960-APK en toch ongevraagd olie ververst. Wat nu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan we wel voorstellen, dat het een geweldige rotzooi kan geven, alle olie tot de onderste rand van het filter loopt er dan in één keer uit en dat zou zomaar 1 litertje of meer kunnen zijn.Overigens kan een volle synthetische Shell Helix, of een andere merk in de garage zomaar € 25.- per liter kosten.
Ik ben het verder wel met Dalhuisen eens en vindt het wel een toppunt van zuinigheid, nog één stapje verder en je vraagt je garage om als je met stikstof gevulde banden hebt, om die stikstof op te vangen en opnieuw te gebruiken als je nieuwe banden laat monteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
vergeet niet dat ook een keuring betaald moet worden, verder BTW. Dus het bedrag is niet alleen voor olie.
Ik vind het verkeerde zuinigheid , om alleen het filter te vervangen, maar ja het is de keus van de indiener.
Hej då
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat maar eens een schilder komen voor een prijsopgave en zeg dan maar eens, dat je zelf de verf koopt, die zie je nooit meer terug hoor ! !
ik was van mening dat ik de olie er al af had toen ik het filter wisselde, maar toen ik ging zoeken naar de karterplug bleek deze nog gewoon vast in de pan te zitten.
ook ik vind het niet gebruikelijk om alleen het filter te vervangen, zoals meerdere al aangeven
verder vergeten we in dit verhaal dat de dienstverlener er niet zit om vliegen te vangen maar om ook brood op de plank te krijgen, dus vergeet vooral niet de arbeids tijd van de garage en de afvoer afgewerkte olie in de berekeningen
mee te nemen en dat is al gauw 60 euro per uur. (en elke 5000km een liter olie bijvullen zou ik me eerder druk om gaan maken)
zullen er een half uur voor rekenen dus ong 30 euro, dan wordt een olie al een heel stuk goedkoper, en pak dan eens een ander sommetje.
15000 km is voor een auto mormaal zonder olie bij te vullen als dit 125 euro kost is dat 0,833 cent per km
als je nieuwe olie in de auto heb rijde de auto ook zuiniger zeker de eerste 5000km.
als je dan op lpg(€0,55) ipv 1:6.5 dan 1:6.7 gaat rijden heb je het al terug verdient.
over het algemmeen gaat een auto na een olie wissel ong. 4 tot 7 % zuiniger rijden, de eerste 5000km
bij 4% zit je op 1:6,76 en bij 7% is dat 1:6.95.
dus binnen 5000km heb je het terug verdient.
dit is zeker juis wat mathy aangeeft.Mathy schreef : Halllo Rik
Daar zou ik niet vanuit gaan. Als je niet bijna alle olie ververst, blijft er veel vervuiling in de olie achter. Daar schut je wel schone olie bij, maar na 5000 km is er ook weer vuiligheid bij gekomen. Ik heb ooit op het forum van de Volvo 700 en 900 liefhebbers voorgerekend (wel voor een automaat) hoeveel vuil er procentueel achterblijft in de olie als je iedere keer maar een relatief klein deel vervangt.Je schreef : ... aangezien ik elke 5000 km een litertje bijvul ververst het zaakje zich vanzelf.
groetjes
Mathy
veel merken hebben een magneetplug of extra magneten in de oliepan zitten om metaaldelen op te vangen uit de olie, in de carterpan zit als het ware de vervuilde olie deze niet gezuiverde olie gaat eerst door de oliepomp, naar het filter en wordt daatr pas gezuiverd.
Dus mijn inziens een verkeerde zuinigheid.
Ik moet wel zeggen dat als ze het bij mij gedaan zouden hebben ik er zeker ook een opmerking over zou maken,ik een specifiekatie zou willen (controle voor wat er in rekening is gebracht), en kijken of je een korting kan kriijgen op de olie, mischien sam sam maar zou er zeker geen onvrede mee kweken, hoe dan ook als je nu probeert alles terug te krijgen betaal je het bij evt. latere bezoeken dubbel en dwars terug.
of als je hem nodig heb, hij niet thuis geeft, en je laat staan.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- John Dutman
- Nieuw lid
-
Volgens mij zei hij, "de rekening valt 125 euro hoger uit" dus dat is enkel de olie in mijn belevingToon schreef : Hej hej,
vergeet niet dat ook een keuring betaald moet worden, verder BTW. Dus het bedrag is niet alleen voor olie.
Hej då
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wellicht als klapper op de vuurpijl moet hoogstwaarschijnlijk en onverwacht de koppakking vernieuwd worden, en die olie van een paar weken oud kan dan ook weer vervangen worden. Dan word ik door mijn ''zuinigheid'' toch nog even goed teruggepakt!
Goed weekend.
Groet Rik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Garantie op onderdelen/afgeleverd werk is natuurlijk wel een belangrijk punt, als je wilt dat je eigen onderdelen gemonteerd worden dan kun je bij klachten in de lastige discussie raken of het nu aan de onderdelen of de uitvoering van werkzaamheden ligt. Daarom maak ik er geen gewoonte van om mijn eigen spullen mee te brengen. Idem bij bijvoorbeeld banden. Hele volksstammen schijnen hun banden via de goedkoopste webwinkel te bestellen en dan naar een garage/fastfitter te gaan voor montage. Als je dan met een vervelende trilling blijft zitten kom je daar niet één twee drie uit denk ik...
Oliefilter vervangen kan zonder problemen zonder aftappen, ik heb dat vaker gedaan bij mijn LPT. Wel verstandig om even te wachten nadat je de motor hebt uitgezet zodat de oliedruk eraf is en de olie terug kan lopen.