goede winterbanden TIP
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
indien je deze "Zo goed als nieuwe" of "nog ruim profiel" wilt aangschaffen let dan zeker op de profiel diepte.
dit is bij winterbanden anders dan bij zomerbanden en moet namelijk min.4mm zijn, ipv bij zomerbanden 1.6mm
GOEDE OPMERKING:
en vooral als je naar het buitenland gaat (waar het verplicht) is krijg je ook dan zonder meer een bekeuring, omdat de banden niet voldoen.Ceska schreef : Maar bij aanschaf van gebruikte winterbanden zou ik dan een ondergrens aanhouden van 6 mm zodat je er nog 2 mm van af kunt rijden.
ik ben met een kennis van mij al diverse tweedehands winterbanden wezen bekijken, en steeds het profiel gemeten maar blijken steeds "zo goed als op" en "ruim geen profiel meer" te zijn als winterband.
en toch aardig aan de prijs 175-250 euro
veel mensen denken dat de winterbanden bij 4 mm nog goed zijn, echter zijn ze dan "als winterband" versleten. op rijden na de winter periode is een optie, echter niet aantebevelen.
uiteindelijk heeft hij een set nieuwe winterbanden gekocht met gemeten 8.5mm,kosten 268 euro + 40 euro voor de stalenvelgen,
mede omdat een van de duitse leden van mijn schietvereniging hem vertelde dat hij onlangs een prent van de politie(in duitsland) had gekregen voor te weinig profiel.
Dus let op als je een set gebruikte winterbanden koopt dat het profiel tussen de 4-8.5 mm is.
en natuurlijk als je ze er straks in de lente ze weer onderuit haald ze even opmeet of ze goed zijn voor de volgende winter periode.
na de winterperiode hebben veel bandenzaken nog winterbanden over zodat je er een goedkoop setje verse voor weinig kan kopen.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
asatter schreef : Dus let op als je een set gebruikte winterbanden koopt dat het profiel tussen de 4-8.5 mm is.
Duidelijk verhaal. Maar bij aanschaf van gebruikte winterbanden zou ik dan een ondergrens aanhouden van 6 mm zodat je er nog 2 mm van af kunt rijden.
Ik weet niet wat er van waar is maar ik heb begrepen dat winterbanden door de samenstelling van het rubber ook sneller slijten dan "gewone" banden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
tot 40% minder. Je laat ze bezorgen bij een garage in de buurt en
die zet ze er voor je op.
Kun je ook meteen kijken naar de beoordeling door consumentenorganisaties
op kwaliteit e.d.
Ik heb geen economisch belang hierbij, maar zeker in deze dure tijden is dit
een bruikbare tip,
groet,
Jacow
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het schijnt tegenwoordig minder te zijn dan vroeger, die snellere slijtage van winterbanden boven temperaturen van 7 graden. Hoewel een zomerband onder <u>droge</u> omstandigheden wel beter presteert als een 4 season of winterband. Ik regel het zelf liever via één adres. Dus ik laat degene die de band levert ook de band monteren. Bij klachten heb je dan ook één aanspreekpunt. Autobandenmarkt is inderdaad een goede website, waar je ook kunt kijken hoe duur die banden zijn incl. montage als je een van de montagepartners kiest.Ceska schreef : Ik weet niet wat er van waar is maar ik heb begrepen dat winterbanden door de samenstelling van het rubber ook sneller slijten dan "gewone" banden.
net over de grens in duitsland is gelukkig nog goedkoper, in het totaalplaatje, bij mijn bandenboer daar.jacow Winter schreef : Als je de banden bestelt bij autobandenmarkt via internet kost het je
tot 40% minder. Je laat ze bezorgen bij een garage in de buurt en
die zet ze er voor je op.
Kun je ook meteen kijken naar de beoordeling door consumentenorganisaties
op kwaliteit e.d.
Ik heb geen economisch belang hierbij, maar zeker in deze dure tijden is dit
een bruikbare tip,
groet,
Jacow
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
sorry dat ik het zeg, maar dit is complete onzin. Ik rijd regelmatig met deze auto en er is geen enkele sprake van een gevaarlijk weggedrag in de zomer. En als een normaal anticiperend automobilist heb je alle gelegenheid om je auto op tijd tot stilstand te brengen, (ook) met winterbanden in de zomer. Dus waar u dat "levensgevaarlijk" vandaan haalt........?? Zelf heb ik een oude MB gehad waarop ik het hele jaar winterbanden had. Ging er 's zomers met de hele familie mee op vakantie door heel Europa en heb ook weleens een noodstop moeten maken. Niets aan de hand.
En in ieder geval is het zeker niet gevaarlijker dan met zomerbanden in de winter te rijden.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van de site van de ANWB (zie bovenstaande link):
Met winterbanden de zomer door, kan dat ?We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.
<a href="javascript:void(this);"></a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
zomerbanden in de winter zijn even"veilig" of "gevaarlijk" dan winterbanden tijdens de zomer

MAAR
als je in duitsland tijdens de winter met zomerbanden rijdt heb je ook meer nodig dan 1.6mm
dat wordt makkelijkheidshalve al is evrgeten