Groupbuy animocheck: Aftermarket turbo-timer (timer-ON/timer-OFF) evt met AFR-monitor

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2010 21:29 #1271921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag.

Chilm schreef : Dat "uit zich zelf starten" gaat dat wel samen met het alarm enzo, weet jij dat?

Die vraag heb ik gesteld, ik wacht nog op antwoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2010 10:01 #1271943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

Baseman schreef :

Wouter1973 schreef : Met name door de slechte formulering van de fabrikant en het gebrekkige Nederlands waarin dat gebeurt is mij, zelfs na drie keer goed lezen, volslagen onduidelijk wat deze timer doet. De motor opwarmen? Hoe dan? En hoezo kan dat ding de motor koelen?

Mogelijk is dat mijn fout.Ik heb de omschrijving vertaalt met google en aangepast waar nodig, maar nu ik het teruglees niet helemaal feilloos, zie ik.
De uitleg van Kevin is inderdaad correct.
Ding kan bijvoorbeeld 3 minuten je motor laten draaien, om de motorolie nog even rond te pompen ter afkoeling van datgeen er olie nodig heeft, in dit geval de turbo.Tevens kan hij inderdaad de motor starten (in bijvoorbeeld de winter) op een bepaald tijdstip, om op te warmen en dus ook om de auto voor te verwarmen, waardoor je minder of niet hoeft te krabben.

[edit]Ik heb geprobeerd de tekst leesbaarder aan te passen.....;-)[end edit]

Ok, helder. Ik voorzie dan toch wel wat lastigheden:als het ding automatisch kan starten zul je je auto in de winter dus op de handrem moeten zetten, en niet (zoals wordt aangeraden i.v.m. vastvriezende handrem) in de 1e versnelling moeten zetten. Verder heb ik altijd begrepen dat het ontzettend lang duurt eer je motor d.m.v. stationair draaien warm word, en dat het bovendien niet zo best is voor je motor om na een koude start een poos stationair te draaien. Het voordeel door de drie minuten naloop vervalt daarmee volgens mij...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2010 10:17 #1271945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inbouwen

Baseman schreef :

jblokzijl schreef : .....hoe eenvoudig dit is in te bouwen...ofniet...enig idee?

Nog niet.Ik heb net het schema opgevraagd om te zien of het te doen is, maar nog niet ontvangen.

Misschien daarna een zonnige zaterdag gezamelijk inbouwen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2010 10:23 #1271946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KLopt, deels.

Wouter1973 schreef : Ok, helder. Ik voorzie dan toch wel wat lastigheden:als het ding automatisch kan starten zul je je auto in de winter dus op de handrem moeten zetten, en niet (zoals wordt aangeraden i.v.m. vastvriezende handrem) in de 1e versnelling moeten zetten. Verder heb ik altijd begrepen dat het ontzettend lang duurt eer je motor d.m.v. stationair draaien warm word, en dat het bovendien niet zo best is voor je motor om na een koude start een poos stationair te draaien. Het voordeel door de drie minuten naloop vervalt daarmee volgens mij...

Klopt, met een automaat is dat makkelijker.Echter, wat dat starten betreft, dat is een keuze he, je kunt het ook niet doen en hem alleen als naloop instellen.
Koude stationairstart hebben we het inderdaad al eens over gehad, de uitkomst was volgens mij niet eenduidig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2010 12:22 #1271963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Simpeler
Een eenvoudiger oplossing voor die verantwoorde naloop, is door de laatste minuten gewoon rustig te rijden met laag toerental. Dat scheelt meer dan de 40 euro die dat ding kost, plus een sloot brandstof en is beter voor de motor, dan stationair laten draaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-04-2010 12:03 #1272060 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic Baseman schreef:Een groot

Baseman schreef : Een groot deel van de motorslijtage wordt veroorzaakt, wanneer de motor koud is of onmiddellijk nadat de motor uitgeschakeld is en er olie ophoopt of juist wegloopt op plaatsen waar dat niet de bedoeling is.. Wanneer een motor wordt uitgeschakeld en de oliedruk daalt, kan de uitgeschakelde turbo nog spinnen en stopt uiteindelijk door het uitvallen van de oliedruk, olieloos, wat kan resulteren in extreme hitte en  bij hernieuwd starten lagerschade kan veroorzaken.
 

hoe werkt dit dan?
zit er een (olie)pompje bij om de  de uitgeschakelde turbo die nog spint van olie te voorzien als de AFR Timer de motor uit zet? en hoelang blijft deze dan pompen?
oliefilmglijlagers zoals de (meeste) turbo's die we hebben staan na 10 tot 20 sec. wel stil, echter kogelgelagerde kunnen wel 60 tot 90 seconde doordraaien op het moment van stationair naar uit, dan zou het idd mooi zijn als je dan een (olie)pomp zou hebben voor de koeling en smering.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 12:13 #1272063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor
Nou, de motor blijft dus draaien, dus ook de oliepomp.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-04-2010 13:06 #1272072 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic klopt
@ michae, klopt maar wat ik niet snap is het volgende

Baseman schreef : Wanneer een motor wordt uitgeschakeld en de oliedruk daalt, kan de uitgeschakelde turbo nog spinnen en stopt uiteindelijk door het uitvallen van de oliedruk, olieloos, wat kan resulteren in extreme hitte en  bij hernieuwd starten lagerschade kan veroorzaken.
 

dit kan je toch alleen voorkomen door als er olie toevoer blijft bestaan tot het moment dat de turbo daadwerkelijk stil staat, dus in het geval van een kogelgelagerde turbo tot wel 90 sec na dat de motor is uit gezet, met of zonder Turbo timer?
wat ik bedoel is eigenlijk ik kom de oprit op rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit. dan spint de turbo na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk
met afr ik kom aan rijden, ik stop (op dat moment 700/800 toeren) en ik zet de motor uit.motor blijft doordraaien door de Turbo Timer(bijv 120sec)   dan spint de turbo na (bijv de max 90 sec)zonder oliedruk,
tenzij er een oliepompje bij zit om dit drukloos naspinnen van de turbo op te vangen door bijvoorbeeld 120 sec door te blijven pompen.
 
en is deze timer snel uit te zetten? bijv. bij de benzine pomp,anders moet je buiten wachten tot de motor uit is voordat je kan gaan tanken.
of even de auto opzij zetten.
verder vraag ik me af of er geen conficten ontstaan met startonderbrekers, centrale deurvergrendeling, alarmsysteem en/of close-windows systemen.
want als de motor draait kan ik de centrale deurvergrendeling met alarm (volvo guard) niet inschakelen, deze reageert niet, ook branden de lampjes niet.
 
 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 13:06 #1272073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleutel
Is dat nou wel zo handig? Om de motor vroeger te laten starten of na te laten draaien, moet, neem ik aan, de sleutel in het contactslot blijven zitten. Zeker als er een immobilizer in de sleutel is ingebouwd. Laat je dan de hele nacht de sleutel in het contact, of sta je iets vroeger om die er in te steken? En na het nadraaien, ga je dan naar buiten om de sleutel er uit te halen?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2010 14:53 #1272085 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Een stationair draaiende motor heeft gewoon oliedruk, is geen apart pompje voor nodig.
 
Sleutel hoeft niet in het contact te blijven.
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD