Vermogentestbankmeeting, 3 okt. in Geldermalsen. Komt iedereen nog?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een volvo 780 2,3 l uit 1991, waar ik een half jaar geleden een B230FK in heb laten zetten, katalysator eronderuit gehaald.
Dus met standaard turbo + pakket zou hij rond de 195-200 pk moeten maken, oh ja geheel staat LPI
 
vrgr
 
Anno
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je bedoeld 165 pk. (LPT plus pakket)?anno schreef : Dus met standaard turbo + pakket zou hij rond de 195-200 pk moeten maken, oh ja geheel staat LPI
vrgr
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
maar daarom zijn er ook DIN en SAE pk's toch?Ad van Houdt schreef : Ik vind het ook leuk om eens te kijken wat mijn 940 nou effectief levert aan vermogen. 200 pk aan de krukas wordt lang niet geheel overgebracht naar de wielen.
en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
nl.wikipedia.org/wiki/Paardenkracht
www.autowoordenboek.nl/php/page31.php3?word=SAE-pk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Nee. DIN en SAE pk's zijn zoals meters en yards gewoon andere normen om hetzelfde te meten. In Angelsaksische landen spreekt men van bhp of brake horsepower en rear wheel of (als ik me niet vergis) dyno horsepower. "rear wheel" natuurlijk alleen als alleen de achterwielen aangedreven worden. Bij het eerste wordt een waterrem direkt met de motor verbonden. En waterrem is in de verste verte vergelijkbaar met een koppelomvormer. Tussen twee schalen die aan de binnenkant van schoepen voorzien zijn, bevindt zich water (misschien is dat inmiddels een andere vloeistof met dezelfde viscositeit). Een van de schalen draait met het toerental van de motor, de andere zit aan de testbank vast. Tussen de beide schalen kan een soort afscheiding geplaatst worden, die voor meer of minder weerstand zorgt. Voordeel van de waterrem is dat je het vermogen kunt meten dat de motor aan de krukas levert, nadeel ervan is dat je de motor moet uitbouwen. Daarom wordt vaak een testbank gebruikt, waar je de aangedreven wielen van een auto plaatst. Voordeel daarvan is dat je het vermogen met dat bij de achterwielen aankomt en da je de motor niet hoeft in en uit te bouwen.Jeroen schreef :
maar daarom zijn er ook DIN en SAE pk's toch?Ad van Houdt schreef : Ik vind het ook leuk om eens te kijken wat mijn 940 nou effectief levert aan vermogen. 200 pk aan de krukas wordt lang niet geheel overgebracht naar de wielen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben net terug uit Brabant en heb mijn 940 daar achter moeten laten omdat iemand besloot vol in de achterkant te knallen. Ik vermoed een total loss. Ik zie morgen wel verder. Het dak is geplooid en de wielkasten achter zitten in elkaar. Hoe jammer. Na veel onderdelen het afgelopen jaar te hebben vernieuwd waren we klaar om op vakantie te gaan. De auto was echt heloemaal in orde en we hadden er zin in om een paar duizend kilometer plezier te hebben met elkaar. De dader, iemnand met teenslippers die net had getankt (en dus diesel aan zijn zolen had) zei van zijn pedalen te zijn gegleden tijdens het remmen, maar volgens mij reed ie veel te hard, zei de nodige spijt te hebben.
De volvo gaat naar Haarlem. het zou een fantastische donorauto zijn. (zwart leder, full options, bordeaux metallic, 280.000 km, lpi G2 injectoren vastgezet, klepstelen ingekort, klepspeling 3,85 - 4,05), maar ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Ik heb geen tijd en plaats om hem te stallen en clubleden in de gelegenheid te stellen om er dingen vanaf te halen. Misschien heeft iemand ideeen/mogelijkheden? Anders vrees ik dat ie naar de sloper gaat.
Met treurige groet, ik mis 'm nu al,
Ad van Houdt
Ps. Count me out voor de rollenbank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





