Winterse verbazing..Dat doen wij toch niet?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2009 23:20 #1258023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke..........................

Willem V. schreef :

BjörnHansen schreef : Ze zouden het moeten verbieden, van die ego's in hun Prirussen o.i.d. die denken dat de hele weg van hun is en op een 100 KM weg zuinig aan 70 gaan rijden, zonder licht op de goedkoopste zomerbanen met de ramen vol ijs en sneeuw : En ja, ze zijn er echt.....
 

dus je mag de Priepmus rijders niet over een kam scheren
Willem V. - Lidnr 583 - In between Volvo's - Nu een lease Priepmus<strike>945 16V GLE 1991 - Petrol Green Metallic945 D24TIC 1995 - Silversand Metallic</strike><a href="http://willem_v.mijnalbums.nl/">Mijn foto's

 Oké, enkele utgezonderd..... maar ze zijn er best wel veel, en of dat nou een 'priepmus' is of een (ik zeg niks meer ) De mensen die wel normaal (willen) rijden hebben er last van......
Vrgr Björn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2009 23:38 #1258026 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Wat kan ik zeggen.
Hoi allemaal.
Juist bij dit weer zou je het eens uit moeten proberen, winterbanden.
Het maakt echt drie jassen verschil in tractie, bestuurbaarheid en remafstand.
En het is niet echt duurder daar de banden afwisselend worden afgereden en zo lager meegaan.
Ik ben helemaal om sinds drie jaar. Alleen vind ik dat dat ook iedereen verplicht op winterbanden moet en niet de één wel en de ander niet, zodat bij het remmen de zomerbander er kansloos achteropschuift.
Beetje politieke moed heren in den Haag. 
Mazzel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 01:05 #1258032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bandjes
Heb al jaren winterbanden op m'n daily drivers. All-Season banden zijn prima op een auto van 1000kg en lichter. Maar met een groter gewicht (en dus ook bandenmaat) is in mijn ogen winterbanden een must. Voor de regen in het najaar alleen al. Laat staan sneeuw.
In het verleden had ik een BMW e39 523i met (relatief goedkoop tweedehands op de kop getikt) 17 inch 235 breed winterschoeisel (Vredestein Wintrac Xtreme). Dat reedt echt briljant met deze omstandigheden. Topbandje.
En ja, ik maak mijn auto sneeuw en ijsvrij. Maar mijn 940 is dan ook een daily driver waarbij de techniek goed moet zijn, maar het uiterlijk is mij minder belangrijk. Ik krab nog net niet m'n motorkap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 01:48 #1258035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hard rijden?
Ik vind de haat en nijd die hierboven getoond wordt jegens mensen die hun snelheid aanpassen aan de gladheid nogal opvallend. In dezelfde berichten waarin staat dat mensen i.v.m. veiligheid hun ruiten allemaal zouden moeten krabben en de sneeuw van hun dak moeten vegen (ben ik het mee eens hoor) staat ook geschreven dat ze de boel niet mogen "ophouden". Een beetje tegenstrijdig, niet?
Mijnsinziens is het een teken van oplettendheid dat mensen 70 (of zo) rijden waar ze 100 mogen als het vriest en al een aantal dagen behoorlijk heeft gesneeuwd en dus al dan niet plaatselijk zeer glad kan zijn. Dan kan je lekker met 100 iedereen voorbij knallen, maar je moet ook rekening houden met het feit dat die massa wel eens een keer heel snel zou moeten kunnen stoppen, omdat er een stel tegen elkaar zijn geklapt op dezelfde weg, bijvoorbeeld. Of dat er in de bebouwde kom kinderen of volwassenen oversteken met fiets of te voet of dat er mede automobilisten zijn die een foutje kunnen maken. Beetje lief leuk en aardig zijn tegen elkaar past in deze tijd van het jaar ook beter, niet waar? Bovendien; wat schieten we er mee op als we maximaal een páár minuutjes eerder op de plaats van bestemming zijn, want meer scheelt het echt niet.
Mijn eigen 944 staat overgens het hele jaar door op Pirelli P6000 winterbanden. Dit werd me geadviseerd door de bandenspecialist (niet de Kwik Flut dus) In verband met de weersomstandigheden is dat veel beter dan een all season band, volgens hem. Hoe dat nu met al die sneeuw moet rijden weet ik niet, nog steeds de leen-Amazon onder de kont...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 08:35 #1258037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat je de nuance
Ik denk dat je de nuance even niet oppikt Niels. Het gaat er namelijk om dat mensen 70 gaan rijden wanneer dat niet nodig is. En dát veroorzaakt juist levensgevaarlijke situaties. Natuurlijk, wanneer mensen 70 gaan rijden omdat de situatie daar om vraagt, dan is dat een andere situatie. Maar als het op of boven het vriespunt is en er ligt geen rotzooi op de weg en al het verkeer rijdt gewoon 100, dan moet je dus géén 70 gaan rijden, want dan creëer je gevaarlijke situaties. Dat is waar in dit topic op gedoeld wordt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 08:46 #1258040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuance.

Niels van Roij schreef : Mijnsinziens is het een teken van oplettendheid dat mensen 70 (of zo) rijden waar ze 100 mogen als het vriest en al een aantal dagen behoorlijk heeft gesneeuwd en dus al dan niet plaatselijk zeer glad kan zijn. Dan kan je lekker met 100 iedereen voorbij knallen, maar je moet ook rekening houden met het feit dat die massa wel eens een keer heel snel zou moeten kunnen stoppen, omdat er een stel tegen elkaar zijn geklapt op dezelfde weg, bijvoorbeeld.

Doe ik ook, met 100 voorbij knallen, omdat ik aan de weg denk te zien, en aan het gedrag van mijn medeweggebruikers dat het kan, makkelijk, op de A59.Ik reed er gisteren 130 op de linkerbaan, geheel sneeuw en ijsvrij.Ja, natuurlijk moet je verder vooruit kijken en beter anticiperen (moet dat niet altijd?) en vooral alert zijn op (wederom!) vrachtwagenchauffeurs (die denken dat ze mijn moeten klemrijden omdat ik wel harder rijd dan zij en omdat ze gewoon ook met sneeuw en ijs koffie zetten of een worstenbroodje in de magnetron mikken) en medeweggebruikers die hun auto van rechts naar links HOEKEN met 60 kmh.Als daar een bijna geheel ondergesneeuwde clio achter vandaan komt, ja, dan moet je in de ankers, maar gelukkig kan dat ook.
Ik rijd op Federals full-winterbanden en heb daar echt veel profijt van.
Het gaat in de postings hierboven (neem ik aan) om mensen die denken, dat als alle vier de wielen rechtuit staan, je ineens dwars op de weg raakt, door......tsja, door wat?Rechtuit is toch rechtuit?
Natuurlijk let ik in de bebouwde kom op en rijd ik daar ook aangepaste snelheid, maar op een geheel schone snelweg, rij ik echt geen 70.Geen onoplettendheid dus, juist niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 09:26 #1258044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bevalt goed

hanhoo schreef : All-Season banden zijn prima op een auto van 1000kg en lichter. Maar met een groter gewicht (en dus ook bandenmaat) is in mijn ogen winterbanden een must. Voor de regen in het najaar alleen al. Laat staan sneeuw.

Mijn Vredestein Quatrac 3 (all season met sneeuwvlok symbool, 195/65R15) bevallen me toch erg goed in dit weer. Als dit incidenteel zo eens voorkomt blijf ik daar het hele jaar op rijden (ook ivm regen in herst en voorjaar). Dan vind ik winterbanden niet nodig.  Ik ga toch niet naar de wintersportgebieden of Scandinavië, dan zou ik wel echte winterbanden nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
22-12-2009 10:51 #1258053 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic nee hoor

Michael Oud schreef : Het dak schoonmaken doe ik niet. En ik rijd op zomerbanden, Bridgestone Potenza RE050A, 225 breed.
Ben ik nu een sukkel?

ik vind van niet, maar wel onverstandig om er geen winterbanden onder te leggen.
ik heb het ook jaren gedaan, maar ik heb me jaren, dacht ik, kunnen redden met regenbanden.
echter vorig jaar wilde ik bij mijn vader de oprit op met mijn 940 met zomerbanden 205 (wiilde de regenbanden erop gaan zetten 195) en die nog geen 6 meter heeft mijn een klein kwartier gekost.
terwijl mijn vader er daarna de, door mij glad gemaakte, oprit zo opreed met zijn snowtrack 2.
ik heb vorig jaar wel voor de bmw z3 winterbanden gekocht champiro 205 / 65 / 15  want de zomerbanden van 225/? / 17 vindt ik wel erg breed in de sneuw voor 1135kg en mijn vriendin wilde ik toch nog wat langer houden.
vanaf dat moment heb ik me ook voorgenomen om ze ook  aan te schaffen voor de 940 en ben op zoek gegaan.
eerst via het forum geprobeerd en dacht gelukt maar ja schijnbaar niet en werden een ander ineens gegund.
en zowaar vlak voor de sneeuw val (1a2 dagen ervoor) even in duitsland nieuwe winterbanden gekocht ook weer champiro's  195  en op een set omega's laten zetten.
deze banden hebben ze me vorig jaar geadviseerd voor de bmw en dit jaar voor mijn volvo ook, omdat ze zeer geschikt zijn voor achterwiel aangedreven auto's
het is echt een aanrader, ik heb er nog geen minuut spijt van.
&#160;

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 10:59 #1258054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic perikelen ...
Opwaaiende sneeuw is redelijk angstaanjagend maar wel te verwijderen met de ruitenwissers.

Op een of andere manier erger ik mij meer aan auto's die niet eens de moeite nemen om een enkel raam schoon te maken, anders dan met de voorruitenwissers. En waarom men geen richtingaanwijzer gebruikt, is voor mij helemaal een raadsel. Juist nu het wat "gevaarlijker" wordt op de weg, is duidelijkjheid meer dan gewenst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2009 13:45 #1258071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, inderdaad

krots4 schreef : Opwaaiende sneeuw is redelijk angstaanjagend maar wel te verwijderen met de ruitenwissers.

Op een of andere manier erger ik mij meer aan auto's die niet eens de moeite nemen om een enkel raam schoon te maken, anders dan met de voorruitenwissers. En waarom men geen richtingaanwijzer gebruikt, is voor mij helemaal een raadsel. Juist nu het wat "gevaarlijker" wordt op de weg, is duidelijkjheid meer dan gewenst.

De besneeuwde ramen begrijp ik ook niet. Ben je dan niet bang dat je iets of iemand meeneemt als je afslaat? Al is het enkel uit eigen belang.
Dat van die richtingaanwijzers is mij ook al diverse malen opgevallen. Ik zou zeggen doe het vooral met deze gladheid wél, maar misschien zijn die top chaufs zo veel bezig met het op de weg houden van hun bolide dat het richtingaanwijzen, dat is immers toch alleen maar voor het anticiperen van hun medeweggebruikers, als wat minder essentieel wordt gezien...
Ik heb veel mensen gezien die uberhaupt geen licht voeren. Slim! Zien en gezien worden is immers maar voor mietjes, net als het sneeuwvrij maken van je ramen. :-)
940 GLE 2.3 16V Automaat MY1991, 25-04-91

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD