mij...
Koude stationairstart hebben we het inderdaad al eens over gehad, de uitkomst was volgens mij niet eenduidig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hoe werkt dit dan?Baseman schreef : Een groot deel van de motorslijtage wordt veroorzaakt, wanneer de motor koud is of onmiddellijk nadat de motor uitgeschakeld is en er olie ophoopt of juist wegloopt op plaatsen waar dat niet de bedoeling is.. Wanneer een motor wordt uitgeschakeld en de oliedruk daalt, kan de uitgeschakelde turbo nog spinnen en stopt uiteindelijk door het uitvallen van de oliedruk, olieloos, wat kan resulteren in extreme hitte en bij hernieuwd starten lagerschade kan veroorzaken.
zit er een (olie)pompje bij om de de uitgeschakelde turbo die nog spint van olie te voorzien als de AFR Timer de motor uit zet? en hoelang blijft deze dan pompen?
oliefilmglijlagers zoals de (meeste) turbo's die we hebben staan na 10 tot 20 sec. wel stil, echter kogelgelagerde kunnen wel 60 tot 90 seconde doordraaien op het moment van stationair naar uit, dan zou het idd mooi zijn als je dan een (olie)pomp zou hebben voor de koeling en smering.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
dit kan je toch alleen voorkomen door als er olie toevoer blijft bestaan tot het moment dat de turbo daadwerkelijk stil staat, dus in het geval van een kogelgelagerde turbo tot wel 90 sec na dat de motor is uit gezet, met of zonder Turbo timer?Baseman schreef : Wanneer een motor wordt uitgeschakeld en de oliedruk daalt, kan de uitgeschakelde turbo nog spinnen en stopt uiteindelijk door het uitvallen van de oliedruk, olieloos, wat kan resulteren in extreme hitte en bij hernieuwd starten lagerschade kan veroorzaken.
wat ik bedoel is eigenlijk ik kom de oprit op rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit. dan spint de turbo na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk
met afr ik kom aan rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit.motor blijft doordraaien door de Turbo Timer(bijv 120sec) dan spint de turbo na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk,
tenzij er een oliepompje bij zit om dit drukloos naspinnen van de turbo op te vangen door bijvoorbeeld 120 sec door te blijven pompen.

en is deze timer snel uit te zetten? bijv. bij de benzine pomp,anders moet je buiten wachten tot de motor uit is voordat je kan gaan tanken.
of even de auto opzij zetten.
verder vraag ik me af of er geen conficten ontstaan met startonderbrekers, centrale deurvergrendeling, alarmsysteem en/of close-windows systemen.
want als de motor draait kan ik de centrale deurvergrendeling met alarm (volvo guard) niet inschakelen, deze reageert niet, ook branden de lampjes niet.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-

Sleutel hoeft niet in het contact te blijven.