Legaal rondrijden met grote aanhanger

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 13:02 #1229339 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic D?

struis schreef : Bouke,
 Ik stam nog uit de tijd dat je "E" en "D" er nog gratis bij kreeg.
Maar voor 510 Euro nooit meer na te hoeven denken wat je erachter hangt lijkt met toch wat anders dan
voor 50 Euro een eenmalige aktie.
Je aanhanger is nu zeker dit bedrag/verschil minder waard.
Ik heb daar bv niks meer aan.

D is toch om een bus te besturen. Voor C en D met de E combinaties moest je je vrachtwagen rijbewijs halen. Het oude vrachtwagen rijbewijs geldt nu voor alle vrachtwagen en bus categorieen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 13:49 #1229341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben ik even blij, dat ik op
Ben ik even blij, dat ik op tijd alle rijbewijzen heb gehaald.3 uurtjes in een Opel Blitz, even examen doen en hup C en D er zomaar bij, E had je natuurlijk al. Als je ziet hoeveel tijd en geld dat nu allemaal kost, allemachtig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 17:50 #1229359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkopen

Verkopen .......................

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 19:17 #1229372 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic "D"
Inderdaad dat is busrijbewijs, heb ik.
Nog nooit één milimeter in een bus gereden, maar het rijbewijs heb ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 14:57 #1229891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo zit het:
Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} Bij een vorige werkgever heb ik dit onderwerp wel eens helemaal uitgespit. Via AMT heb ik toen zelfs direct contact met het CBR gehad, omdat de KLPD het ook niet (zeker) wist. ( www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...ijbewijs2-2007-6.htm )   Het zit zo:   Voor rijbewijs B is alleen het maximum TOEGESTANE gewicht van belang: 1. Maximum toegestaan gewicht van auto + aanhanger samen niet meer dan 3500 kg. (dus niet alleen het leeggewicht van de auto, vergeet ook het laadvermogen niet!) 2. Maximum toegestaan gewicht van aanhanger niet meer dan leeggewicht auto. 3. Aanhanger met witte kentekenplaat (<750 kg) mag altijd. Je kunt dus op papier vaststellen of je combinatie met alleen B gereden mag worden. Of je je karretje nou vol of leeg meeneemt, is niet interessant. Je hoeft dus niet te wegen. Achter een bestelwagen met een maximum toegelaten massa van 3500 kg mag je dus alleen maar een karretje met witte plaat hangen. Een gele plaat is altijd BE-plichtig, of de bus nou vol of leeg is! Dit is de enige denkbare mogelijkheid om met alleen B een treingewicht van maximaal 4250 kg te mogen besturen.   Voor een Volvo met rijbewijs B zal de tweede eis bepalend zijn en mag de maximum toegelaten massa op het kenteken van de aanhanger niet meer dan 1500 kg zijn. En inderdaad, terugkeuren is mogelijk.   Heb je BE, dan wordt er alleen gekeken naar de werkelijke gewichten. Je mag dan best een aanhanger met een maximum toegelaten massa van 3000 kg achter je Volvo hangen, als die op de weegschaal maar niet meer dan 1800 (of 1600) kg weegt. Er is dan alleen een maximum gesteld aan het gewicht van het trekkend voertuig, namelijk 3500 kg toegelaten totaalgewicht. Het maximum toegelaten gewicht van de aanhanger (of oplegger) wordt alleen door de fabrikant van het trekkend voertuig bepaald. Vandaar dat die Iveco Daily trekkers met zo’n oplegger zo interessant zijn. Zolang de trekker max 3500 kg weegt, kan je met BE wel tot 7.5 ton treingewicht of nog zwaarder gaan. Een nog creatievere toepassing van dit gat (?) in de wet is de zg. Clixtar, een wel heel kort gekoppelde oplegger! Rob  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 15:10 #1229893 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

Rversteeg schreef : Zolang de trekker max 3500 kg weegt, kan je met BE wel tot 7.5 ton treingewicht of nog zwaarder gaan.&#160;

Even een aanvulling..... 
Let wel op dat je boven de 7.500 Kg een CCV-B(chauffeursdiploma)nodig hebt...
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 17:25 #1230029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CCV-B
Ook niet altijd, dat hangt samen met hoeveel uur je per week op zo'n combinatie rijdt. Pas vanaf meer dan 12 uur per week beroepsvervoer is dat verplicht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 17:35 #1230030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nooit iets zwaars dus
&#160;
wat is er mis met gewoon je BE halen ???
nu kan je nog maar 750 kg laden, ook beetje sonde van je aanhangwagen, of rijden er heel veel verschillende mensen met deze combie??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 17:43 #1230032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

Rversteeg schreef : Ook niet altijd, dat hangt samen met hoeveel uur je per week op zo'n combinatie rijdt. Pas vanaf meer dan 12 uur per week beroepsvervoer is dat verplicht.

Vautjuh, mee eens, en je moet geboren zijn na 30 juni 1955, daarvoor heb je vrijstelling....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 18:54 #1230038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pfffft...
en dan maar reclame maken dat Nederland steeds minder regeltjes krijgt en dat het allemaal steeds makkelijker wordt! Je moet als je dit zo leest verplicht ieder jaar een week op bijscholing om er voor te zorgen dat je niet per ongeluk één of andere reegl op welk terrein dan ook overtreedt!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC