goede winterbanden TIP
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2010 23:38 #1260427
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ach
beetje meer afstand houden en je weet ook dat er minder kans is dat er iemand achterop zal rijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2010 23:40 #1260428
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Daar heb je gelijk.
Daar heb je gelijk in, K2.
Ik vervang mijn (zomer)banden sowieso als er nog 3 mm over is. Tenslotte zijn 4 kleine vlakjes rubber je enige contact met moeder aarde.
Groeten, Jan.
Ik vervang mijn (zomer)banden sowieso als er nog 3 mm over is. Tenslotte zijn 4 kleine vlakjes rubber je enige contact met moeder aarde.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 00:11 #1260432
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijzen
Ik wilde Vredestein en belde (vlak voor de sneeuw kwam, maar dat is wijsheid achteraf) wat bedrijven in de buurt maar keek ook bij reifen.com
Aflevering in 0049 is geen probleem en voor 50-70 euro zouden ze worden gemonteerd en gebalanceerd. Als ik me niet vergis 240 + 60 dus zo'n 300 euro."mijn" vaste leverancier vroeg 340, ik kon het afmaken op 320. All in. En ik kon meteen langskomen.
Voor die paar tientjes hoef ik niet om te rijden en kan ik bij problemen terugvallen op service, garantie en coulance.
En ja, dat was de zaterdag voor de sneeuw, dus heel goed getimed
Aflevering in 0049 is geen probleem en voor 50-70 euro zouden ze worden gemonteerd en gebalanceerd. Als ik me niet vergis 240 + 60 dus zo'n 300 euro."mijn" vaste leverancier vroeg 340, ik kon het afmaken op 320. All in. En ik kon meteen langskomen.
Voor die paar tientjes hoef ik niet om te rijden en kan ik bij problemen terugvallen op service, garantie en coulance.
En ja, dat was de zaterdag voor de sneeuw, dus heel goed getimed
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 03:24 #1260434
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Regen..
Het regent s'zomers ook wel eens......
Juist dan zijn winterbanden weer in het voordeel!
Juist dan zijn winterbanden weer in het voordeel!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 09:56 #1260441
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Federals
Ik heb mijn zomerbanden die net nog door de apk kwamen verwisseldvoor de Federal Hymalaya ws1 in de maat 205 55 16.Dat waren voorheen winterbanden en worden nu verkocht als 4 seizoenen band.Ze vallen alleen op ijs wat tegen.De remweg in de regen is erg goed en je moet wel heel erg hard op de rem stampenom de abs te laten ingrijpen.Dan vermoed ik dat de remweg op droog ook wel goed zit.Ze hebben voor dat geld ook nog eens een erg mooi profiel.Het was niet mijn eerste keus banden maar ze waren mijn budget liet geen beteretoe.Ik heb gelukkig nog geen spijt gehad en ze zijn een stuk beter dan wat ik verwacht had.Ik reed vroeger altijd het hele jaar door op winterbanden en ze slijten niet snellerdan zomerbanden.Dat was vroeger wel zo omdat toen het rubber van de winterbanden zachter was.Nu maken ze gebruik van een toevoeging in het rubber wat er voor zorgt dat het rubbervan een winterband niet harder word in de kou.Zomerbanden verharden nog wel bij koude.Winterbanden sturen wel minder direct door de lamellen in de band dan zomerbanden.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 11:07 #1260456
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic slijtblokjes
Winterbanden hebben 2 verschillende slijtblokjes in het profiel om aan te geven wanneer de banden versleten zijn.
Blokjes op 4 mm diepte en blokjes op 2 mm diepte.
Ik heb 6 winterbanden. 2 nieuw gekocht in 2001 en 4 overgenomen in 2006 met 5 a 6 mm profiel.
In eerste instantie gebruikte ik de winterbanden alleen in de koude periode.
Nu de banden net meer dan 4mm hebben zet ik de banden er vroeg in het seizoen op.
Dat bevalt prima zeker met regen en modder op de weg presteren ze qua grip veel beter dan zomerbanden.
Deze zomer rijd ik op het slechste stel zo lang mogelijk door om ze op te rijden. In het najaar koop ik dan een paar nieuwe.
Voor mijn gebruik zijn winterbanden met 4 mm altijd beter dan een paar zomerbanden, zolang de temperatuur niet boven de 20 graden uitkomt.
Ga ik naar de wintersport, meestal pas in maart, dan zet ik de beste winterbanden er onder.
Blokjes op 4 mm diepte en blokjes op 2 mm diepte.
Ik heb 6 winterbanden. 2 nieuw gekocht in 2001 en 4 overgenomen in 2006 met 5 a 6 mm profiel.
In eerste instantie gebruikte ik de winterbanden alleen in de koude periode.
Nu de banden net meer dan 4mm hebben zet ik de banden er vroeg in het seizoen op.
Dat bevalt prima zeker met regen en modder op de weg presteren ze qua grip veel beter dan zomerbanden.
Deze zomer rijd ik op het slechste stel zo lang mogelijk door om ze op te rijden. In het najaar koop ik dan een paar nieuwe.
Voor mijn gebruik zijn winterbanden met 4 mm altijd beter dan een paar zomerbanden, zolang de temperatuur niet boven de 20 graden uitkomt.
Ga ik naar de wintersport, meestal pas in maart, dan zet ik de beste winterbanden er onder.
- John Dutman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 11:33 #1260458
door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic nieuwe
En nieuwe winterbanden hoeven echt niet duur te zijn, hier vlak over de grens (DLD) heb ik ze gehaald voor 45,= p/s. Ik monteer en balanseer ze zelf, dat scheelt ook weer iets. Ze bevallen prima, was eerst ook sceptisch, ik heb er al weer 4000 KM mee gereden oa 1000 KM in de UK. Ze zitten onder de 480 dus dat is wel iets anders als achterwielaandrijving. Volgend jaar gaan deze ook onder de 740
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 16:45 #1260507
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Winterbanden
John

Als jij het zegt dat het echt uitmaakt dan neem ik aan dat het zo is maar net voor de winterperiode nieuwe Michelins Primacy HP's laten monteren op de 945 en ik rij gewoon heel voorzichtig met 8,5 mm profiel best wel aardig door die troep. Volgend jaar schaf ik ook winterbandjes aan want ik denk dat het echt wel uitmaakt.

Als jij het zegt dat het echt uitmaakt dan neem ik aan dat het zo is maar net voor de winterperiode nieuwe Michelins Primacy HP's laten monteren op de 945 en ik rij gewoon heel voorzichtig met 8,5 mm profiel best wel aardig door die troep. Volgend jaar schaf ik ook winterbandjes aan want ik denk dat het echt wel uitmaakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 17:29 #1260519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic apk
Wat is de apk eis voor winterbanden? Ik heb een beetje lopen googelen en ik krijg de indruk dat je ook met winterbanden alleen aan de 1,6 mm eis hoeft te voldoen. Iemand die het echt weet? Maandag gaat de 744 naar de keuring. Er zitten nu winterbanden op met 3~4 mm profiel.
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2010 17:48 #1260524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic APK
Ook de APK eis voor winterbanden is 1,6 mm, er wordt geen onderscheid gemaakt met zomerbanden.
Het minimum van 4 mm profiel is alleen belangrijk voor het rijden in de sneeuw. Bij minder profiel wordt het met sneeuw gevulde profiel niet meer schoon gewerkt en blijft het profiel gevuld met sneeuw, waardoor je uiteraard minder grip hebt.
Het minimum van 4 mm profiel is alleen belangrijk voor het rijden in de sneeuw. Bij minder profiel wordt het met sneeuw gevulde profiel niet meer schoon gewerkt en blijft het profiel gevuld met sneeuw, waardoor je uiteraard minder grip hebt.
Moderators: Jerry Stam