Winterse verbazing..Dat doen wij toch niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 13:50 #1258072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het je wel eens
Is het je wel eens opgevallen dat het overgrote deel van de top chaufs die geen richting aangeven, ook de chaufs zijn die 70 gaan rijden?
En dat zijn dan dus uiteindelijk mensen die; geen sneeuw van de auto halen, behalve het periscoop gaatje, 70 km/h uur rijden, geen richting aan geven en zonder op of om te kijken in gaan voegen......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 14:11 #1258073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gladheid
(@moderator, de site gaf een error toen ik dit bericht wilde plaatsen, voor het bericht hierboven. Ik zat in de bewerk modus. Dus deze mag wat omhoog...)

Doe ik ook, met 100 voorbij knallen, omdat ik aan de weg denk te zien, en aan het gedrag van mijn medeweggebruikers dat het kan, makkelijk, op de A59.Ik reed er gisteren 130 op de linkerbaan, geheel sneeuw en ijsvrij.Ja, natuurlijk moet je verder vooruit kijken en beter anticiperen (moet dat niet altijd?) en vooral alert zijn op (wederom!) vrachtwagenchauffeurs (die denken dat ze mijn moeten klemrijden omdat ik wel harder rijd dan zij en omdat ze gewoon ook met sneeuw en ijs koffie zetten of een worstenbroodje in de magnetron mikken) en medeweggebruikers die hun auto van rechts naar links HOEKEN met 60 kmh.Als daar een bijna geheel ondergesneeuwde clio achter vandaan komt, ja, dan moet je in de ankers, maar gelukkig kan dat ook. Ik rijd op Federals full-winterbanden en heb daar echt veel profijt van. Het gaat in de postings hierboven (neem ik aan) om mensen die denken, dat als alle vier de wielen rechtuit staan, je ineens dwars op de weg raakt, door......tsja, door wat?Rechtuit is toch rechtuit? Natuurlijk let ik in de bebouwde kom op en rijd ik daar ook aangepaste snelheid, maar op een geheel schone snelweg, rij ik echt geen 70.Geen onoplettendheid dus, juist niet.

Nou reed ik onlangs via Dongen naar Tilburg (die weg langs de Coca-Cola fabriek, voor ingewijden) Dat betreft een doorgaande 80 km/u weg waar veel vrachtverkeer overheen komt. Grote delen van het begin van die weg waren schoon, maar verderop lagen ineens grote stukken ijs. Daar besloot de bestuurder van een E-klasse dat ie dat oude rooie gebakje waarin ik reed gemakkelijk voorbij kon. En ondanks dat je wielen vooruit staan, zoals je beschrijft, en niet hoeft te sturen ga je dan wel degelijk glijden. Zowel hij als ik. Zeker als je van zo'n schuine ijsribbel af komt. Want die groeien helaas niet netjes recht. De wielen komen er schuin op en gaan er schuin vanaf. Rechtuit is dus niet altijd rechtuit. Uiteindelijk schoot de E-klasse bestuurder er niets mee op, de weg werd gladder en gladder en van twee baans ging het uiteindelijk over op met zijn allen midden op de weg rijden, met de witte onderbroken streep recht onder de auto door zal ik maar zeggen. De rest was een en al ijs. Je zag gewoon het zwarte asfalt zitten onder een geheel doorzichtige laag ijs van een centimeter of anderhalf.
Een ongeluk zit in een (onverwacht) klein hoekje. Dat bedoel ik maar te zeggen.

krots4 schreef : Opwaaiende sneeuw is redelijk angstaanjagend maar wel te verwijderen met de ruitenwissers.
Op een of andere manier erger ik mij meer aan auto's die niet eens de moeite nemen om een enkel raam schoon te maken, anders dan met de voorruitenwissers. En waarom men geen richtingaanwijzer gebruikt, is voor mij helemaal een raadsel. Juist nu het wat "gevaarlijker" wordt op de weg, is duidelijkjheid meer dan gewenst.

De besneeuwde ramen begrijp ik ook niet. Ben je dan niet bang dat je iets of iemand meeneemt als je afslaat? Al is het enkel uit eigen belang.
Dat van die richtingaanwijzers is mij ook al diverse malen opgevallen. Ik zou zeggen doe het vooral met deze gladheid wél, maar misschien zijn die top chaufs zo veel bezig met het op de weg houden van hun bolide dat het richtingaanwijzen, dat is immers toch alleen maar voor het anticiperen van hun medeweggebruikers, als wat minder essentieel wordt gezien...
Ik heb veel mensen gezien die uberhaupt geen licht voeren. Slim! Zien en gezien worden is immers maar voor mietjes, net als het sneeuwvrij maken van je ramen. :-)
940 GLE 2.3 16V Automaat MY1991, 25-04-91

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 14:52 #1258081 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic -!
Ik heb nog een véél grotere hekel aan die mensen die op hun winterbanden denken dat ze wél 80 km/u kunt rijden op een door het ijs spek glad geworden dijk, waar mensen met veel moeite proberen bij hun auto aan de overkant te komen!
Nee hoor, dan liever die sukkels op zomer bandjes die met 15 km/u, door een klein gaatje tuurend, stuntelen om op de weg te blijven, voorbij komen gekropen. Die realiseren zich in ieder geval dat ze in een bijzondere situatie zitten.
En ik hoor ze al roepen hoor, maar mijn banden zijn zo goed, ik kan wél 80 rijden daar...... terwijl dat (heel misschien) met spikes onder je banden kan maar niet met die zgn. 'winterbanden' hoor!
Ik rij zelf trouwens op Quatrac 3 AST. Maar dat terzijde......

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 15:57 #1258083 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik stoor me ook
mateloos aan de automobilisten die denken dat ze, door de technische aanpassingen van hun auto, menen maar door te kunnen trappen. Snelheid aanpassen en afstand houden is het motto bij deze weersomstandigheden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 16:17 #1258085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat

Blackberry schreef : mateloos aan de automobilisten die denken dat ze, door de technische aanpassingen van hun auto, menen maar door te kunnen trappen. Snelheid aanpassen en afstand houden is het motto bij deze weersomstandigheden!

Ja dat!
Het is verbazingwekkend dat mensen geen idee hebben wat ze moeten doen en hoe ze zich moeten aanpassen.
Ik zag gisteren een bejaarde in een Vito busje op me af komen die remde en knalde met volle vaart van de weg, de stoep over omdat het glad was.
 Het liep gelukkig goed af, dus ik ga naast m staan en draai (was met het werkpaard) mijn raampje open:
 "ging goed hè?" 
"ja"was het antwoord "kreejallanzoam" 
Maar nog niet langzaam genoeg dus..
En wat is dat met opelrijders? Ze hebben het niet allemaal gelukkig, maar als je een auto zonder licht ziet , is het in 80% van de gevallen een Opel.
Hebben die het niet in de gaten of zo? bijv. door altijd brandende dashbordverlichting?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 16:18 #1258086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet slim.

Miquelangelo1969 schreef : Ik heb nog een véél grotere hekel aan die mensen die op hun winterbanden denken dat ze wél 80 km/u kunt rijden op een door het ijs spek glad geworden dijk, waar mensen met veel moeite proberen bij hun auto aan de overkant te komen!

Nou lijkt me met 80 km/h over de dijk bij jullie ook niet echt een slimme actie, dat zijn toch de plaatsen die er zich met dit weer absoluut voor lenen.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 17:11 #1258089 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Verraderlijk
Afgelopen donderdag kwamen er op de A15 tussen Hardinxveld en Gorinchem ook een drietal "topchauffeurs" in grote haast voorbij. Het sneeuwde en de linkerbaan was lang niet schoon. Ik vond 90 al hard zat, maar ja, wie ben ik.
Zo'n 10 kilometer verder, tussen Gorinchem-Oost en de afslag Leerdam had het drietal kennelijk een potje vrij driebanden gedaan tussen de vangrails. Behoedzaam tussen de brokstukken door gereden. Fijn dat we zo volgend jaar weer een hogere verzekeringspremie kunnen verwachten.
Veel mensen weigeren categorisch om zich aan te passen aan de weersomstandigheden onder het motto ik heb winterbanden, abs, esp, etc. Maar ze vergeten dat de situatie van het wegdek 2 kilometer verderop soms dramatisch slechter kan zijn met dit soort schades tot gevolg. Jammer is alleen dat ze vaak anderen die wel voorzichtig zijn en anticiperen meesleuren in hun domme gedrag, ja zelfs deze mensen voor sukkels uitschelden.
In winsterse omstandigheden is haast de meest potentieel dodelijke eigenschap die je kunt hebben. Ongeacht of je meent dat je auto perfect is toegerust en je jezelf de beste topchauffeur waant die er is.
DRIVE SAFELY!

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 21:51 #1258149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VAU
en hoe zit het met de vrachtwagenchauffeurs?
Onderweg in DLD met echt sneeuwrandjes overal en iedereen niet harder dan 60 kwamen ze met 80-90 voorbij gedenderd. en meer dan een.
 Merk je het niet in zo'n ding en/of missen ze empathisch vermogen? en hebben deze exemplaren een onprofessionele beroepsattitude?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 22:50 #1258165 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic LKW's
Ik denk dat het om een combinatie van die dingen gaat. Haast ( economische motieven) i.c.m. het feit dat de asdruk van zo'n kolos natuurlijk een stuk groter is dan van de personenauto's. En een houding van ik ben de sterkste (= onproffesioneel) maken dat we dagelijks horen over ongelukken waar naar mijn beleving een bovengemiddeld aantal vrachtwagens bij betrokken is.
Maar goed, ik denk dat het grootste deel van de beroepschauffeurs best wel professioneel is maar dat een kleine groep het ook hier weer voor de meerderheid verziekt.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 23:09 #1258172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mentaliteit

jsnijder schreef : Maar goed, ik denk dat het grootste deel van de beroepschauffeurs best wel professioneel is maar dat een kleine groep het ook hier weer voor de meerderheid verziekt.

Wat vaak gezegd wordt (en daarmee uiteraard nog niet bewezen is) is dat er relatief veel Oost-Europese chauffeurs bij betrokken zijn. Ik denk dat de tijd=geld mentaliteit bij hen nog sterker is, natuurlijk mede omdat ze het minder goed hebben dan wij. Geen vakbond, wellicht ook geen minimumloon.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC