- Berichten: 8
Dit moet je in ieder geval gezien hebben..
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2009 00:38 #1256940
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geen Koreanen, maar Japanners
Hallo Jeroen
groetjes
Mathy
In die tijd waren er nog amper Koreanen in Europa te krijgen, misschien wel helemaal geen. Maar goeie Japanners waren er toen al genoeg.Jeroen schreef : Maar dat waren de Koreanen van toen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2009 10:38 #1256992
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prestige
Ach, de meeste hadden wel wat negatiefs te vertellen over japanse autos.
Het is wel duidelijk dat de meeste japanse autos uit die tijd al beter waren dan de Italiaanse en vaak ook de Franse autos.
Oke, niet zo goed als een Zweeds of Duits merk.
Persoonlijk denk ik, dat de jappanners van toe al stukken beter waren in verhouding tot de eerste Koreaanse nu.
Hadden de Jappaner meer know-how gestoken in de carosserie dan hadden ze al snel tot de toppers behoort, want vaak lagen ze motortechnisch behoolijk gelijk.
Het is wel duidelijk dat de meeste japanse autos uit die tijd al beter waren dan de Italiaanse en vaak ook de Franse autos.
Oke, niet zo goed als een Zweeds of Duits merk.
Persoonlijk denk ik, dat de jappanners van toe al stukken beter waren in verhouding tot de eerste Koreaanse nu.
Hadden de Jappaner meer know-how gestoken in de carosserie dan hadden ze al snel tot de toppers behoort, want vaak lagen ze motortechnisch behoolijk gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2009 11:51 #1257006
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies
In 1990 had ik een gebruikte 4 cilinder Corolla'tje. Deze had al 16 kleppen en multipoint injectie.
Dat was op een nieuwe Opel Kadet toen nog niet eens leverbaar.
 
En over Mercedes. Het valt mij op dat als ik op verschillende sloperijen rondwandel ik struikel over de Mercedesen en Volvo's (op een verdwaalde 440/460 na) met een lampje moet zoeken.
 
Dat was op een nieuwe Opel Kadet toen nog niet eens leverbaar.
 
En over Mercedes. Het valt mij op dat als ik op verschillende sloperijen rondwandel ik struikel over de Mercedesen en Volvo's (op een verdwaalde 440/460 na) met een lampje moet zoeken.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2009 12:56 #1257024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mercedes
Mercedes heeft hele goede auto's gemaakt (oké de afgelopen tijd wat minder) en er zijn er ook meer dan Volvo's.
Daarbij heeft een Mercedes een hoger 'Sjonnies' gehalte en de meeste van die weten qua onderhoud vaak niets van een auto.
Een 190 is een goed stukje werk, maar haalt het kwalitatief natuurlijk niet bij een Volvo en veiligheidtechnisch al helemaal niet.
Ook leuk is dan een:
Honda Accord
Mazda 626
Toyota Camry
Subaru Legacy
Zoek je iets kleiners dan komt de keuze al snel op een Saab of Mercedes, want andere auto's rond de 10-15 jaar oud lopen op dat gebied wel veel achter. Maar goed, als je iets zoekt voor een paar jaartjes is veel mogelijk.
 
 
 
Daarbij heeft een Mercedes een hoger 'Sjonnies' gehalte en de meeste van die weten qua onderhoud vaak niets van een auto.
Een 190 is een goed stukje werk, maar haalt het kwalitatief natuurlijk niet bij een Volvo en veiligheidtechnisch al helemaal niet.
Ook leuk is dan een:
Honda Accord
Mazda 626
Toyota Camry
Subaru Legacy
Zoek je iets kleiners dan komt de keuze al snel op een Saab of Mercedes, want andere auto's rond de 10-15 jaar oud lopen op dat gebied wel veel achter. Maar goed, als je iets zoekt voor een paar jaartjes is veel mogelijk.
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
15-12-2009 18:20 #1257077
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Mercedes
Vanaf 1995 toen de MB met de ronde lampen kwam, werd de kwaliteit van met name het plaatwerk bedroevend. Maar wat veiligheid betreft heb je ongelijk. De W 123 is in 1976 op de markt gekomen en gold qua veiligheid als de wereldstandaard in haar klasse. De eerste auto ooit die op een off-set chrash was gebouwd. Je kunt er op youtube een filmpje over vinden. Onze bakstenen zijn duidelijk niet gebouwd op een off-set crash zoals het filmpje van 5th gear ons op pijnlijke wijze toont in een confrontatie met een Renault Modus.
De w124 was ook leidend in die tijd. Tijdens een off-set chrash test in 1990 tussen alle vergelijkbare grote sedans, waaronder ook de Honda Accord em de Toyota Camry kwam de Mercedes 200 met kop en schouders boven de rest uit, ook boven de geteste 740. Ik heb het boekje van die test uit 1990 van AutoMotor und Sport in mijn verzameling. Een 190 vergelijken met een 7 of 9 serie is niet reeël. Hoewel die kwalitatief ook erg goed was. Die moet je met een 440/460 vergelijken.
Wat rij-eigenschappen betreft zijn de huidige moderne Volvo's gelijkwaardig aan de moderne Mercedes. Maar dat was in de jaren 70 en 80 beslist niet zo. Qua wegligging en comfort kon Volvo in de jaren 70 en 80 niet in de schaduw staan. Ik heb en had ze allebei dus kan dat uit eigen ervaring melden. In de jaren 90 begon Volvo qua comfort en rij-eigenschappen haar achterstand snel in te lopen.
Over het karakter van beide merken kan ik kort zijn: de gemiddelde Volvo rijder kan mij meer bekoren dan de gemiddelde MB rijder. En qua uitstraling heeft een Volvo nooit iets patserigs. Maar dat doet niets af aan het feit dat Mercedes altijd technisch hoogwaardige en vooruitstrevende auto's heeft gebouwd die de concurrentie ver vooruit waren, zeker in de jaren 70 en 80. En daar hing dan wel een stevig prijskaartje aan. Maar dat was geen beletsel voor veel mensen om er toch een te kopen. De w123 is 2,8 miljoen maal gebouwd en in de hoogtijdagen ontstonden er levertijden van ruim 1,5 jaar. In die tijd waren er mensen die als ze de nieuwe ophaalden er meteen weer een bestelden en dan na 1,5 jaar met gesloten beurs in hun nieuwe MB stapten. Ze waren niet aan te slepen.
Nog steeds vind ik de w123 een van de beste auto's ooit gebouwd. Ik heb er twee, een 200D uit 1982 en een 230CE uit 1983. Nog steeds is elke kilometer een plezier om mee te rijden. Precies wat een auto moet zijn: geen opzichtige opsmuk en alleen wat je echt nodig hebt om comfortabel en veilig auto te kunnen rijden. Overigens vind ik dat ook van de 7 en 9 serie van Volvo en daarom ben ik ook aan beide types ( 7/9 serie en de w123) erg verknocht.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
De w124 was ook leidend in die tijd. Tijdens een off-set chrash test in 1990 tussen alle vergelijkbare grote sedans, waaronder ook de Honda Accord em de Toyota Camry kwam de Mercedes 200 met kop en schouders boven de rest uit, ook boven de geteste 740. Ik heb het boekje van die test uit 1990 van AutoMotor und Sport in mijn verzameling. Een 190 vergelijken met een 7 of 9 serie is niet reeël. Hoewel die kwalitatief ook erg goed was. Die moet je met een 440/460 vergelijken.
Wat rij-eigenschappen betreft zijn de huidige moderne Volvo's gelijkwaardig aan de moderne Mercedes. Maar dat was in de jaren 70 en 80 beslist niet zo. Qua wegligging en comfort kon Volvo in de jaren 70 en 80 niet in de schaduw staan. Ik heb en had ze allebei dus kan dat uit eigen ervaring melden. In de jaren 90 begon Volvo qua comfort en rij-eigenschappen haar achterstand snel in te lopen.
Over het karakter van beide merken kan ik kort zijn: de gemiddelde Volvo rijder kan mij meer bekoren dan de gemiddelde MB rijder. En qua uitstraling heeft een Volvo nooit iets patserigs. Maar dat doet niets af aan het feit dat Mercedes altijd technisch hoogwaardige en vooruitstrevende auto's heeft gebouwd die de concurrentie ver vooruit waren, zeker in de jaren 70 en 80. En daar hing dan wel een stevig prijskaartje aan. Maar dat was geen beletsel voor veel mensen om er toch een te kopen. De w123 is 2,8 miljoen maal gebouwd en in de hoogtijdagen ontstonden er levertijden van ruim 1,5 jaar. In die tijd waren er mensen die als ze de nieuwe ophaalden er meteen weer een bestelden en dan na 1,5 jaar met gesloten beurs in hun nieuwe MB stapten. Ze waren niet aan te slepen.
Nog steeds vind ik de w123 een van de beste auto's ooit gebouwd. Ik heb er twee, een 200D uit 1982 en een 230CE uit 1983. Nog steeds is elke kilometer een plezier om mee te rijden. Precies wat een auto moet zijn: geen opzichtige opsmuk en alleen wat je echt nodig hebt om comfortabel en veilig auto te kunnen rijden. Overigens vind ik dat ook van de 7 en 9 serie van Volvo en daarom ben ik ook aan beide types ( 7/9 serie en de w123) erg verknocht.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





