We zijn over! (Ford --> Geely)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 00:09 #1271154 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vrijheid blijheid

Jan-Geert schreef : hmmm , ik denk dat de meesten hier nog niet in een modernere volvo gereden hebben.. :P
rijd nu een v70 tdi classic van 98 met 424000 op de teller , maar heb nog nooit zo weinig ellende met een auto gehad vergeleken met de 940's die ik gehad heb , van de 960 nog maar te zwijgen....

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat en dat het inderdaad zomaar zou kunnen dat veel van onze forum/clubleden nog niet in een moderne, zeg vanaf 2000, Volvo hebben gereden. Onbekend maakt onbemind?

struis schreef : Of je hier zo blij mee moet zijn...........
Volg de geschiedenis maar een eens van "Wartsila"!
Ik had liever gehad dat er een meer gepasioneerde club geld in Volvo gestoken had, zoals Spyker (dubieuze RUS geldschieters)
Ik weet nl zeker dat er een markt is voor producten met een eigen "Smoel".

Ik moest Wartsila (in goed Nederlands) even Google-en en Wikipedia-en. Ik las dat Wartsila is overgenomen door Chinezen en dat een groot aantal van de banen gaat verdwijnen of is verdwenen. Ik neem aan dat je daarop doelt.
Toch is bij Volvo en Geely het idee van de overname anders: Het gaat Geely erom grip te krijgen op de premium markt, waarin Volvo dus al een jaar of 80 auto's voor bouwt. Wie zegt trouwens dat de mensen van Geely niet gepassioneerd zijn over auto's bouwen? En wie zegt dat ze de Zweden niet meer de auto's met eigen smoel laten bouwen?
De premium markt is waan-zin-nig lastig te penetreren. En al helemaal als nieuwe, onbekende en ook nog eens Chinese fabrikant. Dan heb je alles tegen. Je kan de kwaliteit op gebied van engineering, design en ook nog eens de centen in huis hebben, maar alleen al het feit dat je als fabrikant uit China komt schrikt Europese en Amerikaanse kopers af. Of zorgt er op een andere wijze voor dat ze niet voor jou kiezen. Ook de locale (enorm groeiende) markt is verzot op de Europesche premiums.
Een premium merk introduceren en succesvol auto's verkopen is een operatie die enorm veel investering eist (niet direct een probleem voor booming China) en dan nog eens een jaartje of 15 a 20 gaat duren (wel een probleem). Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoeveel moeite Toyota heeft moeten doen om Lexus als serieuze speler met eigen gezicht, en nu ook met een schare liefhebbers, op de markt te zetten. Geely wil sneller werken en ziet een enorme buitenkans een merk te kopen dat eigenlijk veel meer waard is dan 1.8 miljard Dollar. Ford heeft er in '99 6,5 voor betaald...
Geely zou er absoluut geen baat bij hebben Volvo uit te kleden. Dan zijn ze de investering compleet kwijt. Die investering zal zich nooit zo snel terug verdienen als gebeurd met een succesvol lopend bestaand premium merk. Als je de berichten in de media hebt gevolgd weet je ook dat Geely Volvo de volledige vrijheid biedt en alle banen en productiefaciliteiten behouden blijven.
Waar komt de zo negatieve houding jegens de Chinezen vandaan? Zonder tussenkomst van deze lui was Volvo wellicht (in een heel erg worst-case-scenario) een zelfde lot als Hummer voorgeschoteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
30-03-2010 02:09 #1271158 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic 1999 net geen 2000

Niels 944 16V schreef : Ik denk dat je de spijker op de kop slaat en dat het inderdaad zomaar zou kunnen dat veel van onze forum/clubleden nog niet in een moderne, zeg vanaf 2000, Volvo hebben gereden. Onbekend maakt onbemind?

hij was idd niet van 2000 maar 1999  een zwarte S80 zag er leuk uit en we hebben het maar geprobeerd, helaas geen succes geweest ook deze had last van een wel of toch niet dimmende spiegel en uiteindelijk helemaal over leden steeds meldingen van service en storingen met engine check. ook 2 bobines even defect geweest.
bij de 940 kan er wel eens iets kapot maar als je het wil vervangen is het teminste nog betaalbaar, 1 bobine voor een 940 is voor redelijk geld te krijgen, en de is redelijk makkelijk te vinden, bij de s80 moesten we toch maar frutsel of knutselcars in enschede €320 lichter nieuwe pitjes erin en 2 bobones, en vervolgens onderweg weer een service engine melding
dus terug en bleek toch dat er iets niet goed was, testkast gaf geen fout en dan moeten de monteurs nagaan denken en dat kost pas geld, eerst duurt het even, dan gaan ze overleggen, en dan vertellen ze dat ze het toch niet weten.2 uur voor niets, teminste de rekening voor de uren krijg je natuurlijk wel.
tot er een oudere monteur kwam kijken en er de bougies (die net daarvoor don weg vervangen waren voor dezelfde die er in zaten) controleerde die bleken de verkeerde warmte te hebben, de 2 oude bobines erop perfect lopen maar de nieuwe niet terug nemen hé , nee die zijn gebruikt. JA 8 minuten ongeveer.
paar maanden gereden met dat ding (vooral mijn vader) maar uiteindelijk toch maar weer weggedaan het is en zal nooit het gedrag van een 940 krijgen.
maar slecht rijden doet het zeker niet, het is stiller en loopt best mooi, alleen als je er ellende mee krijgt loopt het gewoon in de papieren en rollen de knaken met stapels je zak uit.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 10:42 #1271174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic monteurs
[/quote]hij was idd niet van 2000 maar 1999  een zwarte S80 zag er leuk uit en we hebben het maar geprobeerd, helaas geen succes geweest ook deze had last van een wel of toch niet dimmende spiegel en uiteindelijk helemaal over leden steeds meldingen van service en storingen met engine check. ook 2 bobines even defect geweest.
bij de 940 kan er wel eens iets kapot maar als je het wil vervangen is het teminste nog betaalbaar, 1 bobine voor een 940 is voor redelijk geld te krijgen, en de is redelijk makkelijk te vinden, bij de s80 moesten we toch maar frutsel of knutselcars in enschede €320 lichter nieuwe pitjes erin en 2 bobones, en vervolgens onderweg weer een service engine melding
dus terug en bleek toch dat er iets niet goed was, testkast gaf geen fout en dan moeten de monteurs nagaan denken en dat kost pas geld, eerst duurt het even, dan gaan ze overleggen, en dan vertellen ze dat ze het toch niet weten.2 uur voor niets, teminste de rekening voor de uren krijg je natuurlijk wel.
tot er een oudere monteur kwam kijken en er de bougies (die net daarvoor don weg vervangen waren voor dezelfde die er in zaten) controleerde die bleken de verkeerde warmte te hebben, de 2 oude bobines erop perfect lopen maar de nieuwe niet terug nemen hé , nee die zijn gebruikt. JA 8 minuten ongeveer.
paar maanden gereden met dat ding (vooral mijn vader) maar uiteindelijk toch maar weer weggedaan het is en zal nooit het gedrag van een 940 krijgen.
maar slecht rijden doet het zeker niet, het is stiller en loopt best mooi, alleen als je er ellende mee krijgt loopt het gewoon in de papieren en rollen de knaken met stapels je zak uit.
[/quote]
Maar dit verhaal is toch geheel te wijten aan onkundige monteurs, op de binnenspiegel na? En was dat de Volvo dealer waar je aan refereert?
Niet dat die het altijd weten, want bij mijn 944 hebben ze de distributie verkl##t, maar toch. Een moderne auto als de S80 kennen ze over het algemeen wél. Ik heb alle S80 versie's (oud, facelift model en de huidige) die er bestaan gereden en kan niet anders zeggen dat het heerlijk ruime reiswagens zijn met superieure stoelen en comfort. De 940 is i.v.m. een S80 maar een stuiterend hok. Ik heb zelf bijna een fully loaded S80 T6 gekocht, een (hele) tijd geleden. Het was dat de verkoper (dealert!) een buitengewoon arrogant type was, anders had ik nu die auto gereden.
Wat dat betreft ken ik je frustratie's over slechte service, maar dat kun je het merk zelf niet of nauwelijks aanrekenen. (een beetje scholing zou op zijn plaats zijn)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 10:50 #1271175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Typisch weer een gevalletje
Typisch weer een gevalletje "wat er niet op zit, kan ook niet kapot".
áls er iets kapot gaat is het vaak inderdaad duurder, maar je krijgt er in dit geval wel een technisch geavanceerdere auto met een hoger comfort voor terug. En dat is in mijn persoonlijke optiek ook veel waard.
Dus waar ligt de keuze: meer comfort of meer centjes in 't broekzakje houden. Dat is waar het grofgezegd allemaal om draait.
(Met dit zeg ik niet dat modernere auto's per definitie meer kapot gaan, maar de kans is wel groter)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 10:53 #1271176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies

Niels 944 16V schreef : Wat dat betreft ken ik je frustratie's over slechte service, maar dat kun je het merk zelf niet of nauwelijks aanrekenen. (een beetje scholing zou op zijn plaats zijn)

Maar dat is nou net de gein: bij die bakstenen van ons kun je het gewoon zelf doen! Bij de nieuwere types is dat een stuk moeilijker: Ingewikkelde electronica, weinig sleutelruimte door voorwielaandrijving.Dat argument geldt overigens natuurlijk niet alleen voor Volvo, maar alle merken.
Wat de 7/900 liefhebbers volgens mij gemeen hebben is dat ze van 'ouderwets' houden, en dat is subjectief.
Volvo is wel relatief lang door gegaan met het maken van 'ouderwetse' auto's en dat maakt het afscheid misschien moeilijker...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 12:25 #1271195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de goede orde
en duidelijkheid: ik heb wél met moderne Volvo's gereden en ook met 2 of drie andere merken.
(Ik moet wel opmerken dat ik geen dieselman ben, maar dat heeft niets met kwaliteit te maken)

Ik mis (net als in dat blad IntoVolvo trouwens) de kritische kijk op dingen bij sommige reacties. Dat mag, maar is weinig realistisch in mijn ogen.
En zeggen dat bij anderen die ellende ook bestaat is helemaal een zwaktebod. Die anderen koos ik daarom ook niet.
Ik zie de mindere kanten van mijn grote liefdes ook gewoon, dat maakt de liefde niet minder hoor. (psychologie is vast érg off-topic!)
We hebben het bij de moderne auto's veel méér dan vroeger over Marketing en Gevoel en porduct in de markt zetten. Dát veroorzaakt percieved quality.
In IntoVolvo wordt bijvoorbeeld geschreven over de "familiegelijkenis van de Volvo's". In werkelijkheid moet je natuurlijk 20 keer in je spiegeltje kijken om erachter te komen of het een C30, een V70 of wat dan ook is dat achter je zit. En begin nou niet over mijn ogen, want als reclamefotograaf zijn die nog steeds prima. Ik heb eens met een artdirector gewerkt die bij een shoot voor parfums elk ogenblik zei: we communiceren emotie hoor!! Flauwekul natuurlijk: we geven het product kwaliteiten mee die het helemaal niet heeft. Percieved quality inderdaad.
It's a living, en een verdraaid leuk vak, maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het werkt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 15:00 #1271220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet helemaal waar
en duidelijkheid: ik heb wél met moderne Volvo's gereden en ook met 2 of drie andere merken.
(Ik moet wel opmerken dat ik geen dieselman ben, maar dat heeft niets met kwaliteit te maken)
Ik mis (net als in dat blad IntoVolvo trouwens) de kritische kijk op dingen bij sommige reacties. Dat mag, maar is weinig realistisch in mijn ogen.
En zeggen dat bij anderen die ellende ook bestaat is helemaal een zwaktebod. Die anderen koos ik daarom ook niet. Ik heb Into Volvo maar een of twee keer gelezen, dus ik ken het blad niet echt.
Een zwaktebod is die stelling van diverse mensen die hierboven reageren in mijn ogen niet; het is de realiteit. Er is niets zo complex als een moderne auto. Dus gaat er overal wel eens wat kapot. Dat is niet leuk, niet fijn, misschien ook niet goed, maar helaas wel gewoon de realiteit. Geen enkel merk kan een 100% feilloze auto bouwen, die ook nog eens op tijd in de markt gezet kan worden (want tegenwoordig mogen ze niet meer 15 jaar zoals vroeger, maar enkel ongeveer 2 a 3 jaar ontwikkelingstijd aan een nieuwe auto besteden) en deze ook nog eens voor een fatsoenlijke en concurrende prijs verkopen (zoals hierboven al staat wordt er niet of nauwelijks winst gemaakt op de verkoop van nieuwe auto's) Er komt zoveel bij kijken dat het overal wel eens een keertje érgens op misgaat, ook bij Volvo, helaas.
Ik zie de mindere kanten van mijn grote liefdes ook gewoon, dat maakt de liefde niet minder hoor. (psychologie is vast érg off-topic!)
We hebben het bij de moderne auto's veel méér dan vroeger over Marketing en Gevoel en porduct in de markt zetten. Dát veroorzaakt percieved quality.Dan begrijp je het begrip perceived quality niet helemaal, zo lijkt het. Dat heeft namelijk niet direct iets te maken met marketing, maar de wijze waarop mensen het product beleven. Het kan wel aangestuurd of opgezet worden door marketing, en in samenwerking met engineering en design afdelingen uitgevoerd worden. Perceived quality kan zitten in materiaal gebruik, in hoe de deuren klinken als ze dichtslaan (Bij Mercedes-Benz werken daar fulltime drie engineers aan!) hoe het leer en het kunststof ruikt, hoe de motor/uitlaat klinkt, hoe knopjes klinken en aanvoelen, hoe interieur en exterieur gestyled zijn, noem maar op.
In IntoVolvo wordt bijvoorbeeld geschreven over de "familiegelijkenis van de Volvo's". In werkelijkheid moet je natuurlijk 20 keer in je spiegeltje kijken om erachter te komen of het een C30, een V70 of wat dan ook is dat achter je zit. En begin nou niet over mijn ogen, want als reclamefotograaf zijn die nog steeds prima.Hier heeft Into Volvo het toch echt aan het correcte eind. Voor binnen Europesche markten werkt het namelijk het beste als je je producten een familiegelijkenis meegeeft, een sterke brand identity, merk DNA, noem het maar op. Alle Europesche merken doen dit. Dat heeft niet alleen met de opzet van de neus en achterzijde te maken, maar ook bijvoorbeeld met surfacing (de wijze van behandeling van de oppervlaktehuid) shutlines (carrosserie deelnaden) stance (de wijze waarop de auto op zijn pootjes staat) en vele andere zaken.
Volvo echter heeft binnen het modellengamma een behoorlijk sterkere differentiatie op gebied van bovengenoemde punten dan vele andere merken. Dus zonder brutaal te willen zijn, maar dan is er toch iets niet helemaal in orde met de oogjes. :-) Misschien is het een kwestie van niet willen zien? Het verschil tussen surfacing van een S40 en S80 is (buiten het formaat dus) echt groter dan bijvoorbeeld 240 740/940.
Ik heb eens met een artdirector gewerkt die bij een shoot voor parfums elk ogenblik zei: we communiceren emotie hoor!! Flauwekul natuurlijk: we geven het product kwaliteiten mee die het helemaal niet heeft. Percieved quality inderdaad. It's a living, en een verdraaid leuk vak, maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het werkt.Waarom is de uitspraak van de Art Director onzin? Op dezelfde wijze voel jij je verbonden met je 940, zeg je een paar zinnen eerder...
Strikt gezien is volgens jouw stelling iedere vorm van emotie gekoppeld aan een product onzin, wat dan weer psychologisch gezien klopt natuurlijk! Want waarom zou je bijvoorbeeld 10 verschillende truien kopen? Als je er een vindt die goed zit koop je gewoon 10x dezelfde trui. Toch doet niemand dat, verschillende kleding is leuker, voel je je prettiger bij. Kan je een keer wat anders aan en zo. Maar is opzich, strikt gezien, dus niet nodig.
De autobranche hangt aan elkaar van emotie, want alle andere unique selling points van vroeger (zoals degelijkheid, betrouwbaarheid, veiligheid) zijn nu "standaard" bij iedere moderne Europesche auto. Emotie is het enige waarop nog écht onderscheid gemaakt kan worden, precies zoals de artdirector beweerde. Een BMW rijder wil vaak niet in een Benz stappen en andersom. Is de Beamer dan echt technisch superieur aan de Benz? Vroeger was dit helemaal sterk; mensen reden gewoon 30 jaar Opel, of wel merk dan ook. Als je mensen aan je wil binden zal je met emotie moeten werken. En blijkbaar werkt het ook, naders zouden er geen nieuwe auto's meer verkocht worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 15:21 #1271221 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blij
Ik ben blij dat jij dat allemaal zo goed en zeker weet Niels. Werk je bij Volvo?
EDIT: Oh, ik zie het net in je profiel: ik ben aan het praten met een (automotive) designer. Stom van me.
Natuurlijk zie je de dingen zo.
Ik ben hier zinloos bezig, dus zeg niets meer..

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 23:25 #1271297 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Emotie.
Voor mensen zoals wij zijn auto's emotie. En daar past objectiviteit slecht bij.
Objectief gesproken was mijn S80 D5 uit 2004 in alle opzichten een fantastische auto. Twee ton zonder noemenswaardige problemen en nog steeds in topstaat. De S90 uit 1998 kocht ik als een wat onderkomen lease-auto in 2005. Wel met maar 130000 km op de klok. Inmiddels helemaal in topstaat maar wel bijna een complete auto in geinvesteerd. Stoelen van de s80 zijn nog beter dan in de s90 en ook het algehele rijcomfort staat in de s80 op een hoger peil.
Maar toch: de S90 is er nog steeds en de S80 heeft het veld geruimd. En dat is de emotie. De laatste achterwielaangedreven Volvo met karakter. Niet foutloos maar o zo mooi en tijdloos. 
Om eerlijk te zijn: ondanks dat nieuwe auto's over het algemeen heel goed, veilig en comfortabel zijn Ik heb er niets mee. Gewoon een manier om mee van A naar B te rijden. Naar mijn oude auto's kan ik in de schuur soms op een oude stoel zomaar een kwartiertje zitten kijken en genieten. Het eigen smoel, het eigen karakter uit een tijd die niet weer komt en zoals auto's ook niet meer gebouwd zullen worden. Ach, hoe maf kun je zijn.

Groeten, Jan.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2010 00:02 #1271301 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Retorisch?
Halllo Jan

jsnijder schreef : Ach, hoe maf kun je zijn.

Je bent voorzitter geweest en nu erelid van deze club prettig gestoorden.  Zegt dat genoeg? 
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam